/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Grafitkort driver
Fra : ferik
Vist : 600 gange
400 point
Dato : 06-11-04 09:14

Jeg skulle i denne uge hjælpe en med en gl. comp! den kørte ikke rigtig godt, vi bestemte os til at formatere
Computeren er 1,2 GB 166 MHZ 64 RAM, den er ikke på nettet
Efter at have indlæst Windows 98 igen har vi et stort problem, der er kun 16 farver = næsten ingen, hvis vi går i indstillinger, kan vi vælge mellem 2 og 16 farver
jeg har nu indlagt AIDA 32 og i den kan jeg læse følgende:
"Alliance ProMotion 6424 (Diamond Stealth Video 2500)   Grafik Kort"
jeg har brugt en del tid på at søge efter noget på nettet, uden resultat
håber nogen kan hjælpe!
venlig hilsen ferik

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 06-11-04 09:26

bare et forsøg, men er der ikke en her

http://www.video-drivers.com/companies/305.htm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-11-04 09:28

hvilken bundkort (går ud fra at det er onbordgrafikkort??)

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 06-11-04 09:36

hvis det er et onboard kort, så se om ikke i har skiven til motherboarded liggende, så er den jo der,

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 06-11-04 09:37

til rotw!
ja det er det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-04 09:38

Find evt. Garifikchippen på bundkortet (...sikkert en Cirrus Logic el. Ati) og skriv Producent, Serie/type nummer ind her, så finder vi en passende driver til dig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 06-11-04 09:39

til troldenesdhb
nej han har ikke nogen CD skiver, comp er købt brugt,
dog har han win 98 org.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-04 09:40

Garifik- ??? ...grafik- ..selvfølgelig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 06-11-04 10:00
Kommentar
Fra : ferik

Dato : 06-11-04 10:01

nu er det ikke hver dag jeg lukker op ind til en comp.
så jeg ved faktisk ikke lige hvor jeg skal finde
Producent, Serie/type nummer
det ser ud tik at der sep.USB kort - Sound blaster kort - skærm kort (kabel til skærm er sat i her)
? hvor på bundkortet kan jeg mon finde serie nr mm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-11-04 10:06

til ferik du skriver jeg har nu indlagt AIDA 32 så skriver den vel også hvilken board det er?? eller når den startet op

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 06-11-04 10:15

nogle gange er der også klik funktion ud for den Hardware type man ønsker i AIDA, der er så mulighed for at springe direkte til opdatering af Driver. Tjek lige om den funktion er i AIDA under dit problem. Enten under bundkort, eller under grafik kort.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-11-04 10:15

I BIBLEN står der skrevet "Søg skal du finde"
På Yahoo Com søgte jeg med:
>> +"Diamond Stealth Video 2500" +driver << og fik 357 resultater, så mon ikke der skulle være en mulighed her???

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 06-11-04 10:23

5de mosebog kap 4 vers29

29 Hvis I da søger Gud derfra, så skal du finde ham

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 06-11-04 10:32

først skabte GUD manden
til det har en klog kvindelig forfatter sagt ? Karen Blixen
" Når jeg skal skrive noget godt laver jeg også altid en kladde først"

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-11-04 13:25

Du er nu ikke så dum FERIK, et godt forarbejde giver som regel et godt resultat!

Men jeg tror nu ikke Gud har meget forstand på Grafikkort!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-11-04 13:49

Prøv at se en smuk solnedgang! Det kalder jeg godt nok en god grafikkortdriver!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-04 13:58

ferik -> Fandt du producent og serie/type nr. på grafikchippen ???

..er det fra : 'Den Opgående Sols' land ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 06-11-04 14:18

til molokyle
nej
der er så meget i comp, jeg ved ikke, hvor jeg skal se

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 06-11-04 14:20

til alle!
jeg har prøvet, vist mere 30 forskellige ting, intet hjælper

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-04 14:34

ferik -> Du kigger efter en stor sort 'lakrids' på motherboardet (det største kort = bundkort), der sidder i maskinen. Derefter tjekker du om der er én af disse der lyder navnet : Cirrus Logic, Ati ..eller noget. Skriver navn og nr. ned.

Er du i tvivl ? Så skriv bare de forskellige kredse ind hér, så skal vi nok finde den relevante og derefter driveren til denne chip.

Mange producenter af motherboards henviser blot til de enkelte ad-on chip-producenters hjemmesider for at hente drivere til disse og lægger dem ikke til download selv, hverken på hjemmesiden eller via. link. Dette gælder selv IBM maskiner !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-04 14:39

Ps. Lakridsen er nok ca. 3 X 3 cm. og en af de 'højeste' chip på bmotherboardet ...CPU'en undtaget. Både CPU og grafikchip kan være/er dækket af enten en passiv eller aktiv køler. Du må fjerne denne for at læse navn nr.

PAS nu PÅ... ikke at rode med CPU'en og dennes kølere, hvis du ikke er sikker !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-11-04 14:46

er det en mærke computer compaq elling.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-11-04 15:28

Denne her burde virke
http://members.driverguide.com/driver/detail.php?driverid=73066
Du skal lige oprette en gratis konto for at hente den

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-11-04 15:29

Passer på en diskette!

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 06-11-04 15:39

du kan bruge koden

bruger:
Driver2

Kode:
all

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 06-11-04 15:52

til rotw
jeg kan ikke se noget fabrik mærke
til molokyle! jeg har forsøgt at aflæse følgende i comp. der mange meget små bogstaver og tal
1: største klods
Award software inc 1995
all right reserved
PCI/PNP 586
S/N 084247435V

2: ICS 9147F-09
ca 730151

3: K 97 36AL
LM 78CRVF-j

4: PBYR
1035B
PHM9740 A 2
PHILIPPNES

5: HOLTEK
HT65 42B
9739K0815-5

6: WINBOND
W83877AF
733TE272308602

7: LGSQ 29GD15232D

med forbehold for læsefejl

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-04 17:33

troldenesdhb -> Hos mig virker :

bruger: drivers

kode: all

Ps. Har fået gæster... spørgsmålet må vente lidt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 06-11-04 19:30

tak for koderne
driver2 og all havde jeg brugt igår
ellers kan jeg ikke få noget til at virke
foreløbig tak for de mange indlæg
ferik

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-11-04 21:26

kan tro det kunne være et asus motherboard
Men tænd skærmen herefter com skriver den så asus eller andet lige når den starter op??

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 06-11-04 23:15

Et ½ HURRA!
den gode nyhed: det er lykkedes at få comp. til at lade mig få mulighed for at vælge mange farver
16 bit - 32 bit- + mange flere, og opløsningen der kun kunne stilles 400x600. kan gå meget højt op, skærmbilledet
var dog noget aflang
den dårlige nyhed: jeg har prøvet en del forskellige indstilinger, ofte flimmerede skærmen nogle få sek.
da jeg ikke syntes jeg havde den ideelle, skulle jeg prøve en til og nu vil skærmen kun flimre
jeg må så prøve igen i morgen
jeg vil senere se på, hvem der skal point

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 07-11-04 00:05

efter en tur i fejlsikret ser det ud til at alt er OK
på mandag vil jeg flytte comp. til ejermanden
tak til alle

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-11-04 08:16

tyder på det ikke er den rigtige driver du bruger nu...!
da det er den hypiste oversag til at skærmen flimre

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-11-04 08:24

nummeret på bundkortet står som regl et sted på kanten af bundkortet (den kant der er helevejen rundt går der en ca 3mm ramme rundt på bundkortet)

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 07-11-04 08:25

Tløk

Og sig NU er det hans eget problem

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 400 point
Dato : 07-11-04 08:54

1. er din BIOS
2. styring af motherboard clockfrekvens (tyder på et Asus bundkort, som rotw påpeger)
3. netværksstyring
4. en transistor
5. keyboard controller
6. IO chip
7. ...ikke sikker, men vist nok en krypteringskreds

Nul grafikchip der !

Der hvor du tilslutter skærmen via kabel; er det fra bundkortet eller fra et indstikskort ?
Er det et grafikkort, hvad er så producent type/serie nr ? ...står på selve printkortet

Jeg er på job idag fra 9 til 12, så kan først vende tilbage om ca. 3½ time.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 07-11-04 09:20

Når du ikke er tilfreds,så prøv helt,at fjerne driveren i eenh håndtering--luk ned og genstart

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 07-11-04 11:35

Til Fjante og MOLOKYLE!
jeg har fjernet drivere mere end 7 gange og geninstalleret
i øjeblikket kører comp. egentlig fint
jeg ved at comp skal køre nogle kabaler der kræver en skærmopløsning på minimum 600x800 (i øjeblikket 600x400)
hvis jeg i indstillinger sætter comp. indstillinger højere får skærmbillede hel forkerte DIM.
MOLOKYLE skriver at jeg skulle se hvor skærm kaber er tilsluttet, jeg må så tilstå, at det sidder i et indstikkort
på korttet står der gølgende.
1: Stealt Video 2500 diamond v 1.03
2. s/n 4260100001786
p/n 23030211-302
Stealt video 2500 PCI 1+1 Diamond multimedia system inc

der står noget mere med meget små bogstaver og tal, hvis det skal læses bliver jeg nok nødt til at tage indstik kortet ud
håber dette kan hjælpe

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-11-04 12:33
Kommentar
Fra : ferik

Dato : 07-11-04 13:32

Til JensT!
den driver du nævner, er den driver comp. kører med i øjeblikket,
den kan ikke køre med højere skærmopløsning end 400x600
men måske er det grafitkortet der er noget ivejen med

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-11-04 14:18

Monitoren har vel nogle indstillingsknapper så du kan køre billedet ud til skærmkant uanset skærmopløsning? Det er den normale måde at gøre det på, når man skifter til en skærmopløsningen monitoren aldrig har kørt!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-11-04 17:25
Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-11-04 17:27

Ok Ferik, Hvilken skærmdriver kører du med?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-11-04 17:27
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-11-04 17:37
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-11-04 17:39
Kommentar
Fra : ferik

Dato : 11-11-04 09:29

Til alle! jeg har igår afleveret comp til ejermanden!
den kører faktisk rigtig godt nu (som nu en sådan gl. computer kan)
det der med pointene ved faktisk ikke, hvem jeg skal give dem til, for at få maskinen til at køre har jeg vel brugt
lidt fra både det ene og det andet indlæg
jeg lærte vist mest af MOLOKYLE så derfor dette valg!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-04 13:00

Hvis du mener dit spørgsmål er besvaret er du så ikke sød at lukke det ved at acceptere et svar ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 11-11-04 19:17

det har jeg gjort,
men vil gøre det igen

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 11-11-04 19:22

Tak for svaret molokyle.