/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Vurdering - Notebook.
Fra : Mosebaek
Vist : 353 gange
500 point
Dato : 31-12-16 11:55

Jeg sad og bladede i Bilka katalog. Blev lidt forlibt i denne:

https://www.bilka.dk/elektronik/computere/baerbar-computer/hp-notebook-17-x012no---sort/p/100255600?cmpid=pris_01070207000000000000

Er det noget skrammel, eller pengene værd. Ret billig. Min stationære hp, fra 2004, trænger nok snart til en afløser.
Jeg vil nemlig kun have een med 17,3 skærm. Så denne her er interessant.
Den skal kun bruges til "kontor arbejde". Og ellers det "normale", billeder og lidt youtube.
Ikke noget med spil, eller deslige.

Hvilke prg. følger med Win 10 ??

Godt nytår. Med håb om et bedre liv, for Kandu.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-12-16 12:00

Øhh!! Glemte lige at placere spørgsmålet korrekt. Det er så sandelig ikke ment som en vittighed, men skal tages dybt seriøs. Tak

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-16 12:20

Uden at vurdere din ønskecomputer vil jeg kun fortælle at du kan flytte spørgsmålet at du kan flytte spørgsmålet til en mere passende kategori ved at klikke lige over spørgsmålet og vælge for eksempel PCer og så klikke på Flyt
Og så alligevel kommer der et lille pip fra en amatør:
Uden at vide noget om din nuværende computer så tror jeg at du skal vænne dig til at alt foregår i mere langsom tempo på en bærbar sammenlignet med en stationær med de samme specifikationer, jeg har selv en bærbar HP i cirka samme prisklasse og er udmærket tilfreds med den som 2. computer men jeg vil ikke undvære min stationære som på papiret kun kan det halve men er dobbelt så hurtig, vil du have en hurtig bærbar så skal du meget længere op i prisklasse.
Programmer med i Windows 10 ja der er Film og Tv til musik og videoer og browseren Edge til internetsider, Internet Explorer og Windows mediaplayer er der stadig men den er gemt lidt af vejen, den indbyggede app til mail er ikke meget bevendt, jeg vil også foreslå en anden billedfremviser end den nye Billeder, alt det kan du ændre på efter købet

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-12-16 13:08

Tak for tippet, o.v.n................. er gjort.

Citat
Uden at vide noget om din nuværende computer så tror jeg at du skal vænne dig til at alt foregår i mere langsom tempo på en bærbar sammenlignet med en stationær med de samme specifikationer

Dette med hastighed, er ikke afgørende. Min gamle hjerne, arbejder også med nedsate omdr..

Har i forvejen en Medion med 15,6 skærm. Den er hurtig nok til min brug.

M.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 31-12-16 16:27

Vil bestemt mene at den er ok, den vil starte hurtig og starte programmer hurtigt pga. SSD harddisken så den vil føles hurtig i daglig brug, hvis du ikke skal redigere video (Ikke Se) eller spille spil vil du aldrig opleve at den føles langsomt og den vil være et fint køb.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-12-16 16:31

Der er IKKE SSD på den viste model. Det koster ekstra.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-12-16 16:47

Indeholder Win10 mon et lille simpel redigerings program, i stil med paint. ???

Ikke nødvendigvis til de store manipulationer. Men til at beskære med, samt indsætning af tid og sted m.m.
F.eks. har jeg ca. 3000 billeder af Western film. Altså skærm print, som jeg så skriver små oplysninger på. (Navne / locations).

Tak for input, Luke2000.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-16 16:52

Paint er indbygget i Windows 10 og den kan en hel del mere end den der er i XP

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-12-16 17:19

Lyder godt o.v.n..

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-12-16 17:57

Ja undskyld, jeg bliver ved, på en højhellig nytårsaften. Men hvis nogen orker at svare i morgen, eller senere, er det meget fint.

Stadigvæk Win 10: Kan jeg få problemer med at åbne mine gamle Word filer. (Version 2002, DOC.filer). Win7 kan åbne dem, uden problemer. Men ved nyere Word filer har navnet DOCX.

Dem kan jeg ikke åbne på min XP komputer. Måske LibreOffice, kan åbne dem ??

Rigtig godt nytår til alle.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-17 02:44

Libre Office kan sagtens åbne både .doc og .docx dokumenter
Du kan også bruge Word online (gratis) gennem din Microsoft konto

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-17 02:47

Godt nytår det glemte jeg i skyndingen er lige hjemkommen fra nytårsfest

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-17 12:10

Først som der allerede er omtalt.
.................Den er for langsom til spil og større filmredigering

Jeg har en ældre Zepto med ca samme processortype og hastighed.
Min er ganske udemærket til både frevisning af film og med lidt tålmodighed redigerer jeg også film.

Hele den gratis libre office lærer du rimeligt hurtigt at kende, hvor du som tiligere er skrevet, kan arbejde sammen med alle dem der har windows. 99,9 % af dine gamle windowsfiler kan du også håndtere.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-01-17 14:44
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-17 15:59

katekismus - en god lille oversigt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-01-17 16:08

Citat
katekismus - en god lille oversigt.

Nemlig............ Mange tak for jeres, hidtil gode indlæg.

Nu har jeg noget at arbejde med. Kanske vi må have købt to stk. Konen mener det er hendes tur, til en med stor skærm. Jeg mener jo den skal afløse min 12 år gamle hp stationær. Så vi må nok til at forhandle.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-17 17:59

Når du læser oversigten ser du at AMD A10 er AMDs topprocessor, den slår Intel Celeron med flere længer og vil føles meget hurtigere, selvom du ikke selv mener at hastighed betyder ret meget så vil du med sikkerhed bliver glad for at ofre 500 kr. mere nu, jeg købte en billig HP Pavion bærbar til min bror den er han grundig træt af den er så langsom at bare det at åbne en browser og læse mails eller nyheder tager evigheder, den er så ikke helt billig mere jeg har udvidet med mere RAM og en SSd disk men den er stadig langsom og får ikke en lang levetid, jeg vil ikke blande mig i hvad du vælger men alligevel advare mod at købe det billigste når kun 500 kr. mere kan løfte fornøjelsen ved at bruge computeren flere trin op, og så har du også kortere vej til Føtex end til Bilka:
https://www.foetex.dk/elektronik-spil/computere/baerbare-computere/hp-pavilion-notebook-17-g162no-173/p/100263370?cmpid=pris_02070207000000000000

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-01-17 18:06

Lad os høre, hvem, der "vinder"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-17 18:45

Og et billede af taberen.................................som din kone kan sende ind.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-01-17 21:56

Citat
Lad os høre, hvem, der "vinder"

Menes der Bilka, Føtex ?? Eller "vinderen" i tråden ??

Ja, jeg har jo mine anelser, men intet er afgjort endnu. Jeg er jo i den kattepine, som så ofte før, at skulle vælge mellem en masse gode indlæg.
Dette med at oprette en tre fire nye tråde, for at aflevere nogle værdiløse point, synes jeg er lidt pjattet. Har prøvet det. Vedkommende gad ikke engang svare.

Med hensyn til pc`en, er det afgjort.........og afsluttet.
Det blev........................................................................................................................FØTEX.
Dyret er bestilt over nettet. Har fået behørig kvittering, med det hele.

Skulle ankomme 2 eller 3 januar. Dette hersens år.

Så i skal nok få noget at se til, her på Kandu, når jeg skal læres op i Windows 10.

Citat
Og et billede af taberen.................................som din kone kan sende ind.

Nu kom jeg til at tænke på manden, der var på apoteket efter Viagra..........

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-01-17 18:42

Der går nogle dage endnu, inden jeg accepterer.

Pc`en skulle komme i morgen. Så skal den kigges efter....wi-fi på plads, håber jeg.

Falder den nu ikke i min smag, bliver alle der har medvirket i denne tråd, blacklistet.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-17 18:57

Læs vejledningen (måske skal den lades helt op i starten)
Strømforsyningen skal være tilsluttet når den begynder at opdatere
Det er også bedst med kabel internetforbindelse

Den vil nemlig opdatere ret meget i starten..................måske flere dage med pauser.

Jeg vil ikke have point - men spørg bare, hvis du er i tvivl.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-01-17 12:34

Daw igen.
Nu har jeg startet en hel ny verden: Windows 10, på min nye bærbar "hp-pavilion-notebook-17-g162no". Og det giver selvfølgeligt anledning til visse vanskeligheder.

Med hensyn til accept af denne spørgsmål, sætter jeg alt på et bræt. Den der kan svare på følgende, får pointerne:
Hvordan får jeg min Notebook "fordansket" ??
Jeg har sat den til Dansk, på velkomst-skærmen. Men alt står stadigvæk, på Americanos.

Med hensyn til:
Citat
Den vil nemlig opdatere ret meget i starten..................måske flere dage med pauser.

Hvordan får jeg sat gang i opdateringen?? Jeg synes nemlig ikke det er startet endnu. Måske har jeg lukket ned for hurtigt.
Nu ser jeg jo gerne en kamp, for at komme først til fadet.

M.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 500 point
Dato : 06-01-17 13:19

Da du startede computeren første gang blev du bedt om at vælge sprog og logge på med din Microsoft konto, valgte du dansk ved første start? Er du logget på med din Microsoft konto?
Opdatering kører automatisk i baggrunden, hvis vil se om der er opdateringer så klik på lille vindue allernederst til venstre og klik på Indstillinger det er ikonen som ligner et lille tandhjul, klik så på Opdatering og sikkerhed, der kan du se om opdateringer er i gang eller du kan klikke på Søg for at se om der er nye opdateringer
Sprog skifter du i Indstillinger - Tid og sprog - Område og sprog der skal du klikke på Dansk og vælge dansk som standardsprog
Måske skal du også ændre sprog i Kontrolpanel men forsøg med Indstillinger først

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-01-17 13:59

Tak for svaret o.v.n.. Hurtig reaktion.

Jeg har ikke nået endnu, at afprøve dine sidste løsninger. Men nu er der noget at gå igang med.
Jeg tror nu nok, jeg bliver glad for både pc`en og Win10, som mit kendskab, bl.a. ved jeres hjælp, skrider frem.

Kommer inden længe, med nye spørgsmål.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-17 14:04

På e tidspunkt kommer der en dansk pakke
Eller
Du skal ned i højre hjørne og klikke på den fikantede " taleboble " og så vælge sprog.
Her skal sproget Dansk lige aktiveres ( options)
Som jeg lige huske det.

Har du ikke fået valgt Dansk i starten er der kun at lave en genoprettelse med Hp værktøjet.
Den anvisning har jeg ikke i hovedet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-17 16:49

Den opdaterer i baggrunden.
Den opdaterer kun når den er tilslutet elnettet.
Hold øjemed om den gerne vil genstarte

Ved genstart og luk skal den også have strøm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-17 16:55

Laver den en skønne dag rigig meget ballade - så brug det meget fine værktøj som er indbygget
Evt spørg først, da der er flere muligheder
Aldrig noget med at formatere

med dyret

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-01-17 00:24

Tak for accept og godt nytår
der er nogle forslag som jeg ikke forstår men der er så meget jeg ikke forstår
Citat
Den opdaterer i baggrunden.
det er korrekt
Citat
Den opdaterer kun når den er tilslutet elnettet
du mener vel internettet computeren opdatere også når den kører på batteri
Citat
Hold øjemed om den gerne vil genstarte
computeren genstarter selv efter en advarsel om at du skal gemme dit arbejde
Citat
Ved genstart og luk skal den også have strøm
sludder og vås computeren kan starte, genstarte og lukke på batteri såvel som når den er tilsluttet laderen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-17 09:45

Tja - men det er så hvad jeg har observeret på de 3 HP computere vi har her i ITcafeen.
En af dem måtte jeg geninstallere med DVD,er fra HP service i Sverige.
Men det kan da godt være, at jeg tager fejl.