/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Boote - Sprog.
Fra : Mosebaek
Vist : 330 gange
300 point
Dato : 10-11-18 11:31

Medion Notebook. Win7 Home Premium.

Her er et hårdt nød at knække:

Ovenstående er konens pc. Den har længe været utrolig sløv. Så måtte jeg jo "hjælpe". Lagde så "Recovery Disc" i den og startede. Jeg tænkte så ikke lige på, at der var visse valg, der skulle gøres. Bl.a. sprog. Det har resulteret i, at den nu kører med et fremmed sprog.

Underlige tegn. Ligner noget græsk eller hebraisk. Jeg har ikke en kinamands chance, for at navigere i det. Jeg har prøvet flere gange at lukke ned, og starte igen, med DVD`en isat.
Har prøvet at boote med F11 tasten.....dette volapyk sprog, kan jeg ikke ændre.

Har yderligere to DVD til den; "Application & Support Disc" og "Medion Fast Boot Sourcecode" til den. Men disse tør jeg ikke at lægge i, da de måske også blot springer i dette "udenbys" sprog.

M.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 310 point
Dato : 10-11-18 11:59

Hvad har du liggende på computeren og hvor.

Inden du griber til hammer og mejsel eller endnu værre en "Rubank" så lad os lige prøve at hente dine filer ud af maskinen.

For at din DVD kan starte op skal du holde øje med en lille tekst hvor der står at du skal klikke på en tast for at den vil starte op på DVD efter bootvalget

Det foregår bedst efter en genstart med DVD liggende i.

start comp > klik ESC > F9 > og så klik på tast

Fortæl hvad den gør og hvad du gør.

I øvrigt kan du sikkert køre din mail fra TDC i win 10 (hvid konvolut) mailprogram

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-11-18 12:01

https://blog.produkt-guiden.dk/2015/07/nulstil-medion-baerbar-til-fabriksindstillingerne-geninstallere/

Det er altid en god ide at beskrive, hvilket hardware tråden omhandler, præcis Model/Type betegnelse tak.

Start recovery fra HD'n istedet for at bruge disken /diskene.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-11-18 13:20

Inden du går i fabriksindstillinger, er det så ikke en ide, at prøve at hive filer ud først.
Filnavne har ikke skiftet sprog.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-11-18 15:09

Hvor meget lod du recovery-disken lave? Lod du den resette til fabriksindstillingerne el.l.?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-11-18 15:36

Citat
Hvad har du liggende på computeren og hvor.

Skal jeg være ærlig: Ved det ikke. Windows7 ligger der jo nok. Ellers tror jeg den er tømt. Har fjernet filer af betydning. Også selv install. af ældre prg.
Citat
start comp > klik ESC > F9 > og så klik på tast

V.d.s. først ESC, og dernæst F9. er det bare en vilkårlig tast, måske "mellemrum" ?

Citat
https://blog.produkt-guiden.dk/2015/07/nulstil-medion-baerbar-til-fabriksindstillingerne-geninstallere/

Den har jeg i hæfte form. Har brugt den slavisk. Eneste fejl er dette sprog, som er nødvendigt at få lavet om til menneske sprog. En betingelse at få det slettet / ændret til Engelsk eller allerbedst dansk.
Men problemet er at jeg ikke kan tyde disse "skrifttegn", og derfor ikke aner hvad jeg klikker på.

M.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-11-18 15:44

OK! Hvis det bare handler om at få en ren Windows 7 Home premium installeret, så hent en installations fil fra Microsoft, og brug produktkoden på mærkaten på computeren til at aktivere den, når Windows er installeret. Under installationen kan du så vælge dansk som sprog.
: Når installationen er færdig kan du Bruge Iobit Driver Boster til at finde de nyeste drivers til din hardware.

Win 7 Home Premium: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows7

Du skal gå til dette link på en anden maskine (selvfølgelig), og så brænde ISO filen på en DVD skive, jeg mener ikke en CD har kapacitet nok.

Iobit Drive Booster: https://www.iobit.com/downloadcenter.php?product=dk-driver-booster-free

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 11-11-18 06:13

Har du prøvet at indlæse Medion Recovery, der er den Recovery partition der ligger på disken fra 'fødslen'?

Mener det er F11 eller F12 du skal trykke når den starter op!
Det giver adgang til at nulstille til fabriksindstillinger = fra ny af
Vælg Dansk når den spørger om sprog i Recovery'en!

http://www.oem.windowsreinstall.com/medion/win7.htm

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-11-18 09:06

Citat
Har du prøvet at indlæse Medion Recovery, der er den Recovery partition der ligger på disken fra 'fødslen'?

Ja, det har jeg gjort. Skaden er at jeg lod den passe sig selv. Tænkte ikke på at jeg skulle vælge visse ting, bl.a. sprog. Jeg så lige den kørte igennem de forskellige afsnit, og tænkte det kører jo derud af.
Så fik jeg ckokket, da jeg opdagede den var fyldt med disse ulæselige kragetær.

Virker som om der er en virus i den, men det passer nok ikke, da det jo er indlæst fra cd`en.
Det er simpelthen "kun" sproget jeg ikke har sat rigtigt. Men det har stor virkning.

Og det er desværre samme sprog, uanset om jeg bruger cd`en eller partitionen i pc`en.

M.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-11-18 09:20

Du kan jo bare starte recovery igen. Hvis ikke så har jeg 10-11-18, 15:44, beskrevet en løsningsmuligheder.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 11-11-18 09:35

Citat
Ja, det har jeg gjort. Skaden er at jeg lod den passe sig selv. Tænkte ikke på at jeg skulle vælge visse ting, bl.a. sprog. Jeg så lige den kørte igennem de forskellige afsnit, og tænkte det kører jo derud af.
Så fik jeg ckokket, da jeg opdagede den var fyldt med disse ulæselige kragetær.

Så prøv igen, og denne gang så vælg dansk når recovery'en starter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-11-18 10:35

Til tider er det bedst med at genstarte, for at kunne lave et bootvalg til CD / DVD.

Start computeren
læg din win 7 dvd i skuffen og luk
Du skal ikke hvad den evt skriver på kinesisk

Nu skal du genstarte comp
tryk på tasterne "ctrl" + "alt" + "del" samtidig
i højre nederste hjørne vil der være en ring med lodret streg og en pil
du har nu fire muligligheder og den øverste er måske genstart

Lige efter genstart skal klikke på den tast som giver bootvalg
..........................................

Spørgsmål:
Efter opstart af computeren og du lægger dine DVD i eks. recovery / win 7

Hvad sker der så

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-11-18 19:16

Øh...har ikke set mere på den i dag. (Andre ting skal jo også passes). Men håber at prøve jeres gode råd i morgen.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-11-18 11:14

Nu har jeg kørt efter Eyvind`s forslag. Det virker sådan set korrekt.....lige jeg kommer til boksen hvor jeg skal klikke på sprog. Så går det galt. Jeg kan ikke fastholde "Dansk", den ruller bare ned i bunden af boksen, og lægger sig på TYRKISK.

Jeg tror komputeren har en "mekanisk" fejl, eller en virus, der gør den ubrugeligt.

Jeg har nemlig før bemærket, at hvis jeg f.eks. går ind i Stifinder menuen i v. side, ruller den bare ned i bunden og lægger sig på det sidste filnavn. Øv øv.

Men jeg fandt da ud af, at sproget er tyrkisk.

M.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-11-18 11:27

Hvad bruger du som pegeredskab?

Du kan evt. prøve at tørre den trykfølsomme plade som kan bruges i stedet for musen af for at se om det kan være en eller anden for for belægning som er kommet som driller.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-11-18 12:07

Jeg har prøvet med touch pladen. Musen er en USB mus.
Begge virker udmærket.

M.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-11-18 13:48

Jeg kender ikke en virus der kan aktivere sig når man efter en genstart booter på en CD/DVD. Så jeg tror at der er en hardwarefejl af en slags. Har du prøvet at tage musen helt fra, altså tage den helt ud af USB-porten, og kun bruge pladen?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-11-18 15:17

Soren_Steen_Nielsen, jeg tror på din teori.Virker faktisk som f.eks. pil ned taster er påvirket hele tiden. Ved ikke om jeg angriber den mere i dag, eller venter til i morgen. Men jeg vender tilbage.

M.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-11-18 15:49

Prøv at banke på pil-ned tasten nogle gange. Det har jeg oplevet virke i andre sammenhænge.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-11-18 22:45

Tror lige jeg holder en pause fra Medion`en. Helt tydeligt der er en "maskin" fejl et sted.
Har prøvet med CTRL + ALT + DEL. Også prøvet med F11. Med den kan jeg til nød komme ind, hvis jeg samtidig holder CTRL. Men mister herredømmet med den ret hurtigt.

Piletaster og pgup - pgdn, har jeg motioneret. Touch pad, kan jeg ikke slå fra. Har prøvet med fn + f9, som instruktionsbog foreskriver. Ingen reaktion. Den bevæger cursor rundt, uanset hvad jeg gør. Har en mistanke om, den måske også driller.

Nu kan en af knajtene, få lov at kigge på den, næste gang de kommer her.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-11-18 09:59

Tak for svaret Eyvind. Der er ikke rigtig noget der har hjulpet. Derfor laver jeg accept ved dig.
Princip: Hvis jeg er i tvivl om hvem jeg skal lukke ved, bliver det den første der har reageret. Tak
Citat
Nu kan en af knajtene, få lov at kigge på den, næste gang de kommer her.

Og det har de gjort. De fik den, med megen møje, "låst" fast på dansk sprog. Men så er der problemer med i driver, der mangler. Den kan heller ikke finde Wifi.

Uret kan heller ikke indstilles korrekt. F.eks. kl. 13 (eftermiddag) viser den som 01. Og en time efter midnat viser den som kl. 13. Og det kan ikke ændres. Hvis jeg prøver at justere, drøner den bare 24 timer rundt, og lægger sig på samme sted igen.

Så nu bliver den lagt på is, indtil jeg kommer til at kede mig rigtig meget, eller kommer forbi losseren.

M.