/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
KØB AF BÆRBAR PC!
Fra : rbille
Vist : 477 gange
40 point
Dato : 05-04-04 14:33

Jeg er på udkig efter en bærbar pc, hovedsageligt til WORD, SPIL, Musik, Film etc. men synes ikke umiddelbart det er nemt at finde rundt i de forskellige mærker osv.

Findes der et godt site på nettet hvor man kan læse om de forskellige mærker smat fordele/ulemper'???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-04-04 14:41

http://www.zitech.dk/

Og så er de billige...

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 05-04-04 14:51

Hos Dell www.dell.dk kan du faktisk skræddersy din egen bærbare pc´er, og rent prismæssigt ligger de på linie med Zitech
De har begge gode support afdelinger, hvor selv den almindelige bruger "kan komme til"

mvgh
krakgt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 15:31

Du skal gøre dig klart, at en bærbar ikke er velegnet til store hurtige spil bl.a. på grund af skærmen og at varmeudviklingen ofte bliver høj med nedsat ydelse til følge.
AMD's processorer bliver alt for varme undtagen Mobile og skal du have en Intel processor, hvilket jeg vil anbefale skal det helst være en Centrino, der er bygget til brug i bærbar og derfor er tilpasset omkring varmeudvikling og strømforbrug. En Centrino har lavere mhz. end de fleste andre, men det er kun en fordel på en bærbar hvor de hurtige processorer kvæler sig selv med varme.
Hvis en med Centrino bliver for dyr vil en 'Celeron være et godt alternativ.
Dine krav til den bærbare får mig umiddelbart til at råde dig til at lade være med at købe sådan en da den aldrig vil fungere optimalt til disse ting med mindre du køber en virkelig dyr model der er lavet til arbejdsbrug.
En bærbar kan aldrig erstatte en stationær med de krav du stiller.
vh.
Bjarne

Accepteret svar
Fra : pds555

Modtaget 50 point
Dato : 05-04-04 15:36

Hej
De fleste sammenligninger er forældet.
Det som du bør være opmærksom på er følgende.
Skal du have ekstra lang batterilevetid, så er det bedst at vælge en processor med mobillity label, de er langsommere og dyre men ca 2x så lang batteri tid..
Er du godt til freds med 1-2 timer uden ledning så vælg en intel P4.
Skal du spille så vælg en laptop med et grafikkort som ikke er med shared ram, f.eks ATI9600 med 128 mB eller Geforce go med det samme.
Du kan få en ganske glimerende HP Pavillion som kan lidt af det hele for mellem 7 og 9000 kr inklusiv moms, de er så med AMD Mobillity, ikke det bedste med de fungerer fint med udmærket performance.
Hvis du har lidt flere penge så vil jeg anbefale dig at bygge en hos Dell og tage deres 3 år nex busines day og måske deres 3-4 års complete care, så er du sikret også selvom skærmen revner.
Til dine film, spil osv bør du have en ekstern USB 2.0 harddisk, hvilket betyder at du sagtens kan klare dig med 20-40 gb på PCen

Godkendelse af svar
Fra : rbille

Dato : 05-04-04 15:40

Tak for svaret pds555.

Kommentar
Fra : rbille

Dato : 05-04-04 15:46

Tak for svarene BjarneD & pds, jeg er selvfølgelig klar over at en bærbar aldrig kan erstatte en stationær. Mht. spil/film, skal muligheden bare være der, jeg gør ikke meget i spil, og den skal derfor hovedsagelig bruges til tekstdokumenter, også skal den kunne afspille musik.

Det er hovedsageligt pga. den uddannelse jeg skal påbegynde, at en bærbar er en nødvendighed.

Men den skal selvfølgelig også kunne lidt af "det sjove", såfremt behovet skulle opstå...

Mht. Dell, holder de hvad de lover? Jeg er lidt usikker på at lægge en ordre, ved en stor forhandler som dell? Selvom jeg tit har overvejet det efter at have set reklamer mm.