/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
HP harddisk kabel/USB
Fra : ferik
Vist : 884 gange
500 point
Dato : 12-09-11 10:17

jeg har kabler til flere typer harddiske/usb
desvære ikke et, der passer til en HP bærbar harddisk,
jeg skal hjælpe en, hvis HP bærbar et gået hel i stykker, vi skulle gerne redde en del billeder
? hvad hedder et sådan kabel, og hvor kan det købes

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-09-11 10:21
Kommentar
Fra : kj

Dato : 12-09-11 10:30

Mit gæt er at det er en SATA disk, vil du pille den ud og sætte til din egen PC kan det være lidt vanskeligt med et kabel fra SATA til USB hvis det findes. Det jeg er i tvivl om er strømforsyningen til disken, idet jeg ikke tror at USB'en kan levere strøm nok også.
Jeg har kun prøvet at tagen en SATA disk ud og sætte den til min egen stationære, som har SATA tilslutning og brugte så strøm fra et IDE til SATA strømkabel. Men det kræver at du åbner kabinettet til din egen

Kommentar
Fra : kj

Dato : 12-09-11 10:32
Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 12-09-11 10:32

Ja det er sådan et, det kan købes mange steder, Blika, Føtex, computercity og elgiganten.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-09-11 11:06

Det samme som Sandberg sælger, kj

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 12-09-11 11:30

Teil
tak for dit hurtige svar
desvære ligner dit kabel forslag, til forveksling, et af de kabler jeg har
HP har tilsyneladen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-09-11 12:06

Den harddisk som er pillet ud sidder sikkert stadig i en holder og den holder er samtidig et overgangsstik til HP computeren. Denne holder / ramme skal skrues af med 4 - 6 skruer.
Og så kommer harddisken til at ligne en alm. SATA / PATA og kan læses med eks. et Sandberg sæt.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 12-09-11 12:58

Eyvind
vi har fjernet overgangs stik
det nedenunder er desvære magen til
jeg har forskeligere kabler, og det er første gang at jeg ikke har et der passer
jeg kommer til mange pensionister, og heldigvis er der ikke ret mange der har en mærkevare computer

Kommentar
Fra : grow

Dato : 12-09-11 13:22

Det sæt som kj linker til vil garanteret virke. Jeg har det samme sæt og en HP-computer. Du skal sætte den røde ledning mellem harddisk og adaptor og også benytte det flerfarvede ledningssæt til strømforsyning. Du kan ikke vende noget af det forkert.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-09-11 13:42

Prøv at vis med et billede hvordan tilslutningen ser ud på harddisken.....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-09-11 17:03

Nogle typer af kabler til harddisk, har 3 forskellige tilslutningsmuligheder, både den kendte type, et mindre som passer til de smådiske, og et til SATA tilslutning.
Det må være et sådant kabel du endnu ikke har fået købt til samlingen Erik.

Der findes også en adapter til det store stik, som konvertere til det lille!

De kabler som jeg har, er købt i ALDI.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-09-11 17:04

Hvis dit stik ser ud som linkene på denne side,
http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?tid=477197&fid=22
så er der yderligere et adapter der skal af og så sidder der et alm. sata-stik nedenunder...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-09-11 17:21

Og når du har "skrællet" rammen af din harddisk kan den se ud som en af disse.
http://www.billedeupload.dk/photo/2011-09/e9dcc47b/Sata Pata.jpg.html

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 12-09-11 17:30

Severino
noget af mit er også købt i ALDI
enVivo står der på kassen

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 13-09-11 21:26

jeg har nu 2 billeder af harddisk
hvordan lægger jeg dem ind på kandu

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 13-09-11 22:35
Kommentar
Fra : grow

Dato : 14-09-11 07:59

Her har du kj's link igen.
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp
Den røde ledning sættes direkte i harddiskens ene printstik og den anden ende af den røde ledning sættes i den brede side af adaptoren. Den farvede til strømforsyning sættes i det andet printstik. Det viste mellemstik på dit foto bruges ikke.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-09-11 19:06

nu har vi fået gl harddisk op at køre
desvære er nogle koder for at komme ind, som ingen kan huske
og muligvis også kode med en finger
mere følger

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 14-09-11 21:19

Denne CD kan måske kigge på din harddisk med USB tilslutning.

http://releases.ubuntu.com/lucid/

Vælg denne:
PC (Intel x86) desktop CD
Med mindre computeren som skal læse - er en 64 bit
For så skal du bruge denne:
64-bit PC (AMD64) desktop CD

Hent og gem og brænd denne ubuntu Live CD
Start computeren med denne CD
Tilslut USB harddisk og nu kan du måske læse/kopiere alle filer som er på den gamle harddisk

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 01-10-11 19:20

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind