/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Skriften forsvinder
Fra : Brassovitski
Vist : 611 gange
300 point
Dato : 16-01-06 09:53

Hej
Jeg har et lille problem, med en hjemmeside jeg er ved at lave.
Jeg har en side med 2 tabeller under hinanden. Når man så bruger CTRL+Scroll til at ændre skriftstørrelsen forsvinder halvdelen af teksten i toppen af den nederste tabel.
Jeg har en løbetekst øverst i den nederste tabel.

Jeg har lidt det samme problem på en anden side hvor der også er 2 tabeller under hinanden.
Den øverste tabel er opdelt i 3 kolonner, i den midterste er der tekst og i de 2 yderste er der et billede. Her sker det samme blot med den nederste del af teksten i midterste celle/Kolonne.

Kan det evt. laves så skriftstørrelsen sættes til en fast størrelse, altså slå CTRL+Scroll-funktionen fra.
Hjælper det overhovedet at slå funktionen fra, hvad hvis browserens skriftstørrelse i forvejen er skaleret?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 310 point
Dato : 16-01-06 10:15

Med CSS kan du vælge en fast størrelse f.eks. centimeter font-size:0.2cm; eller pc (Typografiske enheder)

Brugeren kan dog altid skalere tekst ved enten at ændre skærmopløsning eller benytte windows 'Hjælp til handicappede'->flueben ved; Ignorer de skriftstørrelser der er defineret på siden.

Trenden går iøvrigt mod at bruge CSS til formatering i stedet for tabeller : http://webmaster.hephey.dk/guide/45/

En god tommelfingerregel er : Brug HTML til indhold (tekst/billeder) og CSS til form (layout).
De fleste parametre der omhandler formattering i diverse HTML markører er under afvikling.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-01-06 10:21

Ps. Tekst der er formateret med CSS egenskaberne %, em; eller px; er alle skalérbare med CRTL+rulle på rullemus eller menuen Vis->skriftstørrelse.

Skal teksten ikke kunne skaleres må du som nævnt vælge en egenskab med faste mål; centimeter, tommer eller pica.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-03-06 08:47

Tak for svaret molokyle.
Nu må jeg hellere få lukket dette spørgsmål. Jeg har formateret hele mit site med ccs, så er det bare helt perfekt. Jeg troede jo at jeg kunne snige mig uden om, men nu har jeg så også lært det. Det kostede en del arbejde, da jeg har 8 forskellige sideformater, til forskellige emner, men når diverse stylesheets først er oprettet, er det jo meget nemt at formatere siderne.
Du skulle vel ikke kende en bog/ et hæfte der omhandler ccs specielt i frontpage, hvor det jo kaldes 'typografiark', underlig oversættelse. .

Er du lige venlig at kigge på dette spørgsmål: http://www.kandu.dk/Spg84382.aspx

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-06 09:33

Jeg kigger på det

</MOLOKYLE>