/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Fjernarbejdslads
Fra : pabloj
Vist : 550 gange
500 point
Dato : 31-01-06 17:22

Hej
Jeg skal sætte et system op, hvor man skal kune arbejde hjemmefra på en pc med concorde, og når man er på stedet, skal bruge systemet som normalt.
Hvad kræves der?
Hvad skal der købes?
Jeg havde forestillet mig en server på stedet og en maskine hjemme.

Jes

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 31-01-06 17:40

hvis du køre med windows xp pro kan du jo bare bruge fjer skrivebord så er det gratis

Granslam

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-01-06 17:41

Hvordan er systemet på arbejdspladsen? Hvis det er serverbaseret kan du via det oprette et virtuelt netværk. Jeg har selv forsøgt herhjemme fra, men fik det ikke lige til at virke. Det skyldes vist nok at jeg ikke havde givet tilladelse på arbejdspladsens pc om at den ville dele filer. Jeg kom aldrig videre da jeg har skiftet kontor og er nu på et kæmpe netværk hvor jeg ikke har administrator rettigheder. Jeg har så ikke lige kommmet videre med mit forsøg.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 31-01-06 17:41

der skulle selvfølgelig ha stået fjernskrivebord

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-01-06 17:43

I windows hjælpe funktion er det muligt at læse om virtuelt netværk, og om hvordan det gøres.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 31-01-06 17:46

er der kun 1 der skal bruge det af gangen , så er der en meget nemmere, billigere og mere stabil løsning
men det kræver at der kun er en bruger der arbejder med det af gangen

Kommentar
Fra : dk

Dato : 31-01-06 17:55

Hejsa

Du skal min. have en windows 2003 server med terminal licens.
her sætter du op hvilke som må koble op mod server hjemmefra (fjernskrivebord)
firewall mellem server-klient
det nenmmeste er så at bruge XP PRO
ellers kan det også gøres denne vej her
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/networking/expert/northrup_03may16.mspx

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 31-01-06 18:06

Du skal helt sikkert bruge

realvnc

eller

pcanywere fra Symantec

Det er 2 kanal gode fjernstyrings programmer, den første gratis den næste lidt bedre, men betalings version.

http://www.realvnc.com/
http://www.symantec.com/region/dk/

Jeg bruger selv den fra symantec.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 31-01-06 18:28

Det er ligemeget hvad det koster.
Hvad skal der bruges af hardware, for at det fungerer?
Jes

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 19:26

Du skal have det som DK skriver 31-01-06 17:55
og så skal du regne med, at det ikke er sikkert at firmaets internetrouter kan konfigueres til tilladelserne.
Man anvender normalt et klientprogram på fjernarbejdsstationen, altså Concorde.

Da det sikkerhedsmæssigt er særdeles ømtåleligt vil jeg anbefale, at I henvender jer til en Microsoft/Navision forhandler der kan være behjælpelig med opsætningen.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 31-01-06 22:47

Jeg mener nu også at med w2k kunne man lave et virtuelt netværk, men jeg er ikke så sikker.
Jeg går ud fra at vi skal købe en maskine som server, og en maskine som arbejdsstation hjemme, dertil skal kobles en bærbar på arbejdspladsen, er det korrekt?
Jeg er næsten sikker på at jeg ikke behøver blande navision ind i det.

Jes

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 500 point
Dato : 31-01-06 23:02

Du skal bruge:
server i passende størrelse + software f.eks w2k3 SB +terminal Licens
ellers kan du ikke bruge fjernskrivebord udover 90 dage
Klient = XP PRO (XP Home kan ikke bruges !!)
Firewall mellem server/klient ikke software men hardware.

Godkendelse af svar
Fra : pabloj

Dato : 31-01-06 23:07

Tak for svaret dk.
Jeg sætter gang i det.
Jes

Kommentar
Fra : dk

Dato : 31-01-06 23:18

pøj pøj
Sørg for at få en ordentlig server fra start bla. med solid køling mv.
masser af ram 2Gb eller mere masser af harddisk plads, i form af flere diske husk at lave et
spejl, i tilfælde af nedbrud.