/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvilken bærbar skal jeg vælge?
Fra : alfa
Vist : 661 gange
150 point
Dato : 11-04-05 13:25

Hej.
Jeg står og skal købe en bærbar, og ville høre jeres bedømmelser/erfaringer på dem jeg har fundet indtil videre, og nogle anbefalinger på nogle bærbare, som i ville synes der er gode.

Kriterier:

- Skal have dvd brænder
- Skal være 2 ghz og derover
- Mindst 512 mb ddr ram
- Grafikkort ikke noget specielt
- Harddisk skal helst være så stor som mulig
- Max. pris omkring 11-12.000 kr

Her er dem jeg har fundet:

1) http://www.notebooksalg.dk/produkt.html?varenummer=185538&producent=ASUSTeKCOMPUTER&gruppe=7
2) http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102294
3) http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=125556

Hvad synes i om dem, og nogle der har erfaringer med nogen af dem?

Det sidste af linksene har kun 4200 rpm hd, nu ved jeg ikke hvor meget det plejer at være i bærbar normalt, men er 4200 ikke lige lovligt lidt?

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 11-04-05 13:49

Jeg har haft det samme spørgsmål fremme og det kan du læse om her http://www.kandu.dk/dk/spg/62012
du kan se forskellige moddelller på http://www.laptop.dk/
Du skriver, helst en processor over 2,0 giga herz, her vil jeg anbefale en centrino fra Intel, den ´har et lavere strømfforbrug end de andre. Dernæst vil jeg se på opbygningen af noteboken som helst skal være robust, skærmen skulle også gerne være af god kvalitet og til sidst vil se på selve mærket, her vil jeg anbefale en IBM, som er robust i selv barske miljøer.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : Labtec

Dato : 11-04-05 15:24

Dell har jeg selv haft. Den kan jeg ikke anbefale. Den kunne ikke tåle at stå tændt særligt længe og virkede som noget skrammel.
Jeg ville selv vælge en ikke dell næste gang.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-04-05 15:54

Halløjsa
Skynd dig at finde det sidste nye tilbudsavis fra ALDI, og skynd dig hen i en butik og spørg til den bærbare de lige har haft i tilbud (bærbar, med en 43 cm skærm, Hmmmmm!). Jeg har lige her for nylig detat de har sendt noget rundt med en bærbar med 43 cm Widescreen, indbygget TV tuner, DVD brænder osv. Alt hvad hjertet kan begære og hvis jeg husker rigtig til en pris lige omkring det du nævner.

Kommentar
Fra : fame

Dato : 11-04-05 16:56

Jeg kan fortælle hvilken du IKKE skal købe.
Webtech Note 4100
Hvis det var en sådan du havde i tankerne, vil jeg gerne bruge lidt skrivetid om det.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 11-04-05 17:33

Jeg har kigget på en del ibm'er, men synes prisen er generelt høj (med de kriterier som jeg er på jagt efter), men hvis i vil prøve og kigge specifikt på nr. 2 link, den har jeg brændt mig lidt varm på, og sige hvad i synes om den, og om i kender noget til at den (eller intel generelt) har problemer med varmen?

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 11-04-05 17:35

Brassovitski: Jeg kunne ikke lige finde nogle reklamer fra aldi, og på deres hjemmeside, har de heller ikke noget om den, så jeg har desværre ikke kunne se den

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-04-05 17:48

Hej
Jeg har selv checket Aldi's hjemmeside, der er kun reklamen for den næste uges tilbud. Men prøv at drøne ned i din lokale butik og spørg, jeg mener det var sidste uge jeg så reklamen, det var en speciel en som kun handlede om den bærbare, men den kom sammen med den almindelige tilbudsavis.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-04-05 18:18

det var i sidste uge 1,7Ghz Intel Centrino Pentium M 100gb 512 tv/radio 128mb grafik 17" mm

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-04-05 18:28

Tak for oplysningerne rotw.

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 11-04-05 18:43

Følgende krav bør du stille til din kommende laptop...
1. Centrino processor - fordi den bruger mindre strøm og dermed afgiver mindre varme.
2. wxga skærm (16:9) - vort syn opfatter bedre i bredden end i højden og nye film er i dette format.
3. 100 GB harddisk - den prisklasse du nævner bør have en disk i denne størrelse.
4. Radeon eller NVidia grafikkort - hvis du også vil se film på laptop'en.

Hvad du skal købe afhænger af, om du vil have kvalitet(godt kram) eller kvantitet(meget udstyr).

- Skal det være kvalitet, så er HP DV1000 et godt valg. Alt i laptop'en er tilpasset og trimmet så den arbejder optimalt.
-> http://www.shopping.hp.com/webapp/shopping/compare_category.do?storeName=computer_store&category=notebooks/hp_pavilion&catLevel=1

- Skal det være kvantitet, så er Medion MD 95500 et godt valg. Der er alt udstyr med og kvaliteten er tilfredsstillende.
-> http://www.tweakup.dk/forumnew/read/75186/

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-04-05 19:46

Hej alfa
Jeg har fundet brochuren fra Aldi, den gælder fra den 6 april, og den nye gælder fra den 13, så den med den bærbare gælder stadig. Maskinen er simpelthen et super køb den har alt. Så se så og komme hen i din lokale Aldi og køb en maskine. Maskinen er en Medion. Kig her hvis du er i tvivl om hvad Medion står for som firma http://www.medion.com/, jeg har flere bekendte som har købt Medion produkter, og de har været ovenud tilfredse. Så hvis jeg selv lige havde 11.999.- Kr. havde jeg købt en maskine pr. omgående. Her nogle få oplysninger om maskinen:
Medion MD 95500
Intel Centrino Pentium M 740 processor
Intel 915 PM PCI Chipsæt
Intergreret TV-tuner Stereo - stik tv out/in
Fjernbetjening
Se multimediafiler uden at starte Windows
Grafikkort PCI Express x16 med 128 MB RAM
512 MB DDR II RAM
Integreret Bluetooth radiostandard
DVD/CD Brænder
Trådløs netværk 54 Mbit/s
6 Kanals Audio
Multikortlæser
Firewire
Alm. modem
Ethernet kontroler 10/100 Mbit/s
Fjernbetjening, Optisk mus, Headsæt, Bæretaske.
Desuden følger der diverse software med: Windows XP Home SP2 + 11 programmer til multimedie + MicroSoft Worksiuite 2005.

Du får simpelthen alt. Kom så afsted og få købt en, hvis det ikke allerede er for sent.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 12-04-05 19:55

Tak for besværligheden, jeg har også selv lige set reklamen i dag, en af mine kammerater havde den, så tror jeg vil tjekke den ud (hvis det da stadig kan nås), ellers måske en ibm eller asus, hvis det ikke kan nås :)

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-04-05 22:55

Hej
Få evt. din lokale Aldi til at ringe rundt og høre om andre butikker har maskinen.

Gut Holz!

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 13-04-05 13:27

Gå efter en med Centrino processor og 512 Mb RAM. Jeg fik fingre i en Fujitsu-Siemens til 7000 kr i Computer City i sidste måned, men jeg ved ikke, om de har den mere.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 15-04-05 13:08

Hej henrik59, jeg synes Fujitsu-Siemens er temmelig billige, har du gode erfaringer med dem?

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 15-04-05 13:50

Hej alfa

Jeg har købt nævnte computer som konfirmationsgave, så jeg har kun brugt den nogle få timer under klargøring og installation af ekstra programmer mm. Så man kan ikke just sige, at jeg har langtidsafprøvet den. Men alt den fungerer fint og næsten lydløst, og skærmen er helt uden pixelfejl, så indtil videre har jeg ikke fundet noget at udsætte på den. Samtidig er den ret slank og nydelig i designet.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 18-04-05 18:26

Jeg har lige et spg. angående strømforbrug, bruger hyper threading en del mere batteri, end en computer uden?
og hvad med selve CPU'en: Intel Mobile Pentium 4 3.2 GHz, er det en strømsluger i sig selv?

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 18-04-05 22:34

Der er jeg blank

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 20-04-05 19:34

Hvad synes i om den her, jeg er dog i tvivl om hvor godt grafikkortet er, og hvor mange mb der er på det, er det ikke noget med at den deler det med rammene? Skal helst bruge den til lidt spil, såsom Bf42 o.s.v. er det fint nok til det?

Acer TravelMate 4151Lmi

Bundkort: Mobile Intel Centrino 915GM Express / 533 MHz
CPU: Intel Pentium M 1.6 GHz
RAM: 512 MB DDR II SDRAM
Skærm: 15 / 1024 x 768 / 24-bit (16,7 millioner farver) / TFT aktiv matriks
Videohukommelse: Dynamic Video Memory Technology 3.0
Harddisk: 60 GB
Grafik: Intel GMA 900
Stik: 1 x FireWire 400 / 4 x USB 2.0 / 1 x VGA
Modem: 56 Kbps Fax/modem / ITU V.92
Netværk: Ethernet / Fast Ethernet / IEEE 802.11b / IEEE 802.11g / Netværksadapter
Brænder: DVD±RW (+R dobbeltlag)
Batteri: Gns. batteri levetid: 5 time(r) / 65 Wh / Litiumion
Lyd: DirectSound Lydkort

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 150 point
Dato : 20-04-05 19:58

Hej
Den er nok lige i underkanten til spil (1,6 Ghz). En vigtig ting til spil er specielt opdateringshastigheden på skærmen, den må under ingen omstændigheder kligge over 20 ms, jo lavere des bedre. Medionen havde f.eks. en opdateringshastighed helt nede på 8 ms.
Og nu gider jeg ikke følge med på denne tråd længere. Gå ned i en butik og bed dem installere et af dine spil med de største systemkrav og se så hvordan det kører. Få også vist afspilning af DVD osv. Hvis ikke de gider at hjælpe dig så gå til en anden butik. Du sku' altså have snøvlet dig færdig og så have købt Medionen, så havde du haft noget rigtig guf.

Mojn og held og lykke med dit valg

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 23-04-05 20:19

Ja, det er bare så svært at vælge, for der findes tusinder af bærbare, men jeg tror jeg smutter ned i den nærmeste computerbutik, og kigger på nogen, men ellers mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-04-05 11:37

aldi nu i denne uge 27/4 http://www.aldi.dk/ medion laptop 7999.-

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-04-05 11:39
Godkendelse af svar
Fra : alfa

Dato : 25-04-05 19:35

Tak for svaret Brassovitski og din ihærdighed, og tak til jer andre selvfølgelig også