/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
At forbinde og partitionere harddiske
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 561 gange
50 point
Dato : 14-11-04 08:28

Jeg skal formatere en compaq athlon. Den har et alm cd-rom drev og en cd cd brænder, en harddisk og et diskettedrev. Jeg har tidligrere gjort det på andre maskiner. Men når jeg starter maskinen med en startdiskkette i drevet, læser den ikke fra diskettedrevet først. Hvad skal tilsluttes til primær IDE og hvad skal sluttes til sekundær IDE på bundkortet? Og hvordan skal indstillingerne være bag på (slave, master mv.) Den snakker også om at harddisken skal partitioneres?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 14-11-04 08:36

Du skal gå i bios, der får du den til at boote på dit A-drev.

Sæt disketten i og boot op. Så kan du komme videre derfra med en format c

Din ene Harddisk skal være på Master og den anden på Slave. Det kan dog være dit kabel der bestemmer, så strå der på kablet Slave og Master.

Men dit problem lyder som om du skal i bios og rette til A-Drev. Måden du kommer i bios er ved at trykke (jeg mener) Delete under opstart, det kan også være F8 eller F5 tasterne.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 14-11-04 09:42

Nogle compaq har lidt drivere og biosprogram liggende på den oprindelige HD
Men kan godt køre uden.
HD med styresystem C: på primary IDE sat som master.
CD-rom på primary IDE sat som slave
Brænder på secundary IDE sat som master

Under opstart trykker du F10 klik klik klik og kommer så i bios
Nu skal du finde boot rækkefølgen og ændre den til A / cd-rom / C:
Dette er efter hukommelsen:
Husk at gemme indstillingen med først ESC til er i startbilledet og så F10 til gem.

Hvis der med Fdisk er en lille partition på ca. 1,9 mb så lad den være.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 14-11-04 12:12

ekko Hvad drikker møller..........

(lytter)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-04 14:05

Ølle - for der er kun een harddisk tilstede............................
og det er nok nærmere F10 end DEL på en Compaq.

Godkendelse af svar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 15-03-06 22:18

Tak for svaret emesen.