/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
boot
Fra : kivi
Vist : 479 gange
100 point
Dato : 16-07-16 15:18

sort uheld min hdd på min stationær acer er stået af men jeg har en anden hdd men den vil ikke boot fra min dvd som jeg har afprøvet på en anden pc nogen gode råd dumme vittigheder frabedes

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-07-16 15:41

Kan du se den hdd du prøver at få til at virke i PC'ens bios ?

En hdd kan ikke boote fra en DVD jo ;)

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 16-07-16 16:02

jeg prøver installere win men mangler en bootfil

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-07-16 17:06

OK , så du kan ikke boote fra DVD'en som man plejer så ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-07-16 17:17

Hvis BIOS står til at boote fra HD, så vil den ikke boote fra CD.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-07-16 18:23

Prøv F12 under opstart og v ælg dit dvd drev, begynder den install derfra, plejer den at huske ved de genstarter der kommer undervejs

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-16 23:17

Måske skal du først starte og så genstarte når den ikke vil noget men er gået i stå under opstarten.

Du genstarter med tasterne Ctrl + Alt + Del
og så F12 klik klik klik klik lige når den begynder at starte op

Det kan også være F10 - F2 - F1 eller tasten Esc

ellers skal du i bios og indstille til at den må starte fra CD/DVD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-16 23:23

Hvis du slet ikke får boot muligheden kan det omgås på en besværlig måde

I med hdd i en anden computer og start installationen
Lige når den skal til at genstarte selv ..................................sluk computeren

Læg så hdd over i computeren og læg DVD med over og start.
Hvis du er lidt heldig fortsætter installationen

Jeg har selv prøvet det et par gange.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-07-16 07:37

I ACER pc'er benyttes F2 tasten for at komme i BIOS.

Tænd for computeren og tryk så F2 ..hurtigt, gentange gange.. INDEN at BIOS startskærmen vises.

I BIOS finder du så BOOT sekvensen og flytter CD drevet op som primær BOOT drev.

Genstart med CD'en i og nu bør den kunne BOOT'e.

Hvis ikke BIOS skærmen kommer frem? Så er det mere end blot din harddisk som er stået af toget under rejsen til de evige komponentmarker!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-07-16 07:41

Ps. Hvis du kunne komme i BIOS og har rettet BOOT-sekvensen som beskrevet ovenfor ...men den stadig ikke vil BOOT'e fra CD'en? Så er det dit CD drev som er gået i udu.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-07-16 07:45

Pps. Husk desuden at tjekke din 'nye' harddisk er sat op som master. Der er en vejledning (diagram) på selve drevet som viser hvorledes at jumperne skal konfigureres.

Her lidt eksempler på dette: https://www.google.dk/search?q=hdd+jumper+settings+master&newwindow=1&client=opera&hs=IXM&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiJ1tzI5fnNAhVnIpoKHYGgC94QsAQIHw&biw=1024&bih=696

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-07-16 09:03

Hvor gammel er den computer? Lige som dit forrige spørgsmål så kan problemet ligge i om du bruger den rigtige BIOS type. Check BIOS indstillingerne, kan den køre UEFI? Hvad vil du boote fra? Hvordan har bootenablet det du vil boote fra?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 17-07-16 09:38

dvd

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-07-16 10:00

Hvor gammel er din computer? Er det en dvd du selv har lavet?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 17-07-16 10:26

4 ÅR OG JA

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 17-07-16 10:37

4 år. så kører den standard i UEFI mode, det skal slåes fra/ændres til BIOS/Legacy

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 17-07-16 11:21

HVOR OG HVORDAN ÆNDRE JEG DET

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 17-07-16 12:02
Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-07-16 12:51

Hvis du henter Rufus, så kan du bare udpege din .iso og så gør den resten.
https://rufus.akeo.ie/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-07-16 15:34

Citat
men den vil ikke boot fra min dvd

original eller??
Der findes mange Windows der KUN kan installeres på/fra et kørende system - sikkert sådan en du har.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-07-16 15:42

Prøv at installer på en anden pc og sæt disken tilbage, det kan godt give problemer, men du kan så starte endnu en ny install, hvis det er en dvd der ikke er beregnet til at boote med

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 17-07-16 15:51

lige meget hvad jeg gør kommer den frem og siger insert boot media jeg har lige prøvet med en ubuntu skive men den vil heller ikke virke og den legasy mode kan jeg kun et sted alle dev andre er uefi så andre gode råd modtages gerne

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-07-16 15:53

Få en PC-ekspert til at se på den i morgen

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-07-16 16:50

Tag nogle billeder af din bios og link til dem herinde.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 17-07-16 17:09

hvodan når du kun kan komme ind i bios og der ikke noget på hdd den er tom og nægter at modtage noget

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-07-16 18:41

kivi -> BIOS ligger på en EEPROM : https://da.wikipedia.org/wiki/EEPROM

..og er derfor bedøvende 'ligeglad' med dine devices (floppydisk/HD-drev, dvd, usb osv) ..alt; undtagen din RAM , bundkort..og CPU ..selvfølgelig ..som skal være ok. før BIOS kan nås.

Du har ret i; at et skærmdump ikke kan sendes fra en 'død' pc, men du kan vel tage et billede af skærmen med din smartphone, lægge billedet ind på http://peecee.dk

Du kan jo lægge indlæg/kommentarer her i tråden, så een eller anden internetforbindelse har du vel?
NB: Tjekkede du om din HD er sat op som master? ...ellers når du ikke videre
En disk uden jumpere vil agere slave ..og en sådan får du aldrig til at BOOT'e uden en anden installeret master disk. Det er nemlig dér en boot record (MBR) gemmes :

https://da.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record

Derudover skal disken være partition'eret ()..sat op som primær DOS partition og følgende formateret i FAT 32 el. NTFS. Dette vil dog blive foreslået under installation af
Windows med CD/DVD. Ellers må du gøre det fra en DOS 3 1/4 floppy som det første!

En sådan DOS BOOT kan du hente her: http://www.allbootdisks.com/download/dos.html

Dette må du få en anden PC, som virker, til at gøre

Som andre er inde på: Det er måske en OPGRADERINGS DVD du har kopieret og prøver at BOOT'e fra? ..og ikke en BOOT DVD ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-07-16 18:53

Ps. På en DOS floppy/cd/dvd/usb finder du FDISK.exe som kan lave partitions på din HD.
DOS programmet på samme BOOT enhed ( floppy/cd/dvd/usb ) : FORMAT.com kan du så bruge til at formatere disken efterfølgende.

BEMÆRK: Jeg ved godt at det lyder teknisk og besværligt for den mindre sagkyndige, men du har jo selv valgt at tage kampen op: RESPEKT !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-07-16 19:55

Citat
lige meget hvad jeg gør kommer den frem og siger insert boot media jeg har lige prøvet med en ubuntu skive men den vil heller ikke virke

DEFEKT drev - læg din ´boot dvd´ på et usb stick og brug F12 - Start fra usb.

NB, hvis du har filen/ systemet brændt som ISO eller IMAGE kan du ikke få PC til at læse den = den skal udpakkes og alle filerne brændes på dvd/usb... pak den ud med 7Zip.
Du behøver ikke noget specielt brænder program.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-16 07:27

Hvis alt ser korrekt ud (jumpers sat osv.), så kan det være forbindelsen (fladkablet) mellem bundkort og disken eller mellem bundkort og DVD-drevet som der er problemer med. Hvis du iøvrigt ikke kan høre enhederne 'snurre', så tjek strømkablet mellem strømforsyning og enhederne.

Prøv at skifte kablerne.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 18-07-16 09:31

molokyle alt det du beskriver er jo ikke aktuelt for en computer der er 4 år gammel, den køre formentlig med sata disk, så alt det der med master, slave og jumpere er ikke noget kivi kan stille på.

Men som molokyle skriver så kan der tages billeder med en mobil som kan overføres til den computer du bruger lige nu og uploades til http://peecee.dk og så kan du poste linket til dem her og skrive din tekst. jeg er overhoved ikke i tvivl om er det er din bios opsætning og dvd/boot format der har et mismatch.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 18-07-16 13:31

jeg takker alle for deres forsøg på at hjælpe mig men jeg har sendt den hen til en som ved mere om pc end mig så jeg er spændt på hvad der er galt

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-07-16 13:38

Godt - det var præcis det jeg foreslog i går.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-16 18:10

Vi andre venter også i spænding på svaret

webnoob -> Den dersens med: ..formentlig med sata disk? Kan jeg altså ikke bruge til noget. Dette kunne kivi have oplyst os andre om for længe siden. Jeg tog blot forbehold for alle eventualiteter og hjalp på vej, så godt jeg magtede ud fra de givne fakta
Svaret kan aldrig blive bedre end spørgsmålet er stillet og her er spørgeren tilsyneladende på 'Herrens mark'.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-07-16 22:16

Citat
webnoob -> Den dersens med: ..formentlig med sata disk? Kan jeg altså ikke bruge til noget. Dette kunne kivi have oplyst os andre om for længe siden. Jeg tog blot forbehold for alle eventualiteter og hjalp på vej, så godt jeg magtede ud fra de givne fakta
Svaret kan aldrig blive bedre end spørgsmålet er stillet og her er spørgeren tilsyneladende på 'Herrens mark'.

Det har du så evigt ret i, men en computer fra 2004 køre næppe med en PATA kontroller. Men du har ret.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-16 23:00

webnoob -> Godt så.
Jeg kan dog nemt komme i tanke om situationer, hvor jeg selv har siddet og flået håret af hovedet

...kun at konstatere at det var en løs/dårlig forbindelse i et kabel, en sprungen slow-fuse sikring i strømforsyningen, en jumper uden eller borteroderet indmad (= kobber) eller sågar en defekt lysdiode i DVD drevet ..som gjorde det praktisk taget umuligt at fejldiagnosticere den fejlbehæftede pc.

Der er sgu fejlkilder nok. Specielt uden at sidde med Apparatus Problematicus foran sig, men istedet være placeret bag en help-desk med en fastnettelefon som eneste kommunikationsforbindelse til den ulykkesramte bruger.
Kandu kan ind i mellem være en endnu større udfordring !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-16 23:12

Hermed en lille anekdote fra det virkelige liv:
Citat
Att. Administrator af Help-Desk.

Jeg har sendt jer denne mail for at fortælle, at jeres E-Mail-Server er nede.

Sende en mail til en emailserver der er nede ???
*LOL* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-16 00:04

Det flabede svar fra Admin. i Help-Desk (..Guess who?) var, så vidt jeg husker, noget i retning af:

Kære bruger X.

Vi beklager de tekniske problemer De har været udsat for mht. vor email-server.
Vi har imidlertid fundet årsagen (Fejl: 40) og fremsender hermed dette produkt til øjebliklig afhjælpning af problemet i jeres afdeling med kurerpost:

http://sterlingpolish.dk/wp-content/uploads/2014/03/BrilleRens-80-servietter.png

Mvh. Administrator Help-Desk.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 22-07-16 08:21

brand ærgeligt problemet var tilsyneladende at min pc er 64bit og min skive en 32bitderfor

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 23-07-16 08:03

Tak for svaret webnoob.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-16 08:12

Citat
min pc er 64bit og min skive en 32bit

Mystisk; for det har aldrig givet problemer at installere et 32 bit program på en 64 bit maskine.
Det modsatte derimod ...kan ikke la' sig gi' sig
</MOLOKYLE>