/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål

MS Windows
briani 27239
Hvordan laver man en arrey til raid
Fra : petura
Vist : 442 gange
110 point
Dato : 02-12-04 16:04

når man vil prøve at kører raid
Hvordan laver man en arrey ? skal jeg formater mine diske først
(vil kører raid 0 )

her er et lille link som jeg fandt om raid , men mangler lidt viden

http://www.burn-it.dk/index.php?page=forum_read.php&post_nr=988

Fra : Calleman

Dato : 03-12-04 09:20

Hej.
Det første du selvfølgelig skal have, er en RAID controller.
Herefter får du mulighed for at oprette RAID diskset.
Alt efter hvilken controller du har valgt, er der forskellige fremgangsmåder.
Hvis du har yderligere spørgsmål som kom endelig med dem.

[Calle]

Fra : petura

Dato : 04-12-04 11:35

jeg vil kører på mit motherbord controler

Fra : Calleman

Dato : 04-12-04 14:47

Hej.
Hvis din motherboard controler ikke har en RAID funktion, vil dette aldrig kunne aldrig lade sig gøre.
Du skal altså investere i et RAID kort som f.eks.:
http://www.sandberg.it/worldwide/prod.asp?prod=130-17

[Calle]

Fra : tedd

Dato : 04-12-04 15:48

Ja du skal formatere først!!

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 110 point
Dato : 04-12-04 19:46

Windows XP ?
Vil du køre dit styresystem på RAID 0 ?
Er det SATA eller PATA diske ?
For det første skal du helst have 2 ens harddiske.
I RAID 0 vil kapaciteten blive det dobbelte af den mindste harddisk og hastigheden teoretisk det dobbelte af den langsomste (Reelt ca. 1,5 – 1.8 gange hurtigere).
Du skal nok den tunge vej og læse din manual grundigt.
På mit Gigabyte bundkort foregår det således :
RAID-driveren skal findes på din CD til bundkortet eller på nettet og kopieres til en floppy.
I BIOS skal RAID enables.
Under opstart af pc’en skal der på et tidspunkt tastes en kommando fx F4 og RAID skal opbygges.
Ved installation af Windows XP skal der på et tidspunkt tastes F6 (Trediepartsdrivere). Windows spørger efter floppy’en.
Her fra går det som en alm. Installation.
Gambrinus
PS : Jeg har selv 2 SATA i RAID 0 og har oplevet problemer ved installation, hvis der sidder andre harddiske i pc’en.
Endvidere skal pc’en boote som SCSI (Det står ingen steder).
God fornøjelse

Godkendelse af svar
Fra : petura

Dato : 05-12-04 15:38

Tak for svaret Gambrinus. der manglede lidt om formateringen men det kunne jeg jo læse ovenover

Fra : Gambrinus

Dato : 05-12-04 16:31

Selv tak
Hvis det er Windows XP, sker formateringen under installationen.
På et tidspunkt vil det være muligt at oprette partitioner, vælge hvilken partition du vil ha' styresystemet lagt ind på og om den skal formateres i FAT32 eller NTFS.
Er det Windows XP vi taler om ?
Jeg opretter altid et systemdrev C på 10-20 Gb. Resten af harddisken kan du partitionere og formaterer inde fra Diskhåndtering når Windows er lagt ind.
Gambrinus

Fra : frederikshavn

Dato : 06-12-04 00:27

BONDERØV