/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Acer fryser i opstart.
Fra : miniclaus
Vist : 957 gange
100 point
Dato : 10-12-11 12:22

Har et problem med en "gammel" bærbar, Acer Aspire 3634 med Windows XP.
Når man prøver at starte den op fryser den med det samme på hvor der bare står Acer på skærmen, nede i venstre hjørne står der "Press F2 to enter setup". Når jeg så trykker F2 står der "Please wait", og det bliver der så ved med at stå..

Er der nogen anden måde man kan komme "ind" i computeren på..??

Min kammerats mor vil meget gerne have billeder, osv.. Og hun har ikke haft lavet nogen ekstern backup..

Kommentar
Fra : clou

Dato : 10-12-11 12:47

Prøv at starte den op i fejlsikret tilstand, så kan det være I kan komme ind!

Gøres ved at trykke på F8 tasten hurtigt ved opstart - HOLD tasten nede til der sker noget på skærmen.

Clou

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-12-11 13:20

Det eneste du kan prøe er at taste f2 inden billedet kommer op.

Fejlen kan være så meget . Defekt ram er et godt bud.

Hvis man ikke laver backup er det fordi man ikke mener det er er på harddisken er særlig vigtigt.
Det kan da ikke komme bag på damen.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 10-12-11 13:39

Alternativ til redning af vigtige filer!
Tag harddisken ud og tilslut den som ekstra drev på en anden maskine, med et USB diskkabel.
Red hvad redes skal, kopier det over på et memorykort eller CD.

Herefter kan du med fordel, køre en virus og anden renseproces på dette eksterne drev, sådan bare for at sikre dig, at der ikke ligger noget snavs.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 10-12-11 16:32

Citat
Prøv at starte den op i fejlsikret tilstand, så kan det være I kan komme ind

Hvad hjælper det når den fryser i POST......... Ikke noget. Har du prøvet og tage ram og/eller harddisk ud af computeren og så starte den op og gå i BIOS med F2?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-12-11 18:17

Tidligere når der kom den fejl, så var det det lille batteri på motherboardet der skulle skiftes.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 10-12-11 19:01

Nogle acer har recower på hd -- prøv under opstart at holde Alt-tasten + F10 nede - det kan give en mulighed for reparation af xp.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 10-12-11 19:07

Citat
Nogle acer har recower på hd -- prøv under opstart at holde Alt-tasten + F10 nede - det kan give en mulighed for reparation af xp

Det nytter jo heller ikke noget når den fryser ved POST. Hvis I ikke ved hvad POST (Power-On-Self-Test) er så læs om det her http://en.wikipedia.org/wiki/Power-on_self-test.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 10-12-11 20:27

Undskyld webnoob, læste indlægene lidt for hurtigt igennem.
Jeg har haft dette problem en gang og det var HD der var defekt.
Løste det midlertidigt ved at tage hd ud -- lægge den i en plastpose i dybfryseren - startet pc op og tog hurtigt data ud på extern hd med Hd Klone-monterede en ny hd og overførte data fra extern hd.
Maskinen var som før problem opstod, men valget at recover til fabriksdata ved hjælp af ALT+F10

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 10-12-11 20:29

Prøv at tage alle de ting fra som du kan tage fra... feks... hardisk, cdromdrev, batteri.. osv. alt som du forholdsvis nemt kan tage fra. og så prøv igen... kun tilsluttet strømforsyningen... hvis det hjælper. så sætter du én ting i af gangen og håber på det bedste..
Hvis det IKKE hjælper. så er mit bedste gæt enten ram eller bundkort fejl.. billederne kan hives ud ved at gøre som Severino har beskrevet.

Held og lykke, og husk at data er vigtigere end hardware.

Godkendelse af svar
Fra : miniclaus

Dato : 11-12-11 14:36

Tak for svaret severino.

Også tak til jer andre for svarene..

Problemet ligger (tilsyneladende) i harddisken, så nu er det op til kammeratens svigermekanik om hun vil prøve et firma til at redde det hun ikke har haft backup af...