/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
USB port driller
Fra : Ammitz
Vist : 1033 gange
400 point
Dato : 19-10-10 18:55

På en bærbar er der et par USB indgange.
Når en alm. mus tilsluttes, - virker det hele fint.
Når der sættes et USB stik i - ligegyldigt hvilken af indgangene, - går maskinen i udu.
Det er tjekket at den rigtige driver ligger på maskinen.
Den er også forsøgt fjernet, - hentet igen og geninstalleret.
Alligevel vil den ikke læse USBstik.
Det er prøvet med 3 forskellige stik, - alle får maskine til at gå ned.
Styresystemet er Win-XP - det er forsøgt repareret, men har ikke rettet fejlen.

Er der en nørd som kan hjælpe lidt videre, - da ideerne til hvad der kan rette fejlen er sluppet op.

Ammitz

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-10-10 19:05

Har oplevet det tit og det kan være det er noget med strømstyring at gøre. Hvis du har mange ting tilsluttet til din pc kan den måske gå i knæ pga for lidt power til det hele

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 19-10-10 19:26

Der er ikke tilsluttet noget lige pt.
Det eneste der er forsøgt tilsluttet er altså et USB stik.
Ingen printer, intet internet, ingen scanner - absolut intet.

Ammitz

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-10-10 19:28

Har du prøvet og geninstallere driveren til dit bundkort?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-10-10 19:30

Har det stået på længe eller er det opstået for nyligt. Måske du kunne prøve en systemgendannelse til før problemet opstod.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-10 20:21

Hvad sidder der i den anden ende af det USB stik som du sætter ind.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-10-10 22:50

Et tomt usb stik kan umuligt i sig sev have nogen virkning. Så du må tilslutte noget med det stik, som maskinen ikke kan kapere.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-10-10 23:15

En tomt stik kan sagtens give problemer. Hver producent har en driver til deres model og hvis den ikke bliver installere i USB-controlleren med en universal host controller så kan man ikke bruge stikken, den vil aldrig blive set af windows.

Man kan så passende spørge om der er nogen advarsels tegn i enhedshårdteringen?

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 19-10-10 23:56

er lodningerne hele, de kan godt være rykket op
og give problemer når du rører ved dem (usb stikket)
---
og det er vel usb2
ikke alt kan kører gennem det gamle usb1

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 20-10-10 11:58

Citat
går maskinen i udu.

hvad mener du med det? fryser den, genstarter, lukker ned?!??!

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 20-10-10 17:11

Den lukker ned -når der sættes et USB stik i - ligegyldigt hvilken af indgangene, - får det Windows til at lukke. Men samme indgange er afprøvet med musen og kan sagtens bruges til denne, - så det kan vel ikke være indgangene der fejler noget.
Ammitz

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 20-10-10 17:23

Det kan det godt være, men det kan sagtens være software.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-10 18:22

Ammitz - hvad er det for noget USB du sætter til de stik.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 21-10-10 11:38

Ud over at musen virker fint, - har jeg prøvet 3 forskellige USB-nøgler.

Ammitz

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-10 14:13

Hvis din computer er formateret med FAT 32 og dine nøgler er formateret med NTFS så kan de nøgler ikke ses.

Tag nøglerne over i en anden computer > højreklik > egenskaber > her står hvad den er formateret med.

NTFS kan læse FAT 16 og FAT 32 og NTFS

FAT 32 kan læse FAT 16 og FAT 32

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 21-10-10 14:34

Alle mine nøgler er FAT32.

Ammitz

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 21-10-10 14:36

Så det kan nok være, - at jeg når jeg kommer hjem, - lige skal tjekke den bærbare, - hvad den kører!

Ammitz

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 21-10-10 15:29

Den bærbare kører NTFS. Så det skulle jo ikke give problemer, hvis jeg har forstået det korrekt!

Ammitz

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 21-10-10 16:27

Øv, - hvor mon fejlen er?

Ammitz

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-10 16:28

Ok - så er det udelukket.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-10-10 17:55

Har du prøvet og updatere shipset driveren?

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 22-10-10 09:49

Ja, shipset driveren er opdateret!

Ammitz

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-10-10 16:47

gå ind i enheds håndtering, fjern alle usb ting, samt driver. genstart din maskine. og lad xp selv finde de driver der skaal bruges

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 23-10-10 14:16

Hej Edison!

Dette er nu afprøvet - det hjalp bare ikke - fejlen er der stadig!

Musen virker fra alle USB indgange, - mens alle 3 USB-nøgler jeg har, får maskinen til at lukke ned, -blot ved at blive stukket ind i stikkene.

Ammitz

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-10-10 14:27

Fjern alt USB udstyr, hent dette lille program USBDeview v1.81
http://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html

Pak det ud, skal ikke installeres, kør det, marker alle fundne emner og vælg den lille Papirkurv øverst til venstre, genstart pc og prøv så at tilslutte de forskellige ting

Kommentar
Fra : edison

Dato : 23-10-10 17:42

Hmmm. det e sku en underlig fejl du har der... Virker de usb dimser på andre computere.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-10-10 19:15

Må indrømme at min første tanke var: "Acer" men fejlen passer alligevel ikke helt.
Det ville være rart med lidt info fra logfilerne, der må jo stå noget der

En anden ting:
Citat
Hvis din computer er formateret med FAT 32 og dine nøgler er formateret med NTFS så kan de nøgler ikke ses.

det er ikke rigtigt, det er ligegyldigt hvad computeren er formateret med, det eneste der betyder noget er hvilke filsystemer den kan læse.
Da det er en XP kan den læse både FAT og NTFS uanset hvad den er formateret med. Med den rigtige driver kan den jo også læse EXT2/EXT3 drev men det er noget du skal ud og installere først. NTFS/FAT er indbygget i styresystemet

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 26-10-10 10:47

Hej Klaudi!

"Fjern alt USB udstyr, hent dette lille program USBDeview v1.81
http://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html "

Dette er nu afprøvet og det har heller ikke fjernet fejlen - og nu har jeg ikke tid igen før week-enden... Så vender jeg tilbage hvis flere kan komme med bud inden da. Kan det have noget med rammen at gøre?

Ammitz

Accepteret svar
Fra : kj

Modtaget 400 point
Dato : 28-10-10 14:58

Da alle foreslåede muligheder ikke virker, må det være en bundkortfejl, altså nyt bundkort/komputer.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 28-10-10 21:31

Citat
Da alle foreslåede muligheder ikke virker, må det være en bundkortfejl, altså nyt bundkort/komputer.

Bob bob bob, ro på.
Men det er da heldigvis nemt at teste.
En ubuntu live cd i computeren, boot computeren på skiven (den installerer ikke noget) prøv så at sætte en usb flash stick i og se om det virker. på den måde er det nemt at teste om det skulle være en hardware fejl

Godkendelse af svar
Fra : Ammitz

Dato : 30-10-10 11:43

Tak for svaret kj.

Ja, det ender med en nu "puter" :(

Ammitz

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 30-10-10 11:45

Tak for svaret kj.

Jeg mente:
Ja, det ender med en ny "puter" :(

Ammitz