/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar død efter batteri blev fjernet
Fra : 1980
Vist : 1960 gange
500 point
Dato : 26-05-10 13:28

Min bærbar er gået død efter jeg fjernede batteriet fra den mens den var tændt. Den ville ikke lukke ned, så jeg var nødt til at fjerne batteriet for at slukke den, men nu vil den ikke tænde igen.

Den vil heller ikke tænde når jeg sætter strøm til den via stikkontakten. Det eneste livstegn fra den er, at indikatoren for opladning af batteriet lyser, når den er sat til stikkontakten og batteriet sidder i.

Mit spørgsmål går på, om computeren normalt skulle kunne tåle at man piller batteriet ud af den, mens den er tændt eller om det er min egen skyld. Den er stadig omfattet af garantien, men hvis det er selvforskyldt går de jo nok ikke med til at lave den uden jeg kommer til at punge ud.

Min kæreste siger, at hun tit gjorde det med hendes gamle bærbare, når den ikke ville lukke ned, uden at den gik i stykker af det. Og jeg kan ikke umiddelbart finde et sted i manualen, hvor der står man ikke må.

Hvad siger I, er der nogen der har et kvalificeret bud på, om jeg kan kræve at den laves under garantien?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 26-05-10 13:33

Umiddelbart har en pc jo ikke godt af at få taget strømmen på den måde.

Men ligefrem dø af det, burde de nu ikke.

Har selv flere gange taget strømmen af bærbar & stationær på den måde uden der skete noget.

At den slet ikke starter op lyder for mig som en løs forbindelse inden i og burde være dækket af reklamationsret hvis det er indenfor de første 6/24 mdr.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 26-05-10 13:35

Prøv at tage batteri & strømstik ud af computeren.
Trykke på tænd knappen i 15 sekunder.

Sætte stik i og prøve at tænde den.
Sker der noget?

Samme prøver du med kun batteri i.

Og med begge dele i.

Kan forstå den lader batteri hvis begge dele er i, så et eller andet sker der

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 26-05-10 14:01

På fredag har jeg haft den i et halvt år, så den er stadig dækket af reklamationsretten. Der er stadig ingen livstegn efter jeg har forsøgt at gøre som du nævner.

Ja, der er jo et eller andet der virker, når den stadig kan oplade batteriet. Jeg tænker om det kan være blæseren, der er gået. Jeg oplevede for flere år siden, at den gik på en stationær i forbindelse med lynnedslag.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-05-10 14:05

Prøv først at tage batteriet ud og kontroller det sidder som det skal, dernæst om kontaktfladerne fungerer, altså der er en forbindelse. Det kan nogen gange hjælpe at vende polerne i strømstikket til 220 V, selv om det er vekselstrøm.

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 26-05-10 14:09

Der må vel være forbindelse til batteriet, eftersom jeg kan se at det lader op, når der er strøm sat til. Det må vel vise, at der er kontakt til såvel batteri som til strømtilslutningen. :)

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 26-05-10 14:10

Når det hele er sat til og du trykker på tænd knappen, hvad sker der?
Siger den et eller andet eller sker der slet ikke noget?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-05-10 14:14

Måske er forbindelsen ikke god nok, så computerens ladeindikator reagerer, men der er ikke strøm nok.

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 26-05-10 14:18

Der er slet ingen livstegn, når jeg trykker på tænd-knappen. Hverken lyd, lys, billede eller noget.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-10 14:22

Citat
Det eneste livstegn fra den er, at indikatoren for opladning af batteriet lyser, når den er sat til stikkontakten og batteriet sidder i.

Lad den stå sådan UDEN at tænde den i ½ time.....

Prøv derefter at tænde...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-05-10 14:23

Prøv ctrl+alt+del - det hænder sommetider, at den så lukker ned og bagefter kan starte op på ny normalt

Kommentar
Fra : kj

Dato : 26-05-10 14:27

Mener at der godt kan være sket noget ved den katastrofelukning, alle informationer om opstart m.m. i BIOS kan være fjernet fra chippen ved den uaftoriserede nedlukning.

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 26-05-10 14:28

refi: Det skete i går aftes, så den har fået lov til at stå hele natten uden at noget var sat til.

Thyregod8: men den kan jo ikke tændes, så er det lidt svært at trykke ctrl+alt+del

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-05-10 14:30

Prøv ctrl+alt+del, og hold knapperne i bund i mindst 10 sek. Denne kombination afbryder alle blokeringer i systemet, der kan være opstået ved fejl, f.eks. da du lukkede den ned.

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 26-05-10 14:35

kj: ville det betyde, at harddisken vil skulle formateres? Det er jo min største frygt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-10 14:55

Den sidste mulighed er at fjerne dit motherboardbatteri..... mindst 10-20 sek. gerne mere

Med al sandsynlighed har du ødelagt din BIOS - og nej - den ligger ikke på din HD

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-10 14:56

Men har du stadig garanti, ville jeg slet ikke "pille" - afsted med den....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-10 14:57

Citat
På fredag har jeg haft den i et halvt år

Så du skal være HURTIG....

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 26-05-10 15:34

Hej 1980
Dette kneb har hjulpet mig en gang - håber du kan bruge det.
Det forslag minder meget om det forslag Jimmy17 har givet dig, men her står der 30 sec.
http://www.version2.dk/artikel/7854-mystisk-stroem-kneb-vaekker-doede-baerbare-til-live

Hilsen Kirstineka

Kommentar
Fra : kj

Dato : 26-05-10 15:36

Som refi skriver, ligger din BIOS ikke på din HD, men det er en chip på bundkortet. For at redde dine data, kan din HD flyttes til en anden PC som slave, og så kan du tappe den.

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 26-05-10 16:05

Kirstineka: Jeg har forsøgt at holde knappen inde i et minut, men det virker stadig ikke. Desværre.

kj: Ja, det er en mulighed, men så må jeg nok hellere få forretningen til at pille den ud, så jeg ikke mister reklamationsretten.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-05-10 16:24

Reklamtionsret:
Måske er jeg ikke opdateret med forbrugerlovgivningen.
Garanti 1år
Reklamationsret 2 år

Du har kun haft den et ½ år så der burde være helt alm garanti.
Selvfølgelig skal den kunne holde til at batteriet tages ud ( ellers var det jo nok skruet fast)
Så til den butik hvor du har købt dyret-som Refi skriver - og lad være med at fortælle dem du har haft batteri ude eller andre mærkelige forsøg du måtte have udført. Den holdt bare op med at virke SLUT. Har du haft gang i skruetrækkere eller det der er værre finder de nokud af det og du får "dyret" i hovedet med en regning for diagnose.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-05-10 18:02

Citat
Selvfølgelig skal den kunne holde til at batteriet tages ud ( ellers var det jo nok skruet fast)

Man bør kun udtage batteriet, når PC'en er slukket!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-05-10 18:07

Jeg kommer i tanke om, at jeg havde et tilsvarende problem sidste år. Jeg tog batteriet ud og startede den op på strøm fra 220 V nettet. Skulle vist nok lege lidt med afbryderknappen eller reset, så startede den op.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-05-10 18:42

Jeg ville gå ned i butikken og sige at den er hel død og uden at sige hvorfor det skete. Eller at stikke dem en lille hvid løgn noget med at da du kom tilbage til den efter du havde været nede og handle kunne du ikke starte den.
Normalt burde der ikke ske noget med pcen fordi batteriet bliver pillet ud, men derimod kan dit styresystem tage skade, og også bios kan blive slettet. Men se efter hvad de siger dernede, og bare spild uskyldig.

Du må for alt i verdenen ikke begynde med at skille den af selv, end ikke at tage hd ud for backup. Hvis du har gjort det er der stor sandsynlighed for at de opdager det og der er intet der dækker. Måske de vil tage backup for dig eller gør som jeg hvis der skal en ny pc til. Sig til dem at du gerne vil købe den hd så kan du jo selv senere få fat i en hd boks og smide den over i. Den er jo i sig selv dejlig at have i fremtiden alligevel

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 26-05-10 22:32

Pc'er var givetvis allerede defekt da du ikke kunde lukke den ned. Du skal bare sige at du brugte den den ene dag, og da du var færdig lukkede du skærmen (Klappede den sammen) næste dag vil den så ikke starte derfor er jeg her nu.

MV. Peter