/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Lav performance
Fra : o.v.n.
Vist : 688 gange
200 point
Dato : 25-08-14 12:38

Windows har fundet ud af at din computer har lav performance!
En popop besked nede ved uret der kom da computeren var kommet op at køre på nyt bundkort
Hvad menes med Lav performance? Jeg gætter på noget med at den kunne køre hurtigere
Er det noget jeg kan gøre noget ved så performance bliver højere?
Alle bundkort drivere er selvfølgelig installeret og computeren fuldt opdateret

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-08-14 12:52

Pas på - formentligt vil de have dig til at installere noget "snavs".

Hvad er din egen oplevelse af performance?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-14 13:16

Citat
Hvad er din egen oplevelse af performance?
nu skal jeg lige have fundet ud af hvad betydning ordet performance har, så det kan jeg ikke svare på
Computeren opleves som en del hurtigere, både under start og under brug, men om performance har noget med hastighed at gøre - ja det ved jeg ikke.
Jeg har søgt på nettet efter Lav performance, der kan jeg se at der bliver anbefalet en ny installation af Windows på grund af drivere til det gamle bundkort generer.
Jeg kan ikke geninstallere Windows 8.1 fordi jeg ikke har en DVD, jeg opgraderede fra internettet,
jeg har et spejlbillede af hele computeren, men det er med det gamle bundkort så det dur vist ikke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-14 13:20

Kom endelig med nogle forslag, jeg tager på jobbet inden længe og kommer først ind og læser hvad i har skrevet engang efter midnat, så tag jer ikke af at der ikke kommer en reaktion på jeres indlæg lige med det samme

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-08-14 13:34

Hvis jeg forstår rigtigt har du installeret et nyt bundkort, og kørt videre med den gamle installation, og efterfølgende opgraderet til Windows 8.1. Hvis det er korrekt, er det jo dømt til at give problemer.
Et forsøg kunne være at afinstallere chipset driverne, og geninstallere dem der hører til dit nye bundkort. Jeg er ikke super ekspert i dette område, men normalt vil man umiddelbart efter at det nye bundkort er installeret og evt. Windows, installere de drivers der følger med bundkortet.
Hvis du har gjort som jeg skriver først i dette indlæg, forsøger du jo at køre et nyt bundkort med drivers der hører til det gamle kort. Dette er kun en mulighed, hvis de 2 bundkort er nøjagtig ens.
Jeg foreslår at du starter forfra, med en ny installation af Windows, hvis du har et ægtheds bevis med produktnøglen (det har du selvfølgelig), så smut ned til din lokale PC pusher, og køb en installations DVD, og ja det er fuldstændig lovlig, bare du har den originale produktnøgle der hører til maskinen.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-08-14 14:05

performance = Ydeevne
Hvad der så menes med ydeevne i forbindelse med processor (Ghz) eller Gb ram og bundkort ved jeg ej heller!
MV2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-08-14 14:08

Jeg får samme meddelelse, med en hel ny hp computer, og med win 7,
jeg tror også nogen vil have lov at indlægge spion programmer?

Og jeg bliver jævnligt udnævnt til modtager nummer 1000 eller 10000...

Kommentar
Fra : poten

Dato : 25-08-14 14:22

En god idé at installere IOBITs programmer, som i øvrigt er gratis...

Eks. http://www.iobit.com/malware-fighter.html - http://www.iobit.com/advancedsystemcareper.html m.fl.

Det er noget der kan holde skidtet fra døren og så lige Avast Antivirus...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-08-14 14:37

Det kan være Mallware - men jeg tror nærmere at du skal se efter i System/System og sikkerhed/system/ og under klassifikation, klikke ud for dét, så får du at se hvad der kunne være bedre.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-08-14 15:17

Det kan da godt være u har fået noget skidt ned på compen, som så prøver at lokke dig til at downloade endnu mere skidt. Prøv at køre programmerne 'poten' anbefaler, og supler evt. med Malwarebite Antimalware: https://www.malwarebytes.org/antimalware/
Husk at vælge den gratis version.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-08-14 16:01

Citat
Og jeg bliver jævnligt udnævnt til modtager nummer 1000 eller 10000...

Den kender jeg til hudløshed.....samt "Din pc har lav ydeevne". Så skal man bare li`e downloade......
Men ellers er her lige et par eksempler på Performance,som står for mange ting. Bl.a. OPC.
Opel Performance Center.

http://peecee.dk/upload/view/441692
http://peecee.dk/upload/view/441693

Nå,det var vel ikke den store akademiske udredning på problemet mere ment som et lille humoristisk indslag.

P.s.: Når jeg manøvrerer rundt i haven,med kæp i hånd,er det med negativ Performance.

M.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 200 point
Dato : 25-08-14 16:22

Lav ydeevne kan aflæses i Windows Experience - hvor det laveste tal afgør ydeevnen se her på min Windows 7 http://peecee.dk/upload/view/441696 - hvordan det er i W.8 eller W8.1 ved jeg ikke.
Selvom du har installeret de rigtige drivere så skulle alligevel prøve at køre programmet Driver-booster http://www.filehippo.com/download_driver_booster måske er der drivere der kan optimere din installation endnu mere - du kan jo afinstallere det igen. Jeg har det fast kørende.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-08-14 17:40

øøøh... Hvor høj ydeevne kræves for at installere windows 8.1 på min lidt gamle computer?

Den har en score på 5.9 på alle punkter.. Jeg havde egentlig troet, at det var højt... Og det var det nok osse engang..... Jeg mener da, at den altid har ligget på 5.9

Men på søndag kommer min søn og putter en ny harddisk og en windows 8.1 ind i dyret...
Kan den æde det?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-08-14 18:04

Citat
Hvor høj ydeevne kræves for at installere windows 8.1 på min lidt gamle computer?

Den har en score på 5.9 på alle punkter.. Jeg havde egentlig troet, at det var højt...

Ikke ret meget, det er noget Bill Gates har indført, for at det skal se ´pænt´ ud, men pc har næsten alt det bedste, men få ´kun´ 5,6 grundet et ældre videokort.

Du skal hellere se efter installationes krav til det enkelte system?
Citat
Systemkrav
Windows 8.1
Her er systemkravene for at køre Windows 8.1 på din pc:

•Processor: 1 gigahertz (GHz) eller hurtigere med understøttelse af PAE, NX og SSE2 (mere info)

•RAM: 1 GB (32-bit) eller 2 GB (64-bit)

•Ledig plads på harddisken: 16 GB (32-bit) eller 20 GB (64-bit)

•Grafikkort: Microsoft DirectX 9-grafikenhed med WDDM-driver

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-08-14 18:06

Citat
Men på søndag kommer min søn og putter en ny harddisk og en windows 8.1 ind i dyret...
Kan den æde det?

Sikkert med stor fornøjelse.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-08-14 18:10

Citat
hvor det laveste tal afgør ydeevnen se her på min Windows 7

Det passer nu ikke helt, det afhænger af hvilke programmer du bruger og ikke yde-evnen som helhed,
så det er altså totalt misvisende og kan kun bruges som en guide til bedre hardware

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-08-14 18:22

Citat
Men på søndag kommer min søn og putter en ny harddisk og en windows 8.1 ind i dyret...
Kan den æde det? Hmmmm, ikk` godt!
Hvad kører maskinen med i forvejen?
Tjekke lige denne side, inde I begynder:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-from-windows-vista-xp-tutorial
Min bror har fået Windows 8.1 på en ny maskine, og efter vi fik installeret Iobit Start Menu 8 lagt på, så det ligner Windows 7, kører det faktisk rigtig godt. Den nye GUI, er jo til at få fnat af. Hvorfor er det lige at en PC GUI skal ligne en Smartphone GUI? (GUI= Graphical User Interface)

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-08-14 18:24

PS. Kandu er også med til at spamme. På min kommer der i næsten alle tråde, en boks med en gul trkant "Din pc's ydelse er ringe", "Reparer nu".

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-08-14 20:46

Citat
"Din pc's ydelse er ringe", "Reparer nu".

kandu konkurerer sikkert bare med Yotube og andre sider der dukker op med ´BET´s´/ væddemål, som er meget tvivlsomme sider, men at dette forum? (ser aldrig dette forums reklamer - men de kan få pc til at gå i BLÅT) åbenbart også er med på moden = må stå på ejerens SAMVITTIGHED, selv syntes jeg det er at tage røven på ´normale´ mennesker og skulle forbydes ved LOV.
Men skal vi derhen, hvad bliver så det næste, privatlivets ufred osv.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-08-14 21:10

Min PC kører med vista lige nu.

Med en masse skrammel på harddisken.
Så sønneke sætter 3TB harddisk ind og installerer windows 8.1 på den

Processor: Intel(R) Core(TM)2 QUAD CPU Q8300 @ 2.50 GHz 2.50 GHz
Systemtype 64-bit operativsystem RAM: 8.00 GB
Der står ikke noget om grafikkort...
nåh... det er sikkert osse ok. Resten ser jo ok ud..

Lidt bekymret er man jo for dyret....... Men der bliver ikke pillet ved Vista, så hvis der opstår uventede problemer, så kan jeg vel køre med den gamle harddisk og vista til problemet bliver løst.....

Jeg får osse de skilte med "lav ydeevne klik her..." Det gør man bare ikke!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-08-14 01:01

Citat
Med en masse skrammel på harddisken.
Så sønneke sætter 3TB harddisk ind og installerer windows 8.1 på den

Har du backup af alt dit 'Skrammel', det var måske mere fornuftigt med en oprydning, i stedet for bare at sætte en ny disk i. En lille til systemet ca. 500 GB burdevære rigeligt, og sæt så en stor i kun til data, det vil være mere fornuftigt, ebd at have system og data på en stor disk. Og husk så backup af vigtige data.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-08-14 02:51

Brassovitski har delvis ret, Windows XP var opgraderet til Windows 8 og havde kørt udmærket i næsten 2 år da computeren fik startproblemer:
http://www.kandu.dk/spg171666.aspx
til sidst kunne den slet ikke starte, problemet blev løst med nyt bundkort og tilhørende RAM og CPU, popop'en kom fra Windows og der er ikke noget jeg lige skal downloade
jeg har købt Malwarebytes Antimalware og bruger den regelmæssig, der er med garanti ikke noget skidt på computeren.
Det kan godt tænkes at der er konflikt mellem de gamle bundkort drivere og driverne til det nye bundkort, men hvordan løser jeg det problem uden en ren ny installation?
Computeren opleves hurtig og med flere kræfter nu med nyt bundkort, end før startproblemerne opstod, så der er måske slet ikke noget problem som kræver en løsning, jeg kan vel bare køre videre?

Bentjuul jeg har set en lignende skærm på min Windows 8 men kan simpelhen ikke huske hvordan jeg fik den frem, måske var det før den blev til Windows 8.1

Birgitta
Citat
Hvor høj ydeevne kræves for at installere windows 8.1 på min lidt gamle computer?
hvis din computer kan køre Windows Vista så kan du godt begynde at glæde dig til Windows 8 som er lynhurtig sammenlignet med Vista og den kræver mindre af computeren end Vista, med en ny harddisk er sikret mod de problemer som jeg har i øjeblikket, en formatering af den gamle harddisk burde være tilstrækkeligt men nu har du købt en.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-08-14 06:52

Jeg er bange for at rydde op, fordi jeg ikke ved hvad skramlet er for noget. Der kan være ting, jeg ikke vil undvære. Eller ting jeg ikke KAN undvære
Og hvis jeg ikke bryder mig om Windows 8.1 så vil jeg gerne kunne gå tilbage til Vista..
Hvis det så viser sig at jeg aldrig bruger Vista mere, så kan jeg jo med tiden slette den.

Jeg har autobackup af dokumenter og billeder på en extern disk. Og vistnok osse af mere.. Men det er svært at se, hvad der rent faktisk bliver gemt.

Min gamle harddisk er ikke så stor i nutidens øjne, men rigeligt stor for 4-5 år siden, da den var ny.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-08-14 08:07

Birgitta!
Citat
Jeg har autobackup af dokumenter og billeder på en extern disk. Og vistnok osse af mere.. Men det er svært at se, hvad der rent faktisk bliver gemt.

Hallooo! Du ved ikke hvad der bliver gemt? Det er i hvert fald en dårlig backup politik. I værste fald, laves der lige præcis ikke backup af det du synes er vigtigt. Har du tænkt på at det er meget sansynligt ved et evt. indbrud at både din maskine og din eksterne disk forsvinder?????
Hvis du derimod har 2 separate diske i din maskine, en til system og en til data, er det jo meget nemt kun at lave backup af data, og aller helst til et sky-drive, f.eks. Google Drive.
Samtidig er det også nemt jævnligt at lave et 'Image' af systemet, så det hurtigt kan gendannes, ved et evt. nedbrud/virus angreb.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-14 09:02

Citat
Lidt bekymret er man jo for dyret....... Men der bliver ikke pillet ved Vista, så hvis der opstår uventede problemer, så kan jeg vel køre med den gamle harddisk og vista til problemet bliver løst.....

Nu er Vista jo kendt for at trække tænder ud, men det er fint nok hvis du har en kraftig maskine.
Mange opgraderede til Vista på deres "gamle " XP maskine, men måtte lynhurtigt skaffe sig en ram-blok mere, XP brugte ved almindelig drift kun godt 250 mb ram hvor Vista kom op på over 700, så det var ikke nok med 1024 mb.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-08-14 10:42

I Windows 7 - gå i kontrolpanel vælg System og Sikkerhed. Når det nye vindue åbner vælges under System "Kontroller Windows Experience Index"
Du kan også vælge at gå i "Hjælp og support" og skrive "Experience" så vil du også kunne finde frem til din grundscore.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-08-14 16:31

Brassovitsky: Se, der er fordele ved at have en tilsyneladende gammel og tung stationær computer... Den er der ingen, der gider slæbe rundt med.............

Jeg HAR haft indbrud. Mit digitale kamera blev nuppet. Og diverse smykker.

Men compussen gad de ikke slæbe af sted med...
Og de overså 5000 kr jeg lige havde hævet til indkøb... Som lå i min taske i min cykelkurv i køkkenet.

-----Jeg ved at mine billeder og dokumenter bliver gemt. Det er det vigtigste. Alt andet er bare "bonusgoder", hvis man kan kan genskabe det..

Jeg har en hukommelse som en meget hullet si. Så det er uoverkommeligt at åbne og undersøge de hundredvis (tusindvis?) af filer, som jeg gemmer. Og så slette dem, jeg måske er sikker på at jeg ikke behøver.

Jeg har skam gamle harddiske liggende, som er fulgt med fra en tidligere computer
Jeg aner ikke hvad der er på den, --den er jo så lille i dag, at den ikke er til megen nytte...
---Men mangler jeg nogle gamle billeder, som jeg ikke kan finde andre steder, så kan jeg kikke den gamle harddisk igennem..

Måske førte jeg nogle af filerne fra den over, dengang jeg købte det vidunder, jeg har nu...
Vi har haft et nært og inderligt forhold i over 5 år... I mine øjne er den stadig ung..
Jeg vil ikke ret gerne ud og købe en ny..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-08-14 01:02

Desværre Bentjuul det er ikke magen til i Windows 8.1 og søgning giver ikke noget, hverken på computeren eller internettet.
Computeren kører udmærket efter min mening, måske jeg accepterer et tilfældigt svar for at få afsluttet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-08-14 09:15

Den gamle ydelsestest eksisterer ikke i win 8,1
http://www.cnet.com/how-to/find-your-windows-experience-index-scores-in-windows-8-1/

Den gamle test fandt frem til nogle score ud fra skærmkort/driver og antal ram og cpu og harddisk-hastighed........................så hvis windows er utilfreds er det sikkert dine rivere som ikke er helt på toppen.

Kig evt på enhedshåndtering (højreklik nede i venstre hjørne og vælg enhedshåndtering)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-08-14 09:49

rivere >>>>> drivere

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-08-14 12:55

Tak for svaret bentjuul. jeg hentede Driver Booster pro fra GiveAwayoftheDay det er ikke en monster computer jeg har og jeg er tilfreds med den ydelse som der er

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-08-14 12:57

Også en STOR tak til Eyvind for det seneste link

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-08-14 17:35

Tak o.v.n. for tippet til driver booster pro - det havde jeg ikke set, men den er installeret nu.