/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvad er det for en orangerød svamp?
Fra : jabco9240
Vist : 486 gange
50 point
Dato : 23-09-04 18:33

Jeg har fundet en lille svamp - 1½-2 cm i hatten og ganske fascinerende nærmeste lysende dyb orangerød i farven - såvel hat som stok. Den vokser gerne to og to op af jorden.

Den har lameller, der er lidt lysere orangefarvede. Stokken er 4-5 cm lang. Og når man ser svampen ligner den helt bitte små næsten modne cherrytomater.

Jeg har kun set den ét sted, og det er ved kanten af en sø.

Hvem kan hjælpe mig med at finde ud af, hvad den hedder?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-09-04 18:40

Det lyder umiddelbart som om det er en Vokshat. Dem findes der rigtigt mange forskellige af, og man kan ikke sætte artsnavn på, på baggrund af din beskrivelse. HAr du mulighed for at fotografere den, vil jeg gerne forsøge mig med en mere nøjagtig identifikation.
Der findes spicelige Vokshatte, men deres skøn- og lidenhed taget i betragtning, er det jo næsten helligbrøde at fortære dem. Der findes ingen direkte giftige Vokshatte. De fleste er blot gummiagtige i det og har ingen smag.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-09-04 18:42

Undskyld, mente selvfølgeligt - spiselige Vokshatte.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-09-04 19:00

I 1995 udkom bogen "Vokshatte. Nordeuropas Svampe. Bind 1." den er skrevet af David Boertmann og redigeret af Steen A. Elborne, Jens H. petersen & Jan Vesterholt. Bogen indeholder såvel Artsbeskrivelser som farvefotos og sporetegninger. Derudover udbredelseskort og nøgler til bestemmelse af 59 arter og varieteter af Vokshatte. Du kan helt sikkert låne den på biblioteket. Bogen er anmeldt i SVAMPE nr. 34, der ligeledes kan lånes.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 60 point
Dato : 23-09-04 19:07

Hvis du vil prøve at finde et billede på nettet, skal du bruge slægtens latinske navn der er: Hygrocybe

Godkendelse af svar
Fra : jabco9240

Dato : 23-09-04 19:41

Tak for svaret arne.jakobsen.

Når jeg nu ser et billede af vokshat-slægten på nettet, så er det tydeligt, at det er sådan én. Men om det lige er en coccinea, en miniata eller en squamulosa, kan jeg ikke finde ud af. Men det er også ligegyldigt. Vokshat er nok for mig!

Og ja du har ret, den er smukkest, hvor den står!

Kommentar
Fra : svampearne

Dato : 23-09-04 19:42

Hej Jabco !

Ja det er lidt svært at bedømme hvad det er for en fætter du har fundet men det kan også være Orangekantarel / Hygrophoropsis aurantiaca
Hat 2-6 cm, orange, gul eller blegt gulbrun, tør, filtet, med længe indbøjet rand. Lameller af hattens farve, stærkt nedløbende, gaffelgrenede. Stokken af hattens farve eller mørkere, 2-5 cm høj og 0,3-0,8 cm tyk. Kødet blødt, sejt, orange. Mild smag.Spiselig, men lidt sej. Bedst som blandsvamp.

Kærlig Hilsen SA

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-09-04 16:58

Hej igen jabco9240. M.h.t. Vokshattes spiselighed er der kun én der er rigtig god og derfor jævnligt indsamles til spisebrug nemlig: Eng vokshat (Hygrocybe pratensis). Find den selv på nettet, den er absolut værd at kende.