/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Password ved opstart af windows
Fra : CiviC
Vist : 726 gange
100 point
Dato : 29-12-11 02:01

Hejsa

Så har jeg en lille udfordring...
Jeg har 2 brugere på PC'en. En til arbejde og en til privat. Jeg vil gerne have, at der bliver spurgt om et password, når windows starter op, men ikke når jeg skifter mellem brugere.
Password i BIOS er for nemt at slette, så det er ikke en mulighed.
Jeg har set et sted, at man kan bruge en USB-nøgle, men det bliver bare et problem, hvis den bliver væk eller ikke er fjernet, hvis PC'en skulle blive stjålet.
Hvad gør jeg? Findes der nogle gratis programmer, der kan gøre det?

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-12-11 05:03
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-12-11 05:07

Klik på den røde linie FREE

Du skal dog være opmærksom på at det også hurtigt kan fjernes = ved tyveri
altså at fjerne LOGIN
Det eneste der virkelig batter, er at lave en krypteret mappe/ drev
det kan du med ovennævnte
så er det så godt som umuligt at åbne filer

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-12-11 05:11

NB:
Bruger du programmet, så lad være med at kryptere drev C:
så sletter du bare dit system

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 29-12-11 10:49

Hvad med bitlocker fra microsoft?

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/features/bitlocker

Du skriver desværre ikke hvilen version af windows du kører med.. bitlocker virker kun til ultimate og enterprise

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-12-11 13:11

Jeg ved ikke om det er mig der har misforstået spørgsmålet, men du kan ikke slippe for at bliver promptet for password når du skifter brugere, når der er password på brugerkontoerne. Med hensyn til BIOS password, som jo kun er til at få adgang til BIOS, så er det lige så let at skifte/slette, som et password på en lokal brugerkonto, så om du vælger det ene eller det andet så skal en ondsindet person nok få adgang til din computer hvis han få fat i den.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 29-12-11 13:16

Hejsa

Nomore: Tak for forsøget, men det er til den gamle og det ser lidt besværligt ud. Desuden hjælper det ikke, hvis det nemt kan fjernes.

Brommi: Det er Windows 7 Home Premium, desværre.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-12-11 13:34

Som jeg ser det så har du ikke rigtig andre muligheder end at fjerne password på dine brugerkontoer og så sætte harddisk password på i BIOS. På den måde skal der indtastes et password for at man kan boot på harddisken og du skal ikke taste password når du vil skifte bruger.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 29-12-11 13:42

Hej webnoob.

Tak for det. Det vil jeg overveje.
Det jeg mente var det opstarts password man kan indstille gennem bios'en

Mvh CiViC

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-12-11 13:54

Igen tror jeg ikke jeg forstår dit spørgsmål, men det er måske også fordi jeg ikke ved hvor gammel din pc er og hvilken bios det er. På nogle pc'er kan man sætte bios password på så ikke alle og en hver kan komme ind i bios'en og pille, man kan også sætte password på harddisken i bios som gør at man skal indtaste et password for at kunne få lov til at boote fra harddisken.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 29-12-11 21:26

Hej igen.
Det var password på harddisken, jeg tænkte på, så man ikke kan boote op uden password.
Problemet er bare, at fjerner man CMOS batteriet, kan man logge ind på pc'en ret hurtigt, hvorimod hvis det er password på selve Windows, kan det være, at de ondsindede vælger ny installation frem for at prøve at bryde koden på Windows?

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-12-11 22:42

Ja det er rigtigt, at de kan pille det batteri ud. I realiteten så kan du prøve og sikre dig fra nu af og til dommedag uden nogensinde at være 100% sikker, der er altid en der kan noget som man ikke har tænkt på. Brug de værktøjer som du har tilrådighed og så lade være med at tænke på at alle vil stjæle din computer og nyd du har den.

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 100 point
Dato : 30-12-11 00:59

Citat
Nomore: Tak for forsøget, men det er til den gamle og det ser lidt besværligt ud. Desuden hjælper det ikke, hvis det nemt kan fjernes.

ALLE former for password beskyttelse ved login,
kan fjernes på under 2 minutter
http://www.kandu.dk/spg159799.aspx
Og hvis du er bange for at dine hemmeligheder skal blive stålet
så er der ingen anden udvej end at kryptere dem

Det kan gøres på mange måder = programmet jeg henviset = som er meget nemt at bruge
men selvfølgeligt ikke hvis man ikke gider læse sig til funktionerne.
Det tager mindre end 2 minutter at indstallere,
samt et par timer? hvis du vil kryptere en disk/ partition
EncryptOnClick Freeware
http://www.2brightsparks.com/freeware/index.html
Ellers kan du bruge 7ZIP, komprimer filen og brug password

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-12-11 01:05
Godkendelse af svar
Fra : CiviC

Dato : 30-12-11 01:07

Hej Nomore

Tak for hjælpen. Det har ikke så meget at gøre med om jeg gider at læse om funktionerne. Jeg ved bare hvem der bliver ringet til, hvis der er problemer

Men det ser ud til, at han ligeså godt kan fjerne password ved login, hvis det er så nemt. Det vil jeg prøve at foreslå.

Mvh
CiViC