/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
computeren dør
Fra : grausen
Vist : 437 gange
200 point
Dato : 18-03-04 21:17

Hejsa
Min mand har et stort problem med, at hans computer ofte går død. Nogle gange kan den køre en hel formiddag uden problemer, men så går den død og den er næsten umulig at få gang i igen. Hvis man så prøver at starte den op igen ja så dør den ofteallerede i opstarten. Hvis man så lader den være slukket nogle timer kan man være heldig at få gang i den, men kun et kort øjeblik, så er den gal igen.
Har nogen et forslag til hvad det kan være?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-03-04 21:18

Det kan være at den er fuld af støv og derved slukker hvilket den gør ved overophedning

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 21:20

Det kunne lyde som om strømforsyningen ikke har det ret godt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-03-04 21:20

Ellers ku det også være at han skulle prøve en onlinescanning mod div snavs her
http://www.spywarefri.dk/onlinevark.htm
Mvh Sune

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 21:20

hej sunowich
det er tjekket, det er ikke det problemet ligger, den slukker ikke men ligesom fryser fast og man kan intet gøre

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 21:23

Hje Bjarne,
strømforsygningen er helt ny,så det tror jeg heller ikke er svaret....... desværre

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 21:23

uden g

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 21:25

Lidt mere oplysninger om komputeren ville være ønskeligt.
Cpu, ram osv.

Kommentar
Fra : sunebb81

Dato : 18-03-04 21:25

det kan muligvis også være køleren der sidder på processoren den er gal med, hvis det er det går der ganske kort tid før computeren slukker på grund af overophedning. Det kan også være der er for meget kabel rod så luft gennemstrømningen i computeren ikke er så god. Men hvis den virker en gang i mellem kan det jo også være der er nogen løse forbindelser prøv at tryk forsigtigt på kort og kabler.....når strømmen er taget fra selvfølgelig!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 21:26

Det var en helt anden historie. Nu er der ingen beskrivelse af hvad der er i maskinen, men hvis maskinen fryser under almindelige funktioner kan der være virus eller spyware, men det kan også være defekt RAM. Hvis der er to eller flere RAM kort i maskinen kan man jo prøve at fjerne et ad gangen.
Det er altid en god idé at se hvilke funktioner der er aktive hvilket normalt kan ses ved at trykke Ctrl+Alt+Del

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-03-04 21:26

Det kan være en forkert driver til noget nyt grej.
Måske trænger den til diskdefdefrakmentering.
Er der mange åbne programmer (nede ved uret)
Emesen.

Kommentar
Fra : sunebb81

Dato : 18-03-04 21:36

er der grafikkort med tvtuner i??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-03-04 21:36

Er der nogle onlineprogrammer der kører med i opstarten ? prøv at skrive msconfig i kør og så på fanebladet start og se hvad den starter op med og prøv evt at slukke div programmer og se om det løser problemet men lige en onlinescanning som foreslået i mit svar tidligere
Mvh Sune

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 21:37

Jeg ved ikke helt hvad maskinen indeholder, men han har prøvet at tage ramblokke ud, det hjælper ikke noget.
Der er tjekket for diverse snavs, der er heller ikke noget............
Kan det være en defekt på bundkortet, vil den så reagere sådan?
De ting i foreslår indtil nu har han prøvet alt har været skiftet på nær cpu og bundkort

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 21:39

grafikkortet er ikke med tvtuner

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 21:40

skal der være stelforbindelse på? spørger han

Kommentar
Fra : sunebb81

Dato : 18-03-04 21:40

jeg holder på en ny cpu blæser!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-03-04 21:45

Har han onlinescannet mod spam spy og vira????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 21:45

Det er ikke let at lave en realistisk vurdering af fejlen uden en beskrivelse af CPU størrelse, RAM størrelse og styresystem.
Bjarne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 21:46

Næh...

Bliver kabinettet varmt?

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 21:48

Bjarne
cpu'en er 600 mhz
192sd ram og
windows xp pro

sunowich
der er scannet for både det ene og det nadet flere gange uden at den finder noget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 21:49

600 er ikke meget til xp

Hvad kører når den går ned?

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 21:49

nej kabinettet bliver ikke varmt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-03-04 21:49

Og så mit andet spørgsmål om hvad den starter op med ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-03-04 21:50

Stelforbindelse.................alt computergrej bør forbindes/sættes i en 3 stik dåse med jord-forbindelse. Men det er ikke nødvendigt at forsyningsledningen har jord.
comp printer skærm osv
l_____l______l____l___ 3 benet stik______ 2 benet stik til stikkontakt
den gul/grønne er jord.

Emesen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-03-04 21:50

Har han prøvet at gendanne ??

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 21:51

refi,
den kan stå tændt uden at han laver noget som helst på den og gå død nogle gange efter et par timer andre gange kun nogle minutter

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 21:53

600 mhz er ikke meget til en XP pro og RAM kortene er uens hvilket heller ikke er godt, men det forklarer ikke at maskinen ikke vil starte efter at have været nede.
Driverfejl som emesen skriver er meget almindelig, men umiddelbart vil jeg mene at der er en elektronisk fejl når maskinen skal hvile for at kunne starte igen.
Er installationen ny eller sagt på en anden måde er det opstået efter inst. af XP??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-03-04 21:54

Min comp har 450 mhz 512 mb ram og kører fint med XP.
Den gik kun i stå da jeg brændte CD og havde flere opdateringer på internettet samtidig.
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 21:55

Manglende jord påvirker ofte harddisken, hvor langt kommer den efter forsøg på genstart?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 21:55

Det lyder virkelig som et varmeproblem. Cpukøler har den vel næppe - så er der blæseren.
Den er vel ikke sat til at slukke automatisk efter en vis tid uden aktivitet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-03-04 21:55

Hvis andet ikke hjælper må han jo gå den hårde vej og slette alt og geninstallerer Det vil med alt sandsynlighed afhjælpe problemet Men selvfølgelig ikke før alle andre muligheder er udtømt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 21:56

>>Emesen du skullle låne min P4 2400 mhz. så syntes du sikkert ikke at din kører fint

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 21:59

refi
min computer er kun 500 mhz og den kører fint nok med xp

sunowich
den starter op med en virusscanner og så ellers de sædvanlige ting, der starter op i windows

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 22:02

Bjarne
når den har været gået død og man så forsøger at starte den op igen sker det tit den går død inden windows er startet op

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-03-04 22:03

Hvad er det for en scanner er det tilfældigvis norton???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-03-04 22:04

BjarneD.........er du vimmer, så kan jeg ikke følge med.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-03-04 22:05

Og mit spørgsmål gendannelse til før problemet opstod er det prøvet ????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 22:05

sæt installations cd i og skriv i kør:sfc /scannow Systemfilerne vil blive tjekketog evt. repareret.
Bjarne

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 22:06

nej det er ikke norton det er et gratis program, noget med a........
(jeg kan ikke kigge computerne er død)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 22:07

Nu er jeg forvirret
På 11 min er komputeren gået fra at være en 600 til en 500 Mhz?

Snakker vi om forskellige komputere?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-03-04 22:08

Kommer der skigende/hylende/skramlelyde fra harddisken

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 22:09

sunowich, problemet er at det er en computer han har købt brugt og den har altid gjort det, men det er blevet værre og værre, men derfor har vi jo ikke et gendannelsespunkt at gå tilbage til, da den aldrig har kørt optimalt, men i starten var det kun en gang imellem

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-03-04 22:10

Avg antivirus det er ok

Refi er du nu forvirret igen det fordi du får for lidt søvn

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 22:11

Refi>> Mandens er 600 grausen's er 500

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 22:11

refi
vi har en computer hver, min er på 500 mhz, og mandens, som har problemet er 600 mhz
emesen
nej ingen mislyde

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-03-04 22:11

Jamen så ville jeg slette den og geninstallerer
Mvh Sune

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-03-04 22:12

grausen servicerer for en anden pr. fjernsupport.
(ses længere oppe i tråden)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 22:14

Det bliver bedre og bedre med oplysninger.

Så er der jo også mulighed for fejlinstallation eller fejlindstilling i BIOS og ja hvad kan det ikke være.
Det er jo ret afgørende hvornår den går død og hvor opstarten svigter da det fortæller en del om fejlen.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 210 point
Dato : 18-03-04 22:14

Har du set på beskrivelsen af bundkortet. Du kører med hvad jeg vil udtrykke med en irrationel ram-størrelse, det jeg anser for rationel er 16, 32, 64, 128, 256 osv. og visse bundkort kræver at rammene sidder de rigtige steder , 0 + 1 - 2 + 3
og nogle kræver at når der sidder ram i 2 skal der også være ram i 3.

Det værst tænkelige er en periodisk fejl, for hvor skal man lede efter en sådan.

Personligt tror jeg ikke det hjælper med en geninstallation, det tyder mere på en hardwarefejl.

ellebye

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 22:15

sunowich
dit forslag med at formatere er heller ikke løsningen, han har prøvet at sætte en harddisk i med windows 98 på og der var samme problem

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 22:17

Endnu en oplysning har du flere så lad os få dem så kan det være guldkornet kommer.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-03-04 22:18

Hvis det er en brugt comp kan det være, at der er "pillet" programmer eller filer ud som driller. Har i selv indstalleret uden at have CD-rom til motherboard kan det måske være det som mangler. XP har noget standard med som kun passer nogenlunde.
Emesen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-03-04 22:18

Ok Så er det bare ud i spanden med L.....
Sov godt
Mvh Sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 22:20

BIOS kan altså også stå forkert måske endda overclocket, og de RAM stoler jeg ikke på.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 22:23

han har selv installeret xp på den og nej han har ikke cd- rom til motherboard

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 22:24

Hvis I har haft en anden HD med Win98 i fra en anden maskine vil den ikke kunne køre ordentligt fordi driverne passer til den oprindelige maskine.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 22:25

han har prøvet at køre med både en og to ramblokke i uden virkning

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 22:25

Så er det frem med luppen og finde teksten med typen på motherboardet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-03-04 22:26

Når den ellers gider at startr på et tidspungt så prøv at installerer aida 32 og derigennem opdaterer bundkort bios mm
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-03-04 22:27

Der kan man se alt uden lup

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 18-03-04 22:27

Tyder på et typisk RAM-problem!...
Hvis ikke det er RAM'en, ville jeg mene det et varmeproblem (måske støv i processor-køleren)...

1. Prøv først at skifte RAM'en ud...
2. Prøv derefter at skifte CPU-køleren ud...
3. Prøv derefter at skift CPU'en...

Håber det hjælper din mand's problem...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 22:28

Hvis man forventer hardwarefejl skal man frakoble alle drev undtagen HD, ingen USB enheder sat til, og evt fjerne lydkort, netkort og hvad der eller kan findes og som ikker nødvendigt for at starte. BIOS skal resettes.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 22:30

Tak for bekræftelsen Cooper

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 22:31

Bjarne
i morgen kan jeg komme med oplysninger om motherboard (manden er sur på lortet lige nu, han har snart skilt og samlet så mange gange..............)men nu du nævner det synes jeg, at kunne huske noget om, at han på et tidspunkt snakkede om at han ikke havde de rigtige drivere til det, men havde fundet nogle der lignede lidt........ det var vist noget med at motherdoard var mere end 2 år gammelt og på deres hjemmeside lå kun drivere til kort 2 år tilbage

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 22:33

OK, men hvis vi kune få at vide hvad der sidder i (bundkort) kunne vi jo hjælpe med at finde drivere hvis det ellers er muligt.
Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-03-04 22:35

Når jeg har problemer med comp. gør jeg som BjarneD .......alt ud som ikke er absolut nødvendigt. Og da han har en anden HD så i med den. Og prøv så at installere evt. bare win 98 (ikke køre med eksisterende installation men helt ny) Går det godt så sæt lidt i ad gangen indtil den bliver ustabil.
Emesen.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 22:36

Han skiller den ad i morgen og så får i de oplysninger i skal bruge ang. bundkort, for nu vil han gerne i seng (posten skal jo ud, computerproblem eller ej

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 18-03-04 22:41

nu vil jeg også finde ind under dynerne, men jeg vender tilbage i morgen med flere oplysninger, foreløbigt godnat til alle

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-03-04 22:41

OK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 22:42

En god nats søvn klarer hjernen

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 19-03-04 11:27

BjarneD -> ... Sorry havde ikke læst alle svar igennem! ...

grausen -> ... Hvis du fik løst problemet via hvad jeg skrev, og overvejer at gi' mig point, så giv dem venligst til BjarneD istedet! ...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-04 11:54

Grausen ignorer det point pladder, når løsningen, forhåbentlig, bliver fundet er det den som DU mener har leveret den bedste kommentar der skal have point. De point er så latterlige og er med til at gøre nogen for ivrige efter at løse problemet seriøst.
Bjarne

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 19-03-04 17:12

hej igen
Her er lidt flere indformationer:
Bundkort:
micro-star model ms-6167

cpu: amd athlon processor 600

hvis det er til nogen hjælp

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-04 00:42

lige det bundkort kan ikke findes på producentens side måske nummeret er forkert.
Jeg tror han skal satse på at starte op med minimum af komponenter og evt. resette BIOS via jumper eller udtagning af batteri i nogle minutter.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-03-04 22:11

Har du fundet ud af hvad problemet skyldtes??
Mvh sune

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 28-03-04 08:38

nææææææææ

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-04 10:49

så kunne du jo melde tilbage for vi kan ikke hjælpe dig/din mand hvis ikke vi får tilbagemelding.
Bjarne

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-03-04 12:48

Har I prøvet at røre ved tranformatoren. om den bliver varm??, ellers vil den selv slå fra hvis den bliver det, og symptomerne kunne godt lyde sådan, og i øvrigt kunne det godt være transformatoren da du skriver den er ny.
Selv om en ting er ny kan der godt være noget i vejen med den. Og har I sikret jer, at det er den rigtige transformer?

ellebye

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 28-03-04 22:02

Bjarne hvis vi have fået løst problemet, havde jeg lukket tråden ,men det gør jeg nu for det ser ikke ud til at vi kan finde løsningen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-04 22:07

Ja det ved I jo bedst, men jeg kan bare konstatere, at hvis vi ikke får tilstrækkeligt med tilbagemeldinger er det jo umuligt at fjernreparere. Det er alt andet lige nemmere hvis man sidder med det selv, men det er ikke viljen herfra der mangler selv om jeg må indrømme, at det er en hård nød at knække.
Jeg vil så bare ønske held og lykke med det.
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : grausen

Dato : 28-03-04 22:08

Tak for svaret ellebye.
Da problemet ikke er løst vælger jeg at give point til dig, da manden ikke vidste det med rammene
Også tak til jer andre der forsøgte at hjælpe

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 28-03-04 22:13

Jeg er helt enig med dig Bjarne, men det kunne jo være der var en som havde haft samme problem, men det ser ikke sådan ud..... desværre

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-04 22:15

Jamen sådan er livet jo bare selv om det er ærgerligt.
Hilsen
Bjarne