/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Sata Raid Harddisk Problemer
Fra : steno
Vist : 1243 gange
225 point
Dato : 23-03-06 23:18

Hej alle
Jeg har lige fået en ny Maxtor Sata Raid Harddisk, men jeg kan ikke installere Windows XP Home Edition på den, jeg har oprettet en Sata driver diskette fra min Moterboard cd, og den finder også driverne til harddisken når jeg sætter den til at finde yderligere drivere til maskinen i startet af windows installationen, men efter jeg så har lavet partition på den og vil starte installationen kan det pludselig ikke finde viamraid.sys,viamraid.cat og viamraid.inf, Selvom disken stadig sidder i.
og hvis jeg prøver at springe filerne over, viser den blå skærm og skriver at Windows er blevet lukket ned for at forhindre beskadigelse af pcen

Min far har samme harddisk som jeg, og der har aldrig været noget problem med at installere Windows på den, men det er også Windows XP Pro.

Kan det virkelig være rigtig, at det ikke kan virke på en Home Edition, hvilket jeg ikke forstår for stortset alle pcer idag bliver solgt med sata harddisk+ xp home, Så hvad er det jeg har overset.
Håber i kan hjælpe

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 24-03-06 00:08

Den kan være defekt, for et års tid siden eller mere installerede jeg Maxtor harddiske på 2 computere og 3 ud af 5 var defekte. Dem jeg kører med nu er Samsung + et motherboard med Intel 865 chipset - det har nu kørt i 3/4 år uden problemer.
Venlig hilsen Fleng

Kommentar
Fra : steno

Dato : 24-03-06 00:11

Hej fleng, harddisken er ikke defekt, for jeg har haft den tilsluttet til min fars pc idag og der virkede den perfekt, og som sagt kan jeg også både lave partitioner og formatere den og jeg kan også installere alle ting på den bare ikke lige windows home,

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 24-03-06 00:53

der må være et eller andet, jeg har to pc'ere hvoraf den ene kører med home uden problemer, men jeg ofte bøvlet meget med det når xp skulle installeres.
når den var tilsluttet din fars kunne du så installere xp home?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-03-06 01:59

Prøv evt at se her om der er andet du kan gøre anderledes
http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=2111

//bentjuul

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-03-06 02:26

Du skriver om om der kun er een disk... Så er der jo ikke tale om et raid.

Hvis du kun har een disk, så slå raid fra i bios.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-03-06 02:27

Med andre ord... der skal mindst 2 diske til at lave en raid opsætning.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 24-03-06 09:19

Jo jeg har to HD i min PC og min far har to HD i hans PC. Problemet opstod, da jeg fik min far til at bytte sin Maxtor Sata Raid Harddisk på 120 GB ud med min på Maxtor 80 GB. Jeg satte min op i hans PC og hans ned i min PC. Hans PC med XP Pro kører nu fint. Mens min PC med XP Home som beskrevet i starten volder problemer. Jeg har efterfølgende prøvet at installere XP Pro på min PC, så kører installationen fejlfrit. Der må derfor være en eller anden fil/driver i XP Pro som min XP Home mangler men hvilken ???? Jeg har prøvet det link bentjuul gav mig, men har ikke rigtig fået tygget mig igennem det endnu.
Jeg har selv bygget Pc'er til min lillebror og flere af vennerne og installeret et hav af HD, bundkort og alt det andet. Så for mig at se, må der ligge en forskel i de to XP Versioner. Men hvilken ????
Som før nævnt har jeg set masser af "købe PC'er" med XP Home og Maxtor Sata Raid Harddisk installeret. Så der må være en fil/driver eller lignende der mangler !
Håber på et godt bud, der kan bruges.

steno

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-03-06 10:28

Hvilken version af Xp Home bruger du
er sp2 med ?? eller er det kun med sp1 ??

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-03-06 10:47

Prøv at forske lidt i om du har indlæst ekstra drivere rigtigt under windows installationsopstarten.
Bemærk S'et
---
Her er fujitsu informationene for et SIS raid...
-----
2. How to add SiS RAID drivers during Windows Installation
1. Create the SiS SATA F6 disk - double click SiS SATA F6 Disk 105.exe which can be found in the RAID folder which is within the Driver folder on the Managed² Driver & Utilities CD shipped with the PC. You can also get the drivers from the download web site

2. Press F6 when asked whether you want to install additional SCSI or RAID drivers during the OS Installation

3. Press S to specify additional devices - insert the SiS SATA F6 Diskette and press Enter

4. You will be asked to select the adapter you want to install:

Win XP SiS Raid / IDE Controller
Win 2000 SiS Raid / IDE Controller

Highlight the WXP Raid controller and press Enter

5. You will get a message stating:

Windows already has a driver that you can use for WinXP SiS Raid Controller
S = use the driver on the floppy
Enter = use the default Windows driver

Press S to use the driver you created on the floppy disk

6. Press Enter to continue the Windows Installation

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-03-06 11:05

Hvilken via er det? - her er links til vias raid driversektioner - måske er der gode hints at hente der

VT6410 IDE RAID controller http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=420&OSID=1&CatID=1180&SubCatID=116

Discrete Serial ATA RAID controllers VT6420/1 http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=420&OSID=1&CatID=1180&SubCatID=117

VT8237 Integrated Serial ATA RAID controller http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=420&OSID=1&CatID=1180&SubCatID=143

VT8251 Integrated Serial ATA RAID controller http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=420&OSID=1&CatID=1180&SubCatID=167

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-03-06 11:07

Ja, der er selvfølgelkig ikke den første af dem ...

Kommentar
Fra : steno

Dato : 24-03-06 16:58

Hej, jeg har prøvet inde på Maxtor Costumer help og fandt et program som skulle ku løse problemet, problemet er bare at programmet slet ikke kan finde min harddisk,
Min Xp Home er uden nogen Service Packs
og min fars XP Pro er med Service Pack 2 Pre-installeret.
men det har ikke noget med Service Packs at gøre, for jeg har lige installeret en pc for en af mine venner som også har en harddisk stortset magen til bare på 100gb istedet, og der kørte den perfekt, på Windows Xp Pro, uden service packs ( den helt gamle version af xp, ældre end den Xp Home jeg har)
Jeg har været inde i min Bios under Ide Drev, og der står ikke noget om SATA, der står
Primary IDE 1 : Not Detected
Primary IDE 2 : Not Detected
Secondary IDE 1: Lite-on dvd drive
Secondary IDE 2: Not Detected

men da min far brugte harddisken står der i hans bios også
SATA 1: Maxtor
SATA 1: Not Detected

Kommentar
Fra : steno

Dato : 24-03-06 16:59

ups fejl
SATA 1: Maxtor
SATA 2: Not Detected
sådan skulle det stå

Kommentar
Fra : steno

Dato : 24-03-06 17:01

til JensT, jeg har hele tiden gjort som du siger, for hvis jeg ikke gør det kan den slet ikke finde harddisken.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 24-03-06 17:54

Hej Jens jeg har lige prøvet de links du gav mig, og fandt den version der passede til min VIA VT64XX,
men den laver stadig samme fejl, jeg når til der hvor den skal overføre data til installationen og så siger den bare at den ikke kan læse raid.sys driveren, hvor på Pro, begynder den at læse driverne fra disketten.
Men med hensyn til det du snakkede om med at sætte raid fra, så ja jeg har KUN 1 harddisk i, men hvor sætter jeg den fra RAID???

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-03-06 18:26

I bios skulle du kunne slå raid fra på Sata portene.
Hvilket motherboard er det du har?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-03-06 19:04

ikke for at være påståelig men..........

men du skal slipstreame din XP home med enten sp1 eller sp2 før du kan få det til at virke.
eller have en xp home incl. sp1 ell.sp2

Det du gør svare til at installere den goe gamle windosws NT 4.0 uden service packs
den ville nemlig heller ikke installere div. drivere uden der min. var/er service pack 4
på systemet, netop fordi de extra drivere ligger i sp4, det samme gør sig gældende med
XP home uden service packs.
Husk Sata kom efter XP og ikke omvendt, derfor er der ikke understøtning af Sata diske.
flere steder på microsofts h.sider står at der min. skal være sp2 før det virker.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 24-03-06 19:45

til JensT: jeg har et ASRock P4V88, og problemet er jeg kan ikke se nogle Raid Porte i bios når jeg går ind under IDE,

til dk: jeg har som sagt installeret en af samme harddisk på en maskine uden Service Packs, så det må ligge i forskellen mellem Home og Pro , for driverne ligger heller ikke i den nye Windows XP Pro, men den kan indlæse filerne fra den Sata Diskette jeg smider i, men hvordan slipstreamer jeg min XP så?,

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 225 point
Dato : 24-03-06 21:48

her er een mange sider til slipstream
http://www.boegebjerg.dk/lars/sp2slipstream.htm

Kommentar
Fra : steno

Dato : 24-03-06 22:29

Hej dk, jeg prøver lige at få lavet en skive med den guide du har givet mig, så hører du fra mig

Kommentar
Fra : steno

Dato : 24-03-06 23:41

Jeg dk, jeg har prøvet at gøre som de siger på linket med Service Pack 2 streaming,
men jeg når kun til der hvor den skal til at integrere så får jeg følgende meddelse:
Denne Service Pack kan ikke integreres i en destination, der også har integrerede softwareopdateringer
Se i vejledningen til Service Pack'en for at få flere oplysninger om understøttelsen af integrationsscenarier,

Hvad kan jeg gøre ved det? og er det en mulighed manuelt at integrere filerne til xpcd mappen i form af at flytte filerne fra i386 Service Pack mappen over i XPCD\i386 mappen.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 24-03-06 23:59

hov, jeg fandt lige ud af det, jeg slettede svcpack mappen og svcpack info filen så virkede det som det skal, og så bare føre dem tilbage bagefter, så nu er det bare om det virker :D

Kommentar
Fra : steno

Dato : 25-03-06 00:55

Hej dk nu virker det endelig, jeg gjorde som skrevet på siden både med Sata og Service Pack integrering, og så var der ingen problemer, du skal ha mange tak for hjælpen, min dag er reddet

Godkendelse af svar
Fra : steno

Dato : 25-03-06 00:56

Tak for svaret dk.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 25-03-06 01:03

her opdagede vi så, endnu engang noget af forskellen på Xp Pro og Xp Home..
fortsat god dag