/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
NTFS og exFat
Fra : ingelein
Vist : 249 gange
100 point
Dato : 15-01-19 19:26

Hej
Jeg kunne ikke bruge Ultra Search til at finde min externe HD. Nu har jeg i dens egenskaber set at den er formatteret til exFat og det kan Ultra Search ikke finde eller arbejde med.
Jeg har kopieret en del filer fra mit C drev til denne externe 2 TB HD og undrer mig så over at jeg både kunne skrive til den og læse fra den. (Jeg ved at der er forskel på hvad en Mac og en Windows PC kan arbejde med. Jeg kører win 7 på en IMac og det fungerer udmærket.

Mit spørgsmål er om jeg kan formattere min externe HD og derefter kopiere mine filer til den igen?
Jeg gør det, fordi jeg skifter/opgraderer mit ACDsee billedprogram og der er masser af udfordringer i at få flyttet databasen med.

Det undrer mig at Win kan læse og skrive til exFat drevet, når Ultra Search ikke kan, men vil have NTFS formattering-
Ingelein

Accepteret svar
Fra : johnnyBP

Modtaget 100 point
Dato : 27-01-19 23:15

jeg kender desværre ikke ultra search, men udover windows egen file exporer, kan jeg anbefale både Norton commander, ultra commander (næsten mage til) eller "Directory List & Print (Pro)".
alle disse virker også på exfat.
PS exfat er standard for nye externe harddiske (fra intenso). Det er en udvidelse af det gamle FAT, men kan håndtere større diske. Det har en begrænsning i længden af filnavnet og især størrelsen af filer hvilket kan være en begrænsning af videofilm.
I win explorers højreklik menu ses format. Her kan du ændre formatering fra exfat til NTSC uden data tab. (men jeg prøver så vidt mulig altid at lave en back up af min data inden inden jeg formaterer). Men se mere på google: change exfat to ntfs without losing data
MVH
Johnny

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-01-19 00:25

Tak for svaret. Det bider sig dog noget i halen, når jeg netop vil bruge disken til backup.
Ingelein

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 28-01-19 01:40

Så er det mere kompliceret. Du kan jo dele disken i to partitions (to drev) og formatere det ene til ntfs og så overføre filerne til det, og derefter formatere det andet til ntfs for til sidst at merge de to drev til et samlet. Det kræver at du finder partition værktøjer på nettet, og at du har tilstrækkelig ledig disk plads til operationen.
Det letteste vil være at du låner en ekstra harddisk et sted til din backup og så omformaterer din egen. Microsoft one drive (og andre) tilbyder ekstra harddiskplads på nettet, så du kunne jo lave en backup der. Jeg har ikke erfaring med det, men det lyder simpelt.
Held og lykke.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 14-02-19 09:59

Tak for svaret johnnyBP.