Sort skærm win XP efter strømsvigt ?
Fra : bennymanden
Vist : 1729 gange
400 point
Dato : 11-02-10 18:53

Hej allesammen.
Ja, så har jeg rodet mig ind i det igen
En ven havde et løst strømstik i sin stationære Asus - under arbejde med billeder i picasa faldt strømstikket ud af PC´en og efter at have sat det tibage på plads kan den ikke startes igen ???
Når den tændes kører den opstartfasen indtil den skærm fremkommer hvor der står en masse tekst om at Windows ikke startede korrekt o.s.v der kommer så de muligheder med at starte i Fejlsikret tilstand og med netværk og med kommandopromt - eller i sidste fungerende konfiguration eller start windows normalt - uanset hvad man vælger så bliver skærmen helt sort og der sker ikke mere - vi har prøvet at sætte bios til at boote fra CD og forsøgt at genoprette med winXP-cd i drevet ved at trykke R - men samme resultat ???
Alle forslag er velkomne - eller een som har været udsat for problemet, og evt. ved hvad man skal gøre .....
på forhånd mange tak
mvh
Bennymanden

Fra : kivi

Dato : 11-02-10 18:57

pil siden af maskinen og find det lille rund batteri der sidder derinde pil det ud i ca 30 sekunder og sæt det så i igen det plejer at hjælpe hos mig

Fra : granner01

Dato : 11-02-10 19:11

Ja det plejer at hjælpe, men pas på når du piller batteriet ud, gør det forsigtigt.

Fra : peet49

Dato : 11-02-10 19:32

Tryk F8 under opstart, vælg sidst kendte konfiguration, hvor systemet virkede.

Fra : Tordenkalven

Dato : 11-02-10 20:07

Start i fejsikret tilstand...

ændre noget, feks. skærmindstillingerne

og luk så normalt i fejlsikret tilstand

og prøv så at starte igen...

det har virket hos mig

Fra : Fijala

Dato : 11-02-10 20:43

Jeg kan jo se at du har prøvet alle muligheder med fejlsikret ..., sidste kendte .... osv. så alle de forslag kan vi vel se bort fra. Når du ser opstarten finder den så en harddisk. For måske det er den der er stået af midt i det hele. Surt men absolut en mulighed. Prøv at lave en systematisk fejlfinding. Start med at demontere det hele. Sæt så en ting i af gangen, start pc'en og se hvad der kommer af meddelelser. Hvis ingen fejl så videre med at montere endnu en enhed. Til sidst finder du fejlen.
Og her snakker vi både om at afprøve ram, grafikkort, harddisk osv osv.

Fra : bennymanden

Dato : 11-02-10 21:05

Hej igen.
Som Fijala skriver:
Citat
Jeg kan jo se at du har prøvet alle muligheder med fejlsikret ..., sidste kendte .... osv. så alle de forslag kan vi vel se bort fra.

helt rigtigt - de ting er prøvet. Det var samme resultat - sort skærm.
Det lille flade batteri til bios er endnu ikke prøvet - der sker jo ikke noget ved et forsøg

Fra : bennymanden

Dato : 11-02-10 21:13

Jeg har ringet til min ven, som bor ca. 10 km borte, men han er ikke at træffe før i morgen eftermiddag - så afmonterer jeg alle kabler og skiller PC´en ad - først et forsøg med det lille batteri.
Fijala:
Det jeg lige kan nå at se under opstart er at den finder HD - en Maxtor ATA 133 på 40 GB -
jeg har også kikket i bios og set at den er første boot-device, så langt så godt .......
Hvis det ikke giver resultat med batteriet vil jeg prøve at følge dit forslag og fjerne alle kabler indeni så den kun har HD tilsluttet - tjekke at alle kort og RAMblokke sidder ordentlig på plads og så ellers forsøge derfra.
Foreløbig mange tak for alle forslag og tak for hurtig reaktion
Jeg vender tilbage i morgen aften og fortæller hvad vi fandt ud af.
hilsen
Bennymanden

Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-02-10 22:24

Citat
først et forsøg med det lille batteri.

det vil ikke virke, den kan jo godt se og boote fra hd (F8 menuen kommer jo frem) så det er ikke et BIOS problem
det der i 95% af tilfældende VIL virke er at køre chkdisk
Citat
forsøgt at genoprette med winXP-cd i drevet ved at trykke R

det er det rigtige valg, men da den heller ikke kan indlæse bliver du nødt til at bruge en anden skive, f.eks UBCD eller Hirens Bootcd

Det der er sket er at maskinen har været igang med at skrive på hd da strømmen røg, mange gange er det ting der ikke betyder noget for opstarten men ind imellem er man uheldig og oplever det problem du står med nu

@Fijala: læs lige havd du selv skriver: "Jeg kan jo se at du har prøvet alle muligheder med fejlsikret ..., sidste kendte .... osv. så alle de forslag kan vi vel se bort fra. Når du ser opstarten finder den så en harddisk."
hvis den ikke kunne finde HDD ville den jo heller ikke kunne komme med mulighederne fejlsikret ..., sidste kendte .... osv.

Fra : bennymanden

Dato : 11-02-10 23:57

EXTERMINATOR:
ok - jeg prøvede faktisk at skrive "chkdsk" ved promten efter at have trykket R med XP Cd´en i drevet ..... det så også ud som om den kørte det igennem i alt fald steg procenttallet helt til 100 % og så fremkom kun promten til at skrive ved igen ???
Hvad kan jeg ellers skrive her ?
Det eneste den foreslår er at skrive "exit" - så kommer vi jo bare ud til en ny opstart som ender med den skærm hvor man kan vælge hvordan man vil starte, vælger man ikke noget tæller den jo ned og starter normalt - d.v.s. skærmen bliver sort igen ...........
Det er netop det der sker når jeg trykker R med skiven i, så kommer promten hvor jeg skal skrive et eller andet.
Hvad er det ellers for nogle skiver du omtaler - er det nogle jeg kan lave her, eller hvor for jeg fat på dem ?
Jeg foreslog at vi kunne formatere og geninstallere, og det kan det jo ende med, men Kim, som vennen hedder var ked af den løsning, da han stadig mangler en del billeder at brænde ud på skiver, det var det han var i gang med fra picasa da uheldet indtraf .......
Men kan vi ikke gøre andet, så må det jo blive sidste mulighed og så må han lære at leve med de forsvundne billeder
foreløbig tak for forslagene
Bennymanden

Fra : peet49

Dato : 12-02-10 08:42

Efter chkdsk skal du skrive en ny master bootrecord, fixboot. Jeg vil dog tro, at bootsporet(spor 0) er defekt, så kan disken ikke bootes, men du kan stadig tage data fra den, på en anden PC.

Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-02-10 13:40

Citat
Jeg vil dog tro, at bootsporet(spor 0) er defekt, så kan disken ikke bootes

den kan jo netop bootes, den kommer jo med windows bootoptions (start sidst kendte.. osv.)

hvis spor 0 var defekt ville den jo ikke kunne boote windows og du ville få en meddelelse om at indsætte en systemdisk og trykke på enter

Fra : peet49

Dato : 12-02-10 13:52

Det ligger ikke på bootsporet, det er kun informationer til bios, hvordan der skal startes.

Fra : bennymanden

Dato : 13-02-10 23:23

Jeg har ikke truffet Kim hjemme endnu - men har telefonisk aftalt at møde ham i morgen.
Så prøver jeg diverse med indholdet i kassen - løse stik o.s.v. - ellers vil jeg prøve at sætte
en anden HD ind og installere win XP på den og så sætte den nuværende som "slave" og se om jeg kan finde hans billeder på den måde.
Jeg har en ældre HD liggende som ikke fejler noget - den er ganske vist ikke så stor, men skal jo også kun rumme styresystemet - så får vi se om jeg kan få den i gang på den måde.
Så kender vi jo også fejlen og han skal bare ud og købe en ny HD i den størrelse han ønsker sig.
Jeg er stadig yderst modtagelig for forslag til hvad vi ellers kan gøre.
Tak for indkomne forslag indtil nu.
mvh
Bennymanden

Fra : JegErHer

Dato : 14-02-10 09:41

Hej Bennymande,

Da maskinen starter op og du få Windows fejl, er det ikke BIOS eller Hardisken.
Jeg tror der er skræmdriveren som giver problemer, og du bør derfor reset til VGA driveren, dette gøres med F8 under opstart og vælg VGA Mode.

Nå du så er kommet ind i Windows igen kan du geninstallere den rigtigt skærmdriver.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 400 point
Dato : 14-02-10 12:15

Hvis det kommer så vidt at i opgiver at få Windows i gang igen og går videre til at redde billeder og andre dokumenter, så er en Linux live cd et u undværlig værktøj, i behøver ikke at sætte harddisken til som slave, bare lad den sidde som den gør og start computeren fra cd drevet med en live cd i, en sådan Linux live cd kan åbne alle mapper på harddisken og i kan kopiere de filer som skal reddes over på et andet medie,
Knoppix er den bedste til den opgage men er lidt nørdet hvis den skal installeres på computeren:
http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Ubuntu kan også og er den mest populære for en del af os Kandu brugere, blandt andre har jeg den installeret i stedet for Windows:
http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download
i skal ikke installere noget for at redde dokumenter, bare køre live fra cd drevet

Fra : bennymanden

Dato : 14-02-10 23:09

o.v.n. -> jeg er ikke helt med på hvad du mener ?
hvad skal jeg downloade for at lave den live CD som du omtaler ? - Jeg må jo nødvendigvis lave den her hos mig selv .........
jeg håber du lige vil forklare mig lidt mere om hvad jeg skal gøre og hvordan.
På forhånd tak.
Bennymanden

Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-02-10 23:42

klik på o.v.n. s nederste link, vælg download location (lige under den grønne knap) klik på den grønne knap

du henter nu en iso fil.
hav en tom cd klar og dbltklik på den hentede isofil, det burde åbne dit brænderprogram
brænd skiven og du er klar

Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-10 00:18

Det er korrekt som EXTERMINATOR skriver, filen fylder en hel cd så det tager lidt tid at hente den, det er et komplet styre system til en computer ligesom Windows, det er Linux og den har den fortrinlige egenskab at den kan køre fra cd drevet uden at være installeret på computeren, den kan se ind i mapperne på en Windows computer som ikke kan starte og så kan du kopiere billeder og andre filer over på et andet medie (CD eller DVD eller en USB hukommelses stik) det er en mulighed hvis du vil redde u erstatelige billeder og andet ud inden i installerer en ny Windows.
Forslaget er hvis i opgiver at få liv i computeren og vil redde filerne ud.
Du skal nok få vejledning i den rækkefølge der bliver behov - bare skriv.
Du skal huske at den iso fil du henter, skal brændes som iso - ikke pakke ud - kun brænde som den er og så skal computeren indstilles til at starte fra CD drev, har du styr på den side af sagen? Er der en Boot menu på computeren? Det er lige efter at computeren er startet at du skal se efter om der står noget med en af F tasterne du skal trykke på for at vælge hvilken drev der skal startes fra, det kan for eksempel være F2 eller F10 eller en helt tredie, hvis ikke der er Boot menu under starten, så skal du ind i BIOS opsætning og ændre så CD ROM bliver First Boot Device, gem med F10 og bekræft at du vil ændre ved at trykke på Y og Enter

Fra : bennymanden

Dato : 15-02-10 02:13

Hej igen.
Ja - undskyld at der gik lidt tid - jeg får ikke mail fra kandu.dk i aften, så det er lidt svært at følge med i hvad der sker
Men nu har jeg downloadet den fil i omtaler fra o.v.n. s link og brændt den på en CD -
når jeg åbner Cd´en nu bagefter, så står der at den indeholder: Ubuntu-9.10-desktop-i386

hvis jeg dobbeltklikker på den, så vil den installere på min HD, men det er forhåbentlig rigtig nok.

Nu vil jeg tage ned til Kim i morgen, og så prøve at starte fra den.

Jeg kender godt at sætte first boot device til at være CD og så starte derfra.
indtil nu vil jeg blot sige tusind tak for hjælpen, så må vi se hvor vi kommer til i morgen.
hilsen
Bennymanden

Fra : bennymanden

Dato : 15-02-10 02:51

Når jeg kikker på drevet med den nybrændte CD står der: ubuntu-9.10-desktop-i386
Når jeg dobbeltklikker på det skriver den i en boks:
Citat
An install-on-demand component is required for this operation.
This component can be installed automatically. It will be less than 3.21 MB of hard drive space.
If you don´t need it in future and want to save the hard-drive space use you can use the
Ad Remove Programs item from the control panel to reverse this.
Do you want to continue with this operation ?

og så boksene nedenunder med INSTALL eller CANCEL
Jeg har selvfølgelig valgt ikke at installere det på min PC her, men ser det rigtigt ud ? - og er det som det skal være for at bruge den til at boote fra på Kim´s PC i morgen ?

Håber jeg har brændt den rigtigt.
hilsen
Bennymanden

Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-10 03:19

Citat
når jeg åbner Cd´en nu bagefter, så står der at den indeholder: Ubuntu-9.10-desktop-i386

hvis jeg dobbeltklikker på den, så vil den installere på min HD, men det er forhåbentlig rigtig nok.
ikke helt og du må gerne prøve på din egen computer først, så ligner du en rigtig prof. når du kommer over til patienten i morgen, du skal ikke åbne mens Windows kører,
Du lægger den færdig brændte cd i cd drevet og så genstarter du computeren, nu skal du så starte fra cd drevet, brug boot menuen (hvis du har den under en af F tasterne) Eller må du ind i opsætningen og ændre så CD ROM er sat til First Boot Device som jeg forklarede i indlæget her over.
Så skulle Ubuntu gerne begynde at rulle ind, det første du ser er en skærm hvor du vælger sprog, vælg dansk ellers kan der blive problemer med at tastaturet ikke vil skrive det du vil skrive, og tryk så på Enter ved den første valg mulighed Start Ubuntu uden at ændre noget på min computer.
Så starter indlæsningen af styre systemet og efter en rum tid kommer det brune Ubuntu skrivebord frem på skærmen, hvis der er netkabel i computeren så kan du gå på internettet og ind på Kandu og få mere hjælp hvis der bliver problemer.
Menuerne i Ubuntu er oppe foroven og ikke som du er vant til fra Windows forneden, du skal klikke på Steder (det hedder måske Places) selv om du har valgt dansk så er det først efter en eventuel installation at Ubuntu bliver helt dansk.
Under Steder kan du se og åbne Windows harddisken, du kan også se en tilsluttet USB memory stik under Steder, cd brænder drevet er også vist under Steder.
Åben Windows drevet og gå til Documents and settings og videre til mappen med navnet på brugeren du hjælper, den åbner du og åbner også Dokumenter de er sikkert der du finder de filer som skal reddes.
Åben også det drev som du vil kopiere over på (klik på Steder og på drevet) med musen tilpasser du størrelsen så mapperne kan ligge side om side på skrivebordet, hold musen ud til kanten og når der bliver vist en pil i stedet for markøren, så klik på venstre musetast og hold den nede mens du trækker kanten af mappen til ønsket størrelse, så begynder du bare at trække filer fra Windows mappen og over i rednings mappen, marker en eller flere filer med musen og hold venste musetast nede mend du trækker over i den anden mappe, du kan trække hele mapper over på det andet drev, men hvis mappen indeholder mange undermapper så sker der fejl, åben i stedet for hoved mappen og træk undermapperne over på det andet drev en efter en.
Hvis du har åbnet brænder drevet og har en cd/dvd i som du vil brænde, så klikker du på Skriv til disk og din cd brændes.
Hvis du har en USB dims i til filerne, så luk alle vinduer og højre klik på USB drevet som er vist på skrivebordet og klik på Fjern drev sikkert.
Sæt USB stikket eller cd/dvd i en anden computer og se efter om alle ønskede filer er der, det er de hvis ikke i har glemt nogen og er så er rednings aktionen lykkedes.
og i kan gå videre med at reparere og geninstallere Windows uden at være bange for at miste filer - billeder og dokumenter med mere, de programmer som er på computeren kan ikke reddes men skal installeres på ny når i har fået Windows op at køre

Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-10 03:21

Husk at læse indlægget her: http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=144882#1665668 forsøg den mulighed også før i opgiver

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 15-02-10 22:55

Tak for svaret o.v.n..
Tak til alle der har deltaget i denne tråd !!!
Det viste sig ikke at hjælpe noget med det lille batteri - men det havde flere jo allerede sagt, da HD godt kunne findes.
Skærmopsætning eller driver havde heller ingen indflydelse ..........
Jeg har fået gang i Kim´s PC ved hjælp af Ubuntu på CD og han er nu i færd med at brænde de manglende billeder - han ringer når han er klar og så installerer vi XP forfra med en formatering først - så tror jeg han får en fin PC igen
Jeg skal have brugt nogle poænger, så der er lidt til EXTERMINATOR og fijala hvis i kikker efter -
tusind TAK for hjælpen endnu engang og extra tak til o.v.n. for den MEGET fine forklaring
Jeg har udskrevet hele tråden og givet den til Kim, så kan han læse og lære undervejs.
mange hilsener
Bennymanden

Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-10 22:59

Tak - jeg bliver helt rød i kinderne af al den ros, men godt i kom ind og kan redde filerne ud

Du har følgende muligheder