/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Datamekaniker KIG VIKTIGT
Fra : thecool-boy
Vist : 601 gange
110 point
Dato : 12-04-07 17:28

findes der en udannelse indenfor for kun selve faget hardware i en com puter er der noget der er nærmmere computer eller er datamekaniker det nærmeste du kommer på computerhardware??

håber bare i kan hjælpe kan nemlig ikke finde noget på www.google.dk

Kommentar
Fra : join

Dato : 12-04-07 18:18

Hej med dig

prøv at se om du kan bruge nogle af disse links:

http://www.vidar.dk/

http://www.google.dk/search?hl=da&q=uddannelse&btnG=S%C3%B8g&meta=

http://www.google.dk/search?hl=da&q=uddannelse%2Bcomputer&meta=

http://www.google.dk/search?hl=da&q=uddannelse%2Bit&btnG=S%C3%B8g&meta=

Prøv at forklare lidt nærmere hvad du havde tænkt dig.

Hilsen go fornøjelse
join

Kommentar
Fra : thecool-boy

Dato : 12-04-07 18:24

kan ikke bruge det til noget men jeg vil gerne være en der selv kan samle en computer helt nede fra mindste detalje

Kommentar
Fra : join

Dato : 12-04-07 18:39

Spørg i dine computer butikker om de har brug for lidt hjælp...

Det kunne jo være at du kunne komme i gang den vej ??

join

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 12-04-07 18:39

Så er det it-supporter uddannelsen, du skal kigge nærmere på.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-04-07 18:41

Måske:
Svagstrømstekniker
Elektronikmekaniker

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-04-07 20:32

Citat
kan ikke bruge det til noget men jeg vil gerne være en der selv kan samle en computer helt nede fra mindste detalje

Det kan du glemme, det er færdige moduler man bygger sammen med stik og ledninger.

De fleste tekniske skoler har en tekniker uddannelse, du kommer bare ikke udenom
softwarekendskab og det er en stor del af uddannelsen.
At skifte moduler såsom PSU, RAM kort, HD o.s.v. kan enhver amatør.
Opsætningen med programmer kræver mere.

Kommentar
Fra : thecool-boy

Dato : 12-04-07 20:38

Teil det du skriver er det jeg mener ""itsupport uddannelsen handler om hvad samler de computere eller hvad""

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-04-07 20:41

Det er ufaglærte der samler pc-er.
Du må udtrykke dig mere tydeligt.

Kommentar
Fra : thecool-boy

Dato : 12-04-07 20:49

har læst lidt om det hele men hælder stadig til datamekaniker men ville bare hører om der var noget der var tæteere på selve computeren

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-04-07 20:51

Nix du kan ikke adskille det mekaniske fra softwaren.
Hvordan ville du kontrollere om en pc fingerer efter en rep.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-04-07 20:52

Se nu på det link fra join
vidar.dk der finder du uddannelsen

Kommentar
Fra : thecool-boy

Dato : 12-04-07 20:53

TEil troede jeg bare

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-04-07 20:53

fingerer = fungerer
sorry

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-04-07 20:55

En computer uden software kan ikke noget som helst.
Hvordan kan man så se om den er i orden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-04-07 20:57

It-support er både Hardware og software.
Eks.
Et lydkort skal installeres.
Ok det proppes ned i stikket ...........og det var så alt hardware arbejdet på den opgave.
Så skal der lige installeres den rigtige software som er drivere og et lille program som indstiller lyden rigtigt...............og det var så software arbejdet.

Nu er opgaven med at sætte et nyt lydkort i OK.

På fabrikkerne sidder nogen og propper dele i.
Nogen afprøver når det er samlet.
Andre retter fejl.

Nogle computerforretningert samler en computer med de dele som er valgt af køber.
Og her er det den som samler som også afprøver og lægger programmer ind.

Hardware og software hænger sammen, også i uddannelser.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-04-07 21:11

God forklaring e.c.

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 13-04-07 08:30

Var det ikke en ide at kontakte en teknisk skole, og få en samtale med en erhvervs vejleder.

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 13-04-07 16:49

Jeg har jo forklaret knægten, hvad uddannelsen hedder.Teil bidrager kun med flimmer på linien.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 13-04-07 16:52

Hej

Arbejder selv som tekniker i et IT firma.. jeg vil anbefale dig følgende:

Kontakt den nærmeste teknikske skole og aftal en tid med en rådgiver med henblik på at starte på en it suporter uddanelse.

Når denne er overstået kan du grundbegreberne mht til både hardware og software.

Derefter kan du såfremt du stadig har mod på det tage nogle efteruddanelser og læse videre. Du kan også take nogle certificeringer. Såsom

A+ Certificering som omhandler de mere advancerede hardware funktioner i computeren. Med denne certificering i baglommen har du en god chance for at finde et arbejde indenfor den branche.

Microsoft certificering. Denne er hovedsagligt software baseret og kan omhandle alt fra windows xp, 2003 og vista. Denne certificering kan jeg personligt anbefale da at have folk med denne certificering giver firmaer mange flere muligheder for støtte fra microsoft. Igen er dette rigtig godt at have i baglommen.

Disse certificeringer er dog langt fra gratis at tage. Du kan dog muligvis få skole/kommune/arbejdsplads til at betale det.

Jeg vil IKKE anbefale dig at blive ansat som ufaglært pc bygger da du i den sidste ende er den første der ryger ud såfremt der skulle blive lavvande i pengekisten. Det er bedre at få papireret med med det samme (mens du er ung?).

Held og lykke med valget

->Brommi

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-04-07 17:28

paperboy har flimmer i kasketten,
sikkert softwarefejl, uhelbredelig.

Kommentar
Fra : thecool-boy

Dato : 14-04-07 11:46

har læst om de uddanelser og hælder helt vildt mest til Data mekaniker men jeg har hørt om noget dataingesinør hvad laver de

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-04-07 12:04

Læs dog uddannelsesguiden igennem

http://www.ug.dk/vejledningsportal/elementer/s%C3%B8gesider/indeks.aspx?indexletter=D

Måske du der kan finde den uddannelse, du skal have for at blive det du vil.

God weekend

Kommentar
Fra : join

Dato : 14-04-07 14:55

Citat
paperboy har flimmer i kasketten,
sikkert softwarefejl, uhelbredelig.

den var go' Teil

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 14-04-07 15:16

Du kan jo starte her og vælge en uddannelse :
http://www.eud-info.dk/uddan/index.asp?indID=1

IT-supporter (som nu hedder Frontline PC-supporter) :
http://www.es-c.dk/dtsark/frontpcsupp-l.pdf

Datamekaniker / Datafagtekniker (som nu hedder Datatekniker) :
http://www.es-c.dk/dtsark/data-kom-l.pdf