/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Billed/foto - galleri
Fra : Brassovitski
Vist : 826 gange
300 point
Dato : 09-03-06 08:33

Hej
Jeg er ved at lav eet website, hvor der skal indgå en hel del fotogallerier fra forskellige begivenheder. Jeg er ikke helt tilfreds med de layouts der findes i frontpage som jeg bruger til at lave siden. Jeg efterlyser et layout hvor der er thumbnails i enten højre eller venstre side med en scroolbar til at scrolle op og ned. Når der så klikkes på en thumbnail, skal der vises et større billede i hovedvinduet. Selve siden er opbygget med en topramme, og en menuramme i venstre side. I menuen kan de forskellige gallerier vælges.
Jeg gider ikke bruge diverse online gallerigeneratorer, der er alt for mange billeder der skal henholdsvis up/downloades. Et gennemsnit for et galleri er omkring 50 billeder.
Jeg har søgt efter extra layouts på MicroSoft's hjemmeside, dog unde at finde noget.

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 310 point
Dato : 09-03-06 08:35

Dette klarer alt
http://jalbum.net/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-06 10:06

Du kan selv lave det ved hjælp af I frames.
Det er en tung opsætning, men du kan indsætte 2 I frames ved siden af hinanden hvor den ne er din fotomenu og den anden er til visning.
Hvis du så opretter link på hver miniature til visning i den anden Iframe der så skal have faste dimensioner, burde du kunne opnå det ønskede.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-06 10:12

Egentlig er det vel det indbyggede Dias layout du vil have om på siden, men er det ikke lidt voldsomt med både sidemenu og billedmenu i siderne. Diaslayoutet er da både pænt og funktionelt og der er jo netop den scroll du efterlyser.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-06 10:19

Måske du kan bruge dette i ren CSS : http://www.cssplay.co.uk/menu/gallery_click.html

Du skal selvfølgelig style det, så det passer til dit formål, men det burde kunne lade sig gøre.
Husk du kan positionere elementer som du lyster med CSS. Et lille hint: En boxmodel med scrollbar laves ved at bruge overflow:auto; egenskaben :
Kode
<style type="text/css">
<!--[CDATA[

p.sbar {
background-color: #cfd5ff;
width: 350px; height: 100px;
border : thin dotted black;
overflow : auto;
SCROLLBAR-FACE-COLOR: #aad988;
SCROLLBAR-HIGHLIGHT-COLOR: #aad988;
SCROLLBAR-SHADOW-COLOR: #80000f;
SCROLLBAR-3DLIGHT-COLOR: #80000f;
SCROLLBAR-ARROW-COLOR: #8000f;
SCROLLBAR-TRACK-COLOR: #aad9ff;
SCROLLBAR-DARKSHADOW-COLOR: #aad988;
SCROLLBAR-BASE-COLOR: #aad988;
font-family: Verdana, Arial, Sans-Serif;
font-size: 12px;
color: rgb(139,0,0);
cursor: help;
}

]]
//-->
</style>

Regn dog ikke med jeg har tid at rette det til for dig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-06 10:24

Ps. VIGTIGT: Hvis ikke du bruger XHTML, så skal du fjerne [CDATA[ og ]] fra stylesheetet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-06 10:27
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-06 11:00

Brassovitski -> Du har tidligere spurgt mig om der fandtes literatur omkring Frontpage og CSS. Hér er en sådan side: http://css-discuss.incutio.com/
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-06 11:12

Her er noget der kan laves helt simpelt ved hjælp af FrontPage funktionalitet selv om det ikke vil falde i visse w3c/css tilhængeres smag.
http://www.bjarne-d.dk/foto/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-06 12:26

BjarneD -> Hvorfor har jeg på fornemmelsen at din kommentar er møntet undertegnede?

..på mine 'gamle dage' er jeg dog knap så 'vrissen', når folk ønsker at bruge en 'skod-løsning' på 'problemerne'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-06 12:31

Citat
..på mine 'gamle dage' er jeg dog knap så 'vrissen', når folk ønsker at bruge en 'skod-løsning' på 'problemerne'

Uha, hvordan var du så førhen?

Helt seriøst kunne det da være interessant at se hvordan du vil løse det ønskede:
Citat
et layout hvor der er thumbnails i enten højre eller venstre side med en scroolbar til at scrolle op og ned. Når der så klikkes på en thumbnail, skal der vises et større billede i hovedvinduet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-06 13:32

BjarneD -> Jeg skitserer:

En <div id="..."> som 'container' for galleriet der indeholder:

1.) En <div id="..."> som 'navigation' (..med CSS position egenskaben kan man selv bestemme om den skal være højre- eller venstrestillet, med billedthumbnails som link og med scrollbar (=rullegardin))
2.) En <div id="..."> som 'indhold' (Det er hér det valgte billede skal vises)

Alle 3 'ting' som boxmodeller (Dvs. bredde, højde, border, margin, padding, relativ/absolut positionering)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : byp

Dato : 09-03-06 16:04

Som der er skrevet før http://jalbum.net/ det er et fint album der er flerer så det er bare at bruge det man syntes om. på min hjemmeside kan du se et . www.bennyp.dk

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-03-06 23:29

Jeg har downloadet JAlbum og vil lege lidt med det i weekenden.

Til BjarneD. Jeg har kigget på dit link, men jeg mener ikke at der er et side by side layout i min udgave af frontpage (2003)?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-06 23:48

Det er der heller ikke, men jeg lavede den på et par minutter ved hjælp af 2 I frames som begge er sat til venstrejustering.
Jeg brugte Automatisk Miniature og tilføjede destinationen på den anden Iframe i mit tilfælde "I2"

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-03-06 07:40

Hej BjarneD
Er det mulig at du kan lave en step by step 'opskrift' til hvordan du har gjort helt fra bunden. Du kan evt. sende den til Brassovitski@jubii.dk?

Kommentar
Fra : bangsi

Dato : 10-03-06 10:50

Jeg har fundet et link til hvordan du evt. kunne lave et fotogalleri i frontpage.
Prøv at gå ind på denne side: http://office.microsoft.com/da-dk/assistance/HA010346901030.aspx
Her bliver frontpage brugt....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-03-06 11:06

bangsi, du har vist overset at Brassovitski vil have et med thumbnail visning til højre eller venstre for billedvisningen og i den du viser er det nærmeste det layout der hedder Diasshow, som har scrollbare thumbnails i top som du kan se her ved at klikke på Dias: http://www.bjarne-d.dk/foto/.

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-05-06 11:11

Tak for svaret sofus.dk.
Jalbum ser ud til at kunne bruges, selv om jeg synes det er lidt besværligt.