/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
jord forbindelse
Fra : chicapigen
Vist : 644 gange
200 point
Dato : 06-05-08 23:43

hejsa kandusser

ja det er nu ikke fordi jeg har mistet jordforbindelsen men manden og sidder lige og snakker om ...om det er en god ide at få sat jord på computeren, jeg spørger fordi vi nu skal ha jordforbindelse på anlægget i stuen og så når elektrikkeren alligevel er her kan han jo ligeså godt sætte det på computeren hvis det er . hvad syntes i ??? er det en god ide eller er det lige meget

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-05-08 23:55

Jeg kan kun sige, jeg selv har jordforbindelse til min stationære pc. Så er jeg lidt mere tryg når det begynder at buldre udenfor.
Den bærbare, som jeg benytter med el, bliver slukket og stikket hævet ud, når tordenvejret kommer for tæt på.
Tror kun det med jordstik er "bare for en sikkerhed skyld".
MVH Akle

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-05-08 01:03

Da vi fik sat stik op på min tidligere arbejdsplads til de nye PC'er, så blev der sat stik i med jord.

Men vi har ikke stik med jord i vores bolig, og jeg må vedgå at i tordenvejr, så slukkes maskinerne og stikket trækkes ud. Men jeg tror ikke at et stik med jord ville hjælpe ret meget hvis lynet slog ned.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-05-08 06:50

Jordforb. til PC er ikke alene pga. tordenvejr. Der kan forekomme "elektrisk støj", så PC'en ikke fungerer optimalt - ligeledes med printer, selm fler nye printere i dag ikke kan tilsluttes jord! Derfor er det en god idé med en jordforb. til PC.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 07-05-08 09:54

9 af 10 computere skal jordforbindes, hvis det skal være korrekt.

Det hjælper måske på støj og sikrer på ingen måde mod skader ved lyn.

Det er en lang og teknisk forklaring, hvad det skal gøre godt for.

Men især hjælper det på risiken for at man får stød ved at røre ved computeren og noget andet jordforbundet samtidig.

Om det hjælper på støj afhænger af mange ting. Bl.a. af hvordan den jordledning laves og hvad den videreer forbundet til. Det er endda muligt at den gør støjen værre.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-05-08 10:41

Vi har jord på vore maskiner, men det hjælper ikke mod lynnedslag. Vi har derfor ofret en installation mod transienter (høje strømspidser som blandt andet optræder i tordenvejr) Så vidt jeg forstår på min installatør, vil udstyret også slå alt strøm fra, lige efter måleren, i tilfælde af meget kraftigt tordenvejr, men det har vi ikke oplevet endnu.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-05-08 19:10

jordforbindelsen er for støj og overgang intet andet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-05-08 20:07

Jo der er også andre grunde. Det har med kapacitic spændingsdeling i støjfilteret at gøre. Men forklaringen er for lang og teknisk til kandu.

Godkendelse af svar
Fra : chicapigen

Dato : 07-05-08 20:21

Tak for svaret transor.

ha en god aften

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-05-08 20:23

Ja lad en elektrikker lave jordforbindelsen. Så bliver det gjort rigtigt. For der må i et jordforbindelseskredsløb, kun være én forbindelse til jordspyd, og det skal naturligvis være placeret et sted hvor jorden har en naturlig fugtighed, for at det skal virke maximalt.

Jordforbindelse kan have en gavnlig virkning, især i perioder hvor luften er meget tør, så der opstår statisk elektricitet; hvilket kan være fatalt for en PC's følsomme kredsløb.

Jordforbindelsen hjælper kun i tordenvejr, der som der opstår overspænding i nettet, p.g.a. lynnedslag. Så kan der springe gnister imellem 0, faserne og jord, hvilket fejlstrømsrelæet skulle reagere over for, og afbryde for forsyningen.

Husk på et lyn er en spænding på mange millioner af volt. En elektrisk gnist kan springe 1 mm pr. 1000 volt, hvad enten det er reel spænding eller statisk.

Statisk elektricitet behøver ikke at have noget at gøre med den spænding som vi så godt kender, men er en spænding der opstår af påvirkning af et ikke eller dårligt ledende materiale, og kan trække lange gnister, ved kraftig påvirkning. (En gnist på 5 cm = 50.000 volt.)