/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
2 pc'ere til en router
Fra : classic26
Vist : 710 gange
200 point
Dato : 11-04-05 12:53

Hej
Skal have 2 pc'ere sat til en router. Skal gå ind på en Topcom adresse og så går jeg forvirret i stå.!
Let forståelig trin for trin hjælp til hvordan jeg får det internet til at virke, tak

mvh steen

Kommentar
Fra : Copemann

Dato : 11-04-05 13:00

Hej Steen

jeg har selv 4 computer sat på en router en den bedste måde er at få en computer på nettet af gangen det var den måde jeg gjorde det på og det virker selv i dag

mvh K.B.

Kommentar
Fra : Copemann

Dato : 11-04-05 13:05

Hej Steen

jeg har selv 4 computer sat på en router en den bedste måde er at få en computer på nettet af gangen det var den måde jeg gjorde det på og det virker selv i dag og virker det ikke så prøv at sæt en computer på din router og kan den komme på så prøv den anden og kan de begge to komme på så kan de også sammen

Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-04-05 13:33

Jeg mener at den bedste løsning ville være at koble en hub/schwits koble på routeren, derefter er der frit spil med antal PC'ere (alt antallet af porte på hub/schwits.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 11-04-05 13:38

hej
hvad mener du med en topcm adresse

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 11-04-05 13:46

Topcom er mærket på routeren og adressen 192.168.1.1 skal man taste på eksplorer for at komme ind og sætte ip adresserne op.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-04-05 13:50
Kommentar
Fra : 1133

Dato : 11-04-05 13:57

hej igen
prøv først at sætte en pc i ruteren(modem) når det virker så den anden når de virker
så sætter du en swits til ruteren begge pcer i swits og det skulle virke
hvis ikke mangler der et flueben ved dhcp

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 11-04-05 13:58

1 sæt computerne til dhcp (kontrolpanel, netværks- og opkaldsforbindelser, lan-forbindelse, egenskaber, tcpip, egenskaber: vælg "hent automatisk en ip-adresse" og "hent automatisk en dns-serveradresse", klik ok og ok )
2 log ind på topcom-tingen (rtfm) med standard adgangskode og passord.
Når du er derinde skal du bruge oplysningerne fra din internet-udbyder. Og den videre fremgangsmåde er afhængigt af, hvem du er kunde hos.
Så hvis vi skal hjælpe dig videre skal du fortælle
a. hvem din udbyder er (tdc, webspeed, tiscali, cybercity, tele2 (naah!) eller ??)?
b. hvilken model din router er. Hvad hedder den mere end topcom?

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 11-04-05 15:16

A. min udbyder er Glentevejens antennelaug: www.galnet.dk
B Router er Topcom WBR 611
mvh steen

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 11-04-05 15:46

hej
du kan også finde vejledning her
http://www.dk-tv.dk
det er ikke en topcom men fremgangs måden er den samme

Accepteret svar
Fra : nuber2

Modtaget 200 point
Dato : 11-04-05 16:01

Galnet uddeler deres adresser med dhcp.

Du taster
192.168.1.1 i adresselinien i din browser
der kommer et loginfelt. du bruger admin som både password og brugernavn.
(hvis loginfeltet ikke kommer er du ikke forbundet med din router. Måske kommer du i stedet i forbindelse med din nabos. Du kan eventuelt bruge et netkabel til at koble dig på et af lanstikkene bag på routeren i stedet)

du leder efter menupunktet wan og vælger
Obtain IP automatilally (DHCP client)

der er en liste på 5-6 punkter du kan vælge imellem. Obtain IP automatilally (DHCP client) er det øverste punkt

genstart din galnet-æske (tag strømmen, tæl til 5 og tænd igen)
genstart din router (samme procedure eller klik på reboot)
ebbe

skal du ha hjælp til at sætte sikkerhed på din trådløse, så lav en ny tråd

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-04-05 23:04

Det virker lidt rodet når jeg læser at man skal koble switchen til routeren!

Når først routeren er accepteret på internet serveren, så er der normalt fire porte på de fleste routere, hvor der kan tilsluttes 4 enheder uden de store problemer.
Switchen kan du evt. bruge til at lave et nyt fordelingspunkt, et andet sted i huset, så du kun behøver et fremføringskabel fra routeren.
Når først du har fået routeren til at få forbindelse, så spiller de andre maskiner med, især hvis du har valgt DHCP, som er standard indstilling for TopCom.

Hvilken router er det du har? ( bruger selv TopCom WBR 654 )

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-04-05 23:12

Jeg syntes du vrøvler lidt KJ
Citat
Jeg mener at den bedste løsning ville være at koble en hub/schwits koble på routeren, derefter er der frit spil med antal PC'ere (alt antallet af porte på hub/schwits.

HUB er det ringeste, man kan bruge i et netværk!
SWITCH koblet direkte til bredbånd, kræver en IP adresse for hver maskine.
ROUTER er den bedste løsning, da den styre trafikken på den samme IP adresse på WAN siden og deler så selv lokale IP adresser ud til de tilsluttede maskiner.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 12-04-05 08:55

Til KJ og Severino
Topcom routeren er samtidig accespoint for et trådløst netværk og en 4-port switch.

nuberto

Kommentar
Fra : kj

Dato : 12-04-05 09:31

Til severino
Jeg kan godt se at jeg har vrøvlet, 2 gange kobler er en for meget, og på den måde jeg beskriver er det rigtigt at hver maskine skal have sin egen IP adresse, men hos mig giver det ingen problemer med auto-IP adresser på 5 PC'ere.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 12-04-05 09:35

til mit svar, vil jeg dog tilføje at 1 Pc kører Win98 og 1 WinNT, begge m/fast IP adresse, resten kører Win2000Pro automatisk IP.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 12-04-05 09:40

>kj
der er forskel på auto-IP (som er en ip-adresse, computeren giver sig selv) og dhcp (computeren får en ip-adresse fra en dhcp-server). Der er ikke snævre grænser for, hvor mange adresser en dhcp-server kan håndtere.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-04-05 18:42

DHCP'en kan uddele 254 adresser til tilkoblet udstyr, fra x.x.x.2 til x.x.x.255 - Den første adresse x.x.x.1 bruges til gatwayen.
Der kan dog udvides til flere (i nogle routere) ved ændring af under mask.
Så det må siges at være en bred snævring

Godkendelse af svar
Fra : classic26

Dato : 25-04-05 06:48

Tak for svaret nuber2. og til alle jer andre for lærerig deltagelse
mvh steen