/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Extrem langsom nedlukning af P
Fra : mborre
Vist : 978 gange
10 point
Dato : 16-08-09 00:17

Min computer tager ca 5 min om at lukke ned. Jeg har på fornemmelsen at det er noget Malware eller Spyware. Findes der et gratis program til at fjerne dem?
Mvh Martin

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-08-09 00:35

Følg mine anvisninger i dette spørgsmål - det plejer at klare det meste.

http://www.kandu.dk/Spg137722.aspx

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 16-08-09 01:19
Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-08-09 08:04

Ja Martin, man skal jævnligt holde rent, hvad enten det drejer sig om dit hjem eller PC
Når du så har kørt den store renselsproces, så skal du yderligere rydde op i TEMP og skraldespanden, lige som du skal ind og se hvor meget du starter op, hver gang du tænder for din PC.
Hver gang du installere et nyt program, så har de fleste den unode, at lægge sig i opstarten, så de køre i baggrunden, og stjæler procestid.
Når du har mange programmer som køre i baggrunden, så skal din PC også bruge tid til at lukke disse programmer ned, inden den slukker.

Kommentar
Fra : Schnitzel

Dato : 16-08-09 08:36

Hvis du vil have renset din pc ORDENTLIGT - altså temp filer osv. - så prøv CCleaner: http://www.ccleaner.com/

Hvis du vil ind og rette i hvilke programmer der skal startes, når du tænder computeren, så gå i "Kør" i din startmenu, skriv "msconfig" (uden citationstegn) og tryk OK. Så klikker du på fanebladet der hedder "Start" også kan du ellers rette i hvilke ting der skal starte når du tænder computeren. MEN husk på!!! Noget af det er ret vigtigt, bliver startet op når du tænder computeren - så afkryds kun de ting du er sikre på - fx. MSN Messenger, som du ved ikke skader noget, hvis det ikke bliver startet op

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-08-09 09:18

Jeg har det med at gemme gode ideer i en TXT fil, som jeg så kan hente frem til den bestemte lejlighed. Her er en af dem, som du måske kan bruge.
Citat
XP Langsom opstart og nedlukning
Råd fra TeamSpywarefri © Copyright 2006 og alle rettigheder forbeholdt.
Nedenstående gælder kun for Windows XP, og er ment som nogen tips, hvis computeren er lang tid om at starte, eller lukke ned

Det kan der godt gøres lidt ved med disse tips - tweaks.

Allerførst, tjek dine systemfiler på denne måde- Sæt XP skiven i drevet (luk skærmen der popper op)

Start - Kør, skriv: sfc /scannow (mellemrum imellem sfc og /)
Tryk på Enter.
Den vil nu scanne og reparere evt. ødelagte systemfiler. Du får ingen besked om der er foretaget nogen ændringer, når scanningen er færdig.

Hent derefter PageDefrag:
http://www.sysinternals.com/Utilities/PageDefrag.html
Sæt den til at køre ved næste genstart.

Tjek om BootDefrag er aktiveret-
Start – Kør, skriv: Regedit
Klik dig ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Dfrg\BootOptimizeFunction
Kig i højre vindue, og se om værdien står til Y
Hvis den står til N, skift til Y
Luk Regedit på X i øverste højre hjørne, og genstart

Tjek også hvilke programmer der starter op
Start - Kør, skriv: msconfig
I msconfig, vælger du fanebladet Start. Her kan du deaktivere (fjerne flueben) ved de programmer, du ikke ønsker, der starte op sammen med din Windows. Ofte ligger der flere ligegyldige programmer og de vil jo sløve systemet unødigt.
Genstart. Efter genstarten, sætter du et flueben i - vis ikke denne meddelelse igen. Se evt. billedevejledningen her: http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/msconfig.htm

Hvis du ikke ved, hvad programmerne står for, kan du hente denne Startup Inspector:
http://www.windowsstartup.com/startupinspector.php
Der giver en beskrivelse, af de forskellige programmer. I Startup Inspector skal du trykke på Consult.

Kontroller om filsystemet er i orden
Gå Start > Kør > skriv
"chkdsk /r"
tryk Enter

Bemærk at drevet ikke kan være i brug, samtidig med at der køres Check Disk. Derfor vil du ofte blive spurgt om du vil have check Disk til at køre, næste gang Windows startes. Det vil du godt, så du skriver J (Ja)

Genstart. CHKDSK kører nu når du genstarter din pc.

Defragmenter systemet. Start - Kør skriv: dfrg.msc
Vælg det drev Windows ligger på, defragmenter drevet to gange

Nu kommer der et par tips hvor du skal vælge om du vil have nemt til alting, eller om computeren skal starte lidt hurtigere.
Kig på dit skrivebord, og fjern alle overflødige ikoner/genveje.
Det samme gør du nede i proceslinjen.

Det er lige så nemt at starte tingene fra programmer i Startmenuen

Det der menes er, Windows bruger opstartstid på at lede efter ikonerne ( til skrivebords genvejene) det vil sige, jo flere genveje du har, jo længere tager det at starte op

Tjek så dine sikkerheds programmer Antivirus/Antispy osv. der starter sammen med computeren.
Hvis de står til at opdatere, eller scanne ved hver opstart, lav tiderne om, så de først gør det, når computeren er oppe at køre.

Hvis computeren er lang tid om at lukke ned, skyldes det sandsynligvis at XP er indstillet til at tømme sidefilen (Pagefile) hver gang computeren lukker. Det kan du ændre på den måde her:
Klik på Start - Kør, skriv: regedit.
Klik dig ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management
Vælg - ClearPageFileAtShutdown - til højre
Højreklik og vælg - Rediger
Sæt værdien til 0 (nul)
Hvis du vil aktivere den igen, sætter du værdien til 1

Genstart computeren et par gange.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 16-08-09 13:03

Kunne det ikke være nogle opdateringer der bliver indlæst?

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 16-08-09 15:23

severino det er udemærket og godt du gemmer som text fil laver du også reg filer ?

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

tag kig på dette her
http://www.wintip.dk/xp/tweaks/menu_luk.htm

især på WaitToKillAppTimeout
det er her ! der skal stilles

her laver jeg lige en EXTREM shut down ((pas på ))

----------------------------------------
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\AlwaysUnloadDLL]
@="1"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon]
"PowerDownAfterShutdown"="1"

[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop]
"ActiveWndTrkTimeout"=dword:00000000
"HungAppTimeout"="50"
"LowPowerActive"="0"
"LowPowerTimeOut"="0"
"PowerOffActive"="0"
"PowerOffTimeOut"="0"
"WaitToKillAppTimeout"="50"
"AutoEndTasks"="1"
"MenuShowDelay"="1"

Kommentar
Fra : edison

Dato : 16-08-09 17:50

den er god med jer, det er da en besværlig måde at ryde op på sin pc. brug tuneup utils, det virker fint. her er en link til en prøve version. Og man kan faktisk ikke gøre noget galt. http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-08-09 11:04

Ja ja edison, vi ved godt du er den store opfinder af glødepæren.
Jeg vil dog fortrække, at jeg selv har lidt styr på hvad der forgår, når der rydes op.
Andre vælger den nemme løsning!

Citat
Hvorfor gå over åen efter vand, når du kan pisse i en spand!?