/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Fra Vista til XP. Kan man det?
Fra : ara
Vist : 874 gange
50 point
Dato : 02-08-09 15:29

Har købt en bærbar pc HP DV6-1125 med Vista på.

Kan man uden videre lægge XP på istedet. ?

Grunden er at den er meget langsom, selvom pc'en er ny.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 02-08-09 15:33

Nej det kan du sandsynligvis ikke uden videre der er sandsynligvis en S-ATA harddisk og den kan XP ikke se når du vil installere, du kan lave en slipstream cd med XP + S-ATA driver på - har du mod på det ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-09 15:35

Men Ubuntu som er en meget nem Linux, den kan du lægge på du kan så have både Vista og Ubuntu på samme computer, og skiftes til at bruge dem, Ubuntu er mindst lige så hurtig som XP:
http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-09 15:36

Ubuntu er på dansk, selv om siden er på engelsk, læs eventuelt på Ludvigs hjørne:
http://kimludvigsen.dk/linux/index.php

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-08-09 15:39

Tjek hos producenten om de har XP-drivere til den model, hvis ikke kan Du godt glemme det.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 02-08-09 15:48

Nu skriver du jo ikke hvor mange ram der er i.

Men da jeg købte min bærbare virkede den også langsom med vista. Fandt så ud af at den kun havde 1 gb ram og det var mindstekravet for at køre vista. Mange jeg snakkede med anbefalede at jeg satte 1 gb mere i. Men jeg valge at sætte 4 gb i og det syntes jeg har hjælpet meget, er faktisk blevet mere glad for vista end xp.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 02-08-09 15:57

CPU: AMD Athlon X2 QL-65 (2,1 Ghz)
RAM: 4 GB DDR2
HDD: 500 GB
Grafikkort: Op til 2303 MB ATI Radeon HD 4650 (1 GD dedikeret) m. HDMI-stik
Skærm: 15,6" Brightview TFT, opløsning ukendt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-08-09 15:58

Netop, Sindt01, Vista bruger 700 mb bare i opstarten.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 02-08-09 16:01

Citat
Nej det kan du sandsynligvis ikke uden videre [Ked af det] der er sandsynligvis en S-ATA harddisk og den kan XP ikke se når du vil installere, du kan lave en slipstream cd med XP + S-ATA driver på - har du mod på det ?

Ikke hvis det kræver den store viden. Så tør jeg ikke gå i gang med det.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 02-08-09 16:17

Ok kan se du har nok ram i.

Hvad sammenligner du hastigheden med for jeg tror ikke at det hjælper med at skifte styresystem, selvom det kunne lade sig gøre.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-09 16:18

Det kræver ikke så stor viden at gegynde, men du får stor viden inden du er færdig, der findes udmærkede guider på internettet, det første du skal, er at finde den rigtige S-ATA driver til din harddisk, det kræver også at du har en XP cd med gyldig licens

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-09 16:21

Citat
jeg tror ikke at det hjælper med at skifte styresystem
det er noget af en påstand! Vista er født langsom, den bliver aldrig så hurtig som en XP computer.
Ara da du købte den computer, fik du da et bevis på at kan opgradere til Windows 7 ? Hvis ja - så vent med at gøre noget indtil Windows 7 kommer i oktober

Kommentar
Fra : ara

Dato : 02-08-09 16:30

Citat
Hvad sammenligner du hastigheden med for jeg tror ikke at det hjælper med at skifte styresystem, selvom det kunne lade sig gøre.

Alt foregår bare langsomt.

Når man åbner f.eks "denne computer" syntes jeg jo at den skal være der med det samme.
Her render den "ring" rundt på skærmen som der er i Vista.
Dette gør den meget syntes jeg. Derfor langsom.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 02-08-09 16:31

Fik ikke noget bevis mht Windows 7.

Kan den så ikke køre dette system?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-09 16:31

Jeg har lige set efter, der findes XP drivere til den computer så det burde kunne lade sig gøre at skifte styre system

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-09 16:34

Jo den kan meget nemt køre Windows 7, det jeg mener er, at nye computere som sælges nu, med minimun Vista Home Premium, de kan opgraderes gratis til Windows 7 når den kommer, spørg eventuel i Bilka eller hvor det nu er du har købt den

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 02-08-09 16:36

Citat
det er noget af en påstand! Vista er født langsom

Det er muligt at vista er langsommere en xpen, men jeg har ikke haft så meget bøvl med vista, som jeg havde med xpen.

Men det jeg faktisk mente var at hvis man sammenligner med en stationær com med xp og en bærbar med vista, så kan det ikke svare sig for selvom du kommer xp på den bærbare ville den stadigvæk være langsommere en den stationære

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-09 16:36

Din computer har to bogstaver efter navnet, hvad er de to bogstaver ? Der findes 11 forskellige HP dv6 1125

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-09 16:49

Du kan jo også lige efter om din cpu er sat for lavt i Strømstyring, der bør være fuld knald på 100%, når computeren kører med strøm fra ledningen, den er som regel sat lavt og det giver i sig selv en langsom computer

Kommentar
Fra : ara

Dato : 02-08-09 17:54

Citat
Din computer har to bogstaver efter navnet, hvad er de to bogstaver ? Der findes 11 forskellige HP dv6 1125

eo

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-09 18:04

Så kan du hente nødvendige XP drivere her:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=228&lc=da&dlc=da&cc=dk&product=3938940
nu mangler vi bare at finde driver til harddisken, hvad er det nøjagtige navn og model betegnelse?
Siw kan hjælpe: http://www.gtopala.com/ hent og installer programmet og find ud af hvad der står under Hardware - Storage Devices

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-09 18:05

HP driverne skal også med på slipstream CDen, sammen med XP og S-ATA driver

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 02-08-09 18:57
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-09 19:59

Spørger vil gerne have XP i stedet for Vista, hvad er det lige du vil vise med det tip?

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 02-08-09 20:17

har du ikke lige besvaret dit eget spørgsmål?

Kommentar
Fra : KJoy

Dato : 03-08-09 00:58

Hej
jeg købte for et år sinde en vista baseret bærbar og fik også knopper over vista.
Så jeg skiftede styresytem og er glad for at jeg gjorde det.
Men der er SÅ mange nuancer i det, og selvom du muligvis kan installere xp, så er der med stor sandsynlighed en masse drivere til ditten og datten som så også skal ændres.

Jeg valgte at finde en, der vitterligt vidste hvad han lavede, hvilker for mig, betød en pc teknikker med eget velrenomeret pc firma og så fiksede han det for mig. Altså, det er jo på en måde nogle sure penge, men jeg er nu glad for det.

Men hvis det var nu, så ville jeg helt sikkert i stedet for, vælge at spørge mig selv om ikke jeg kunne og ville opgradere til windows 7, der er ikke længe til den bliver frigivet, såvidt jeg ved ca 1/10
Og selv om du måske, skal betale ekstra for det, er det så ikke pengene værd, i stedet for hver dag at irriteres over at skidtet ikke virker som man gerne vil have det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-09 09:55

For at installere XP på eks. en bærbar comp.

Hvis det er en nyere kan bios selv håndtere SATA harddiske.
...............ellers skal der lægges en driver ind i starten af installationen.

Der skal også bruges drivere til bundkortet - enten fra CD som fulgte med comp eller hentet fra fabrikantens hjemmeside.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-08-09 00:51

Og så stoppede tråden mon ara har bestemt sig til at beholde Vista og så opgrade til oktober ? XP er jo også næsten forældet, og det er bestemt ikke nem at gå tilbage fra Vista til XP

Kommentar
Fra : ara

Dato : 04-08-09 09:33

Jeg er her stadig. Ser bare hvad folk skriver.
Godkender senere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-09 09:51

XP er da ikke forældet, men kører i bedste velgående.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-08-09 11:14

Ok arbejder du videre med XP projektet ? Har du fundet og hentet nødvendige drivere ? Kan din XP CD godt se harddisken ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-08-09 11:19

Et par år mere så kan XP ikke opdateres, og så er den forældet og bør ikke bruges på en computer med internet adgang, men enig med Eyvind nu, der findes vist igen Windows som er så stabile

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-09 11:39

Men ARA - hvad skal du bruge din comp. til ......................

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-08-09 12:39

Er det ikke underordnet hvad computeren skal bruges hvis Vista kører så langsom ?
Jeg har foreslået Ubuntu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-09 16:11

Men ARA - hvad skal du bruge din comp. til ......................
OVN - en dag skal jeg nok forklare dig hvorfor jeg spørger om det.................

Kommentar
Fra : ara

Dato : 04-08-09 17:49

Det er min søns pc.

Han skal spille lidt spil på den over nettet, og så skal jeg bruge den til internettet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-09 18:19

Jeg ville lade den blive som en Vista.................det kan give bøvl at skifte til XP.

Men hvis det er programmer beregnet for XP - så kan de køres som om computeren er XP

Hjælp og support
skriv kompatibilitet og tryk på søg
rul ned til "Få gamle programmer til at køre under denne version af Windows"
rul ned til
Klik her for at åbne guiden Programkompatibilitet.

Følg guiden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-09 00:48

Ok knægten vil nok ikke bryde sig om at der kom Linux på computeren, men det er altså en omstændelig affære at skifte til XP, jeg bryder mig overhovedet ikke om Vista, men lige i det her tilfælde, vil jeg give Eyvind ret, behold Vista og opgrader så hurtist mulig når den nye 7er kommer, Windows 7 kræver ikke nær så meget af computeren, alene det vil gøre den mange gange hurtigere end Vista.
Har i set efter om cpu er sat for lav i Strømstyring ?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 05-08-09 11:25

Har ikke set efter CPU endnu. Knægten er på ferie og har sin pc med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-09 17:46

Til oplysning om windows 7
CPU - mindst 1 Ghz
Ram - mindst 1 GB
Og nogle skærmkrav som jeg ikke kan huske
Harddisk mindst 16 GB fri plads

Set på en opgraderings valuering....................som testede min gamle comp.
Men den kører fint med båsde XP og ubuntu.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 11-08-09 20:11

Har nu sat CPU'en sådan at den kører hurtigst.

Jeg kan se at det kun er folk med en pc fra efter den 21 juni der kan opdatere
fra vista til win7

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-08-09 04:03

Ikke helt korrekt, computere med Vista som er købt efter 21 juni 2009, kan opgradere gratis til Windows 7, det er måske også det du mener.
Du kan købe Windows 7 og opgradere, når den udkommer i oktober 2009

Kommentar
Fra : ara

Dato : 12-08-09 17:56

til o.v.n.

Jeg syntes bare det er surt at fordi jeg har købt pc'en 20 maj så skal jeg betale fuld pris for at opgradere til win7. Men sådan er det vel bare

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-08-09 01:56

Ja det er surt, det vil godt give dig ret i, muligheden for at opgradere gratis er noget som Microsoft tilbyder, fordi computeresalget ellers ville gå helt i stå mens alle venter på 7eren. som jeg ser dine muligheder:
1. Finde sig i den langsomme Vista
2. Købe Windows 7 og håbe på en hurtigere computer, måske bliver den ikke hurtigere
3. Gå i gang med alt besværet og få den gode gamle stabile XP installeret, det kan lade sig gøre, håber ikke du er helt skræmt væk fra den mulighed

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 24-09-09 14:05

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-09-09 23:58

Selv tak - hvad blev løsningen ?