/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Recovery/reboot HP Pavillion DV 2000
Fra : BobbyLong
Vist : 870 gange
20 point
Dato : 22-12-11 07:55

HP Pavillion DV 2000

Forsøger at reboote, gendanne fabriksindstillinger, vha. F11 og 2 cd'er.

Det går fint med cd 1, og sådan set også med cd 2, men når cd 2 tilsyneladende er færdig, starter den forfra, og bliver ved med det.

Hvad skal jeg gøre for at få fabriksindstillingerne tilbage???

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 22-12-11 08:12

har du taget CDerne ud når cd2 er færdig ? muligvis booter den på cd2.. bare et forsigtigt gæt

Kommentar
Fra : BobbyLong

Dato : 22-12-11 08:17

Hej Brommi
Tak for svaret.
Ja, har taget cd'erne ud, hvorefter der kommer sort skærm, med to linjer, den ene foreslår ctrl.-alt.-delete, men så kommer det samme skærmbillede frem igen..
Den anden linje er jeg ikke helt sikker på (er ikke ved PC'en nu), mener den foreslår F6, hvilket giver det samme resultat.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 22-12-11 08:21

hmm.. ja. det ville næsten ha været for nemt hvis det bare var en dum cd den bootede på :)

Hvad er der sket siden du er nødt til at re-etablere windows7 (går udfra vi snakker win7) ?

Hvor gammel er computeren?

Har du været inde i BIOS og ændre noget ?

skiftet noget hardware?

etc. etc.

Kommentar
Fra : BobbyLong

Dato : 22-12-11 08:28

Den er knap 4 år, men brugt meget lidt, idet jeg er gået over til Mac for ca. 3 år siden.

Jeg vil re-etablere fordi jeg vil sælge den, og derfor gerne have fabriksindstillingerne tilbage. Alt virkede perfekt inden jeg begyndte på dette.

Det er Windows XP.

Jeg har ikke skiftet noget, og aner ikke hvad BIOS er for en størrelse

Altså det eneste jeg har gjort, er at tænde pc'en, og samtidig holde F11 tasten nede, derefter cd 1 og cd 2 .......

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 22-12-11 08:43

lyder somom den ikke kan finde harddisken.. F6 er ofte forbundet med "press F6 to install aditional sata/raid driver"

når du kommer hjem. så prøv at se efter lign besked. fulgte der en diskette eller lign med?

Hvis computeren er 4år gammel, så er det heller ikke usandsynligt at harddiskens helbred kan være et problem. mener at hvis du trykker F10 under opstart kan du teste hardisken på de fleste HP bærbare.
men igen. et forsigtigt gæt. :)

Kommentar
Fra : BobbyLong

Dato : 22-12-11 09:37

Takker - tjekker F10 når jeg kommer hjem. Det eneste der fulgte med, var de to omtalte cd'er til gendannelse.
Computeren er godt nok ca. 4 år gammel, men kun brugt et års tid, så skiftede jeg til Mac.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-12-11 11:15

Jeg vil antage at din computer er sat til at boot fra cd/dvd som det første, hop ind i BIOS'en og ændre på boot rækkefølgen så hdd står først.

Kommentar
Fra : BobbyLong

Dato : 22-12-11 11:34

Hej webnoob

Mange tak, men det er total sort tale for mig For at jeg skulle kunne afprøve det, bliver der nødt til at være en klik for klik vejledning - men det er nok for meget at forlange...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-11 15:40

En 4 år gammel PC med preinstalleret XP

Nahhhhh

Kommentar
Fra : BobbyLong

Dato : 22-12-11 17:43

@refi - tak for kommentaren...

Efter at have åbnet sammen med F10, vises sort skærm med oplysningen:
NTLDR is missing
Press Ctrl+Alt+Del to restart, efter at have gjort det, kommer det samme billede igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-11 17:48

Selv tak, Jørn

Kommentar
Fra : BobbyLong

Dato : 22-12-11 19:25

@refi - hvorfor mener du ikke det skulle være XP?

Jeg har nu overgået mine egne evner, og fundet frem til BIOS Setup Utility, her kan jeg læse følgende:
Boot Options
CD-ROM Boot (enabled)
Floppy Boot (enabled)
Internal Network adopter boot (disabled)

Boot order
USB Floppy
ATAPI CD/DVD ROM DRIVE
USB Diskette key
USB Hard Drive
!Network Adaptor

Håber nogen kan tyde noget ud af det javascript:insertText(%22ctl00_kanduContent_winOptions_edit_txtEditor%22,%22%22);

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-12-11 19:45

Halløjsa!
Hvilken udgave af XP? Jeg har installations cd'r til de fleste udgaver af XP. Du kan så indtallere en komplet ren XP, og så installere diverse drivere. Jeg har også et program leveret af Microsoft, så du efter installationen kan ændre produktkoden til den der sidder på maskinen, så du lovligt kan aktivere din XP, hos Microsoft.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 22-12-11 19:53

Citat
Boot order
USB Floppy
ATAPI CD/DVD ROM DRIVE
USB Diskette key
USB Hard Drive
!Network Adaptor

Der er problemet.. Der mangler en hardisk.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-12-11 20:03

Du har fuldkommen ret Brommi! Det er så bare spørgsmålet om det er selve disken der er kaput, hvis det er det, så er en udskiftning jo en mulighed. Disken kan evt. testes med denne smarte lille ting:
http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-Multi-Hard-Disk-Link

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-11 20:06

Citat
Det går fint med cd 1, og sådan set også med cd 2

Gad vide HVOR den lægger filerne hvis der ingen harddisk er

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 22-12-11 20:09

HPs bærbare skulle have noget indebygget i BIOS som kan startes ved at trykke F10 under opstart. aner ikke om det duer eller ej.. men det skulle efter sigende være der

men...
jeg mistænker at det er fejl konfiguration af bios. Prøv at kigge mulighederne igennem efter noget harddrive...

Det er muligvis også en setting inde i BIOS der fortæller hvordan computeren skal fortolke informationen fra harddisken.. om det er AHCI, SATA eller IDE... (mener det er de typiske muligheder) Hvis den er sat til en mulighed som der ikke er driver til på recovery cderne, ja, så får vi også et lign problem

En ting er ihvertfald sikker.... den kan IKKE finde din hardisk under boot.. og hvis installationen gik smertefrit hele vejen igennem.. ja. så har den smidt data på harddisken... hvilket også antyderat harddisken ikke fejler noget :)

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 22-12-11 20:13

Citat
Det går fint med cd 1, og sådan set også med cd 2
Gad vide HVOR den lægger filerne hvis der ingen harddisk er [Hahahahaha]

Du kom mig lidt i forkøbet ;)

Men ja.. den kan godt installere på en disk... for så bagefter ikke kunne boote på den... af de grunde jeg har nævnt :)

Kommentar
Fra : BobbyLong

Dato : 22-12-11 20:17

Der inde i BIOS Setup Utility findes også Hard Drive Self Test
Der står:
Hard Drive Self Test (Enter)
Estimated test time 57 min
Det startede jeg op og efter de ca. 57 min. kommer disse oplysninger frem:

(S.M.A.R.T) ve)
100% Complete
(Quick) Pass
(Comprehensive) Pass
(S.M.A.R.T.) Pass
Hit any key to continue

Jeg fortsatte og nu viser resultatet: Test Status 00 Pass

Måske der mangler der en hard drive, som I skriver, men jeg syntes jeg kunne høre den arbejde, også efter cd'erne var stille

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 22-12-11 20:24

fordi at bilen er tændt og du kan høre motoren køre, betyder ikke at den også bevæger sig ;)

harddisken er testet OK. :) så er de penge sparet

Fejlen ligger garanteret i din Boot order.. der mangler en harddisk

Kommentar
Fra : BobbyLong

Dato : 22-12-11 20:25

Citat
Disken kan evt. testes med denne smarte lille ting:
http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-Multi-Hard-Disk-Link

Men det lader sig vel ikke gøre når maskinen ikke kan komme på nettet..

Kommentar
Fra : BobbyLong

Dato : 22-12-11 20:31

Citat
fordi at bilen er tændt og du kan høre motoren køre, betyder ikke at den også bevæger sig ;)

Nå for søren, hvordan finder og placerer man så harddisken rigtigt

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 22-12-11 20:40

hehe. det var en sammenligning man kan forholde sig til ;)

Citat
Boot order
USB Floppy
ATAPI CD/DVD ROM DRIVE
USB Diskette key
USB Hard Drive
!Network Adaptor

under et af de punkter kan du ændre det til din harddisk. det er min teori :) ofte står der bare modelnavnet på harddisken.. kan desværre ikke sige præsist hvad du skal kigge efter.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-12-11 22:25

Citat
Disken kan evt. testes med denne smarte lille ting:
http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-Multi-Hard-Disk-Link

Men det lader sig vel ikke gøre når maskinen ikke kan komme på nettet..
Du skal ikk epå nettet, med den kaputte maskine, men derimod købe 'Dimsen', så kan harddisken tages ud af maskinen komles til via dimsen og til en anden computer, så kan man i hvert fald teste om HD'n er iorden. Men det ser jo ud til at disken er testet iorden. Prøv i BIOS at finde instaillingen 'Factory default', så burde BIOS være som ved 'fødslen'.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-12-11 00:23

Det har ikke noget og sige at harddisk ikke fremgår af listen, derfor kan windows sagtens blive geninstalleret.

Når du er inde i BIOS så skal du finde ud af hvordan du ændre BOOT order så harddisk kommer til og så øverst. Når computeren er færdig med at geninstallere windows og skal genstarte for at starte windows så vil den starte med at læse på harddisken og du er ude over dit problem.

Kommentar
Fra : BobbyLong

Dato : 23-12-11 07:59

@webnoob
Lyder godt..
Citat
Boot order
USB Floppy
ATAPI CD/DVD ROM DRIVE
USB Diskette key
USB Hard Drive
!Network Adaptor

Men som jeg har forstået et andet indlæg her, så kan harddisken ikke ses i Boot order, hvorfor spørgsmålet er hvordan jeg finder harddisken.... og efterfølgende hvordan ændres rækkefølgen.

Iøvrigt tak allesammen fordi I fortsat prøver at hjælpe mig - håber det lykkes til sidst

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-12-11 12:20

prøv at bevæge dig frem og tilbage med piletaster. et sted vil der stå bootorder eller lignende . Tryk så på + eller - eller igen pile. Der plejer på mange at stå vejledning på selve skærmen.

for sådan en Apel person må det jo være nemt.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-12-11 15:45

Nu kender jeg ikke din BIOS, men i nogle kan trykke på ENTER når man står på en af tingene i listen og så vælge en anden ting. Der er også BIOS versioner hvor man kan ekskludere (fravælge) devices. Du må kigge lidt rundt i din BIOS og læse de hjælpesætninger der er når du står forskellige steder i BIOS'en.

Kommentar
Fra : BobbyLong

Dato : 24-12-11 14:20

Pu ha, det er ikke for amatører som mig...
Til snaptil - og det er een af grundene til at jeg nu bruger Apple, nemt og ligetil .

Nå, jeg har nu i BIOS (ellers aldrig hørt om det før) fundet ud af at flytte det der hedder Notebook Hard Drive til øverste position - håber den bliver der. Nu vil jeg så forsøge igen at installere de 2 cd'er...

Kommentar
Fra : BobbyLong

Dato : 24-12-11 15:23

Det var det...

Intet nyt under solen - efter at have forsøgt installation af de 2 cd'er igen, får jeg samme resultat, denne tekst står på skærmen:
BASE1.INP
Fra 'PRELOAD' til 'PRELOAD'
dette fortsætter til BASE 8.INP og begynder så forfra.

Efter at have flyttet det jeg tror er harddisken Notebook Hard Drive til øverste position, er den tilbage som nummer 3 efter ovenstående forsøg, så nu er jeg lige vidt.

Kan det evt være cd 2 der er et problem??

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 20 point
Dato : 24-12-11 17:19

Citat
Fra 'PRELOAD' til 'PRELOAD'
dette fortsætter til BASE 8.INP og begynder så forfra.

Jeg tror faktsik at cd'rne opretter et recovery område plus recopvery drev på HD'n. Ellers ville der nok ikke stå >Fra 'PRELOAD' til 'PRELOAD' <. Så du skal have fat på den/de taster der starter gendannelseskonsolen fra recoverypartitionen.

Citat
Re: Recovery of Pavillion dv2000.Options
Mark as NewBookmarkSubscribeSubscribe to RSS FeedHighlightPrintReport Inappropriate Content....01-19-2009 04:47 PM

To boot with F11 you have to be pretty quick,tapping it immediately after power on.About the HP Recovery Manager HERE

To order correct Recovery set, you need the P/N from Service Tag on bottom.Ordering Recovery HERE

Citat
The only thing from here I can suggest would be to try to run a HDD Test from the BIOS (F10 on Boot), then if it passes ...

Try Factory Created Media from HP and if it is still not working then would need to be serviced by HP if still under warranty (only 6 months old) it will be free ... also if since you are still under warranty, then if you explain to HP support that the Discs YOU created are failing and the HDD test passed then they should be able to waive the shipping ... worth a shot isn't it?

run a HDD Test from the BIOS (F10 on Boot), then if it Failes...

Call HP then Get them to either send you a HDD, with Recovery Disc because yours might not be functional (Free with your HDD under warranty) ... OR have the notebook shipped to HP to have them do it for you ...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-12-11 11:48

Når du ændre noget i BIOS så skal du huske og gemme det, det gøres normalt ved at trykke på F10, så bliver man spurgt om man vil gemme ændringerne inden der afsluttes.

Kommentar
Fra : BobbyLong

Dato : 28-12-11 21:40

Jeg, og I, har gjort det bedste, men jeg må nok erkende, at jeg ikke klarer denne opgave .

Må finde een i nærheden der evt. kan .

Tak for hjælpen alle sammen

Godkendelse af svar
Fra : BobbyLong

Dato : 05-01-12 17:21

Tak for svaret Brassovitski.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-01-12 17:30

Selv tak.
Vi skylder nok lige en forklaring til de øvrige tråddeltagere.

Maskinen havde en recoverypartition på disken. Denne er sansynligvis blevet beskadiget da BobbyLong prøvede at indlæse de 2 recovery DVD'r han havde. De er nemlig defekte og kan ikke læses.
Det der sker nu er en nyinstallation af Windows helt fra bunden, plus diverse opdateringer.
Når dette er overstået, laver jeg et image af Systemet, så det skulle være nemt at gendanne en anden gang.