/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
AARRGHHH
Fra : calista
Vist : 577 gange
20 point
Dato : 16-04-04 09:52

Hjælp mig

Min computer LARMER!!
Larmen kommer fra det jeg tror er strømforsyningens blæser (indrømmet, jeg er minus computer- intelligent!!)
Jeg har forsigtigt fjernet, hvad der nu sad af støv og nullermænd, men den larmer stadig.
Er det bedst at slukke compen, hæve hvad der er tilbage på konto'en og købe en ny strømforsyning? Eller er der en af jer kloge hoveder, der har et forslag?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 09:55

Du kan normalt købe en ny ventilator i en velassorteret elektronikforretning. Prisen der er normalt en brøkdel af computerreparatørernes. Jeg har været ude for et computerfirma der kasserede en ældre PC pga en blæser de påstod ikke kunne skaffes. Et kig ind til OK Elektronik, en blæser i hånden til en halvtredser, og skidtet kørte igen.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 16-04-04 09:58

3773, jow, hvis man så bare kunne komme ind til selve ventilatoren!!
Selve fan'en sidder indkapslet i den "dims" der er strømforsyningen. Og den er nittet sammen, altså ingen mulighed for at skille den ad

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 16-04-04 10:07

Hej calista.
Er du 100% sikker på det er strøm forsyningen (PSU)? Tag siden af tænd pc'en og sæt dit øre til ... Jeg siger det bare fordi jeg selv har troet det var min PSU der larmede med fandt ud af der var min Harddisk, hvor lejerne var ved at være slidte.
"Jeg har forsigtigt fjernet, hvad der nu sad af støv og nullermænd" <- hvordan ? en god måde at gøre det på er at sætte et filter til kondensvand på din compresser og så blæse den forsigtig ren, lige ledes med resten af pc'en.

Mvh KoL

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 16-04-04 10:09

:X ups . læste lige dit inlæg igen. troede det var hvor støjen kom fra du ikke var 100 på, og ikke hvad det hed. sry ... my bad.

Mvh KoL

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 10:13

Sikke noget bæ! Irriterende når de laver det sådan. Det koster uden tvivl en halv arm, hvis du skal skifte hele skidtet. Har du ikke en fingersnild person i omgangskredsen der kan spiltte det ad? En popnitte kan nemt bores ud. Man kan finde støjkilden rimelig nemt ved at "lytte" med en skruetrækker (sættes på den mistænkelige del og lyt med øret på skruetrækkerens håndtag).

Kommentar
Fra : calista

Dato : 16-04-04 10:29

Hehe, helt uden forstand er jeg ikke!
Jeg har nu pillet strømforsyning ud i det fri, og det er ventilatoren der er ved at slå den berømte sk**.
Troede måske også at det var cpu- køleren, men den kører fint...

Nogle links til billige computerdimsforhandlere i Kbh??

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 16-04-04 10:32

www.edbpriser.dk

den er landsdækkende

Mvh KoL

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 30 point
Dato : 16-04-04 10:35

Pas på med tændt elektronik og skruetrækkere !!! Det er et gammelt fif fra VVS'erne, når de skal stedbestemme kilden til støj i varmeanlæg og andre rørsystemer.

Kool's forklaring på støjen er også meget sandsynlig uanset Kool's egen tvivl

Ps. En brugt strømforsyning m/blæser kan købes for få kr. her :

Citat
Brinck Elektronik KBH
Frederiksborggade 42
1360 København K
Tlf : 33 11 15 70
Fax : 33 91 15 70

Brinck Elektronik Lyngby
Lyngby Hovedgade 84 F
2800 Lyngby
Tlf / fax 45 87 00 67

..og det er bare at løsne et par skruer og afmontere den gamle, montere den nye 'brugte' og sætte ledningerne i igen. De kan kun vende én vej

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 16-04-04 10:41

Tak for svaret molokyle.
En hurtigt kig på deres hjemmeside, viser at jeg kan få en ny strømforsyning for ca 400 basseører.
Godt man alligevel skal til Nørrebronx senere på dagen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 10:45

Nu skal du ikke gøres mig dummere end jeg er Molo. Jeg er meget på det rene med forsigtigheden med skruetrækkeren. Det er muligt ideen er opfundet af VVS'erne, men jeg lover dig den er effektivt til at finde fejl (støj) på alskens tp maskiner, biler, motorer, kølemaskiner, frekvensomformere, osv osv. Er man godt kørende har man en sonde der virker ligesom et stetoskop - det er nr 1.

Brugt strømforsyning?!??!? Jeg ville stadig skille skidtet fra hinanden, få mig en ny mølle, feks ved Brinch, samle igen og vupti - nyt. Istedet for noget andet brugt.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 16-04-04 10:49

Rolig nu
De fleste skruetrækkere er jo "isolerede" nutildags (OMG, er jeg SÅ gammel, at jeg skriver det???)

Køber en ny strømforsyning senere idag!!

Tak for hjælpen alle

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-04-04 10:52

3773 -> Det var nu ikke dig jeg var 'ude' efter. Kom blot med en advarsel. Der skal ikke megen rysten på hænderne til, før man kan vinke farvel til eksempelvis sit bundkort.

Jeg har iøvrigt monteret en brugt strømforsyning fra Brinch's for tre år siden i en bekendts PC'er og den spiller endnu ! Jeg tror jeg gav 45 kr. for den

</MOLOKYLE>