/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Sletning af alt - start påny
Fra : nusa
Vist : 1182 gange
500 point
Dato : 28-05-08 18:54

Jeg har af en EDB-mand (som bor langt væk) fået det råd af smide hele skidtet ud af pc'en og lægge alle programmer ind påny.
Men - hvordan gør man det? (altså smider hele skidtet væk)
Hvis man nu gemmer sine data på et memorystick, vil man så ikke også gemme "dårligdommene"? (Jeg tror, det er en virus, Norton siger hele tiden Alarm - Trojan.Vundo) Jeg løser problemet, men det bliver ved med at komme med samme besked.
Jeg er møgtræt af min pc og har mest lyst til at smide den ud gennem vinduet.
Kan nogen hjælpe mig?

mvh nusa

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-05-08 19:06

Godt for ham, at han bor langt væk.
Find du en ekspert i dit nærområde

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-05-08 19:17

Du skal først og fremmest, være efter dig selv, og have en meget kritisk adfærd på nettet.
Du skal også sørge for, at have gode og effektive programmer, som følger din adfærd i tykt og tyndt.
Computersnavs fyger ind af selv de mindste sprækker, og kan trods alt snige sig ind, selv om man sikre sig bedst muligt.

Trojanere kan opføre sig på mange forskellige måder, så de kan være ret vanskelig at blive af med.
Jeg har selv haft en, som lagde sig i samtlige mapper på mine tre harddiske, og med en henvisning fra registreringsdatabasen, kunne den genoprette sig selv ved genstart.
Filerne i mapperne, havde taget navn efter en af de filer som var i mappen, så på det område var de forskellige; men en fælles nævner var, at de havde den samme størrelse og havde det samme extension.

Dit problem har nødvendigvis ikke samme opbygning, men en tanke er der, når den genopstår så hurtig.
Så du skal i gang med den store skurebørste, og det grove skuremiddel, hvis du skal redde det hele.

Dårligdommene har ikke nøde at lægge sig ud på dit memmorystick, men det kan dog ikke udelukkes.
Prøv at lave en backup af dine/nogle filer; tag så en kikker på mem.stick, og se om det ser normalt ud, evt lave en scan på stikket!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-05-08 19:28

En god ide, når du scanner for vira, trojaner og andet snavs; begynd med at genstarte din PC, gå så over i fejlsikret tilstand. Her kan du så starte dit scanner program.
Fordelen er at du i fejlsikret tilstand, ikke får startet mere end hvad der er nødvendigt, for at dit operativsystem fungere.
Det er jo sådan at programmer og filer ikke kan slettes, når de er aktive. Det gælder også for snavset. På den måde kan du langt nemmere få renset ud i krogene.
Efter den første rensning, skal du køre scanningen endnu en gang, hvis den fandt noget i første omgang.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-05-08 19:44

>Men - hvordan gør man det? (altså smider hele skidtet væk)

Format C:

Hvis det altså er tilstrækkeligt i dag? Svend

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 500 point
Dato : 28-05-08 20:13

Vundo kan godt fjernes.-)
Gør lige dette, og se om dit problem ikke skulle forsvinde inden du begynder at slette alt...

Download dette Vundofix til rodbiblioteket på din computer (som regel c:\):
http://www.atribune.org/ccount/click.php?id=4

Dobbeltklik på VundoFix.exe for at køre det.
Klik på "Scan for Vundo"-knappen.
Når programmet er færdig med at scanne, skal du klikke på "Remove Vundo"-knappen

Du vil så blive spurgt om du er sikker på, at du vil fjerne filerne. Her skal du klikke på "Yes".
Herefter bliver dit skrivebord blankt, og fixet vil forsøge at fjerne Vundo.
Når den er færdig, vil værktøjet have lov til at genstarte computeren. Det skal du acceptere.

Genstart herefter computeren

Og så lidt mere generel oprydning:

Hent og installer denne scanner:
http://www.superantispyware.com/downloads/SUPERAntiSpyware1241.exe

klik på "Check for updates".
Når det er opdateret så klik på "Scan your Computer",
sæt flueben i de drev der skal scannes.
Flyt prikken til "Perform complete scan" og klik på Næste, så kører scanningen.

Hent og installer Crapcleaner: http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

Husk at fjerne fluebenet udfor installation af Yahoo toolbar.
Start programmet,
fjern fluebenet i cookies.
Klik på "kør Cleaner" og lad den fjerne hvad den finder.
Klik så på Problemer ovre i venstre side (den blå terning),
klik på "Skan efter problemer",
når den er færdig, klik på "Udbedre valgte problemer", lav evt. en backup af registreringsdatabasen, klik så på "udbedre alle valgte problemer"
Klik på OK, klik på Luk når den er færdig.

Så skulle din maskine gerne være væsentligt mere medgørlig igen

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-05-08 20:19

Ellers skal du logge dig på www.spywarefri.dk og få dem til at hjælpe dig med at lave en hijack this fil og så får du renset ud i det hele så den blir som ny uden at geninstallerer hvilket er dødsygt og tidsrøvende og så mangler der altid noget efterfølgende som gik tabt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-08 11:47

Der er altid en risiko, når du overfører filer fra en inficeret computer til en ren computer, men jeg mener at den er meget lille hvis vi snakker om billeder du selv har taget og dine egne dokumenter, så flyt det du vil gemme over på den usb hukommelse og find din Windows CD, hav din licens nøgle parat, det er den række tal og bogstaver som står på det påklæbede Windows mærkat på computeren, læg Windows CDen i og genstart computeren, hvis ikke computeren i forvejen er indstillet til at starte fra Cd så kommer der vistnok en linje helt i begyndelsen, hvor der står Tryk en tast for at starte fra CD, du trykker på en tilfældig tast og Windows CDen starter vælg en ny installation og lad Windows CDen formatere din disk, det hele bliver skrevet til dig på skærmen, nogle gange skal du bruge piltaster og Enter andre gange skal du trykke et bogstav og Enter, det står meget tydelig på skærmen hvad du skal gøre så giv dig god tid og læs mulighederne, hvis du gør noget forkert så kan du bare starte forfra så det behøver du ikke være nervøs for, på et tidspunkt i installationen skriver computeren til dig at den genstarter og forsætter installationen, der kommer så også en meddelelse om at trykke en tast for at starte fra CD rom, det skal du lade være med for så starter du forfra, genstarten kommer automatisk så hold fingrene fra tasterne der, når du bliver bedt om det så skriver du din licens nøgle, og forsætter derefter kører det af sig selv, men der går nogen tid (sæt et par timer af til det) med en sådan ny installation, men så er computeren også ren som nyfalden sne bagefter, sørg for at få computeren ordenlig beskyttet med sikkerheds programmer før du henter dine filer tilbage (Norton kan du godt skrotte) og skan usb hukommelsen før du henter filerne ind på computeren igen.
Hvis det er en recovery CD du har, så er fremgangs måden noget lignende, forskellen er at computeren bliver ført tilbage til den tilstand den var i første gang du startede

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 29-05-08 20:00

Hej Fluffy
Jeg har fulgt dine anvisninger med succes. Det sidste: Crapcleaner opførte sig dog ikke helt som beskrevet, men jeg har fået en næsten ny pc'er.
Dog er der lige een ting: Når jeg starter pc'en op igen, dukker der følgende op:
C:\WINDOWS\system32\dywcrhga.dll
Det angivne modul blev ikke fundet
Når jeg så kører videre er der ikke noget i vejen.
Din beskrivelse er helt utrolig god - lige noget for en "dummy" som mig, så jeg agter at give dig point'ene, men jeg lader lige spørgsmålet og svarene stå lidt endnu.
mvh Hanne

Godkendelse af svar
Fra : nusa

Dato : 01-06-08 20:04

Tak for svaret fluffyclaus.
Du har virkelig hjulpet mig - min pc'er går som en drøm, jeg er dig meget taknemmelig for den udførlige brugsanvisning, den var så fin at følge punkt for punkt.
Tak også til Severino og de øvrige. jeg er blevet lidt klogere på EDB.
Tak fordi I tog jer tid til at hjælpe mig.

friske hilsner fra Hanne