/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Billig bærbar, er den langsom?
Fra : o.v.n.
Vist : 388 gange
200 point
Dato : 03-06-17 23:47

I Bilka avisen er der en billig HP bærbar på side 31:
https://www.bilka.dk/avis?id=521183a8
Spørgsmålet er om den vil føles langsom at arbejde med?
Computeren skal bruges til kontorarbejde og lidt nyhedslæsning på TV2 hjemmesiden intet andet.
Det er en computer til min bror, jeg købte en for et par år siden som er opgraderet fra Windows 8 til Windows 10, den er dræbende langsom at arbejde med når der klikkes på et program som for et eksempel Libre Office så når der næsten et minut før programmet åbnes, det samme med browseren og det er uanset hvilken browser der bliver brugt så går det meget langsom med at åbne nye sider.
Jeg har selv en HP også købt i Bilka og den er jeg godt tilfreds med.
Tillægsspørgsmål: Anbefal en anden bærbar i samme prisklasse som er hurtig til at åbne programmer og arbejde med

Accepteret svar
Fra : ThomasCSR

Modtaget 210 point
Dato : 03-06-17 23:56

Det ser ud til at være en god computer til det nævnte formål
Grafikkortet er ikke verdens stærkeste, men hvis der ikke skal spilles på den, vil jeg mene, at det er et godt køb.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 04-06-17 06:27

Ligger der noget og bremser i baggrunden? Prøv at lave en diskoprydning - jeg går ud fra, at defragmenteringen kører automatisk - det kan i nogle tilfælde også hjælpe at tage batteriet af et par minutter og så sætte det i igen.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 04-06-17 07:32

Det er en fin PC til de formål du opstillede, hvis der ellers ikke skal spilles nyere spil på den!
Browserspil og Facebookspil vil den klare fint!

Men HUSK, alle PC'er skal vedligeholdes for at holde deres performance, f.eks hastigheden, ved lige!!
Så derfor bør man rydde op på PC'en en gang imellem.

Prøv at downloade og køre Ccleaner på din bror's langsomme maskine, og mærk en markant forskel i hastigheden efter en rensning

Hent Ccleaner her - Klik på Free når du vælger; https://www.piriform.com/ccleaner/download

Se vejledning her; https://supportpcogandet.dk/ccleaner/

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 04-06-17 07:40

Gå ind i jobliste (højerklik på uret nederst til højre)
I faneblader "Processor" klikker du på "CPU" i bjælken øverst og ser, om der er noget der bruger mange % (du må ikke have andre programmer kørende imens.)
Giv melding tilbage her i forummet, hvis der er noget, der bruger mere end 5 - 6 %.
Vælg også fanebladet "Start" og se hvilke programmer, der starter med computeren. Måske er der noget, der ikke behøver at køre i baggrunden.
Jeg vil ikke anbefale at pille ved "Tjenester", hvis du ikke er godt inde i, hvordan computeren virker.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 04-06-17 08:43

Hvilket fabrikat / model er den gamle pc? Hvis den kan køre Windows 10 burde den sagtens kunne optimeres til at kunne køre de ting du nævner.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-06-17 10:23

Din brors dræbende langsommelighed skyldes næppe maskinens basale hastighed.
Han har nok en opsætning som sløver den urimeligt.
Det kan være programmer i baggrunden. Det kan være efterladenskaber i registreringsdatabasen.
Det kan også være en enorm lang liste af cookies.
Slet alle cookies, det kan højest betyde at man skal kunne huske visse adresser mv selv. Man kan sagtens klare sig uden cookies.
programmer i baggrunden kanman bremse uden at slette.
Deri mod skal du have kyndig hjælp til at rette i database.
nogen programmer påstår at de kan finde og slette fejl i basen, men der er en risiko, for at de fejlerog sletter noget, som burde være der.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 04-06-17 10:33

Prøv at resætte computeren først - det kan man man hvis den har Windows 10.

Man kan resætte på 2 måder - den ene gemme man alle sine gamle file - og den anden laver man an total resætning. Det kan godt redde en ældre computer og gøre den normal hurtig igen.

Men, hvis du skal have en ny computer som har fart på bagefter, så skal den have en hybridharddisk eller en SSD.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-17 11:56

Den bærbare som måske skal udskiftes er magen til den her:
https://www.proshop.dk/Baerbar/HP-Pavilion-17-e103so/2441582
Den er opgraderet fra Windows 8 til Windows 10
RAM er udvidet så der nu sidder 2 X 4 GB RAM i den og harddisken blev skiftet ud med en SSD disk og Windows 10 blev installeret ren på den nye SSD, der intet unødvendigt som starter under Start i Jobliste.
Ccleaner bruger jeg ikke, jeg vil hellere installere Windows på ny en gang imellem

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 04-06-17 14:58

Computeren er langsom fordi processoren/CPU'en er meget langsom - svært at gøre noget ved.

CPU'en svare til en >10 år gammel processor.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 04-06-17 21:47

Det er en Celeron dual-core processor, nej tak hvis jeg blev spurgt.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 04-06-17 21:49

Sjov jeg troede CPU var endnu dårligere: AMD E1 2500 / 1.4 GHz i følge Proshop

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-06-17 03:13

Når nu du har "renset" den ved nyinstallation, har du måske glemt at installere de originale drivere til bundkortet. Den fungerer uden,men meget langsommere. der kan mangle DMA , som er en genvej til flytning af data, uden at bruge så meget processorkraft.
Hvis den er købt brugt, må du prøve at finde den rigtige på kortfabrikantens hjemmeside. Det skal være til præcis den mcomputer.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-06-17 08:07

Prøv at hente Driver Booster Free fra iobit, installer den og kør. Den finder garanteret en hel stribe drivers der er for gamle og mangler opdatering. Hent den IKKE fra softonic eller lignede sider, hvis ikke du vil risikere der følger noget skrammel med.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-17 17:52

Tak for svaret ThomasCSR. Den bliver købt jeg har opgivet at få den anden til at blive hurtigere men SSD disken vil blive brugt i en anden computer