/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Rødder og blade - bruttoproduktion
Fra : Sillepigen
Vist : 3116 gange
25 point
Dato : 12-09-05 22:00

Haii.

Jeg sidder og er næsten færdig med denne måneds biologirapport.
Jeg er kommet frem til at rødder har et højere energiindhold pr. kJ/m2/g end blade. Men hvorfor? Blade har 1,8 mens rødder har 2,00. Hvorfor egentlig?

Et andet sted skal jeg svare på om nettoproduktionen eller respirationen er størst, i et forsøg med kolber med vandplanter, som enten har stået i lys eller mørke.
Jeg får nettoproduktionen til at være størst. Hvordan passer det med virkeligheden?
Jooh, her vil jeg også gerne lige hjælpes lidt på vej.

På forhånd tak, kloge biologi-folk.

Mvh Kathrine

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 35 point
Dato : 12-09-05 22:12

Det høje energiindhold i rødderne skyldes at de netop er beregnede til at opmagisinere energi (læs sukker). Sukkeret (energien) produceres i bladene p.g.a. fotosyntesen. Plantens væskestrøm sørger for at fragte sukkeret(energien) fra bladene og ned i rødderne. Samtidig fragtes vand, næringsstoffer, mineraler op igennem planten til vækst og energi til de sukkerproducerende enheder (blade og andre grønne plantedele). Således sker der hele året igennem en udveksling af næringsstoffer op og ned i planten. I vækstsæsonen sender bladene energi ned i rødderne (der er gode til at opbevare dem) I vintersæsonen trækker resten at planten energi ud af "lagrene" i rødderne. Hvis svaret ikke er fyldestgørende, må du vende tilbage. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-09-05 22:16

Nåh ja: Er nettoproduktionen eller respirationen størst? Det er meget simpelt. Hvis respirationen havde været størst, ville planten krympe allerede fra sin spæde start. Da planten altid vokser fra år til år, er nettoproduktionen størst.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-09-05 22:36

I spørgsmåls-overskriften skriver du Bruttoproduktion. Dette kommer du ikke nærmere ind på i spørgsmålet. Hvis jeg også skal svare på det, er du nødt til at uddybe det lidt.

Bruttoproduktionen er jo et udtryk for plantens totale tilvækst i en vækstsæson. Denne er afhængig af mange forskellige faktorer. Tilgængeligt solindfald, næringsstoffer i jorden, vand og vandets næringsindhold, evt. nabotræer samt tilstedeværelse af Mykorrhiza o.s.v.

Vedr. Mykorrhiza:

Citat fra Ordbogen i MycoData:

Citat
Samliv mellem en svamps mycelium og en plantes rodsystem; svampens hyfer omspinder og trænger ind i plantens rødder. Derigennem åbnes mulighed for en udveksling af næringsstoffer de to organismer imellem: Planten får vand og næringssalte og svampen får kulhydrater til gengæld. Svampe kan via deres mycelier, forbinde planter af samme art og derved sikre deres overlevelse, også selvom en af dem skulle stå i skygge eller på et meget tørt sted. Der findes to forskellige slags M. nemlig Ento- og Exto-M. Orchideer har i den grad tilpasset sig M. at de simpelthen ikke kan formere sig uden! Deres frø har ikke nogen "madpakke" med, som andre plante-frø. De er helt afhængig af at lande et sted hvor den helt rigtige svamp lever så et Exto-M.-forhold kan etableres! Læs selv mere på Biblioteket! (Der er masser af stof om emnet)

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 12-09-05 22:37

Det er perfekt, tak Arne. Jeg er løbet ind i ét problem mere.

Nettoprimærproduktionen i Danmark er i gennemsnit 17.000 kJ/m2/år.
Nettoprimær produktionen er i gennemsnit for de 4 hold 501,20 kJ/m2/år, mens bladenes nettoprimære produktion er 34,07 kJ/m2/år.

Virker dette realistisk? Hvordan kan jeg sammenligne tallene?

Mvh Kathrine

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 13-09-05 18:15

Tak for svaret arne.jakobsen. jeg afleverede rapporten i dag. Men tusinde tak for dine hurtige og præcise svar. Det hjalp mig godt på vej.

Mvh Kathrine

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-09-05 18:24

Hej Kathrine. Sorry, har først logget på igen idag så jeg ser først dit seneste spørgsmål nu. Hilsen Arne