/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Problemer med PC
Fra : reimerc
Vist : 1021 gange
500 point
Dato : 23-05-05 10:16

Hej med Jer.

Jeg har et problem med min pc. Og det er åbenbart et alsidigt problem, idet fejlene er mange. Det hele er begyndt for nylig, hvor jeg købte et nyt grafikkort og en fladskærm. Efter jeg installerede disse, har jeg oplevet mange forskellige problemer (næsten altid i forbindelse med opstart).

Her er fejlene: Enten sker der ikke noget når jeg trykker på power knappen - kun en svag summen. Eller (måske hyppigst forekomne fejl) fortæller den, at Windows har fundet en alvorlig fejl....bla...bla....og løsningen er at downloade nye drivere og afinstallere de gamle på de senest installerede enheder. En tredie fejl er, at pc´en låser, enten under opstart eller umiddelbart efter. En fjerde version er, at den starter windows op, men inden den er færdig går den i "sleep mode", der sker altså ikke mere.

Jeg har en fornemmelse af, at det alt sammen har noget med de 2 nye ting jeg har købt, men jeg har været inde og downloade en ny driver for grafikkortet og installeret denne.

Så nu er jeg på herrens mark.....kan I forklare mig hvorfor?

Kan det betale sig at lave en format c og så installere det hele en gang til (måske meget sundt at gøre efter 2 års brug?)

Derudover har jeg et lille spørgsmål. Hvordan sikrer jeg mig, at min nyligt indkøbte ekstra ram også rent faktisk benyttes af pc`en? Sker det automatisk eller......?

Jeg håber I kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : zibas

Dato : 23-05-05 10:33

Har du husket at afinstallere den gamle driver til grafikkortet, inden du satte det nye til ?? Det skal man nemlig huske, ellers går det galt.

Ramene finder den selv..

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-05-05 10:35

Har du prøvet at sætte det gamle grafikkort i igen, og teste om det virker med det gamle?

Dine Ram køre automatisk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-05-05 10:45

Dine RAM tjekker du i Programmer->Tilbehør->Systemoplysninger-> ..øverste punkt i vinduet til venstre: Systemoplysninger

Hvis ikke du har sat de nye RAM 'rigtigt' på plads i soklerne, kan dette være problemet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-05-05 10:49

Ups... Programmer->Tilbehør->Systemværktøjer->Systemoplysninger-> osv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 23-05-05 11:02

jeg er ret sikker på at mine Ram blokke sidder rigtigt. Men jeg har ikke afinstalleret gamle drivere til grafikkortet, jeg har blot fulgt den installation fra Nvidia som automatisk poppede op da den var færdig med at downloade sidste nye driver. Så det er måske det!

Hvordan gør jeg det? Og i hvilken rækkefølge, nu har jeg jo formentlig installeret 2 drivere??! En lille walkthrough ville være dejligt

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : zibas

Dato : 23-05-05 11:05

Slet bare begge drivere, og genstart, så finder den automatisk den driver du skal bruge

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 23-05-05 11:21

Ja, jeg spørger igen, for jeg er så træt af at min pc ikke virker optimalt.

1) Hvor skal jeg afinstallere driverne....via enhedshåndtering eller??
2) Når jeg har slettet dem, så siger du - Zibas - at den automatisk finder den driver den skal bruge. Men hvor finder den den henne, for det er vel kun de drivere der fulgte med min Windows XP den kan finde, og de er jo forældede. Mender du, at den finder en "forældet driver" og så skal jeg igang med at downloade den nyeste driver og installere denne EFTER jeg har afinstalleret den Windows finder når pc´en starter op?
3) hvad med spørgsmålet om format c.....vil I anbefale at slette alt og starte forfra, eller er det kun noget man gør som en nødløsning. Det er jo et stort arbejde at installere alt igen, men det kunne måske rense ud i noget af "møget" man har liggende.

Hvad siger I?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-05-05 11:28

som de skriver i det forrige K-Komputer. ca. hvert 2nd til 3de år er det ikke en dårlig ide at formater. Hvis jeg var dig ville jeg gøre det, der går 3-4 timer inden du er helt oppe igen.

Det med driveren til dit kort. Jeg syntes du skal vælge at GEMME den på dit skrivebord, istedet for at vælge ÅBN. Så brænd alt du vil gemme på en skive, og formater. Efter formatering, så har du den nye driver på en skive, og den er lige til at installer.

Husk at vente med at sætte dit net stik (adsl) i inden du har installeret sp2

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-05-05 11:30

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm

Her kan du hente sp2 osv

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 510 point
Dato : 23-05-05 11:31

1.) Ja... i Enhedshåndteringen. Gå ind under ikonet Skærmkort og vælge [Fjern]
2.) Driverfilerne er lagt i ..\windows\system, da du installeredde driverne til dit skærmkort og dér bliver de liggende selvom du har slettet henvisningerne via Enhedshåndteringen. Derfor vil de blive fundet ved genstart.
3.) Du kan i stedet for en formatering prøve en Systemgenoprettelse : http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 23-05-05 12:53

Godt så!

Tak for alle Jeres indlæg! Jeg prøver lige at geninstallere driverne i aften og ser hvordan det går. Så vender jeg tilbage igen onsdag (er ikke på min pind tirsdag).

Hav en god dag!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-05-05 20:33

Haløjsa
Lige en orientering til alle. Jeg har efterhånden meget ofte installeret nye versioner af Nvidea drivers, det er IKKE nødvendigt at afinstallere de gamle. Programmørerne hos Nvidia ved nemlig godt hvordan man laver et opdateringsprogram som selv sørger for at opdatere filerne. Jeg har hver eneste gang efter installation af ny driver checket at den nye driver er aktiveret (efter genstart selvfølgelig) og det virker upåklageligt.

RAM-mene optælles automatisk første gang du starter maskinene efter at have installeret dem (ofte kommer der først en fejlbesked om at der er funde memoryfejl). Hvis ikke den rigtige mængde RAM vises når du højreklikker på 'denne computer' på skrivebordet og vælger 'egenskaber', er RAM-mene enten ikke sat ordentlig i, defekt, eller automatisk kontrol af RAM slået fra i BIOS. Er du sikker på at de ny RAM passer til maskinen??

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 26-05-05 08:30

Hej igen!

Bras --> Ja, jeg er sikker på at rammene passer, det er nøjagtig samme slags som dem der sad i forvejen.

Jeg har netop afinstalleret og geninstalleret drivers til grafikkort, men det har ikke hjulpet. Jeg holder nok mest til at prøve at reinstallere alt på min pc, for at få renset ud i evt. fejlkilder.

Tak for de mange input alle sammen! Det er meget værdsat

Godkendelse af svar
Fra : reimerc

Dato : 26-05-05 08:31

Tak for svaret molokyle.