/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvor blev min RAM af??
Fra : nicolehh
Vist : 485 gange
200 point
Dato : 03-03-04 22:34

Jeg har en gammel pc med 64 MB RAM, eller havde...

En dag opdager jeg at der kun er 63 MB RAM tilbage?!!
Hvor blev den sidste RAM af??

Efter jeg har "mistet" den er min pc begyndt at køre underligt, den bliver langsom og hakker som en gamel bil uden benzin, og så går den ned fra tid til anden...

Der er hverken virus eller spy-ware på den, det er blevet testet!
- flere gange!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-04 22:38

Det er nok slidtage

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 22:42

Hvis du har RAMmene fordelt på 2 kort kan du fjerne et ad gangen og se hvordan computeren opfører sig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-04 22:52

Har lige tjekket lidt i gamle manualer.
Hvis du har både sølv og guldbelagte pins i rammene kan de opføre sig mærkeligt.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 03-03-04 22:59

Aner ikke en skid om sådan noget, men jeg mener de er på ét kort!?!
Tør absolut slet ikke forsøge at fjerne noget som helst, for så kommer jeg sikkert ikke on-line fra denne pc igen... *ggg*

Om de er sølv eller guldbelagte har jeg ingen ide´om, men jeg kigger gerne efter i morgen...

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 03-03-04 22:59

Bare rolig! Det er garanteret en gammel PC med DOS eller Win311 eller lignende, hvor den første MB smutter til at styre hukommelse m.v. De første 640 kb styrer konventionel memory - resten upper-memory m.v. Der er 64 mb ram i maskinen; men du kan kun se 63 mb.

Prøv at stå i en dos-prompt (c:\) og skriv så: mem - så kan du se, hvad hukommelsen bruges til.

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 03-03-04 23:00

Eller skriv: mem/c så får du det specifiseret

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 23:05

En 486 med 64 mb RAM, et monster

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 03-03-04 23:06

edbhans>
æhhh, jeg tør da absolut slet ikke forsøge at prøve det du beskriver der, jeg brænder bare hele lortet af... *GGG*

Hvis du kunne guide mig, ville jeg være glad...
Win98 - så det er ikke så avanceret for mig! *ggg*

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 03-03-04 23:07

bjarne>???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-04 23:07

Grin du bare - jeg har en 286 stående med 4 MB ram og den fungerer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 23:07

Det er ikke unormalt at en Windows 95 eller 98 kan have svært ved at vise RAM hvis du kigger i Egenskaber for Denne Computer, men den skulle gerne vise det rigtigt i BIOS

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 03-03-04 23:09

start - programer - dos-prompt

så står der sikkert: c:\windows

skriv: cd..

så står der: c:\

skriv mem/c

og du kan se anvendelsen af din hukommelse. Bare prøv - der sker ikke noget.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 03-03-04 23:09

BIOS??? det er noget for min kæreste (tror jeg), men han sover selvfølgelig... *ss*

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 23:10

Sorry nicolehh jeg morede mig bare over edbhans's nostalgi.

Kommentar
Fra : biksen.dk

Dato : 03-03-04 23:11

det kan være støve om ev har "brændt" den ene mb af hvis der er støv i kabinetet + strøm ja så er der lidt statisk elektresitet....... og derved "brænde" dine ram af

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 03-03-04 23:12

BjarneD: det har ikke noget med windows at gøre - men derimod er der nogle maskiner, der er bygget sådan, at de bruger den første mb. Kan ikke lige huske det eksakt - så skal jeg på fjernlageret. Det er jo nogle år siden.

Nicolehh: hvad er det for en maskine? navn - processor

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 03-03-04 23:14

biksen.dk: støv i maskinen eller støv på hjernen - den skal du sgu længere ud på landet med

Kommentar
Fra : biksen.dk

Dato : 03-03-04 23:16

ja ja edbhans så siger vi det

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 03-03-04 23:16

edbhans> men det viser mig da ikke hvor min RAM blev af eller??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 23:17

edbhans>> koncentrer dig om det aktuelle problem og hvis du har ret har det jo ikke noget med windows at gøre og så skal der jo ledes efter en grund til at maskinen "hakker".
Du skal nok få lov, jeg tier stille fra nu af.
Bjarne

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 03-03-04 23:22

bjarne> oki - det ska der også være plads til *ss*

biksen> kæresten har nævnt noget om at den ene RAM kunne være brændt af, men pga. støv??
den er sq lige blevet gjort ren, og derefter var der ikke noget galt, først ca. 2-3 mdr. efter...

edbhans> processor?? - husk nu lige på at det er en tøs der spørger = et barn fra 1. kl. når det gælder avanceret pc ting... *ggg*

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 03-03-04 23:23

Jo - og nej. Men på de gamle maskiner eller rettere nogle af dem "forsvinder" der 1 mb til at styre hukommelsen etc. - dokumentation findes i de gamle dos-håndbøger, som jeg desværre har på fjernlageret. Men sådan er det.

At din maskine så pludselig begynder at hakke, må være en anden årsag. De gamle maskiner har typisk en lille harddisk - og win98 er dårlig til at rydde op efter sig, så jeg vil skyde på, at din harddisk er ved at blive fuld. Der skal jo gerne være minimum 100 mb tilbage til at swappe på.

Og BjarneD - du må gerne deltage nu (bare ikke om den manglende 1 mb )

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 03-03-04 23:26

Med processor mener jeg, om det er en 386 eller 486-maskine.

Højreklik på denne computer - vælg egenskaber - så står det forneden til højre

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 03-03-04 23:27

mit (c:) er på 3,73 GB (1.28 anvendt) mit (d:) er på 9,4 GB (1,04 anvendt)
skulle det ikke være nok??

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 03-03-04 23:30

der står kun : pentium ll processor

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 03-03-04 23:33

Jo, så rigeligt; men vi skal kun kigge på C

Hvis du har taget tallene i windows, har jeg været ude for, at den viste forkert. Jeg kørte så en scandisk på maskinen - og pludselig var tallene nogle helt andre.

Kør derfor altid forholdsvis jævnligt scandisk og derefter en defragmentering.

dobbeltklik denne computer - højreklik på C og vælg egenskaber - vælg fanebladet funktioner. Her kan du se, hvor mange dage siden, det sidst er blevet gjort.

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 03-03-04 23:37

Pentium II processor - jamen, så er den da ikke helt så gammel. Og så er den nok på 233 MhZ. Og så burde der ikke forsvinde 1 mb ud af systemet!.

Ved du, hvilken ram-type, du kører med? SD-ram eller ældre?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 23:39

Godmorgen edbhans

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 03-03-04 23:40

??????????????????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 23:46

edbhans>>Nå du er ikke vågen endnu. Du braser ind og fabler om oldsager og så er det slet ikke så gammelt endda. 64 mb på en 386/486 ville da være enormt...
Vi andre var ved at arbejde os ind på problemet da "mesteren" kom så nu må du tage dig sammen og gøre det færdigt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-04 23:53

Lige et spørgsmål som vist ikke har været endnu.

Hvorfra ved du der kun er 63 MB tilbage?

Hvor har du tjekket det?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 23:59

nicolehh du skulle måske rydde lidt op i maskinen.
InternetExplorer - Funktioner - Internetindstillinger - slet filer
C.\Windows - Temp, slet filerne i temp
Du kan også læse lidt her hvor der står noget om regcleaning mm.:
http://www.wintip.dk/artikler/cleaners.htm

Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-04 00:00

Refi>> sig lige hvis jeg var for grov!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-04 00:02

Neeej, men jeg syntes i gør en fjer til 20 høns.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-04 00:05

eller var ved at forvandle hønsene til gråspurve

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-03-04 00:23

Er Ram2 forsvundet? Spøg til side. Prøv at downloade Aida her http://www.aida32.hu/aida32-download.php Den installerer du på den ramramte computer og så skulle du gerne være istand til at se hvormange ram der er under PC og opsumering! Der kan osse benchmark teste dine ram med det program!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-04 00:26

Jeg er stadig nysgerrig efter at vide HVOR tallet kommer fra.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 04-03-04 12:59

hej igen folkens... jeg skulle jo også sove, og er lge kommet hjem.. *ss*

tallet med 63/64 RAM har jeg fra "ydeevne" under egenskaber - denne computer.

køre jævnligt scandisk, da pcén går ned hvis den har hakket længe nok, og så tager jeg altid en diskoprydning bagefter, så det fjerner jo også skrammel fra Temp.

defragmentering er kørt i mandags, og det har heller ikke hjulpet...

kender ikke RAM-typen!?!

Prøver lige den der AIDA...

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 04-03-04 13:03

øhh, tedd, hvilken af de 3 skal jeg vælge??
(AIDA)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-03-04 13:05

enterprise. Hvis du ikke har et zip program skal du vælge exe filen

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 04-03-04 13:08

oki, tak, det går jeg så i gang med nu... tager det lang tid at køre det??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-04 13:09

På at genstarte og trykke Del under opstarten så vil du i standard indstillinger i BIOS kunne se hvor meget RAM du reelt har, og du bør såmænd også kunne se det under opstarten hvor RAM tjekkes. Du kan evt. trykke på Pause/Break knappen så du får tid til at læse hvad der står.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 04-03-04 13:11

tak Bjarne, det prøver jeg hvis dette ikke gør mig klogere...

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 08-03-04 13:42

Hej nicolehh...

Hvis der førhen var blevet vist f.eks. "64" RAM... og der nu står "63", og du er 100% sikker på du ikke har rodet med BIOS, så er det helt sikkert en fejl på dine RAM som er opstået! Jeg foreslår du hurtigst muligt udskifter dine RAM-blokke! da hele din computer vil fra nu a' begynde a' lave en masse ballade! skift RAM'en og dit problem er løst! ...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 08-03-04 22:20

Undskyld at jeg ikke har været inde for at kommentere eller lukke, men jeg er lige kommet hjem fra sygehuset med min datter, kigger ind igen når der er overskud!

Foreløbig tak for samtlige svar!

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 12:35

Tedd> benchmark teste ???

Jeg har nu brugt AIDA, og har nu følgende oplysninger til jer:

intel pentium II, 266 MHz (4 x 67)
System hukommelse: 64 MB (SDRAM)

Så der burde være 64 MB Ram som jeg hele tiden har sagt, men hvor søren er den sidste RAM henne??

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 12:38

dscoop> jeg håber jo på at det ikke bliver nødvendigt at købe ny RAM for det koster vel en halv pc, når jeg nu kun har givet 500,- for denne?!?! *ss*

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 12:38

dscoop> jeg håber jo på at det ikke bliver nødvendigt at købe ny RAM for det koster vel en halv pc, og når jeg nu kun har givet 500,- for denne?!?! *ss*

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 12:39

ups 2 x...
*ggg*

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 12:59

Så er der også ALLE 64 MB ram.
Den ene MB bliver brugt under opstart.
Hvilke programmer starter sammen med Win når den starter op?
Kalendere, huskesedler o.lign.
De kan sagtens "stjæle" den MB hvis de er sat til at køre i konventionel memory.
Jeg tror bare du skal slå dig til tåls med dine 63 MB, hvis maskinen eller kører godt nok.
Gør den ikke det ja så må der jo ryddes lidt op.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 13:01

Prøv at starte maskinen i fejlsikret tilstand og se om alle 64 MB så er der.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 13:05

Sådan bare for almindelig god ordens skyld, har du husket at rense køleren på din CPU for støv

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 13:12

Bjarne, havde hele "lortet" fra hinanden og rensede blæsere, løst støv i bunden, alverdens små dimser og dimsedutter blev renset, med vaatpinde og støvsuger, selvfølgelig meget forsigtigt, for ikke at ødelægge noget, og da jeg samlede den igen, var den som ny, det er ca. 4-5 mdr. siden, men det var første gang det var blevet gjort! *ss*

Refi> Når min pc starter op, starter den Win98, Pop-up killer, Scanner, og Avast, tror nok det var det...
Men hvordan kan jeg se om der er mere??

Der er ikke kommet mere til, i forbindelse med at den åd min RAM!

Fejlsikret tilstand?? Hvordan kommer jeg der??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 13:31

Bladrede lige hurtigt igennem men kunne ikke fange om det var Win 95 eller 98.
Hvis det er 98 beder du bare maskinen om at genstarte så får du valget med at starte fejlsikret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 13:33

Så lige det var en 98
Når maskinen genstarter i fejlsikret tilstand står det i alle 4 hjørner af skærmen og du har mærkelige farver.
Det betyder ikke noget - Det er kun for at se om dine 64 MB så er der.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 13:41

Jeg vidste slet ikke at det her spg. havde noget med sanitære forhold at gøre. Et toilet forklædt som computer, men hvorfor ikke?

For øvrigt hvis du har Spybot installeret kan du se dine opstartsfiler under Advanced mode / Værktøjer / Systemopstart og du kan deaktiver om nødvendigt. (glimrende program)

Bjarne

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 13:42

refi, men hvordan kommer jeg i fejlsikret tilstand??
får ikke valget når jeg genstarter!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 13:44

Hold Ctrl nede så snart grafikkort er indlæst.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 13:46

Bjarne> ha ha ha

Har ikke Spybot...
Men er der ikke en anden måde??
Ved at jeg har set det blive gjort, men kan ikke huske hvordan?!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 13:51

ctrl+alt+del - MEN KUN EN GANG

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 13:52

refi, ja, og hvad så??

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 13:53

bjarne> kan ikke se hvornår grafikkortet er indlæst!?!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 13:55

står der ikke hvad det kører?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 13:58

Det er det første der bliver skrevet på den sorte skærm, så hvis vi siger på samme tidspunkt som du kan skrive Del til BIOS kan du så holde CTRL nede.

Du kan også skrive mscongig i kør for at se opstart.

Spybot er sagen til at holde spyware væk: http://www.tucows.com/preview/310138.html og så kan du jo også de andre ting

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 13:58

der skulle stå msconfig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 13:59

MSCONFIG "bjarne"
det andet virker ikke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 14:01

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 14:04

Jeg tror vi skal lade være med at tale i munden på hinanden.
Vores mål er det samme, vores måder bare lidt forskellige.
Så jeg bliver lige lidt i baggrunden så vi ikke gør det alt for forvirret.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 14:10

nej kør du bare videre betragt mig som backup

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 14:17

"nicolehh"

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 14:27

Refi> jo der står hvad der kører nu, men ikke hvad den starter under opstart!
nu står der fx.
Kandu.dk
Indbakke - OE
Explorer
Sdetect
Uatry
Psfree
Stimon
Systray
Ashmaisu

Men der står jo ikke noget om at Avast fx. også kører, med mindre et af de ovennævnte er en prg. kode for Avast!?!

Bjarne> hvis jeg går i Start-kør og skriver msconfig, kommer den med 17 prg. under start!!!
Det syntes jeg er meget!!
Men jeg ved ikke hvad den SKAL bruge for at køre og hvad den kan undvære!?!

Prøver lige at se om jeg kan komme i fejlsikret tilstand næste gnag jeg alligevel skal genstarte, nu kører den lige så godt!!! *ggg*

Men hvad sker der hvis jeg ikke når at få grafikkortet indlæst før jeg trykker CTRL??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 14:32

Der sker ingenting. Jeg holder lidt igen og blander mig kun på invitation. Refi og jeg kan normalt godt finde ud af at samarbejde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 14:36

Ingenting.
Som tidligere sagt kommer der kun 4 eller 16 farver på skærmen.
Men det var kun for at være sikker på at det evt. var noget windows startedeop.
Hvis du kommer i fejlsikret tilstand og gør som du har gjort tidligere i "denne komputer" så skulle den nu vise 64 og ikke 63.
Hvis den gør det, ja så er det et eller andet der starter sammen med windows og bruger den den første MB.
Det var kun for at tjekke dette.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 14:39

NEEEJJ!! ingen af jer må forlade mig... *SS*

Syntes da det går fint med jer begge som assistance... *s*

nu mangler jeg bare at finde ud af hvad der er galt!! *ggg*

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 14:43

Vi forlader dig ikke, men start nu op i fejlsikret tilstand og prøv at se hvad der så står.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 14:49

oki...

Bær lige lidt over med mig, hvis jeg ikke svarer så hurtigt, datteren er lige stået op fra middagslur! *ss*

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 14:51

Hende kan vi passe

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 15:10

refi> jo tak, bare et par timer, har haft hende hjemme hele ugen, var på sygehus med hende fra torsdag til mandadg, og hun har været syg on/off i ca. 4-5 uger nu, så det ville da være skønt, bare lige at kunne komme lidt ud!! *ss*

Nå, men jeg var lige et smut i fejlsikret og der viste den også kun 63 MB RAM!!!?!
Hva så nu???
Er den så brændt af??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 15:16

Naaa - mon dog.
Men vi kan da konstatere at det ikke er nogle af dine programmer der laver det.
Bios-update måske.
Men hvis du kan leve med det er det nok det bedste.
Tilsyneladende er der ikke noget galt - blot denne "syge" MB
"Bjarne" Din serv................

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 15:24

men kan jo ikke leve med at den hele tiden hakker og går kold, men det har måske ikke noget med det at gøre??

Men det passer bare med at da jeg finder ud af at den mangler en MB er på det tidspunkt hvor den begynder på at opføre sig som en syg bil!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 15:30

OK, for det første er 64 mb RAM ikke ret meget til en Windows 98 og hvis du har, som noget tyder på, mange programmer, der starter sammen med Windows så vil du hurtigt kunne få problemer.
Vi har ikke udelukket, at dine RAM er defekte, men lad os prøve at se om vi kan gøre den bedre som den er.
Det der med de 63 mb bekymrer ikke mig, det har jeg set mange gange.
Nu har du kigget lidt på msconfig så skal vi ikke bruge den til at prøve os frem.
Kunne du skrive en liste over de programmer der er vist i opstart?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 15:30

Selvfølgelig stjæler antivirusprogrammer o. lign. en del processorkraft.
Hvis det kun er på nettet den "hakker" må du nok leve med det.
Sker det også i andre programmer?
64 MB - ER ikke meget i vore nymodens tider.
De nyere programmer stjæler meget kraft.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 15:40

Start med at slette alle "midlertidige internetfiler" og "cookies"

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-03-04 15:45

Lige for at vende tilbage, følge op til nogle kommentarer. Hvis Aida siger der er 64 mb ram så er der det! Og uanset om der "stjæles" 1 Mb i starten så ville windows vel stadig rapportere at der var 64 mb? Det det mest tyder på er en dårlig forbindelse pga støv, irring eller lignende. Du kan jo prøve at presse lidt på dine ram og så se om det giver en bedre forbindelse?
Så er der osse nogle programmer du starter op med! Psfree er en popup stopper efter hvad jeg kan læse mig til på nettet og den kan sandsynligvis sløve din maskine! Uatry kan jeg ikke umiddelbart finde noget om, og heller ikke Ashmaisu, men jeg leder videre!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 15:51

Dekan du bare se nicolehh du er slet ikke alene

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 15:54

refi> det er gjort!!
Men nu har jeg lige et tillægsspørgsmål... *ss*
Hvorfor er der så mange undermapper i Temporary internet Files??

Det er meget at skulle tømme dem, der er 8 mapper i Content.IE5

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 16:00

Hvis du sletter "midlertidige internetfiler" er de fleste mapper også tomme
Ellers tøm eller slet undermapperne.
De bliver kun brugt medens du f. eks. installerer programmer - og sletter ikke altid sig selv.
Mange sider laver deres egne mapper.
Og indholdet er ofte næsten det samme i alle mapperne - hvilket giver endnu flere filer.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-03-04 16:01

Uatry og Ashmaisu kan du jo prøve at fjerne når du trykker Ctrl + Alt + Del, så kan du se om det er dem der sløver maskinen og snupper ram

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-03-04 16:05

Og så har vi vist ikke været inde på scandisk eller defragmentering endnu?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 16:10

"tedd"
Læs lige det hele igennem.
Det er Win 98 - Der kan du ikke tjekke meget ramforbrug med ctrl+alt+del

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-03-04 16:26

Øh refi? Jeg henviste til at man kan lukke Uatry og Ashmaisu ned via windows jobliste, for at se om det var dem der sløvede maskinen!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 16:33

Sorry "tedd"
Så det da jeg NÆRlæste dit svar.
Har vist siddet for længe ved skærmen.
Du har naturligvis ret.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 16:43

jeg har lige været inde på msconfig igen og her er listen over de programmer den åbner:

pop-up stopper
skan reg. database
joboversigt
system tray
LoadPowerProfile
RealJukeboxSystray
Avast!
ashmaisv
StillImageMonitor
wcmdmgr
LoadPowerProfile
SchedulingAgent
PlanlægningsAgent
Avast!
MS Office Start
Scanner Detector
Ulead Acquire Fast

Er der noget at det der med garanti kan stoppes??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 16:52

RealJukebox
MS Office

Kan du fjerne

Ulead
StillImage

Hvis du ikke bruger dem

Resten venter lige lidt.

Hvis nogen af den ligger i "start" "programmer" "start" så fjern dem derfra.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 17:00

Men hvis jeg fjerner MS Office Start, så åbner den da ikke Win98 eller??
Hvad er Ulead og StillImage??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 17:05

Der sker jo ikke noget ved at deaktivere i msconfig. Det er ren diagnosticering. Rigtig fjernelse venter vi med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 17:08

Jo den åbner Win alligevel
Offive er kun en genvejsbar der bliver åbnet.
Når du skal bruge office går du bare i dine programmer og åbner som normalt.
Ulead er noget til brænding eller fremvisning af film.
StillImage er noget i samme stil.
Hvis ikke det er programmer du bruger - så gå i "kontrolpanel-tilføj/fjern programmer" og slet dem helt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-03-04 17:10

Det lyder som om du har en del scanner software indstalleret

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 17:19

Ja - det ser ud som om meget af det er til scanneren.
Der sker ikke alverdens ved at deaktivere det sålænge du ikke scanner (det vil da vise om det er der problemet ligger)

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 17:22

oki Bjarne og refi, det med at fjerne fra tilføj/fjern kender jeg godt, så det er kun et spørgsmål om HVAD jeg kan fjerne... *GGG*

Tedd, jeg har en alm. Scanner og et prg. til mit digi-cam, som også hedder noget med scanner...
Det skulle være alt!
-Hvis det da var det du mente?!!?

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 17:23

Refi, men hvad præcis er til scanneren??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 17:31

Disse tre (stillimage er jeg ikke sikker på - men du behæøver den ikke)
StillImageMonitor
Scanner Detector
Ulead Acquire Fast

Disse er den samme (engelsk-dansk)
SchedulingAgent
PlanlægningsAgent

Denne ved jeg ikke hvad er
ashmaisv

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-03-04 17:46

ashmaisv er til Avast!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-03-04 17:48
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 17:51

Jeg ved ikke med wcmdmgr, men de andre her kan deaktiveres
RealJukeboxSystray
StillImageMonitor
MS Office Start
Scanner Detector
Ulead Acquire Fast

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 17:53

wcm er noget til wincommand - den tror jeg ikke du skal røre ved. (har den selv)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 18:00

Refi>> Jeg har kørt med Wincommander (nu Totalcommaander) siden 1996 og jeg har aldrig haft noget af den i opstart, kunne det være en snyder??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 18:02

Det havde tedd styr på og den er åbenbart ganske unødvendig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 18:04

Ja jeg har også Avant - så den er god nok.
Hvor bliver spørgeren af - spiser måske?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-03-04 18:05

Se mit link Det er en eller anden webdriver

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-03-04 18:06

Schedule og planlægnings agent kan man osse roligt fjerne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 18:09

Ja kan godt se det kan være flere ting.
Men den bør nok blive hvor den er.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 18:11

tedd>> jeg tror at wcmdmgr hører til et af de der fancy programmer som man installerer i håbet om at alting fungerer bedre og det eneste det gør er typisk at fylde.
Man kan ikke både og med de gamle computere så ud med alt der ikke reelt er brug for. Jeg har også selv lidt samlermani, men det er som regel ikke til noget.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 18:13

Startup deaktivering af eksterne programmer er aldrig et problem for man sletter jo ikke noget af programmet, kun en nøgle i registreringen. Undtaget er selvfølgelig antivirus og firewall.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-03-04 18:15

Den kunne jo følge med scanneren eller digitalkameraet! men unødvendig er den!
Håber den lille har det godt?

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 18:46

Ja, jeg var lige ude for at få den ugentlige PIZZA!!!
Og så skulle der lige en smøg til at gøre det perfekt! *ggg*

Jo tak, Tedd, hun har det glimrende, hun er da i fuld vigør, så mon ikke hun også er ved at være frisk igen... *ss*

Men altså nu har jeg gjort som i har sagt, fjernet alle de punkter på opstartslisten, som i har henvist til og den kører da lidt hurtigere, Den er blevet lidt mere kvik i systemressourcerne, men min RAM er ikke dukket op, men det er da også ok, hvis bare det ikke betyder noget...!!??!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 18:52

Glem du bare den RAM
Hovedsagen er maskinen kører bedre.
På et eller andet tidspunkt skal den vel skiftes alligevel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 18:53

Men som sagt slet nogle af disse ting - ellers er de der bare når du starter igen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 19:09

Jeg vil så anbefale at få slettet opstartsfilerne permanent. Msconfig bruger også kræfter på at sortere i opstart og det kan godt mærkes på en gammel maskine.
Det nemmeste vil være at gøre det med et program som spybot, men der er også andre løsninger. De kan slettes direkte i registreringsdatabasen, men det kræver, at man er bare en lille smule god til at håndtere sådanne ting.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 19:13

Jeg har slettet alt det i sagde god for, så de ikke er hakket af på opstatslisten mere, det er den genstartet med...

Håber da ikke den skal udskiftes lige med det første, det er ski dyrt at få nyere pc, og jeg har andet og bedre at bruge mine penge til...
Denne virker (virkede) fint, så det skal den bare blive ved med...

Hvis i ikke har mere til mig for denne gang vil jeg lukke og slukke, men venter lige til senere i aften, så der er tid, hvis i har mere... *ss*

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 19:14

BjarneD> hvordan gør jeg det??
Hvad er lettest??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 19:21

Det er lettest at slette direkte, men som nævnt forudsætter det at man kan håndtere registreringsdatabasen, eller du kan som nævnt hente og installere Spybot, der så vil kunne hjælpe med at holde spyware snavs væk eller hvis du vil nøjes med et lille program der ka gøre det kan du hente og installere Regcleaner http://www.docsdownloads.com/regclean.htm
Hvad siger I andre?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 19:22

Jamen dog - Tillykke med en ny og bedre PC.
Giv barnet noget for de penge du har sparet her.
Og lad os håbe det varer ved.
Får du problemer med scanner og kamera skal du blot installere driverne igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 19:27

Gir dig ret "Bjarne"
Men hvis maskinen kører nu er det måske bedst at lade den være så der ikke opstår nye problemer.
Spybot gør nu ingen skade (det er mere det der med registreringsdatabasen) Det er måååske lige tidligt nok.
Regclean ligger mig bekendt allerede i 98 (korriger mig lige hvis jeg tager fejl)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 19:32

Den regclean er ikke til ret meget, den jeg mener er en hvor startup filerne er listet i en menu og kan slettes lige så let som man deaktiverer i msconfig og det samme kan man i spybot, der nok vil være mere nyttigt i længden.
Hvis der skal ændres i registreringsdatabasen skriver man regedit i Kør og følger denne streng: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
men lad være hvis du syntes det ser underligt ud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 19:36

Jeg var egentlig godt klar over hvilken du mente, og der sker da heller ikke noget ved at have den (man kan jo lade være med at slette hvis man er usikker).
Så guide du lige til den - så spiser jeg imens.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 19:43

nicolehh jeg tror at Refi syntes du skal prøve at køre med det , som det er og det kan du sagtens. Det vil så også være lettere, at aktivere igen hvis du mangler det.
Hvis du kommer i tanke om, at du gerne vil have det helt på plads behøver du ikke ofre mange point på et nyt spørgsmål.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 19:50

"Bjarne"
Det var da ikke et spørgsmål hvad jeg syntes (selvom det syntes jeg)
Derfor sagde jeg også at det gjorde da ingen skade at lægge det ind.
Men ellers som du selv foreslår - lad os vente og se......
Et råb om hjælp og 1 point gør underværker.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 19:56

Jamen vi er jo som regel enige når det kommer til stykket Refi og ja det har ikke noget med point at gøre (det gider jeg for øvrigt slet ikke mere, men hvorfor helt stoppe med at hjælpe fordi nogen er tåbelige).
Du må såmænd også godt kalde denne tråd til live, de 20 point har jeg så rigeligt

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 12-03-04 19:57

mojn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 20:04

Nu håber vi så blot "nicolehh" er tilfreds i første omgang.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 20:07

Jep!

Godkendelse af svar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 20:08

Tak for svaret BjarneD.

Det kan jeg li´
Mojn selv! *ggg*

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 20:13

Takker også for hyggeligt selskab....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 20:13

Det var nu ikke mig der skulle have pointene. Både Refi og Tedd har arbejdet hårdt med dette problem, men det må vi så finde en løsning på.
Bjarne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 20:16

Ja godt nok er det fredag - såååå
Vi kan da hurtigt vække et par kandu-brugere....

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 20:17

det er løst!
de skal bare besvare mine indlæg til dem... *ss*

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 20:24

Fint nok nicolehh, du er en herlig arbejdsgiver

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 20:27

Når man ikke kan dele de 200 i 3, må man jo give 200 til hver...
Hvis det skal blive "ulovligt" må siden jo bygges om, så det kan lade sig gøre at dele...

Dem der hjælper, skal da også have et tak, ellers er der da ikke meget ved at hjælpe!
*ss*