/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux - afprøve >Ubuntu<
Fra : e.c
Vist : 2035 gange
10 point
Dato : 09-01-07 09:09

Hvordan starter vi med at bruge Linux og tilhørende programmer.
Dette er en tråd om det gratis Linux styresystem Ubuntu (et af mange gode)

Gode råd "for dummies" er velkommen.

Der kan stilles spørgsmål om Linux i denne tråd.

Eyvind.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-01-07 09:16

Og jeg vil lægge ud med den engelske CD udgave som jeg har hentet.
Den er ganske vist på Engelsk, men kører direkte på CD/computerens RAM

Start her:
lav en mappe på på skrivebordet eks. ”ubuntu”
http://www.klid.dk/ftp/ubuntu-cd/6.10/

Vælg PC (intel x86) desktop CD
Gem i mappen ”ubuntu”
Hos mig tog det ca. to timer med en forbindelse på ........ 1024/128
Nu skal det image du lige har hentet, brændes på en CD
Hvis du har Nero brænderprogram
Start Nero og evt. vælg CD fanen
Under ”Kopi og backup” vælger du >>Brænd image til disk<<
Find ”ubuntu” evt. skal filtypen ændres til ”alle filer”
Marker filen og åbn og følg anvisningen
Din comp. Skal kunne boote på CD/DVD (kan ændres i bios)
Start computeren med din nye Ubuntu CD

Klik på Firefox (den røde ræv oppe ved system)
Klik på getting started
skriv evt. www. kandu.dk oppe ved den røde hest og klik på den grønne pil eller bare tryk enter
Du er nu kørende med Ubuntu

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 10 point
Dato : 09-01-07 12:10

Ja, sandelig.

Husk også at sætte til Dansk som kunne gøres under installationen, husk opdatering og at se programlisten igennem (neders ved programmer) og få alle de uuundværlige ting med som f. eks. en pdf reader.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 12:20

..og hvorfor ikke bare installere den på harddisk, hvilket altså kan gøres fra det program der kører via cd-rom'en.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-01-07 12:52

Hvor sætter jeg den til dansk når jeg kører på CD
Jeg har fundet det Danske tastatur

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-01-07 13:03

Følger lige med her, er det ikke et tip e.c jeg vil have det afprøvet når jeg får tid, BjarneD hvis man vælger at instalere på disk, skal Windows XP så slettes, kan Ubuntu ligge på samme drev som Windows, eller bør jeg vælge et af de andre drev/harddisk ? Jeg har forsøgt med Knoppix som jeg havde hentet, men der har sandsynligvis været en fejl, computeren ville ikke starte fra CD drev selv om det var ændret i BIOS, men kørte videre og startede Windows, selv om den var sat som tredie mulighed

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 13:06

Når du booter cd'en vil der være nogle valgmuligheder nederst.
F2 Language

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 13:13

o.v.n jeg er newbee med dette system så jeg er ikke den rette at spørge, men jeg ved at den kan multiboote med Windows XP (det gør min).
Så vidt jeg har forstået det kan ubuntu selv lave partitionen, men det er jeg for stor en forsigtigper til at lade den gøre så jeg har brugt en harddisk med 1 partition hvor Ubuntu så har lavet to partitioner.
Har du en ledig partition kan du lade ubuntu om at omdefinere den for jeg er ikke sikker på det der med at lade den flytte rundt med Windows selv om den slags jo kan lade sig gøre hvis man kan flytte filer væk fra slutningen af partitionen. Programmet FIPS kan gøre den slags hvilket jeg fik lært da jeg eksperimenterede med Linux Slackware.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 13:15

Jeg syntes for øvrigt at Ubuntu cd'en er mega meget bedre end Knoppix fordi den har flere kontrolfunktioner, bl.a. cd test og en meget mere velfungerende automatisering der virker lidt som en guide.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-01-07 13:33

O.V.N.--------------------- Jeg har et par gange kørt med Linux på samme HD som Windows
Det er prøvet med 98/2000/xp og forskellige Linux udgaver. 80 % af disse forsøg endte med en formatering af harddiske. Så når jeg indstallerer noget bliver det på særskildt harddisk,
i en HD skuffe.
Mens vi leger her, vil jeg køre på CD/RAM

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-01-07 13:39

Jeg skal på arbejde, men kigger ind igen en gang efter midnat, vil gerne finde ud af lidt mere

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-01-07 15:09

Min kortlæser finder den selv og viser hvad der er.
Men jeg mangler at kunne mounte et drev og læse i drevet (NTFS)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 15:15
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 15:20

Hvis du går lidt op på siden (linket) kan du se hvordan det gøres som read only hvilket nok må være første og sikreste trin.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 16:02

eller (tror jeg)
Programmer - Tilbehør - Terminal

skriv

sudo mkdir /media/windowsskriv

sudo mount /dev/hda1 /media/windows/ -t ntfs -o nls=utf8,umask=0222

forudsat at der er installeret på hd1

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 16:07

det virker fileme!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 16:29

retter denne (undskyld):
Citat
sudo mkdir /media/windowsskriv

sudo mount /dev/hda1 /media/windows/ -t ntfs -o nls=utf8,umask=0222

til

sudo mkdir /media/windows

skriv

sudo mount /dev/hda1 /media/windows/ -t ntfs -o nls=utf8,umask=0222

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-01-07 16:31

Det hjalp ikke...................
Den kan ikke finde drevet. (det er altså bare forsøg - jeg skal ikke bruge det til noget)
Det der var så smart ved Knoppix er at alle mine drev viste sig på skrivebordet og jeg kunne bare h-klikke og mounte mine drev. Jeg fik kopieret 13 GB ud af en dårlig HD og over på en USB inden at jeg måtte formatere.
Men ellers ser programmet rimelig godt ud.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 16:55

Jeg har lige mounted min Windows, men der er mange ting at finde ud af endnu

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-01-07 17:00

Altså du kan fra en kørende CD mounte en windows partition. ???
Så kan du også hente evt. tabte filer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 17:03

Jeg har gjort det fra en installeret.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-01-07 17:09

Så er det nok derfor.
Jeg må prøve med min koppix DA og se hvad den gør.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 17:20

Principperne skulle jo være de samme da de bygger på samme platform.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-01-07 17:23

I med Knoppix 3.6 Dansk
h-klik på drevet > mount
I med en kortlæser
h-klik på kortlæseren >mount
h-klik på kortlæseren > skift til skriverettigheder.
Kopieret en fil........................vupti.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 17:29

Den er jo også lavet for, at kunne bruges som værktøj.

Ubuntu er smart fordi man kan prøve før man installerer og derefter installere fra GUI.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-01-07 22:44

http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Og hentet og brændt denne:
KNOPPIX_V5.0.1CD-2006-09-25-DA.iso
Den kører jeg på nu
OpenOffice 2.0
Nyeste Firefox
sudoku som jeg ku' klare

Den må du også prøve
Den indstalleres på samme måde som Ubuntu
I filhåndtering kunne jeg lige hente Windowsfiler
Jeg syntes denne er mere tiltalende............................. men vil nu lege med begge.
Nu bør det snart blive Linux inden mircoblød pakker os ind i for mange snærrende bånd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 23:18

Jeg har faktisk den nyeste Knoppix iso fil så det vil jeg se at få kigget på snarest. Jeg hentede den, men kom fra det.

Jeg leder også efter noget brugbart da jeg ikke vil stå model til de nyeste licensregler, der reelt betyder at hvis man er uheldig med bambussen må man ud at købe nye licenser.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 23:58

Så fik jeg brændt og prøvet den nye Knoppix og jeg kan godt se nogle forbedringer, men den er ikke så smart som Ubuntu hvad angår almindelig brug - dog er er Knoppix ikke så tung at bruge.

Som værktøj sammen med eller til Windows er Knoppix rigtigt god og der kan Ubuntu ikke være med selv om der sikkert er muligheder som disse hastige tests ikke har fundet endnu.

Morsomt legetøj begge to.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-07 13:02

Knoppix mangler meget og efter en installation på harddisk, som var lidt besværlig på grund af et klodset partitionsprogram fik jeg den ind som Debian.

Der mangler overskuelighed og så kunne jeg ikke komme på Internet fordi den ikke kunne genkendet netkortet i den gamle bærbare jeg installerede på.
Som brugssystem har Ubunto meget større potentiale og er længere fremme selv om det er lidt besværligt at mounte NTSF drev.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-01-07 15:22

Ok nu afprøver jeg Ubuntu på min rejsebærbare Compaq Armada e500 som ellers kører XP.
Den kører på CD

Ingen af Linuxerne kunne køre på min bærbare compaq 1530 (133 Mhz/64Mb ram)

Hvis du finder en gammel Armada e500 så kan jeg godt bruge det lille overgangsstik som passer til harddisken (den ligger under tastaturet) for jeg har 2 stk e500
Og det er ligemeget om den er smadret.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-07 16:15

Jeg har ikke længere min gang hvor man kan finde kasserede computere. Jeg kunne godt selv bruge et bundkort til en Acer 505 serie, men det er svært

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-01-07 16:28

Ok det var også bare lige................

Ubuntu > maskine filhåndtering > navigation >by label
Her kan jeg se mine 3 partitioners label som jeg selv har døbt på et tidspunkt.
win 98 (det er FAT32)
Xp (det er NTFS)
Lager (det er FAT32)
Men det er ikke til at komme ind og kigge evt. hente filer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-07 16:29

Aprppos bærbare så fandt jeg lige denne artikel der vedrører Acer laptops
http://www.computerworld.dk/art/37360?a=newsletter&i=840

Jeg skal til at redigere på fruens Acer nu.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-07 16:33

Nej ikke før du installerer og kører kommandoer i Terminalvinduet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-01-07 16:56

Jeg har lige lagt den Acer advarsel i tip.
Det skrev jeg før, men det blev ikke sendt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-07 17:04

Fint.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-07 17:06

Jeg er lige nu ved at hente Ubuntu -alternate, som skull ekunne give nogle bedre installationsmuligheder.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-01-07 20:26

Jeg har sladret til "Maxhankat" (som er en dame) fordi hun spurgte mig hvad hun skulle gøre ved sin Acer. Så hun kommer nok ind i spørgsmålet, og spørger dig BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-07 20:36

stl_s har sat forslag på, men jeg har ikke meget lyst til at prøve programmer af ukendt oprindelse, hvilket jo ofte sker.

Læs hellere dette under artiklen det er hvad jeg vil betegne som en kendt opskrift.
http://www.computerworld.dk/art/37360?a=newsletter&i=840#thread4

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 10-01-07 20:48

BjarneD
Kl. 16.29 lagde du dette apropos ind:

Citat
Aprppos bærbare så fandt jeg lige denne artikel der vedrører Acer laptops
http://www.computerworld.dk/art/37360?a=newsletter&i=840

Jeg kan se, at et af de råd der gives for at afværge denne trussel, er at omdøbe en fil således:

omdøb filen 'c:\windows\system\LunchApp.ocx' til : acer_LunchApp.ocx, eller slet den

Vil du venligst sige mig, hvordan man finder dem fil, der skal omdøbes?

Mvh maxhankat
-----------------------------------------------------------------------------------

til e.c : Undskyld at jeg "nasser" på din tråd, og tak for dit "private svar", som jo førte mig til denne tråd. mvh

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-07 20:57

Man finder lettest filerne med Stifinder (højreklik på Start), men du skal først lave det sådan, at du kan vise skjulte filer.

Nu sidder jeg ikke ved en XP lige nu, men så vidt jeg husker kan du når du har åbnet Stifinder, klikke på Funktioner i menuen - Vælge Mappeindstillinger, og vælg Vis - marker Vis skjulte file rog mapper.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-07 21:07

Jeg skulle måske nævne at denne sti leder til mappen hvor du skal lede efter filen:
'c:\windows\system' altså mappen der ligger i mappen Windows, hedder System og filen du skal lede efter hedder lunchapp.ocx

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 10-01-07 21:17

Tak for dit svar BjarneD!

Nu kommer det så an på et forsøg.
Man gør sit bedste for at holde skidtet også fra bagdøren!

Mvh
maxhankat

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-07 21:21

Ja der skal lukkes hvor der kan lukkes.

Hvis man lærer at gøre tingene manuelt ved man jo hvad der sker i modsætning til diverse smarte programmer, som jeg for længst har opgivet efter nogle ubehagelige erfaringer.

Ham der skrev om metoden fik det til at lykkes så hvorforskulle du ikke kunne.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 10-01-07 21:27

Tak for opmuntringen BjarneD!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-07 20:01

Så fik jeg Ubunto alternate ind på den gamle bærbare ved at lade den lave en swapfil.
I øjeblik er den ved at gennemføre automatiske opdateringer.

Det er nu et ganske pænt og velfungerende program.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-01-07 20:13

Hvor hurtig eller langsom er den bærbare.

Jeg har lige flyttet over til den anden Compaq e500 for låget var blevet stramt..........det skal nok skilles ad og smøres.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-07 20:21

Det er en 433 mhz Celeron med kun 96 mb RAM hvilket er for lidt til at køre installatioenen, men som nævnt så gjorde en swapfil tricket.
Den kører ikke ret stærkt med Ubuntu, men det virker og jeg kan jo gå på nettet.

Jeg har den også inde på en stationær med 600 mhz og 512 mb RAM og det kører da hurtigere og multiboot med Windows Xp fungerer som det skal.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-01-07 20:30

Så kan den jo køre på e500 med 700 Mhz og 382 Mb ram
Så må jeg hellere starte den store comp og hente den.
Hvor hentes den "Ubunto alternate "

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-07 20:37

Du henter alternate her http://www.klid.dk/ftp/ubuntu-cd/6.10/
lidt længere nede ad siden, men du burde kunne installere den alm. hvis du prøver at trykke på F6 når du har første skærmbillede fremme.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-01-07 20:52

Nåe ja nu kan jeg se, at det ikke er nødvendigt med den alternate udgave.
Jeg har ram nok.
Men det bliver på en anden HD end denne med XP hvis jeg skal indstallere.
Ellers bliver det i en skuffe på den store, i stedet for "Fedora" som ligger i en skuffe nu.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-07 20:57

Jeg forsøgte at lave den i en partiton, men jeg opgav fordi jeg ikke ved nok om hvilke behov der er og hvordan den selv partitionerer og derfor lod jeg den selv klare hele disken.
Det med partionering må vente.
Den jeg lagde ind på en stationær med Windows XP fik også en harddisak for sig selv og det gik fint.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-07 16:28

Nu har jeg lagt Ubuntu ind i stedet for (Linux Fedorea) og jeg må da indrømme, at jeg er positivt overrasket over hvad den kan og især hvad man kan hente, udover det den selv opdaterede til.( bl.a. en bedre skærmdriver til min samsung 19")

Der er rigtig mange programmer, og jeg fandt et elektronisk simulatorprogram til små kredsløb. Så det varer et stykke tid før jeg helt kan vurdere den Ubuntu.
Men den lover godt.

I tilføj/fjern programmer snakkes der om noget >>>kubuntu<<< åbenbart et baggrundsprogram á la KDE desktop eller lign.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 16:31

Jeg tror, at kubuntu er en anden version.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-07 16:44

Det er den vi har > http://www.sitecenter.dk/nem-linux/anskafsuselinux1/
Så det er derfor et program som kører under KUBUNTU kan køre hos mig.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-01-07 16:47

Jeg sidder i øjeblikket og nuker min test pc's HDD,hvor jeg havde Mandriva på,jeg vil også lige teste den nye version af ubuntu(prøve noget nyt),har leget med ubuntu for et år's tid siden og havde en god oplevelse med systemet.
Nu har jeg snart testet de fleste kendte distru'er selv
Solaris(sun)
Manse9933

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-07 16:58

Manse9933

Ja lad høre din mening og erfaring om Ubuntu.

Og evt, lidt småtrick.

Du har vel set hentelinket http://www.klid.dk/ftp/ubuntu-cd/6.10/

Men jeg har lige set at der findes kubuntu og uden k som ikke er den samme.

Jo flere vi er så bliver det nemmere, for alm. brugere at bruge Linux.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 17:03

Har du set dette e.c? http://www.linuxpusher.dk/product_info.php?products_id=682
Der står at det er den samme, men med en anden brugerflade.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-01-07 17:07

Jeg skal lige installere det,hentede det i foregårs og brænde den,jeg kører altid en quick lowlevel på mine diske før jeg installere/geninstallere nye/gamle systemer og den er ca 26 %
igennem en 120 GiG HDD lige nu
Jeg skal lige op på ubuntu cyklen igen

Manse9933

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-07 17:50

Ok - den KDE brugerflade har jeg prøvet på en af mine mange Linux udgaver - men nu bliver jeg lige på denne hest så jeg ikke falder i vandet her midt i vadestedet.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-01-07 17:53

Så nu er jeg inde og er ved at installere skittet på dansk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 17:55

Som et barn i en slikbutik!

Jeg ville nu ønske at der blev lavet noget der brugsmæssigt kunne konkurere med MS og de programmer der er skrevet til Windows.

OpenOffice.org er jo blevet flot og let at bruge,men det gjorde nu ikke noget hvis det koster noget når bare det er noget der kan være kompatibelt med andre systemer så man ikke bliver kørt agterud fordi alle bruger MS platform.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-01-07 18:10

Det har fået en meget flottere bruger grænseflade end tidligere,tyndskide brun I like it,nå nu skal jeg rode i suppen og se om der er kommet nogle nye boller i
Jeg elsker at få nyt legetøj

Manse ubuntu nu nu nueee 9933

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-07 18:35

Velkommen til afprøvning af endnu en Linux udgave.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-01-07 20:15

Det tog lige fem minutter at hente 150 MB opdateringer,wroooommmeeee

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-07 21:06

Nåe ja det er der ikke noget at gøre ved, når du skal hente film og høre radio samtidig.
Du må lære at være lidt tåldmodig.

Sidst jeg hentede en fil på 600 Mb = 8½ min. på en 10/10 > 10/10 linie.
Nu har jeg kun 1024/128

Men nu henter jeg en Kubuntu, for jeg fandt lige en 80 GB HD med MediaCenter, og den bruger jeg ikke.
Så nu bliver det 2 skuffer med hver sin afrikaner i.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 21:18

Hvad med PCLinuxOS BigDaddy skal du ikke også have den?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-07 21:26

Ja ja BjarneD - jeg ved det godt...........jeg har så mange styresystemer,
på forskellige HD, så jeg snart ikke ved hvad jeg selv hedder.
Bl.a. 4 skuffer med XP

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 21:30

Det med skufferne mangler jeg, men på den anden side set å bliver jeg vel ikke til at rykke væk fra legetøjet.
Har nu en gl. maskine mere der nok kan trække en Linux mere

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 21:31

For øvrigt skulle BigDaddy også være på LiveCD såhh.....
http://ftp.sh.cvut.cz/MIRRORS/pclinuxos/live-cd/english/preview/pclinuxos-p93a-bigdaddy.iso

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-01-07 21:53

Må jeg lege med med alle de indlæg er det næsten umulig at komme igang, er der en som gider opsummere, hvor jeg skal begynde, jeg har aldrig eksperimenteret med Linux men kunne godt tænke mig at prøve. Jeg har 2 harddiske en med Windows XP pro og en der delt i 3 partioner alle NTFS, hvad kan jeg med en af Linuxérne i CD skuffen? Kan jeg instalere en Linux på harddisk 2 ? Og kan de Linux som kan hentes, formater en partion før eventuel instalation???????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 22:01

Proev at starte med en Live CD der bare kan boote fra cd/rom drev.
Lige nu har jeg bootet en PCLinuxOS Big Daddy som jeg skriver fra nu og den er ikke paa dansk saa jeg maa skrive lidt internationalt

Den er flottere end Ubuntu som bestemt er rigtigt god.
Links finder du laengere oppe og s[ braender man iso filer til cd f.eks. med Nero 6

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-01-07 22:16

Det skal forsøges i morgen, jeg gemmer lige hele siden med link og det hele, har hørt at Kandu er nede i morgen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 22:29

Den BigDaddy erllers lige noget for dig Eyvind.
Den læser umiddelbart NTFS drev og har ellers mange af de samme faciliteter som Ubuntu.
Efter mit skøn er den Knoppix langt overlegen, især for PC brugere.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-07 22:38

O.V.N. - læg den på sin egen harddisk.............sammen med windows kan det gå galt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-01-07 22:44

Er nu igang med at hente Ubuntu fra e.c allerførste link, 110KB/sek så i hører sikkert ikke mere fra mig i aften

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 22:54

Jeg har en Ubuntu på en harddisk der er slave hvor XP ligger på master og når den booter up kan jeg vælge hvilket system jeg vil boote, men Ubuntu står som standard. ette skulle kunne ændres via et terminal script, men jeg har ikke studeret det nærmere - endnu.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-01-07 23:18

Sidst jeg hentede en fil på 600 Mb = 8½ min. på en 10/10 > 10/10 linie. >>>ja der kan jeg ikke følge med,det tager mig 17-18 minutter at hente 700MB på min 6144 Mb
forbindelse.

Nå,jeg fik lige hentet 300MB programmer ud over de 150 MB opdateringer,er nu blevet helt bæløjet af at installerer programmer,nu skal jeg bare indstille
systemet optimalt,i morgen,for jeg er hel tom i knolden
og skal på hovedet i ,man bliver helt afhænggi af lortet,puuuuuhhaaaaaaaa sikke en omgang,det skulle
ikke undre mig at jeg drømmer om små ubuntu Cd'er der hopper over lars tyndskid's plankeværk

Manse klatøje 9933

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-07 23:52

så husk at indstille de små ubuntuer til Dansk............ellers er de ikke til at forstå

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-07 00:02

Måske man drømmer bedst på english

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-01-07 00:27

Nu ved jeg Hvorfor det hedder Kubuntu.........kold som is med den flotte xp blå og 162 Mb opdateringer
Og så har den KDE's 4 skriveborde i stedet for Ubuntu's 2
Måske er den brune udgave den lækreste...........vi får se
Jeg har nu begge indstalleret i hver sin skuffe.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-07 01:17

Kubuntu er på vej hjem til mig, alletiders hjælpe side link fra e.c: http://www.sitecenter.dk/nem-linux/anskafsuselinux1/ 41% hentet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-07 01:26

Hvis vi nu er uden Kandu i lang tid, og jeg i mellemtiden vælger at instalere Kubuntu. Kan jeg instalere på 1 drev på harddisk 2 (slave) uden at skade eller ødelægge de andre 2 drev på samme disk, det er al min musik og billeder vi snakker om, og i kan vel høre at jeg ikke ved ret meget om emnet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-01-07 10:11

Linux vil gerne brede sig.................... så min dårlige erfaring gør at jeg altid indstallerer Linux på sin egen harddisk.
men iflg. Ubuntu lægger den sig kun på ledig plads på harddisken.
Altså:
[(ledigt område) ( musik ) (filer)]
den bør så lægge sig i ledigt område....................
Men hold godt øje når du vælger at installere (ikonet på skrivebordet)
Der sker ikke nogen indstallation ved bare at starte op på CD

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-07 10:20

Hold da kæft jeg gider ikke ubuntu i dag,jeg fik nok i går, så jeg skal have et par dage's ubuntu fri før jeg foresætter,for det er skide sjovt at få nogle nye udfordringer,jeg drømte sku ubuntu drømme i nat

Manse ubuntu marit forfulgt 9933

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-01-07 10:34

Umiddelbart er Ubuntu mere lækker end Kubuntu.
Så den Ubuntu kunne end med at komme med på ferie som billedlagerstyring på min gamle compaq.

Men den nyeste Knoppix CD på Dansk går automatisk ind og henter filer fra et windows drev/mappe. Måske en god redningsplanke.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-07 10:44

Men den nyeste Knoppix CD på Dansk går automatisk ind og henter filer fra et windows drev/mappe. Måske en god redningsplanke.

Jeg har haft den længe i min værktøjs kasse,og så kommer
den altid med ud at rejse sammen med mim USB/stik ram drev(mail adresser/foretrukne o.s.v).
Efterlader ikke personlige oplysninger på værts pc'en
og man har alt hvad man skal bruge lige ved hånden,det er
bare ærgeligt man ikke må lege i bios'en på netcafe'er,
så den bliver kun brugt på private pc'er.
Manse9933

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-01-07 11:03

Min nye 2 GB USB Kingston DataTraveler har et lille program U3 som kører under Windows................ men som Natmaden gjorde opmærksom på, så efterlader U3 nok lidt på værtscomputeren.
Den bruges også som feriebilledlager.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 10:05

Nu har jeg "kørt" med Ubuntu et par dage - og den ser stadig lovende ud.

Der findes også et decideret Ubuntu-forum, som jeg er hoppet på.
http://ubuntudanmark.dk/forum/

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-01-07 10:11

Jeg kom lige i tanke om hvorfor jeg droppede ubuntu for
et år's tid siden,der er for få mulighedder for at
indstille systemet(optimere o.s.v)
Lige nøjaktigt nu, er jeg ved at hente SuSe 10.2
6-Cd'er,og så går ubuntu på pension igen

http://suse.linuxin.dk/#anskaffelse

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 10:26

Tja - og jeg har en suse 8.0 prof. liggende med tilhørende bøger..................opgivet.
7 stk CD og een DVD
Nu vil jeg lade ubuntu indføre mig i den store Linux-verden, og se om jeg kommer til at holde af den.

Ps. Jeg lurede også lidt på den nye Suse 10.2

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-01-07 10:42

Det kunne være Suse 10.2- 64bit kunne være et alternativt
til Vista Ultimate- 64Bit,men nu vil jeg lige teste 32Bit versionen og se om det opfylder mine behov,vis, så kan jeg altid hente 64 Bit V,det kommet and på indstillings mulighedderne,Mandriva-aka-Mandrake har
en masse mulighedder for at kunne indstille hele
bruger grænsefladen,men jeg er lidt træt af samme og vil gerne prøve noget nyt.
Nu kan jeg efterhånden kun finde andre versioner af dem jeg har afprøvet.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-01-07 11:18

Forresten e.c>hvor varme bliver dine HDD'er i dine HDD skuffer??
Kan du anbafale nogle gode skuffer med aktiv køling?
som ikke larmer for meget.

Jeg har hold mig tilbage hvad angår HDD skuffer fordi
min logigske sans fortæller mig at de ikke er sunde
for mine HDD'er,på grund af varme.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 11:30

Alle mine HD skuffer har aktiv køling med en lille blæser for enden. (lidt støj)
Støj....................jeg har ikke taget mig sammen til at nedsætte hastigheden, men det er et ret nemt indgreb da ledningerne er tilgængelige.
De fleste er købt hos www.Zitech.dk
Sidst indkøbte er: ......................dem har de ikke mere.
Så køb det antal du vil bruge for de holder ikke fast ved produkterne ret længe.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 11:45

Jeg aner ikke hvordan man måler temp her i ububtu, men som jeg husker det var den ikke ret varm i xp

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-01-07 11:47

Du har vel ikke taget tmp'en på dem(HDD),og hvilke HDD'er
har du SATA/PATA-IDE,jeg ved godt man ikke kan aflæse tmp(S.M.A.R.T) på mange SATA diske på grund af satacontrollerne,
men har du nogle tmp læsninger på nogle PATA-IDE diske?

Hvilke mærker har du (producent),skuffer,det ville gøre
livet lidt lettere med nogle skuffer,så man kan flytte rundt med dem på de forskællige pc'er,jeg skal nok have SATA skuffer,men man kan jo sammenligne(få et finger peg)
på temp'en,det er det samme i standart opsætninger,mine 10.000 rpm Raptor ligger 2 til 3 grader over mine SATA2
PATA-IDE diske.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-01-07 11:50

Jeg aner ikke hvordan man måler temp her i ububtu, men som jeg husker det var den ikke ret varm i xp>

I ubuntu kan du finde/hente måle værktøjer,i menuen/programmet>tilføj/fjern,de bliver installeret
auto,når du har fundet dem,så vidt jeg snusker er
det under system i tilføj/fjern.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 11:52

Og så bruger jeg en/to skuffer ad gangen.
Cabel Select

Boot rækkefølge:
Diskette
CD/DVD
HD select 1
HD select 2
USB (ej afprøvet)

Hd har flere partitioner med et styresystem hver,
så select 1 styrer og kan aflæse select 2
Der står en ekstern HD parat til overflytning af filer / backup.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-01-07 11:53

Der er også små beskrivelser af programel,der er tons vis af programel og nogle drivere.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-01-07 11:56

Jeg kører helst SATA,så jeg kan sætte dem hvor jeg vil,jeg har nogle PATA diske men de bliver kun brugt til lager.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-01-07 11:59

Nå så er alle 6 CD'er hentet,vis du skulle blive fristet>

http://ftp.opensuse.org/pub/opensuse/distribution/10.2/iso/cd/

Der er ikke begrænsning på downloade hastigheden,min ligger og svinger mellem 640 og 669 Mb.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 15-01-07 20:30

Hejsa

ubuntu er for indviklet til at tilslutte fælles drev, + der skal skrives en masse i div. filer for at få den
på et netværket. eller koblet op imod en server ( i dette tilflælde SME server ver 7,1)
Andre distri.... har "root" overordnet adgang som standard, i ubuntu skal man tillade root at få adgang.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 20:49

Dk - hvilken af de andre, som jeg har skal så bruges til at opgive Linux.
Lige nu er jeg glad for at lege med Linux Ubuntu som tilstrækkelig let for mig.
Mit hoved ønske er væk med Windows og på med Linux.
Jeg vrænger ikke på næsen af de hardcore.......................jeg kan bare ikke følge med.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-01-07 20:49

Så er det installeret,SuSe er rigtigt fedt,så skal der leges de næste par dage,der er lidt window over det,navne og måden man navigerer på.

Manse9933

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 20:53

Du lokker Manse9933.....................om lidt deler du vel også karameller ud.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-01-07 21:00

dem æder jeg selv,indtil nu er jeg en glad dreng,alt kan indstilles,så en pille finger som mig
har barreeeeee øv bøv bussemand fået nyt legetøj,det skal jeg nok få mange timer til at gå med

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 21:06

Ja ja det kommer også en dag med mig måske, men lige nu er Linux verden langsomt ved at åbne sig.

Ps. Thunderbird har for at beskytte mit privat liv fjernet reklamen i indbakken.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 15-01-07 21:08

hmm hvilken du skal vælge er vist bare en smags sag.
jeg ville selv vælge enten Suse eller Debian.

Korrekt Ubuntu er ligetil hvis du ikke "lige" skal koble til et netvækt men kun være en alm. client.

Se f.eks denne guide her http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=121

den er ikke så lang men besværlig når den evt. skal køres på flere Clienter mv.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 21:14

Lige nu skal min Ubuntu bare være på nettet.
Og røres lidt ved.
Og det er jo lidt en Debian, så det næste spring kunne være Debian.
(suse 8.0 pro har jeg på 7 CD og en DVD) skal jeg sende dem.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-07 21:15

Det med netværket kan jeg ikke leve med.
Det er ikke nok, at styresystemet er velfungerende mht. afvikling af programmer man skal da også kunne kommunikere med andre systemer lokalt.

Der er mange programmer med Ubuntu, men mange af dem er ret primitive og mangler brugervenlighed og muligheder.
Mange af de småprogrammer der er med minder for meget om de ældgamle Amiga dage.

Jeg vil også afprøve Suse og så må jeg jo se om det kan åbne døren til min Linux verden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 21:18

Det der sudo mount et eller andet ........................foregår det i terminalvinduet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-07 21:21

ja

Kommentar
Fra : dk

Dato : 15-01-07 21:22

sudo ell. su er i teminal
Nej tak til Suse

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 21:28

Hvad skal det så være ..............Debian er vist fra 2005

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-01-07 22:16

Jeg har desværre for lidt tid for tiden, men håber tråden kører til jeg er opdateret, i der er længere fremme, kan man se mapper på diskene som er oprettet af Windows, med Ubuntu som kører fra CD skuffen eller skal man instalere for at kunne det ? Venligst på dansk og ikke et link til en engelsk manual! og jeg skal sikkert også have hjælp til at finde min printer som er tilsluttet routeren (jeg opretter et spørgsmål om emnet, hvis i antyder at det kan lade sig gøre) jeg har Ubuntu, Kubuntu og Suse 10.2 på CDer den sidste skal vist instaleres, de andre 2 har jeg kørt fra CD skuffen og kan bedst overskue Ubuntu, men som skrevet, kan man gå udenfor Linux verdenen når jeg kører fra skuffen?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-01-07 23:57

Ubuntu fandt og indstallerede næsten selv min Hp printer (3820)
Den monterer selv min USB HD med windows styresystem og NTFS filsystem
Jeg kører også et lille vindows program ef at jeg i den medfølgende oversigt fandt og indstallerede "WINE" (windows efterligner)

Der er ingen grund til at lukke tråden foreløbig, og der kommer heller ikke flere point på.
Men bliver den for lang så kan den fortsættes i en ny tilsvarende tråd.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-01-07 01:22

Hej er tråden død ?
Citat
Der kan stilles spørgsmål om Linux i denne tråd
og jeg har en spørgsmål angående den senest hentede: Knoppix, ville prøve om den var nemmere, dk er lige ved at tage modet fra mig i mit eget spørgsmål, den startede fint, jeg sad og fulgte med i at skærmen fyldtes lidt efter lidt, som den fandt diverse hardware, så kom der sort skærm, kun 3 ord midt på: OUT OF RANGE, dur CDen ikke, duer den og kan ikke køre på min PC ? nu har det stået i et kvarter og jeg opgiver for i aften, men vender tilbage

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-01-07 11:53

Jeg har to udgaver af knoppix som begge ruller ind af sig selv.

DK ruller hurtigt op i et højere gear, så os almindelige ikke kan følge med.
Glem det med server.
Han mener at Debian er den bedste (Ubuntu er bygget på Debian som jeg er orienteret)
Men jeg ville foretrække at du bruger en harddiskskuffe så du uden videre kan udskifte styresystemer. Jeg bruger det selv, da jeg har mange styresystemer som jeg skifter mellem.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-01-07 12:42

Jeg har nu installeret Knoppix DA på en af mine HD - og nu er jeg lidt i tvivl om hvilken der er bedst. Den er også rimeligt selvkørende.Men man skal selv lige ind og koble sig på internettet. Vi har netværk her.

Jeg vil absolut anbefale harddiskskuffer til Linux - så der ikke bliver bøvl med windows.
Fast HD med Windows og skuffe med Linux og det skal styres af Cabel Select så når skuffen tages ud kan den starte med windows automatisk.

Hvor godt der er at have en Knoppix CD liggende kan ses her:
http://www.kandu.dk/Spg99743.aspx#1083675

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-01-07 13:46

Jeg læste godt spørgsmålet e.c og jeg har brændt en ny Knoppix, den kørte fint på den bærbare i aftes/nat, nu skal jeg på arbejde og prøver først Knoppix her når jeg kommer hjem efter midnat, på den bærbare en der en lille knap til at aktive det trådløse netkort, den virker kun i Windows jeg fik et svar fra D-Link support, de supporter ikke Linux men var flinke nok til at give mig et tip som jeg vender tilbage med, når det er afprøvet, funktionen er nemlig indbygget i Knoppix, jeg kan ikke rigtig finde ud af om den er i Ubuntu hvis ikke, kan jeg downloade programmer til en distro som kører fra live-cd? det lyder usandsynlig, hvor skulle det gemmes/indstaleres, men jeg prøver

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-02-07 15:59

Knoppix er røget ud som installeret Linux udgave.
Men Knoppix live CD er god til at kigge på HD med kludder i partitionerne.

Jeg har prøvet at have ubuntu og kubuntu sammen, men det gik ikke så godt.

Den bedste er efter min opfattelse ubuntu - alt mit grej ryger lige ind.

Jeg er rigtig glad for mine harddiskskuffer til afprøvning på den stationære comp.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-07 16:05

Jeg er også godt tilfreds med Ubuntu og eneste svaghed, hvis det er en svaghed er at der ikke er direkte læsningsmulighed af FAT og NTFS.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-02-07 16:33

Hvad mener du med direkte læsningsmulighed
Altså jeg stikker min U3 DataTraveler ind og læser filer.
Og for at teste har jeg lige fra min DT indstalleret winrar med "wine"

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-02-07 16:35

wine :
tilføj programmer > skriv wine i søgefeltet > så kan du læse windows ting.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-07 16:48

Jo da, man kan sagtens læse windows ting, men ikke på samme nemme måde som i Knoppix.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-02-07 16:56

Ok men jeg kan ikke huske forskellen.

Du skal ikke begynde at installere Knoppix for så vil den næsten ingenting.
Jeg er begyndt at holde lidt af den ubuntu.
Så hvis jeg kan håndtere forskellige wireless adaptere og fotolager på min lille Compaq E500 (700 Mhz) så bliver ubuntu min ferierejseledsager, i stedet for XP.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-07 17:03

Jeg har haft Knoppix installeret og for at få det til at virke skulle man køre nogel kommandoer for at ændre lidt i opsætningen, men nej den er forældet.

Jeg mangler bare. at vænne mig til programmerne hvor der er mange snilde værktøjer, men det er svært ikke at savne de ting man er vant til.

Som arbejdsplatform er Ubuntu nu rigtigt god og minder nu mere om min gamle Amiga 3000 end windows og det skal ikke komme den til skade.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-02-07 17:12

Men jeg kan stadig ikke forstå:
at Knoppix som live CD kan håndtere kortlæser og min DataTraveler
at Knoppix som installeret ikke kan mounte nogen af dem.

Men det er nu også lige meget for nu bliver der mere Linux her.

http://ubuntudanmark.dk/forum/

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-02-07 10:48

Observation i forbindelse med installation af ubuntu.
Skærmopløsning.
Det har undret mig et par gange at det var svært med indstilling af opløsning.
eks. den valgte selv en meget høj opløsning, og kunne ikke acceptere min 1024X768
men hvis jeg stillede skærmen til 1024X768 inden opstart med ubuntu live CD så fotsatte den med at bruge denne indstilling.

Ps. Jeg har installeret et par gange i forskellige forsøg. Dog endnu ikke med windows på første partition.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-02-07 13:58

Jeg har fundet et lille program á la Partition Magic (som har lidt svært ved at håndtere ubuntu)

http://www.psychocats.net/ubuntu/mountlinux

I programmer > tilbehør > terminal

skrives:
sudo aptitude update (gør klar til at hente program på nettet.)
enter
sudo aptitude install gparted gksu (henter og installerer program )
enter
gksudo gparted ( bruges hver gang til at starte program fra terminal)
enter

Jeg prøvede at hive lidt i en FAT32 logisk drev - den brokkede sig lidt men gjorde det.

Godkendelse af svar
Fra : e.c

Dato : 08-02-07 10:43

Tak for svaret BjarneD.
Jeg lukker lige tråden, så den ikke bliver smidt væk.

Det betyder ikke at der er lukket for skriverier, men bare at tråden er smidevæksikret.

Ps. desværre får jeg ikke flere mails, men må selv kigge ind en gang i mellem.

Pss. Jeg har nu ubuntu 7 beta 3 kørende i en harddiskskuffe.
Linux ser efterhånden ud til, at kunne hamle op med windows.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-07 10:52

Linux må blive fremtidens håb for det der Vista lyder til at være en resourcekrævende distanceblænder.

Kommentar
Fra : amoko

Dato : 03-05-07 21:33

Hi,
Selv om jeg ikke er startet endnu, alligevel denne lille nyhed:
Dell har valgt Ubuntu som deres Linux system!

Amoko

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-05-07 22:05

Ja det forlyder det jo, men Linux er både bedre og billigere end Dell, hvis man kan lave den sammenligning.

Ikke Dell fan!

Kommentar
Fra : amoko

Dato : 13-05-07 21:19

Hi,

Undskyld, jeg har været optaget af "andet arbejde", og har derfor ikke været inde og kigge på denne tråd et stykke tid.
Det var ikke for at fremhæve Dell, at jeg gjorde opmærksom på nyheden.
Den har måske en meget større rækkevidde end man ser ved første øjekast.
Én af verdens største Pc-fabrikanter vil levere maskiner med Ubuntu præinstalleret.
Ifølge PC–World fås XP ikke mere fra 31. januar 2008.
Er det medvirkende til Dells beslutning?
I så fald kunne det jo være det første spæde tegn på, at der selv hos de ”store” er ved at indfinde sig en vis ”Microsoft-træthed”.
Det er noget sådan, der skal ske hvis Linux skal have rigtig vind i sejlene.
Gid det var så vel.

Amoko