/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Problemer med samling af computer.
Fra : DJfrakja
Vist : 276 gange
100 point
Dato : 12-08-03 14:03

hejsa,

Jeg har lige samlet en PC, med CPU = P4 2,667GHZ, 478 PIN 533 FSB og 2x512MB (2100) DDR-RAM.
Bundkortet er et Chaintech 9BJD1 (der understøtter P4 400/533 FSB)
Graffikkort = HIS RadeOn9500 PRO 128MB

Problemet er at når jeg tilslutter IDE disken til bundkortet, så sker der ingen ting...CPU køleren går igang, samt køleren på grafikkortet. Men harddisken spinder ikke op. Kun hvis den ikke er tilsluttet bundkortet.
Jeg har tjekket alt omkring forbindelserne på bundkortet, og det er som det skal være. Processoren sidder som den skal, og jeg har testet på med en og helt uden nogle ram. Også uden grafikkort. Jeg har også skiftet IDE kablet og prøvet IDE2 på bundkortet. Men harddisken spinder stadig ikke op. Jeg har også prøvet med en anden Harddisk.....Kan bundkortet være defekt??

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : ulle55

Dato : 12-08-03 14:26

Kan du komme ind i BIOS'en når harddisken ikke er sluttet til?
spinner harddisken op når der kun er sat strøm til den?

Kommentar
Fra : DJfrakja

Dato : 12-08-03 14:36

Jeg kan slet ikke få tændt for skærmen. Og ja, harddisken spinder op når der kun er sat strøm til den..

Jeg har også prøvet at claer CMOS'en, uden resultat...

Kommentar
Fra : DJfrakja

Dato : 12-08-03 14:36

Jeg kan slet ikke få tændt for skærmen. Hverken med HD eller uden......
Og ja, harddisken spinder op når der kun er sat strøm til den..

Jeg har også prøvet at claer CMOS'en, uden resultat...

Kommentar
Fra : ulle55

Dato : 12-08-03 14:46

Er der en jumper der står til at cleare BIOS'en???

Kommentar
Fra : DJfrakja

Dato : 12-08-03 14:56

Nej, der er kun en "Cleat CMOS Data" Jumper.

Kommentar
Fra : ulle55

Dato : 12-08-03 15:02

Er du sikker på at jumperen ikke står til at cleare BIOS'en. Det er det eneste jeg lige kan komme på, hvor man ikke vil få en bip lyd.

Kommentar
Fra : ulle55

Dato : 12-08-03 15:02

Er du sikker på at jumperen ikke står til at cleare BIOS'en. Det er det eneste jeg lige kan komme på, hvor man ikke vil få en bip lyd.

Kommentar
Fra : DJfrakja

Dato : 12-08-03 15:06

Det gør den ikke. Alle jumpere står som de skal. Der kommer slet ikke nogle bib når jeg tænder for den.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-08-03 15:42

Prøv fra bunden, jeg ved godt at det har du prøvet men alligevel.
Uden lydkort - cd-rom - HD - diskette - ram - tastatur - mus - skærm.
Hvad med dine stik til fronten sidder de rigtigt.
Nu skal den hyle ved opstart.
(hvis ikke Byt clear c-mos fra 1-2 til 2-3 eller omvendt)
Sæt ram i - ny hylelyd
sæt skærm - ny lyd (hvis indbygget skærmkort brug det)
sæt mus - ny lyd
sæt tastatur ny lyd
diskette - måske lidt brok
Harddisk - nu bør den køre
Det var lige et forslag.
Emesen.

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 12-08-03 15:59

Hejsa...
Øeh hvilken PSU har du og hvor mange watt er den på?? og hvor mange enheder har du etc etc...

Jeg tør væde med at du har 100000 ting i din comp og der ikke er nok strøm til at starte diskene.... :)

mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 12-08-03 17:45

Har set et par hundrede gange at man vender IDE-kablet forkert, også selv om man siger at man har triple-checket. Rød stribe = ben 1. Find ben 1 i IDE01 og tilsvarende ben 1 på disken. Og ja, jeg har set IDE-kabler hvor stikket er vendt forkert, så hakket på stikket skal files af.

Kommentar
Fra : ulle55

Dato : 12-08-03 23:34

Men at IDE kablet vender forkert, har vel ikke noget at gøre med at den ikke vil starte op.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-08-03 23:39

Jo - IDE kablet styrer jo HD. Det passer også med at HD vil køre uden kabel.
Prøv lige at efter som KajKagearm siger.
Emesen.

Kommentar
Fra : DJfrakja

Dato : 13-08-03 00:25

har prøvet alle ovenstående forslag (IGEN). Kablet vender som de skal, og der er ikke sluttet andet til PSU end HD...(Brænder og DVD er således ikke sluttet til endnu......

Enten må det være CPU'en der er defekt eller bundkort.....eller hvad???

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 13-08-03 00:29

.. og harddisken er sat som Master? Check jumpersettings. Der er et lille skilt på disken der viser de forskellige settings.

Kommentar
Fra : DJfrakja

Dato : 13-08-03 00:36

Ja det er som det skal være, men det har ikke noget at gøre med hvorfor den ikke spinder op når IDE kablet er tilsluttet...Og jeg har prøvet med en anden disk og det virker stadig ikke.....

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 13-08-03 08:24

Har du provat en annan ide kabel og et annat grafikkort.Eller testa alla dina grejer på et annat bundkort det kan kanske sige dig vad som er fel.

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 14-08-03 16:37

:) hej igen.... Du svarede ikke rigtigt hvor mange watt din PSU er på? Jeg kan fortælle dig at da jeg byggede min comp skete præcist samme fejl. Heldigvis havde jeg en større psu lige i nærheden så jeg smed 450 w i den, og nu spinder den som en mis... :)