/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Er der noget Jura i mit spørgsmål ?
Fra : vedikkealt
Vist : 755 gange
500 point
Dato : 07-05-12 23:01

Hej med jer.

Jeg har tilmeldt mig et Nyhedsbrev fra vores bestyrelse, her i ejendommen hvor jeg bor.

Jeg modtager det, og ser, at jeg kan se alle øvrige modtageres mail adresser, ca. 40 ialt.

Er det i orden, hvis ingen klager ?

Eller findes der noget lovskrift som bare forbyder det ?

Bedste hilsner fra vedikkealt...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-05-12 23:19

Navne, adresser, mailadresser, telefonnumre og andre personlige oplysninger er omfattet af reglerne for oprettelse af registre.

Og i henhold til persondataloven kræver det den registreredes tilladelse at offentliggøre og/eller videregive disse oplysninger, medmindre det drejer sig om, i loven definerede undtagelser.

Så altså bestyrelsen må ikke oprette sådanne lister til omdeling med navne, adresser, mailadresser o.s.v., medmindre de personer det drejer sig om har givet tilsagn.

Persondataloven, især § 3,5 og 6

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=828

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-05-12 07:04

Jeg havde engang dette spørgsmål

http://www.kandu.dk/Spg116200.aspx

Ikke helt det samme som dit, men forklaringen var noget med 3. part og at de ikke videregav oplysningerne

Jeg er med i Dansk Camping Union=DCU og der kan man også gå ind og læse samtlige bestyrelsesmedlemmers adr. og tlf nr også uden at være medlem

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-05-12 09:32

Citat
Jeg har tilmeldt mig et Nyhedsbrev fra vores bestyrelse, her i ejendommen hvor jeg bor.

Jeg ved ikke hvad det nyhedsbrev omfatter, men jeg vil gøre opmærksom på, at, ihvertfald i almennyttigt byggeri, der skal afdelingsbestyrelsernes møde-referater offentliggøres.

Dette kan gøres ved opslag i afdelingen (hvis man f.eks. har en tavle til den slags ting), opslag i opgangene, eller på nettet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-05-12 10:16

Man kan da offenliggøre navne på bestyrelsesmedlemmer i en hvilken som helst forening. Der kan også komme flere data på dem med , hvis de acceptere det.

Men man kan ikke bare vise medlemmers adresse u den deres accept.

Jeg tror ikke det er dårlig vilje, men bare bestyrelsen , som ikke forstår at bruge datamedierne fornuftigt.
Skiv til dem og frabed at mailadresser spreden på den måde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-05-12 11:42

Jeg er medlem af senior afdelingen i en golfklub...

>Jeg modtager det, og ser, at jeg kan se alle øvrige modtageres mail adresser, ca. 40 ialt.

Selv modtager jeg jævnligt informationer, og ser, at jeg kan se alle øvrige modtageres mail adresser, ca. 60 ialt.

Hvis ikke du vil akceptere det, må du jo isolere dig; grave dig ned...

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 08-05-12 11:53

Som jeg læser, de svar der her er kommet, sådan under et...

Så forstår jeg det strider mod hensigterne i persondataloven....

Men alment accepteret, da det ofte sker i praksis...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-12 13:02

Citat
Hvis ikke du vil akceptere det, må du jo isolere dig; grave dig ned...

Du kan sandelig ikke omgå persondataloven med disse ord.

Det er rigtigt at bestyrelser er til offentlig skue i åbne foreninger. Dog med visse begrænsninger i hvad der må offentliggøres.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-05-12 13:44

Uden at have læst persondataloven, så tror jeg ikke e-mailadr hører under dette, man kan da til hver en tid finde folk på f.eks 118, og det er vel ikke mere følsomt at finde folks mailadr. på nettet, end deres privatadr og tlf.nr??

På et tidspunkt havde TDC et mailkatalog på nettet, jeg tror ikke de ville omgåes reglerne??

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 08-05-12 16:10

Citat
Jeg er med i Dansk Camping Union=DCU og der kan man også gå ind og læse samtlige bestyrelsesmedlemmers adr. og tlf nr også uden at være medlem

Fordi de heller ikke overholder reglerne, gør det jo ikke at andre også frit kan gøre det

Citat
Uden at have læst persondataloven, så tror jeg ikke e-mailadr hører under dette, man kan da til hver en tid finde folk på f.eks 118, og det er vel ikke mere følsomt at finde folks mailadr. på nettet, end deres privatadr og tlf.nr??

På et tidspunkt havde TDC et mailkatalog på nettet, jeg tror ikke de ville omgåes reglerne??

Strengt taget er det heller ikke ok med 118, mailkataloger o,.s.v.
For der tror man blot det er ok at folk selv kan foretage en aktiv indsats og blive udeladt fra offentliggørelse i registrene

Citat
Så forstår jeg det strider mod hensigterne i persondataloven....

Men alment accepteret, da det ofte sker i praksis...

Ja, sådan kam man godt udtrykke det.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 11-05-12 07:35

Tak for svaret dova.

Så fik jeg / vi styr på det ... ... .... ....

Sjovt som lov og praksis er vokset fra hinanden her.

Bedste hilsner vedikkealt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-12 22:05

Ja, jeg var så tilpas nysgerrig, at jeg stillede spørgsmålet til De jurastudernede - og her ser svaret

Tak for din henvendelse til De Jurastuderendes Retshjælp.

Som sådan er der ikke tale om direkte beskyttede personoplysninger efter persondataloven, hvilket også bestyrkes af, at det er en lille lukket modtagergruppe der har en fælles interesse i indholdet. Umiddelbart er der derfor heller ikke noget at komme efter, medmindre der foreligger et decideret misbrug af oplysningerne.

Ser I det som et problem, bør I rette henvendelse til udstederen af nyhedsbrevet, enten med henblik på at få dem til at bruge BCC-feltet fremover, eller ved at komme af listen.

Mange gode hilsner

Michael Würtz
mw@DJSR.dk
De Jurastuderendes Retshjælp