/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
computer temperatur..
Fra : hojriiskim
Vist : 749 gange
100 point
Dato : 06-01-07 19:25

Har haft lidt problemer med at min bærbare lige pludselig slukker.
den går bare ud, ikk noget med at lukke ned eller noget.
Har så tænkt opå om det er temperaturen der gør det.
hr så hentet pc wizard. Den siger 75 grader på processoren og 51 på harddisken.
Og lige nu surfer jeg bare på nettet.

det er en intel pentium M 750 står der.. mener det var centrino den hed da jeg købte den. 1,5 GHz.

er de temperature for høje?
hvis de er, hvad gør man så ved det?

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 06-01-07 19:30

Det er for varmt, cpu temp. bør ligge under 40 gr.
En rengøring påkræves.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-01-07 19:31

Den trænger vist til at blive blæst igennem for skidt. Bare tag en kompressor og blæs igennem åbningerne og gør det endelige udenfor. Det er direkte skadeligt for den at køre med de temperaturer

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-07 19:32

Og lad en tekniker klare arbejdet.

Kommentar
Fra : gril

Dato : 06-01-07 19:34

75 grader på processoren det er alt for varmt den må Max vær 60-65 grader 51 på harddisken er også en lille smule for højt. min harddisk lækker på 40-45 men de kan godt komme op på 50 vis man går til den

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-01-07 19:57

jeg har nu blæst lidt, dog lidt forsigtigt, i alle åbninger hele vejen rundt.. der kom noget støv ud.
Nu har jeg startet op og pc wizard siger nu 36 på hdd men stadig 75 på processor.
trænger den til grundigere rengøring eler kan det være andet der er galt?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-01-07 20:00

hdd temp stiger nu stille og roligt som computeren er tændt.. nu er den på 39

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-01-07 20:01

falder så til 38 igen.. så ser ud som om den ligger rimelig stille lige under de 40 grader..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-07 20:14

Processorens køleprofil skal renses. Muligt computeren skal åbnes.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-01-07 20:15

hvis jeg sætter blæseren (fan speed) til full speed, og lader den køre sådan, burde temperaturen så ikk falde? synes jeg nemlig ikk den gør..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-07 20:17

Se efter om blæseren starter. Den bør køre ved cpu temp. på 75 gr.
Lidt støv kan være nok til at blæseren ikke orker køre.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-01-07 20:18

Den køre lidt tror jeg.. men MEGET langsomt.. man kan næsten ikk høre den..

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-01-07 20:18

Den køre lidt tror jeg.. men MEGET langsomt.. man kan næsten ikk høre den..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-07 20:24

Blæseren er meget støjsvag, der sidder sikkert mere skidt omkring blæser og cpu.
Er computeren omgivet af tobaksrøg bliver der ret så fedtet skidt som ikke kan blæses ud.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-01-07 20:30

Den er ikk omgivet af tobaksrøg.. men jeg vil prøve at kigge ind i den og se om den er fuld af skidt eller hvad..
tak for hjælpen so far..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-07 20:32

Jeg bruger en blød pensel og støvsuger skidtet på svag effekt.
Der er en risiko med luftstrømme, de skaber statisk elektricitet.
Som kan skade komponenter. Så derfor en svag luftstrøm.
Kompressor vil jeg ikke bruge til rengøring.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-01-07 21:12

jeg har nu haft den skilt ad og fået støvet væk fra møllen der.. det var nu ikk fordi jeg synes der var så meget skidt.. den har nu været slukket over en halv time og er lige startet hvorefter jeg åbnede pc wizard. den siger stadig 75 men 36 på hdd.
kan det passe det med 75 eller er det programmet den er gal med?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-07 22:38

75 gr. er for varmt. Hvis det passer vil din pc være meget varm i området ved blæser og cpu.
Prøv dette program.
http://www.majorgeeks.com/EVEREST_Free_Edition_d4181.html

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-07 22:38

36 på hdd er ok

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 07-01-07 00:07

computeren er lun i under bunden i den side hvor blæseren sidder, men ikk meget varm synes jeg ikk.

Det program, everest, siger også 75 grader på cpu.

er den helt galt eller hvad?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-01-07 00:14

jeg tror ikke det er programmet der så fejler, med måske proben (føleren) der er defekt og sikkerheds niveauet er så sat til at slukke når temperaturen bliver for høj, at den så måske ikke er det i virkeligheden er jo så en anden sag. Du må prøve at føle dig lidt frem og se om du kan finde ud af om den er så varm eller ej.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 07-01-07 09:25

computeren har nu været slukket hele natten og er lige startet op, hvorefter det første jeg gør er at tjekke temperaturen i begge programmer, de siger begge 75 grader, men computeren føles helt kold under bunden..

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-07 09:41

Det kan være en ødelagt sensor som omtalt.
Det kan også være korupt reg nøgler i registreings databasen
(adgang til I/O,system roden)

Kør et regcleaner program.

Kan du ikke se tmp i din bios? og få et fingerpej,det
viser temp gennem bios code linje>hardware.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-01-07 09:54

så er det helt sikkert proben der fejler, da det er det eneste der føler temperaturen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-01-07 09:55

Ja eller som manse9933 siger, der er et fint tip.

Kommentar
Fra : smik

Dato : 07-01-07 10:51

http://www.intel.com/support/processors/mobile/pm/sb/cs-007971.htm

Her er så hvor varm sådan mobil processoren må blive. Den type her må max blive 100 c så 75 lyder til at fint da de har med at blive meget varme. Min ejen liger også mellem 70 - 75 c. De liger noget højre..

Mvh. Smik

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-01-07 13:17

Vi har en Intel M 370, den er lige nu 39 gr. efter 4 timer i drift.
Processoren er på 1,5GHz

Kommentar
Fra : smik

Dato : 07-01-07 13:35

Lad os nu en gang for alle få slået fast at der forskel på mobil processore (Bærbar) og dem der dem sider i en desktop kabinet hvad angår varme. Desktopen bliver nær så varme som dem i en bærbar. Kan kun sige at min desktop liger på mellem 29 og 33 c... for en intel 3,2 ghz.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-01-07 14:01

Spørgsmålet er om en bærbar, og det er vel klart for alle.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 07-01-07 14:38

jeg har en bærbar med en processor magen til din.

Min cpu er 50 grader når jeg bare surfer og lave ikke så meget, men hvis jeg belaster den, så når den 60 grader, men falder dog hurtigt til 50 grader igen, når jeg stopper med at bruge den.

Men hvad model er din computer???

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 08-01-07 17:37

er det min computer der spørges til?

så er det en vega+ 244II0.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 08-01-07 17:40

det med biosen som Manse9933 snakker om.

Hvis jeg genstarter og trykker del kommer jeg ind i noget dos halløj(altså noget der ligner det dos man kørte engang) det er bios ikk? er ikk helt ekspert i den slags:D
Derinde synes jeg ikk jeg kan finde en temperatur nogen steder.
hvos finder man den?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-07 10:22

I bios,kan det hedde,fanen>power,nede i fanen>Hardware Monitor.

Du navigerer med pilene højre/venstre og op/ned
når du markerer en txt linje taster du>Enter,for at komme ind i menuen,for at komme ud af menuen igen tast tasten Esc(Escape)
I din bios kan det godt hedde noget andet,men i de fleste Bios hedder det power>Hardware Monitor.

Kommentar
Fra : smik

Dato : 09-01-07 17:11

Du kan prøve det her. http://www.laptopworld.dk/index.php?id=337.

Nu jeg lige fået live min gl. Vega igen og lige været cheket cpu temptur og den liger på 75c hele tiden. Den er ca. 3 år gl. bruger den næsten ikke mere, da jeg fået ny IBM T42 .

Mvh. Smik

Kommentar
Fra : smik

Dato : 09-01-07 17:13

http://www.laptopworld.dk/index.php?id=337

Sånda her skulle det være.

Kommentar
Fra : smik

Dato : 09-01-07 17:40

Fandt lige denne side her med alle driver til din maskine og med BIOS opdate.
http://www.uniwill.com/UserDownload/N244/N244.php
Den kan ikke vise tempratur i BIOS'en ifølge manualen.

Mvh. Smik

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 09-01-07 22:01

Hej hvad er det for en vega du har???

det kunne jeg måske godt tænke mig at vide.

Har selv en vega men mangler driver cden. så hvis jeg kunne være heldig at du havde samme model

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 11-01-07 17:28

min model står længere oppe..

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 11-01-07 19:20

nåh ok, undskyld jeg så bliver ved med at spørger

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 12-01-07 13:34

hehe.. det er skam helt i orden.. :D

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 21-01-07 21:43

Tak for svaret Teil.
Det var svært at vælge hvem der skulle have accepten, men teil får den, da det hjalp at rengøre og der var teil hurtigst til at sige det.. :D
Temperaturen i de forskellige programmer faldt dog aldrig til under 75 grader, men der er vist også lidt delte meninger om det. :D
Men tak til alle!