/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvor checker jeg L2 cache på min PC??
Fra : fehsenfeld
Vist : 753 gange
72 point
Dato : 29-04-05 09:44

Har lige købt ny PC, men er i tvivl om de har installeret
den rigtige processor. Hvor kan jeg checke hvor stor
L2 cache der er på min comp. Og kan det passe at windows
skriver at det er én størrelse processor, mens det reelt skulle
være en større ???

Fehsenfeld

Kommentar
Fra : fehsenfeld

Dato : 29-04-05 09:54

og hvad er forskellen på 754 pins og 939 pins - og hvor kan jeg
checke min comp. for hvor mange pins ?????

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 29-04-05 09:54

Hent programmet aida eller everest home edition

Sidst nævnte kender jeg ikke personligt, men aida kan ihvertfald fortælle det

Accepteret svar
Fra : konkurrencesvar.dk

Modtaget 82 point
Dato : 29-04-05 09:58

Jeg søgte lige lidt og fandt ud af at aida er lukket, men er genopstået som everest....

Du henter det her http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en&pageid=3

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 29-04-05 10:04

Når du har hentet det går du ind under PC --> DMI --> Cache --> L2 Cache

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 29-04-05 10:05

Ved du hvor stor din L2 cache er?
NB. Åbn Notepad vælg gem som
I linjen filtype vælg alle filer som filtype
I linjen navn skriv L2Cache.vbs
Kopier følgende VB script og gem:

Set ProSet = GetObject("winmgmts:").InstancesOf("Win32_Processor")
For each Pro in ProSet
WScript.Echo "Level 2 Cache:" & " " & Pro.L2CacheSize & " KB"
Next

Klik på script for at køre script og så burde du få en dialog boks som viser L 2 cache.

Hvis du finder værdien 256 så skal du ikke foretage dig yderligere. For det er Windows automatiske valg i hvert fald i Windows Me og XP.

Men hvis du har en større L2 cache så er det ikke givet at Windows XP har fundet ud af dette og så kan det betale sig at kontrollere L2 cache i registry.

Husk at eksporter backup af nøglemappe før ændring registry eller at fremstille et gendannelsespunkt!

Gå til:

HKEY_LOCAL_MACHINE\ SYSTEM\ CurrentControlSet\ Control\ Session Manager\ Memory Management.
Højreklik og vælg edit og vælg værdi i decimal og skriv 512 hvis det er din værdi.
256 KB i decimal eller i Dword værdi 000
512 KB i decimal eller i Dword værdi 200
1024 KB i decimal eller i Dword værdi 400

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 29-04-05 10:07

Du kan også prøve WCPUID, der kan give denne information. Programmet fylder 108 kilobyte og findes på følgende adresse: http://www.h-oda.com

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-04-05 10:20

Til orientering så kan det program som Konkurrence svar foreslog (Everest) vise L2 cache uden videre. Desuden kan Everest også vise en masse andre nyttige ting om indhold af hardware og software. >>Go 4 it<<

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 29-04-05 10:27

Da jeg var ansat som IT-administrator brugte jeg programmet aida når jeg skulle køre en computer op som jeg ikke kendte.
Den giver simpelthen alle informationer omkring hardware, og ved de kendte ting kan man klikke på link og komme direkte til en side hvor man kan læse mere og/eller hente drivere m.m.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-04-05 13:40
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-04-05 13:54

"Hvoffor" nu det. Everest er bare et nyt navn og et opdateret produkt - altså det samme.
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 29-04-05 13:57

Hva' så Emesen.... sover du idag *G*

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 29-04-05 14:21

hej

hvorfor gøre det besværlig når det kan gøres så enkelt brug CpuZ
http://www.cpuid.org/download/cpu-z-128.zip

den fortæller alt om dun cpu

mvh Mad-Nuser

Godkendelse af svar
Fra : fehsenfeld

Dato : 01-06-05 09:56

Tak for svaret konkurrencesvar.dk.