/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
SSD vs HDD
Fra : modersvilje
Vist : 276 gange
300 point
Dato : 13-05-17 13:23

Hvorfor er det ene bedre end det andet? Jeg overvejer en bærbar som kan gå på nettet med sim kort hvilken lagring er den bedste og gerne hvorfor, samtidigt hvilken bærbare PC er kan komme på tale med direkte datanedtag? Gerne til en overkommelig pris?
MV2

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-05-17 13:43

SSD er markant hurtigere end en traditionel HD med skiver og læsehoveder. Den lige så hurtig som USB, da det reelt set er en "forstørret" USB.

Ingen bevægelige dele.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-05-17 16:35

Citat
Den lige så hurtig som USB,

Man kan ikke sammenligne USB og SSD - SSD har en læse/skrivehastighed på mindst 400mbs USB knap 100mbs for de bedste, en Sata 3 disk kan vel højest nærme sig 200mbs - mine ligger på ca 130mbs og mit hurtigste usb kort klarer lige at runde 20mbs.

Og så er der Sata1 - 2 og 3, aldrig køb en sata 1/ 2 Sata 3 er bagud kombatibel med Sata 1 og 2
Hvis du vil bruge en SSD disk som lager ? mener jeg det er spild af penge - men som system disk er den alle pengene værd, min Win7 pc starter op på under et ½ minut.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-05-17 21:20

Hvorfor laver du ikke bare et lokalt hotspot med din mobilos - og så køber en alm. bærbar med med SSD ?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-05-17 22:25

[CITATHvorfor laver du ikke bare et lokalt hotspot med din mobilos - og så køber en alm. bærbar med med SSD ?[/CITAT]. Joda udmærket ide, bortset fra at man så er afhængig af at begge enheder holder strøm tilpas længe. En SSD bruger langt fra samme mængde strøm som en traditionel HD, en stor fordel specielt i en bærbar. Den udvikler heller ikke så meget varme som en traditionel HD.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-05-17 22:45

Citat
Den udvikler heller ikke så meget varme som en traditionel HD.

Min SSD står konstant på 38* sommer eller vinter - hvilket man ikke kan sige om almindelige diske - dem kan jeg koge æg på?? de er ikke til at røre ved efter en times tid.

Eneste ulempe ved SSD er ? at hvis de fejler, og det kan ske dagen efter du har købt den - eller 10 år efter - da der aldrig dukker fejlmeldinger op = og så er man virkelig på den, hvis ikke man vil ofre rigtig mange penge på at få data tilbage.

Min første SSD gik til efter knap 1 år ?? bare fordi jeg trak 220v stikket.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-05-17 23:41

Tjahh hh! mig-selv, backup, (image) er jo dejlig, når en disk står af. Samsung Magician holder øje med SSD'stilstand, hvis altså din Samsung SSD understøttes, så normalt vil du få besked i god tid, før der opstår alvorlige fejl på disken. Normalt vil jeg tro en SSD skulle kunne reddes efter et strømudfald, den mister jo ikke data fordi strømmen forsvinder.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-05-17 00:00

Jeg er glad for at der er divergerende meninger! Hurtig hukommelse er vigtig! Men er hukommelsen hurtigere end ved alm. pc.? hvis jeg til eksempel optager samtale ved frokosten?
Er værdien den samme som ved mobil optagelsen by bluetooth eller er der regler?
MV2

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-05-17 00:05

Nyt spørgsmål bør oprettes, og du er nødt til at uddybe, da det er noget "uldent", det du skriver.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-05-17 00:16

Jeg har kendskab til når min pc optager den samtale jeg har ved de møder jeg har som jeg skal referer til! Dette optager jeg pr kondolence altså med bestyrelsens vidende! Jeg ruger optagelser til oplysnings forståelse nix Veither!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-05-17 00:57

Citat
Ik weet wanneer mijn PC wordt het opnemen van het gesprek heb ik tijdens de vergaderingen ik heb die ik zal verwijzen naar! Dit heb ik shoot per condoleance woorden weten van de Raad! Ik broeden shots van de Verlichting begrip nix Veither!

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-05-17 11:10

Ud over den hurtigere læse-skrivehastighed så har de gamle harddiske også en søgetid som er den tid det tager for læse-skrivehovederne at søge hen til de ønskede data. En sådan søgetid er nærmest ikkeeksisterende på en SSD.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 300 point
Dato : 14-05-17 11:20

Den store forskel på en SSD og en traditionel harddisk er at en SSD udelukkende består af elektronik uden nogen bevægelige dele medens en traditionel disk bl.a. betår af elektromekaniske dele med hurtigt roterende skiver med en belægning af nogenlunde samme slags som blev/bliver brugt til lydbånd, samt læse/skrivehoveder som sidder på en eller flere arme som mekanisk bevæger sig ind over skiverne for at læse eller skrive data på disken i form af magnetiske informationer.

De lyde man hører når der læses/skrives på disken er armenes bevægelser.

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 14-05-17 13:05

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.