/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Raid?
Fra : tbayh
Vist : 553 gange
50 point
Dato : 28-03-07 13:32

kan man partionere når man kører Raid?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-03-07 14:03

Ja det kan man godt, bare det hele følges ad, alt efter hvilken Raid der køres.

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 28-03-07 14:05

Vil køre RAID med disse :
WD
Beskrivelse:160.0 GB - SATAII-300 (Fluid) - 7200 RPM / 16MB, Native Command Queuing (NCQ) – Caviar RE (RAID Edition)
Model:WD1600YS

Også vil jeg bruge en anden til backup osv... Ved ikke om det er for meget plads at bruge!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-03-07 14:14

Da man kan køre Raid med forskellige harddiske med forskellige størrelser, så kan du også lave partitioner.
Måske er det en god ide at planlægge din raid-kørsel inde du går i gang.
Hvilken Raid vil du bruge og til hvilket formål.

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 28-03-07 14:22

Ved faktisk ikke så meget om det. fik at vide at HDD ville køre hurtigere hvis jeg kørte RAID. Det er kun derfor jeg gøre det.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-03-07 15:04
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-03-07 15:08

http://www.tweak.dk/tests2.php?id=96
Phuuuu.... jeg fandt den.
Den bedste måde at gøre sin elektronhjerne hurtigere på,er at holde orden !
(I dette tilfælde Foretrukne).
Gambrinus

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 28-03-07 15:14

Dine diske kan køre hurtigere hvis du kører Raid 0 (Stripe - Deler data op på flere diske)

Dine data er bedre sikret hvis du kører Raid 1 (spejling)

Raid 5 er stripe og med en ekstra disk til at sikre at en enkelt disk kan falde ud uden at dine data tabes.

Raid 10 er kombinationen af både stripe og spejling.

Hvis du vælger at køre raid 0 for at få hurtigere disk adgang, skal du samtidigt sørge for god backup af dine data...
-----------------------------

Hvad er det der gør det nødvendigt for dig at tænke i Raid baner ?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-03-07 15:18

Meennn....Du kommer ikke langt uden at nærlæse din manual for dit bundkort.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-03-07 15:25

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=96161
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=76489
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=55180
Prøv at søg på Raid+gambrinus her på Kandu.
Gambrinus
(Min eneste fejl er, at jeg er så beskeden)

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 28-03-07 17:38

Afvikling af programmer + spil.

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 28-03-07 19:42

Jeg vil køre RAID 0.

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 28-03-07 19:46

Men kan jeg ikke benytte mig med flere Harddiske . Altså jeg bruger 2 harddiske til at køre RAID 0 . Så har jeg en anden som jeg gemmer vigtige data på osv?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-03-07 19:53

JO !
Hvis dit bundkort understøtter det.
Som sagt, læs manualen.
Du kommer alligevel ikke uden om den, når du skal sætte dit RAID op
og installerer drivere under installationen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 28-03-07 19:57

Cool!

Kommentar
Fra : Brixtofte007

Dato : 29-03-07 00:30

Hej

Til orientering så er der foretaget en test af Gigabyte bundkortet på hardwaretest.dk, hvoraf det blandt andet fremgår at kortet understøtter Raid 0,1,5,0+1.
Så tbayh´s idé om at sætte to 160 Gb i Raid0(til styresystem og programmer) og koble en ekstra hdd på som blot lagerplads synes at være understøttet. Er du enig Gambrinus ?

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 50 point
Dato : 29-03-07 01:55

Jo…..2, 3, 4 enheder i RAID XXXX ses som en harddisk,
som kan partitioneres, ganske som det var en enhed.

Jeg har selv et Gigabyte GA-K8NXP-SLI bundkort.
Det har plads til 4 stk. SATA150, 4 stk. SATA300 og 4 stk. PATA enheder.

Jeg har indtil nu kørt med 2 stk. WD Raptor 36GB SATA150 i RAID 0 til programmer og
2 stk. WD 250GB SATA300 i RAID 1 til data.
Som ekstra, ekstra backup har jeg så haft enten en ekstra SATA150, SATA300 eller en PATA.
Så mulighederne er mange.

Der kommer nu 2 stk. WD Raptor 36GB SATA150 ekstra i,
så jeg kan eksperimenterer med 4 stk. SATA150 i RAID 0 eller 0+1 eller . . . . . . . . .

Det hele skal prøves og jeg skal nok rende sur i måleresultaterne.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-03-07 02:01

Og netop ideen med en ekstra harddisk til backup kan jeg lide at høre.
Rigtige mænd tager ikke backup, men...........
Gambrinus

Kommentar
Fra : Brixtofte007

Dato : 29-03-07 12:29

Jeg glemte vist lige at linke til den test :

http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=6322

Godkendelse af svar
Fra : tbayh

Dato : 29-03-07 14:07

Tak for svaret Gambrinus. Også til jer andre! Tak for svarene! nu skal der køres RAID!!!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-03-07 14:18

Selvtak
Så kommer du ikke til at kede dig foreløbigt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 04-04-07 11:27

Allerede nu er jeg på herrens mark. Hvorfor kan jeg ikke boote min vista installation op i min dual boot