/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Commondore
Fra : skroeder
Vist : 542 gange
100 point
Dato : 11-05-04 15:27

Hej.

Jeg vil spørge om der er nogle der kan huske om der var en computer der hed "Commondore 28", omkring starten af firserne. Eller er jeg helt galt på den?

Skroeder

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-05-04 15:41

Næh men der var en der hed commodore 64, mon det er den du tænker på?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 15:44

Comodore 16, 64 og 128

Jeg har haft alle 3. Amiga'en havde jeg ikke råd til

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-05-04 15:44
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 15:48

64 & 128 var i bund og grund samme maskine 16 farver 1Khz (128 kunne køre uden skærm helt op til 2 Mhz clockfrekvens ). Kun RAM og design til forskel.

16'eren var grå men i samme 'brødkasse' ; havde 128 farver , men kun 16 Kb RAM.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-05-04 15:49

Der var en der hed commodore 128 så det kan være du mangler et 1 tal?
Åh jeg savner min gamle arnold Amstrad 464!

Her er et link til gamle computere
http://www.oldcomputers.freeserve.co.uk/index.html

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 15:50

Vic 20 -> Åeh... tedd; du bringer gamle minder frem. Ja, det er rigtigt de lavede først Vic 20

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 15:53

Amstrad 464 -> Det var grafik der 'rykkede' og fede spil. Husk dog også Z-80 (..sad i Amstrad'en) Commodore brugte 6502 i 64'eren og i 128'eren 8502.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 15:54

Motorola ...selvfølgelig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-05-04 16:01

Og lige commodore 10........skærm og comp sammenbygget.
Emesen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-04 16:07

...og varianten commodore 128D med indbygget diskettedrev, istedet for båndstation - wauw.

...og de gode gamle Acorn Atom, ZC Spectrum ....osv osv

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 16:15

Acorn BBC'en ..og det var sgu noget de kun havde i England 3773 !

Color Genie og Sinclair maskinerne

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-05-04 16:15

Ja foruden New Brain og lynx.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-05-04 16:16

Jeg har stort set været igennem dem alle fra Commandore. først Vic 20 så 64 og 128 herefter amiga 1000, amiga 2000 og 500.
Jeg har endnu min eprombrænder til 64'eren og en stak eprommer, samt adresserings manualen til dens kernal. Det var en sjov tid med turbotape og senere diskettestation.
Ak ja minder !!!

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 11-05-04 16:17

Næ næ, min lillebroder havde skam en. Iøvrigt ved jeg den er handlet i DK. Har et gammel elektronikblad liggende hvor den er annonceret til en eller anden formidabel sum.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 16:20

skroeder -> Som du kan læse er der mange 'gamle' veteraner her !

Vil du vide mere om dengang i 80'erne? Vi tørster efter at fortælle ...er jeg sikker på.

Skal du bruge noget ? Kode, site's, emulatorer eller.. ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 16:22

emesen -> HELT UTROLIGT !!! Du må have været en forkælet unge

..eller også husker du bare alle artikler i Ny-Elektronik, Datatid & Alt om Data

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 11-05-04 16:24

Pong-maskinen, Vic-20 , c64, c128, amiga 500, amiga 1200, ps1 og ps2. Alle er blevet spillet til døde af mig og mine brødre..! Shit en fed tid dengang.. Forresten er der ikke nogen som har en gammel c64 med disk-drev og en bunke spil..? jeg kunne godt tænke mig sådan en..! Pris..!

Mikael

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-04 16:24

Rigtigt molo Sinclair ZX og ikke ZC.

Min broder startede med Atom'en og ernærer sig idag som IT-Chef. Mig bekendt hed hans rækkefølge Atom, 64, 128D og dernæst en kolossal række "rigtige" pc'ere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 16:41

mikael_hanna -> Du kan da spille det hele endnu med denne emulator til PC : http://www.viceteam.org/

..eller Amiga? : http://www.emuunlim.com/Amiga_2/amiga-emulator-kick.rom.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-05-04 16:41

Rent nostalgi trip det her!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 16:45

[hør] Dette er også en RIGTG god 64 emulator : http://www.computerbrains.com/ccs64/

Spil ??? : http://www.computerbrains.com/ccs64/ og : http://www.c64games.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 16:46

http://www.zuccaweb.it/download/c64-games-download.asp

..skulle det første link ha' været

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-05-04 16:51

http://genesis8.free.fr/frontend/EMULATOR.HTM

Amstrad emulatorer for mange forskellige styresystemer

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 11-05-04 16:53

Gider ikke den "falske" c-64 fornemmelse. Jeg vil have den rigtige "brødkasse" med de gode gamle loade(vente)-tider, fornemmelsen af et joystick som knækker fordi du spiller "decathlon" for hårdt, gode gamle basic kommandoerne og hele moliviten..! Jeg vil tilbage til mine barndomsår (bliver 30 næste år), så kom med den rigtige vare, ikke det der "fake" pc-fis som enhver med en lille smule hjerne kan google sig frem til!!!! (forresten dette var ikke så hårdt ment som det er skrevet)

Mikael

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-05-04 16:53

http://winape.emuunlim.com/features.html
Den her skulle vist være den bedste amstrad emulator for windows

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 16:55

tedd -> Tak for link'et Dét snupper jeg

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-05-04 16:58

Og her amstrad games så det står ud af ørerne. Prøv Batman og Head over heals så skrotter du din nye PC
http://tacgr.emuunlim.com/

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-05-04 17:03

Nå nej man skal jo bruge den til at emulere

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 17:07

mikael_hanna -> Jeg forstår dig godt. Man ska' ku' 'røre' ved den. Kæle for den og mærke det skønne mørk beige plastik i kassén og de skønne brune knapper ! Bare duften of brom-brænd-hæmmere, når den bli'r vartm efter : Sentinel, Parallax og Cater-Pillar

..og : Formula1, Saxxon, osv..

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 11-05-04 20:11

Nu mens vi snakker om bleer,noen som husker når man samlede sin første Nascom1????

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 20:36

Nope, men jeg har haft en Texas

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-05-04 20:38

Texas - med 52 programtrin

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 20:45

Os fra Tårnby gymnasium på Ama'r havde den med 100

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-05-04 20:47

Texas lavede forresten osse en eller anden spillemaskine!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 20:53

Timex lavede en Sinclair ZX (Z-80) clon, også med viskelæderknapper med mindst 10 funktioner pr. tast : Timex 2000 med 2Kb RAM og indbygget basic

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-05-04 20:54

Mine unger brugte bare 52 trin - resten er hovedregning her i Smørum.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-04 21:02

Ak ja. Den første 'slæb-bare' Osbourne : 18 kg. med crt skærm (grøn + mere grøn) 12 volt adapter og aku. til mere end ½ times konstant brug

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : skroeder

Dato : 12-05-04 11:57

Tak for svaret 3773. Er det muligt du kan scanne annoncen ind og maile den til mig? skroeder@e-mail.dk.

På forhånd en million Tak!

Skroeder.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-05-04 12:05

Har desværre ingen scanner. Den er også lidt bøvlet at finde - gemmer alle mine gamle elektronikblade. Sjovt med de der gamle PC anmeldelser af super PC'ere med 33 mHz og nærmest ingen HD til en rygende formue.