/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
En god historie om skift af styresystem
Fra : o.v.n.
Vist : 1307 gange
200 point
Dato : 20-04-10 13:42

Læs artiklen om et mindre firma som har skiftet fra Microsoft til Linux, det er selvfølgelig reklame fra firmaet o-biz som gerne vil sælge virksomheds løsninger, men Ubuntu er selvfølgelig gratis at hente og bruge lige som Open Office der er indbygget:
http://www.o-biz.dk/ubuntu-server/122-okologisk-jordbrug-pa-ubuntu

Nå ja spørgsmålet er: Hvorfor hænger i stadig på Windows computere?

Ubuntu er bare så nem og den nyeste kan næsten alt lige ud af pakken, den kommer om en uges tid:
http://www.ubuntu.com/ helt nøjagtig 9 dage

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-04-10 13:47

Kunne da være meget sjovt at prøve men jeg har kun 1 computer så vil ikke tage chancen og fucke windows up også har jeg heller ik nogen dvd brænder og ja der meget ivejen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-10 13:53

Fandens oldemor døde den dag der ikke var flere undskyldninger, for nybegyndere som er usikre på selv at brænde kan der købes en færdig cd for 20 kr. det er kun fragten og selve skiven der koster:
http://www.linuxpusher.com/index.php?manufacturers_id=21&osCsid=6051284ee789de4aadebb1fd18d3a1d1
det vil vare lidt inden den nyeste kan købes der, Windows og Ubuntu kan ligge side om side på samme harddisk, det var sådan jeg begyndte mit Ubuntu udforskning

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 20-04-10 13:55
Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 20-04-10 14:50

Det er da også på tide at folk bliver klogere.
Hvorfor tror I at mange afterhånden bruger Mac?

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-04-10 15:29

Jeg har fået Ubuntu tilsendt på CD og går min XP ned så er det Ubuntu.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-04-10 16:12

Citat
Nå ja spørgsmålet er: Hvorfor hænger i stadig på Windows computere?

Og jeg kan spørge... Hvorfor prøve noget nyt, når man er tilfreds med det man har.

Jeg har i hvert tilfælde ikke lyst, hvis nu skidtet driller, jeg er ikke nogen pc-nørd, men vil bare have en pc der virker...og det gør den med windows

Jeg tror det med at prøve nye programmer er en "drengeting"

Hvis nu windows gik helt ud, så var det en anden ting, så blev jeg jo tvunget til at prøve, men indtil da, så beholder jeg det velkendte og afprøvede

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-04-10 16:32

Citat
Nå ja spørgsmålet er: Hvorfor hænger i stadig på Windows computere?

Enkelt svar...........jeg holder også fast på min kone, selvom der er nye modeller på markedet.
Men jeg prøver og har da prøvet mange af de nye modeller.........Linux altså.

Hvis nogen kunne tænke sig at prøve ubuntu uden det store besvær, så kan den hentes > brændes på CD > køres live uden at installere > og som nyeste plus kan den fra denne live CD føres over på en USB pendrive/memorystick og så kan indstillinger huskes og der kan gemmes filer som er lavet.

Jeg har lige lagt den nye 10.4 (beta2) på en pendrive ---- men vent lige til den færdige udgave kommer.

Nu hvor OVN har startet denne tråd så lader han den nok stå, for eventuelle spørgsmål og fiduser.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-10 19:12

Citat
Hvorfor hænger i stadig på Windows computere?

Fordi det virker

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 20-04-10 20:35

o.v.n ved du hvorfor windows 7 er blevet så populær og ikke mindst stabil?

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 20-04-10 21:09

refi skriver:
Citat
Hvorfor hænger i stadig på Windows computere?

Fordi det virker

til det vil jeg sige:
det gør det altså ikke altid!!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 20-04-10 21:24

Windows 7 gør. Det OS er mere stabilt end windows XP var/er.

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 20-04-10 22:44

ubuntu er fino. Det samme er linux mint.

Alligevel har jeg også Windows Vista.

Det seneste jeg har prøvet med stor tilfredshed er Mandriva:

http://www2.mandriva.com/

Den kan klart anbefales.
Kører fast & stabilt på en ældgammel PC.
Bedre end Linux Mint syntes jeg.
Men det er jo smag og behag.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 20-04-10 23:40

o.v.n. jeg syntes at den ovn er alt for varm på¨ububtu. så pas på at du ikke brænder på
han har ikke forstået noget somhelst
der er mange som gerne vil have ubuntu men hvordan fannnnnnnnnnnnnnn instaleres det
når man ikke forstår div kommandoer
beklager men den varme ovn som helvede brænder for ubuntu

vi har kørt om det var bedre med win eller ubuntu for uvidende den varme ovn blev kold
ubuntu er og bliver i lang tid kun for nørder så ovn hold din (kæft) undskyld
men den ovn er klar til at bage op ligeså snart nogen er i tvivl om os

og så gør vi andre det modsatte vi siger sos

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-04-10 01:52

Alle er velkomne til at kommentere og eventuel spørge nærmere om hvorfor jeg er blevet så varm på Linux distubitionen Ubuntu.

Men ligefrem at få at vide jeg skal holde min kæft det er frivillig at deltage og det er altså min tråd

ultra2 var det dig som var uheldig med at forsøge at installere Ubuntu på en computer og ikke kunne få skærm driveren til at virke? (en ud af titusind) der var en Kandu bruger som var den ene uheldige, men jeg kan ikke huske hvem.
Citat
hvordan fannnnnnnnnnnnnnn instaleres det

når man ikke forstår div kommandoer
det var dengang, nu bruges grafisk brugerflade som du kender det fra Windows, selv bruger jeg af og til kommandoer men det er ikke nødvendig, bare lidt nemmere når man kender måden at give kommando på

eyvind: Ligefrem at sammenligne Ubuntu med konen er nok at gå for vidt, men skal jeg i stedet for spørge om din første bil var en Ford og derfor vil du køre Ford resten af din tid som bilist?

webnoob Ubuntu er lige så stabil som Windows 7 (min påstand) jeg har selv en XP Pro endnu, jeg kender godt Windows 7 har nemlig opgraderet og servicerer nogle Vista computere og servicerer også XP. Forskellen på Windows 7 brugeren og Ubuntu brugeren er at Windows brugeren har for mange penge eller er bange for skiftet til et andet system

refi
Citat
Fordi det virker
det er et meget tynd argument Mac og Linux virker altså også

Nordsted1
Citat
Hvorfor prøve noget nyt, når man er tilfreds med det man har
det kan der være noget om, men jeg har hørt et eller andet sted at din computer plages af virus og andre dårligdomme: http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=146742#1688995 så det kan undre at du er tilfreds ved du godt at på Linux computere bruger vi ikke anti virus programmer, dels fordi der faktisk ikke er kodet nogle vira som kan inficere en Linux dels fordi at brugeren selv skal installere samme virus, der kan intet installeres på en Linux uden at brugeren giver lov

Linux68 jeg kender ikke Mandriva og vil sikkert ikke give den en chance nu jeg er brændt varm på Ubuntu, dit næste brugernavn blive det så noget med Mandriva?

Jan4100 man skal være medlem af Launchpad for at få en gratis cd med Ubuntu, det er noget forholdvis nyt, tidligere kunne alle og enhver bare få en gratis cd, men 20 kr. vælter ikke nogens budget ret billig i forhold til Windows 7 som vist ikke kan købes under cirka 750 kr.

granner01 engang om føje år kan XP ikke opdateres mere, vi glæder os til at du bliver fuldbolds Ubuntu bruger senest til den tid

nielsjs
Citat
til det vil jeg sige:

det gør det altså ikke altid!!
Ubuntu kan altså også provokeres så meget at den går ned men der skal gøres mange og ihærdige forsøg på at kvæle bæstet før det sker

Har jeg overset noget så råb op men ikke før sidst på formiddagen og i må meget gerne stille spørgsmål i mit spørgsmål

Accepteret svar
Fra : nielsjs

Modtaget 200 point
Dato : 21-04-10 05:49

jeg tror jeg blev misforstået: refi skrev at han kørte windows fordi den virker
jeg mener at det gør den ikke altid

Og der er mange der roser Windows 7 fordi den er sikker men mine programmer jeg købte i dyre domme for bare nogle få år siden de kan ikke køre på den.
min ubuntu kan jeg nem bruge til at gå på nettet og se mine billeder fra mit kamera og det er det jeg bruger mest
den kan bare ikke spille musik fra tdc-play hvilket er en stor fejl i mine ører (er vel tdc´s skyld)
glæder mig til at prøve den nye 10ér

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 06:35

Nu var det ikke lige min maskine der havde fået den virusorm, men jeg vil da ikke udelukke at den får virus ind i mellem

Citat
ved du godt at på Linux computere bruger vi ikke anti virus programmer, dels fordi der faktisk ikke er kodet nogle vira som kan inficere en Linux dels fordi at brugeren selv skal installere samme virus, der kan intet installeres på en Linux uden at brugeren giver lov

Nææ det vidste jeg ikke..........men er det ikke bare et spørgsmål om tid, hvis nu alle fik Linux, så kommer virus vel også

Jeg orker ikke sætte mig ind i en hel masse nyt, når jeg har noget der fungerer så er det altså det nemmeste at fortsætte med det

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 21-04-10 06:48

o.v.n
Glemte at kommenterer selve dit link. Det var da hyggelig læsning.

Kan fortælle at jeg kender en del til et miljø og energi center/Fair Trade halløjsa, som sælger brugte PCer med ubuntu indlagt. Man kan få dem for 300 kr med alt tilbehør. = Skærm, tastatur, mus højtalere. De ryger som varmt brød. Selv om de altså ikke har ret mange ram. Lige nu kan man ingen få, for der er en lang venteliste.

Skal da overveje Maldriva som det næste brugernavn. Bare ikke på Kandu.dk.

Men prøv da systemet, ved lejlighed. Det er, som sagt, noget af en "oplevelse".
Og meget nemt at gå til for folk (som mig) der ikke er så fikse på fingrene.

Spørgsmål:

Hvordan kan man forresten bestille en ny Live-CD af ubuntu 10.04?
Har prøvet, men der bliver sagt :
____________________________________________________________
ShipIt is currently closed

We'll be back in a few days, shipping Ubuntu 10.04 LTS (Lucid Lynx) CDs.
____________________________________________________________

Nåh, men har nu afprøvet beta-modellen, som funker.
Har dog afinstalleret den igen - indtil den kommer i en non-beta udgave

MvH Jørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-10 07:45

UBUNTU 10.4 kan først bestilles efter udgivelsesdagen, men vær obs på at der kan være kø på betillingsnettet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-10 07:47

Citat
refi
Citat
Fordi det virker

det er et meget tynd argument Mac og Linux virker altså også

Min fornuft siger stadig...

Hvorfor skifte noget DER VIRKER

At de andre "måske" også virker, er da INGEN grund til at udskifte....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-04-10 19:10

Men o.v.n. Jeg har skam prøvet Linux, for over 10 år siden. Den er jo slet ikke ny. Vi havde et par maskiner på skolen med linux (sådan hed ubuntu) men jeg ved endnu ikke hvad forskellen er.

Den gang skulle man være virkelig nørd eller mega fattig for at køre med linux.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-04-10 19:12

Og så tror jeg at jeg vil kopiere hele mit D-drev over på en ekstern HD. Så skal ubuntu installeres.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-10 19:51

Granner1
Linux er grundpillen, og den du legede med har nok været RedHat eller Suselinux.
UBUNTU er som mange andre udsprunget af Linux og ubuntu er nok den nemmeste at gå til, uden at skulle være nørd.
Hvis du vil lægge hele din harddisk over på en ekstern HD så gøres det nemt med Acronis som ligger på en bootCD som hedder Hirens boot CD
(husk at FAT 32 ikke kan klare filer der er større end 4 GB ad gangen)

Men vent lige til den nye endelige udgave 10.4 er kommet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-04-10 21:52

Tak for det og lige en ting, jeg kører ikke Fat mere, det hele er NTFS. Og hvis jeg installerer den nu så kan jeg vel bare hente den nye senere.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-10 03:40

grannero1
Citat
Tak for det og lige en ting, jeg kører ikke Fat mere, det hele er NTFS. Og hvis jeg installerer den nu så kan jeg vel bare hente den nye senere.
den kommer helt af sig selv hvis du indstiller opdaterings håndtering til selv at opgradere og så bruger Linux Ubuntu ikke hverken fat eller ntfs, den bruger et filsystem som kaldes ext den nyeste som bør bruges til installationen hedder ext4
refi
Citat
Hvorfor skifte noget DER VIRKER
nej det har du ret i, men der findes stadi ulykkelige Vista bruger som skal i pengepungen for at opgradere til Windows 7, det er blandt andre dem som kan have interesse i Ubuntu som er ganske gratis og opgraderer til nyeste distro hvert halve år

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-10 07:42

o.v.n, hvordan kan det være du har skiftet Linux??? Nysgerrighed, problemer med Windows eller noget helt tredie??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-10 10:48

Citat
o.v.n, hvordan kan det være du har skiftet Linux???
i første omgang var det nysgerrighed: http://www.kandu.dk/spg98771.aspx#1074483 jeg havde hørt om Linux og at det skulle være noget for nørder, så begynder at komme noget om Linux her på Kandu og jeg fik lyst til at prøve og kunne hurtig se at der var muligheder i det system, allerede dengang havde Ubuntu og de andre Linux distroer en grafisk brugerflade lig med Windows men man skulle helst kunne skrive lidt kode også, nu behøver man slet ikke at kunne andet end at klikke på ikoner for at bruge Linux på computeren og det går stadig fremad, tidligere var der problemer med både det ene og det andet, netbank og flere andre ting som der skulle installeres et eller andet før det virkede, jeg vil ikke påstå at alt virker nu men det meste virker med det samme lige efter installation af Ubuntu 10.04 Lucid Lynx.
Når jeg sidder ved en Windows 7 computer (ikke min egen jeg har XP) og skifter over til min egen med nyeste Ubuntu som står ved siden af, så svare det lidt til at skifte fra en ny Opel til en ny Toyota, knapperne sidder andre steder og der er måske flere knapper i den ene end der er i den anden, men begge kan det de skal nemlig køre godt og sikkert og så for at blive i bil afdelingen, de asiatiske biler har ofte flere funktioner som standard, men som der er ekstra udstyr hos de eroupæiske biler, Ubuntu er lidt som de asiatiske der er utrolig meget med som standard, programmer ligger i tusindvis og venter på at blive aktiveret hvis der er behov for dem

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 22-04-10 15:12

Citat
UBUNTU 10.4 kan først bestilles efter udgivelsesdagen, men vær obs på at der kan være kø på betillingsnettet.

Tak for oplysningen.

Kan jo godt forstå, at de ikke sender en CD ud *før* den er færdig og non-beta.

Troede bare at man måske kunne komme på en "bestillingsseddel" til når den kommer, men det ved jeg så nu, at man ikke kan.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-10 16:48

Citat
i første omgang var det nysgerrighed

For sådan en som mig, som ikke er pc nysgerrig - bange for at lave rod i det - har jeg ikke været nysgerrig nok

Citat
man skulle helst kunne skrive lidt kode også

Ja allerede der ville jeg brække halsen

Citat
det går stadig fremad

Så jeg styrer mig, til det hele er på plads, men det lyder da spændende

Citat
knapperne sidder andre steder og der er måske flere knapper i den ene end der er i den anden

Lidt ligesom de forskellige playafspillere, jeg holder mig til winamp, for den kender jeg, så kan folk synes jeg er nok så umoderne, men altså selv om jeg ikke er med på noderne udi det tekniske, så klarer jeg mig da alligevel

Som jeg startede med i mit første indlæg--- det er nok mest en drengeting, og

Citat
Hvorfor prøve noget nyt, når man er tilfreds med det man har.

Men sig til, når alle ting er blevet så simple at selv jeg kan finde ud af det, så kan det da være jeg vil prøve

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-04-10 01:39

Citat
Men sig til, når alle ting er blevet så simple at selv jeg kan finde ud af det, så kan det da være jeg vil prøve
det er de om 6 dage nu den nye har næsten alt indbygget, du kan jo prøve at brænde en cd med Ubuntu og så starte computeren fra cd drevet, så kan du køre Ubuntu live helt uden at installere noget, det tager lidt tid at læse systemet ind fra cd men det er helt ufarlig og så kan man jo se om det er noget

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-10 09:49

Her er lige lidt malurt i bægeret til den nye ubuntu 10.4
Java 6 fra Sun er ikke med
Adobe reader er ikke med
Begge kræves af Danske netbank.

Tidligere kunne disse plugin bare lige søges og installeres.
Nu skal der først åbnes for en "kasse" med disse tilføjelser, før de kan hentes.
Og den indbyggede Java skal lige fjernes.

Til sammenligning har tidligere ubuntu-udgaver ikke den ulempe.
Udgaver som Mint og EEEbuntu kører rent ind og direkte på netbank efter installation eller i Live tilstand uden at installere.

Ja - jeg er lidt skuffet og håber det er rettet i den endelige udgave som kommer om lidt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-04-10 11:17

Citat
Adobe reader er ikke med
det er en Windows ting som måske ikke er nødvendig, jeg skriver måske fordi jeg kan ikke vide hvordan andre netbanker virker, lige før kommentaren i aftes var jeg i Danske netbank fra min computer og bagefter i E-boks, ingen problemer med at komme ind og læse posten jeg hentede den sidste konto udtog fra banken og printede den ud, uden at at have Adobe Reader så prøv dog inden i installerer både dit og dat, Firefox er indstillet til at gemme pdf filer i hentemappen når jeg klikker på et pdf link og bagefter kunne jeg åbne, læse og printe siderne med Evince
det er korrekt at Sun java skal bruges i netbanken, den kan af gode grunde ikke indbygges fordi du jo lige skal acceptere bruger betingelser fra Sun
Citat
Og den indbyggede Java skal lige fjernes.
hvor har du det fra

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 29-04-10 17:09

Hmm. Godt spørgsmål. Jamen det gør jeg heller ikke længere. JEG HAR SKIFTET - PERMANENT - ja altså indtil jeg skifter mening igen

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-10 16:17

Tak for svaret nielsjs. nu er den nye Ubuntu kommet og det er så tiden at få afsluttet gamle spørgsmål, TDC play er faktisk den eneste grund til at jeg stadig har en enkelt Windows computer