/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
RAID
Fra : frederikshavn
Vist : 463 gange
50 point
Dato : 07-10-04 12:16

Har hørt at hvis man lægger win.ind,kan man køre raid,og det skulle være meget hurtigere,nu er mit spørgsmål hvordan gør man der,mit bund kort er et msi k7n2 delta,med nvidia force 2 chipset,på bundkortet har jeg mit c-drev(40gb)på ide 0,og på ide 1 min dvd brænder,har så 2 stk hd 1x60gb+1x160gb,på en promise ultra 133 controller,er der nogen der kan fortælle mig hvordan man gør,har set i manuellen til bundkortet,der står at det understøtter RAID 0 or 1,men der står ikke noget om hvordan man gør

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-10-04 12:51

Kan se at der er flere bundkort K7N2 Delta.
Hvilket har du ?
MSI K7N2 Delta-ILSR / MSI K7N2 Delta-L / MSI K7N2 Delta2 LSR / MSI K7N2 Delta2 Platinum
Gambrinus

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 07-10-04 13:11

Det hedder k7n2 delta series ms-6570(v1.x)atx mainboard-Version 1.3 G52-m6570XA-L03

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-10-04 13:21

Jeg ka' ikke lige finde det på MSI's hjemmeside.
Jeg er ikke lige i humør til at skrive en lang afhandling om RAID, men du kan sende mig en emil med dit tlf.nummer til wazs@sol.dk
Så ringer jeg dig op
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-10-04 14:52

En kort forklaring.
Raid indstalleres sammen med XP fra start.
Raid er ikke hurtigere - men sikkerhed mod HD-nedbrud
eller forlængelse af 2 HD som bliver til een.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 07-10-04 15:56

Og du får kun 1 x harddisk, hver gang du installerer 2, så RAID er normalt noget til mission Critical applikationer - dvs. Musik/CAD-CAM etc. som bare ikke må forsvinde mens de laves/er i gang.

Til alm. privat er det bedre at tage back-up på DVD en gang imelem - brug evt. DVD R/W, så kan du overskrive.

Lars

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 50 point
Dato : 07-10-04 16:06

Aaaahhhh Emesen

RAID 0 er teoretisk dobbelt så hurtigt som en alm. harddisk.
I praksis ca. 1½ gang så hurtigt.
De 2 harddiske sidder i "Parallel” og data skrives med halvdelen på hver sin harddisk.

RAID 1 ”Spejler ” data så der skrives de samme data på begge harddiske.
Ikke hurtigere, men hvis en af harddiskene går i udu, ligger data på den anden (Backup).

I begge tilfælde er det bedst at bruge 2 harddiske, der er lige store.
I RAID 0 vil den resulterende plads blive det dobbelte af den mindste harddisk.
I RAID 1 vil den resulterende plads blive lig den mindste harddisk.
Hvis den ene harddisk er større end den anden, vil den resterende plads være spildt.

Læs mere her : http://www.edbpriser.dk/review.asp?ID=1578

Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-10-04 16:21

Jeg køre selv med :
2 stk. Seagate SATA 120 GB harddiske i RAID 0.
De ligger på ca. 70-80 MB/s.
2 stk. Maxtor PATA 160 GB med alm. opsætning.
De ligger med ca. 50-60 MB/s.
Gambrinus

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 07-10-04 16:24

Hej Gambrinus

Hvor har du ret - undskyld at vi ikke skar det mere ud i neon, fordi vi er så vant til at når det tales RAID er det altid 1 der tales om på SATA, men selvfølgelig er det RAID 0 som et alternativ.

Jeg ville aldrig personlig tiltro en stripe over 2 eller flere diske med SATA - det ville jeg kun gøre med SCSI. Jeg har haft mere end 14 Maxtor diske på 120GB til ombytning indenfor de seneste 6 måneder, og hvis jeg havde lavet stripet over de 4 x SATA diske som jeg har, havde jeg mistet data ad H....til. Så kunne jeg bare tage Western Digital eller et andet mærke, men dem har jeg lige så dårlige erfaring med bare på EIDE platformen.

Førend at SATA er mere pålideligt eller leverandørerne checkker deres HW bedre er jeg ikke til RAID 0 på SATA platformen

Men som sagt - tak for dit input vi er aldrig for gamle til at lære

Lars

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-10-04 17:06

Jaaaaaaaaaaaaaaaa - Gambrinus - jeg glemte Raid 0 - der fordeler data.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-10-04 17:20

Så sku’ da for fem flade flødeboller på et fladt flødebollefad !
Jeg havde lige skrevet et længere indlæg og da jeg skulle sende det forsvandt det. CTRL tasten sidder fast ! For meget Cola eller pizza
Nå, Jeg selv stoler ikke en sk.. på disse nymodens datamaskiner.
Til gengæld er jeg nok ikke en rigtig mand. Jeg ta’r nemlig backup.
(Rigtige mænd ta’r ikke backup).
Næææ er gammel regnemaskine med håndsving, den ku’ man stole på !
Dette indlæg er skrevet i Word og gemt før jeg sendte det.
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-10-04 00:00

Skriv dit indlæg..........ctrl+a og så ctrl+c
Nu hænger det i udklipsholderen, hvis du bliver "væk"
ctrl+v..............så er du med igen.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-10-04 02:41

Det plejer jeg da også altid at gøre,
men der skete et eller andet, fordi min Ctrl tast hang.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 07-01-07 23:25

Tak for svaret Gambrinus.