/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ipad air
Fra : ingelein
Vist : 446 gange
100 point
Dato : 28-10-14 15:01

Hej
Jeg kommer ikke uden om at skulle købe en Ipad, når netlydbog.dk ved årsskiftet ikke længere bruger DRM 10 systemet. Det vil sige at jeg ikke længere kan downloade til Go GEAR ARIAZ (Phillips).
Jeg har aldrig interesseret mig for IPad eller andre tablets.
Hvad kan en PC, som en Ipad ikke kan.
Hvad kan man med en Ipad sådan stort set?
Er det andet end en slags "Smartphone" som bare kan mere?
Grimme spørgsmål, men jeg håber på en god besvarelse
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-14 16:37

Når ingen andre svarer, jeg er ikke ekspert, men har en I Pad, en såkaldt Template Pc,
mindre og lettere end en bærbar PC og med et mere moderne styresystem,
således kan du flytte og forstørre med fingrene på skærmen.

Du kan stort set se det samme som på en PC, hurtigere og lettere, men du kan ikke ringe,
så må du have en I Phone, du kan dog kontakte alle andre gratis, der også har I Pad,
bedre end på Skype; min ven var på Gran Canaria, og drejede sin I Pad og vi så hele havnen,
hvor vi havde været på ferie.

Jeg har udskiftet min stationære, men forærede min bærbare væk, det er jo meget
lettere at have en I Pad med på ferie og ingen kan i dag undvære en I Pad.
Når vi har besøg af min kones børnebørn slås de om vor ene I Pad.

Da vi købte den sagde vor nevø, at vi skulle købe to med det samme...

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 28-10-14 16:59

Supplerende, lige før var der en tre master her udenfor på Flensborg Fjord,
og ved hjælp af Marinetraffic på min I Pad kun jeg se hvad det var for en båd, og destination.

Om morgenen ser vi altid vore mails nede på vor I Pad,
men når jeg svarer går jeg op ovenpå til min stationære med et rigtigt tastatur.

Jeg er for gammel til de små hjælpeløse skærm bogstaver,
men man kan købe ekstra tastatur til sin I Pad.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 28-10-14 17:33

Jeg er helt vildt tilhænger af Ipad 'en - blev især glad, da det nu kan lykkes at "gå på" www.borger.dk (det kunne man ikke i starten).

Jeg har en bærbar computer, som ikke bliver brugt så ofte mere efter købet af min Ipad, som jo er em at have med alle vegne.

Clou

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 28-10-14 17:55

Fordele ved en PC/bærbar i forhold til Ipad:
- Man kan meget nemmere lave information, skrive mails, lave arbejde, lave powerpoints, indbydelser, skolearbejde...
- Det er nemmere at lave mere nørdede ting, streame film, sportskanaler, brænde DVD'ere
- nemmere at koble til kamera, printere, harddiske, externe højttalere
- Flere spil, bedre grafik,
- Tilgå netværk, ændre netværk,...
- Billigere end en Ipad

Ulemper ved PC:
- tungt fysisk - typisk mere end 2 kg
- Mere bøvl med indstillinger, styresystemer,...
- Kræver mere ekspertviden hos brugeren - Ipad er nemme at bruge for alm. mennesker som ikke interesserer sig for teknik.

NB:Husk det også findes andet end Ipads - f.eks. Googles styresystem Android, som vist nok udgør mere end 80% af alle solgte tablets. Så før man køber Ipad, så overvej eventuelt en android tablet.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 28-10-14 18:07

Rigtigt, der findes andre tablets end Ipad - der er flere Android og Microsoft Surface, smag og behag er heldigvis forskellig.

Clou

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-10-14 18:34

Hej
Tak for svarene
Ja jeg har indtil nu helt klart foretrukket PC - omend iMac med "dobbelt styresystem" altså både Os X og Win Xp. (Bliver opgraderet i nærmeste fremtid - Win 7 er købt). Mangler bare at sikkerhedskopiere og redigere nogle videoer før jeg sikkerhedskopierer.

Jeg har en windows Phone - (skal vænnes til den). Men det forlyder, at netlydbog kun kan køre på IPad, hvilket jeg slet ikke kan forstå. Hvordan kan en statslig institution forlange indkøb af en tablet af et bestemt mærke? Det vil ikke lige ind i mit hovede.

Jeg vil aldrig kunne undvære en PC, fordi jeg har et interaktivt strikkeprogram. Et program, hvor jeg kan lave modeller, tegne mønstre osv. - og så overføre mønstrene til en strikkemaskine. Selve snittet kan jeg aflæse på PC'en række for række mens jeg strikker. Det var bl. a. derfor jeg købte en iMac med stor skærm. Selve strikkeprogrammet kan dog ikke køre på Mac. (Designaknit 8)
Ingelein

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 28-10-14 19:46

Husk at du også kan installere Mac-styresystem på en PC i mange tilfælde - og at det er gratis.

Så har du også en PC som kan køre både Mac og XP/win7.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 27-12-14 13:02

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-01-15 20:16

ipad Air 2 - 64 GB er købt og jeg er overvældet. Kan endda snakke til den i stedet for at skrive Hm.............
Ingelein