/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Valg af CD-drev?
Fra : grethes
Vist : 438 gange
100 point
Dato : 07-05-05 11:46

Vi står og skal købe en pc (hos Dell).

Vi er lidt i tvivl om ,hvad det/de optisk drev hedder, som vi skal vælge.

Vi har brug for at kunne sætte en skive i og spille en melodi eller se en
film.
Og har brug for at kunne kopiere en, en gang imellem.

Vi kan vælge imellem:
- 48X DVD/CDRW combo drev
- 48x CDRW og 16x DVD-ROM
- 16x max. DVD +/- RW med dobbeltlags skrivemulighed
- 16x max. DVD+/-RW og 48x CD-ROM
- 16x max. DVD+/-RW og 16x DVD

Vi er ikke nørder, så vi har ikke brug for et avanceret drev.

På forhånd tak
Grethe

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 110 point
Dato : 07-05-05 11:50

16x max. DVD +/- RW med dobbeltlags skrivemulighed

Kan spille både cd og DVD og osse brænde både DVD og CD'er.
Den vil i få mest fornøjelse af i længden!

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 07-05-05 11:51

Giver tedd ret

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 11:52

- 48X DVD/CDRW combo drev..........læser DVD og kan skrive på alm. CD
- 48x CDRW og 16x DVD-ROM ....læser DVD og kan skrive på alm. CD
- 16x max. DVD +/- RW med dobbeltlags skrivemulighed... kan alt men dobbeltlagsskiver er dyre
- 16x max. DVD+/-RW og 48x CD-ROM ...........kan det du vil
- 16x max. DVD+/-RW og 16x DVD.........kan det du vil

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-05-05 11:53

et oplagt godt valg, da i kan det hele med både dvd og cd

Fijala

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 12:03

Det gælder for alle, at man ikke behøver at være nørd for at bruge dem, bare softwaren der følger med ikke er nørdet!

Double layer = dobbeltlag giver mulighed for at kopiere sine dvd film i 1-1 istedet for at man skal "neddrosle" filmen. Dobbeltlags skiver er ganske rigtigt dyre endnu, men det er jo et spørgsmål om udbud og efterspørgsel!

16 X brænding på en DVD skive er en grænse man ikke kan overstige med dagens teknik, da en hurtigere brænding rent fysisk kan smadre skiven til nærmest atomer inde i selve brænder drevet!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-05-05 13:32

Haløjsa
Det ser ud til at I er blevet rigtig godt rådgivet omkring valg af drev, men vær lige opmærksom på at få RAM nok i maskinen., minimum 512 MB. Og så lige en anden ting omkring RAM, mange firmaer sælger deres maskiner med bundkort hvor der er 2 sokler til RAM, og så sætter de f.eks. 2x 128 MB i, istedet for at sætte en x 512 i, det er så ret ætgerligt hvis man senere vil udvide. Eksempel: maskinene r født/leveret med 2x 128 ialt 512 MB, hvis vi så antager at maskinen max. kan have 2x 512 (1024) monteret, så har man 2 stk 128 MB i overskud som ingen kan bruge til noget fornuftigt, hvis der derimod var monteret 1x 512 fra start, kunne man nøjes med at købe 512 ekstra for at komme op på 1024, og da RAM ligger på ca. 1 Kr. pr. MB havde man i sidste tilfælde så sparet ca. 500 Kr. . Denne smøre er måske lidt 'nørdet' for jeg men humlen af hele smøren er at i bør bede Dell om kun at sætte RAM i en sokkel når i får maskinen, for det er helt sikkert på et eller andet tidspunkt er 512 MB for lidt, specielt når I vil til at redigere billeder og video.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 07-05-05 13:58

Her er, hvad jeg tænker på at købe. Pris 6185 incl. moms og levering. Er det et fornuftigt køb?

SYSTEM OPTIONS
Intel® Pentium® 4 processor (2.80GHz, 1MB cache, 533MHz FSB)

Microsoft operativsystem
Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2 (dansk)

Udvidede servicepakker
90 Day Collect and Return Service

Hukommelse
512MB Dual Channel DDR333 (2x256MB) Free Upgrade

Harddisk
80GB IDE (7200rpm) harddisk

Diskettedrev og ekstra lagringsenheder
intet diskettedrev

USB memory-key
Ingen

Skærm
FP/MG - 17'' (E173FP TCO99) midnatsgrå Value fladskærm

Optisk drev
16x max. DVD +/- RW med dobbeltlags skrivemulighed

Lydkort
Creative Labs SB Live 5.1 lydkort

Højtalere
ingen højttaler

IEEE 1394
Ingen

Protect your new PC
Norton Internet Security 2004 (90 dages prøveversion) - dansk

Dell Photo Album
Dell™ Picture Studio - Photo Album Standard (60 dages prøveversion)

Paint Shop
Dell™ Picture Studio - Paint Shop Pro 8.0 (60 dages prøveversion)

Modem
intet modem

Trådløst netværk
Ingen

Tastatur
Dell™ QuietKey tastatur

Mus
Dell™ midnatsgrå PS/2 2-knap scroll mus

Microsoft brugerprogram
Microsoft® Works 7.0 (dansk)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 14:05

Lyder nogenlunde fornuftigt! Husk at opgradere ram hvis I køber den, det har de tilbud på lige nu!

En anelses dyrt men ikke alarmerende!

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 07-05-05 14:11

tedd mener du ikke de 512 er nok?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-05-05 14:18

Undskyld jeg blander mig men i ovenfor beskrevne tekniske specificationer står der lige netop (2x128 MB), altså er begge RAM-sokler besat, det er jo lidt tåbeligt når der lige så godt kan moneteres 1 x512 MB.
Ellers ser det meget fornuftigt ud.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-05-05 14:23

NB. Hvad med netkort?? Der er vel et 10/100 lankort onboard?? Eller skal I ikke kunne komme på nettet??
Iøvrigt mangler i en eller anden form for flytbar medie, hvis I altså vil kunne flytte data fra jeres maskine til en anden. Diskettedrev eller USB nøgle??
[hør]

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 14:25

Har set en reklame med at man får den dobbelte mængde ram gratis hvis man bestiller inden for en vis dato!
Problemet er at det er dobbeltram, winxp elsker ram og så kan der være lukket for yderligere udviddelser hvis motherboardet kun har 2 ram sluts!! Men der står osse free upgrade så i burde kunne få 1024 (2X512) for samme pris! Og nej Brassovitski der står da 512 mb (2X256)?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 14:27

Vil næsten tro der er integreret netkort på motherboardet!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-05-05 14:31

Undskyld selvfølgelig 2x256, men det gør det vel ikke bedre, så er det jo bare nednu mere der skal smides ud, når der skal opgraderes.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 07-05-05 15:00

Grethes skriver bl.a. i specifikationen:

>>Microsoft operativsystem, Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2 (dansk)<<
Er den "god nok" til almindelig hjemmebrug, eller bør man købe Microsoft® Windows® XP Professional SP2, som jo koster en del mere.

Knud

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-05-05 15:12

Home-versionen er rigelig god!
Jeg har selv kørt med Home edition i omkring 2 år uden problemer. Pro indeholder en del flere fasiliteter omkring brugerkontistyring og netværksstyring, som den almindelige hjemmebruger slet ikke har brug for.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 16:42

Jeg hæfter mig også ved de ram. (hvor mange ramslot findes)
Jeg mangler et diskettedrev
Der er ikke firewire (selvom det nok ikke bruges så meget mere)
Og så er jeg utilfreds med at farven på udstyr nævnes men ikke mærket/kvaliteten.
Dog kan der supleres senere hvis det bliver nødvendigt.

Det kunne måske nok gøres bedre/billigere - men er heller ikke helt tosset.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-05-05 17:34

Jeg kan IKKE li' mærkevare-computere.
Slet ikke Dell's reklamer :
Dobbelt RAM, dobbelt harddisk, dobbelt forsendelse, dobbelt bundkort, dobbelt problem.
Og man aner ikke hvilke enheder, der sidder i et sådant dyr.
Jeg vil sige at ovennævnte pc er ca. 1000 kr. for dyr.
Lige et eksempel :
En 80 GB harddisk koster 4,51 kr./GB
En 200 GB koster 3,31 kr./GB
Gambrinus

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 08-05-05 14:27

Tak for alle gode indput. Har bestildt ny computer, så kan nu bare vente på isenkrammet kommer. Det blev den fra Dell, men med lidt ændringer. Med hensyn til RAM kan jeg ikke se det store problem. Har kørt med 128 i snart fem år, så mon ikke jeg kan klare mig med 512 en tid.
Kunne måske nok gøre det billigere ved at købe en ikke mærkevare-computer ..... men det er nu mit valg. Efter som mange firmaer handler ved Dell (også det jeg selv arbejder i) må kvaliteten være i orden.

Fortsat god søndag
Grethe

Godkendelse af svar
Fra : grethes

Dato : 08-05-05 14:29

Tak for svaret tedd og alle de gode indput.

God søndag
Grethe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-05 14:31

Held og lykke med din nye computer.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 08-05-05 14:46

Tak for det emesen! Får jeg brug for hjælp?