/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
DVD der mangler driver
Fra : Gin
Vist : 464 gange
92 point
Dato : 05-03-16 13:26

Da jeg købte min PC'er var den på fransk (idet jeg bor i Frankrig). Jeg lavede det om til dansk, hvilket indebar, at jeg måtte begynde helt forfra med at lægge programmer og filer ind. Har ikke brugt mit DVD drev meget, men har nu konstateret, at det ikke virker med hjemmebrændte DVD'er, hvilket det skal ifølge det opgivne. Jeg har navnet på drevet, som skulle være et Samsung, men ikke nogen driver til det. Når jeg går på nettet og skriver navnet på drevet og kommer ind på en side, vil man have mig til at downloade ting, jeg ikke har brug for, så det kvittede jeg.
Jeg gik så ind på Seagate, som samarbejder med Samsung. Der downloadede jeg en Samsung drive manager. Når jeg trykker på ikonen, sker der intet. Savner et godt råd til, hvordan jeg får drevet til at virke. Navnet på set er CDDVDW SH-216BB SCSI CDROM device.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-03-16 16:42

Kan du se drevet i Stifinder?
Du skal ikke søge efter driver til et drev men firmware og jeg tror ikke på at det er dit problem men:
Måske du mangler et godt og gratis brænderprogram:
https://www.ashampoo.com/en/usd/pin/7110/burning-software/Ashampoo-Burning-Studio-FREE
programmet er på dansk og meget nem at bruge

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-03-16 16:48

Hvis det er afspilning af DVDer du har problemer med så kan du løse problemet med en gratis codecs pakke:
http://codecguide.com/download_kl.htm
Rul ned og klik på Download Full så får du sandsynligvis aldrig problemer med at afspille noget igen

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-03-16 17:08

Ellers prøv at opgraderer til Windows 10. Så vil den gøre det hele selv.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-03-16 17:28

Citat
Ellers prøv at opgraderer til Windows 10. Så vil den gøre det hele selv.

Det er der nogen der tror...

Jeg holder mig nu gerne til IOBT Driver-Booster - det virker...

http://download.cnet.com/Driver-Booster-3/3000-18513_4-75992725.html

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 05-03-16 18:25

Tak for kommentarer, jeg vil nu kigge på de givne råd.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-03-16 19:45

Citat
Ellers prøv at opgraderer til Windows 10. Så vil den gøre det hele selv.

Ikke altid i hvert fald gik der meget længe inde jeg fandt en løsning på mit manglende drev i Windows 10 efter opgradering far Windows 7. Hvad er det egentlig for hjemmebrændte CD /DVD er dit drev ikke kan læse, og hvilken fejlbesked får du?
Er det video DVD'r kan et manglende codec være årsagen som o.v.n. skriver.

Normat kræver CD DVD drev ikke specielle drivers, men kan normalt køre på hardwaren uden driver, ellers ville du jo ikke kunne boote fra en CD / DVD vel.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-03-16 19:46

Hjemmebrændte Video DVD'r skal 'lukkes' for at kunne læses/ afspilles.

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 06-03-16 18:02

Videoerne er optaget på min Samsung DVD maskine fra TV. Hvad menes med at Video DVD'r skal 'lukkes' for at kunne læses/afspilles. Hvordan gør man dette???
Jeg kører med Windows 7 Pro, og har for øjeblikket ikke lyst til at lægge Windows 10 ind.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-03-16 18:19

Citat
Hvad menes med at Video DVD'r skal 'lukkes' for at kunne læses/afspilles. Hvordan gør man dette???
det er ikke noget du skal bekymre dig om i det her tilfælde, det er når der bliver brændt DVDer med et program på computeren at man kan lade DVD stå åben og tilføje flere videoer hvis der er plads.
Hvis videoerne har kunnet afspilles din computer så gætter jeg på at du mangler codecs som er nogle små programmer der gør at Windows kan genkende koden og afspille videoerne

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-03-16 00:04

Citat
Da jeg købte min PC'er var den på fransk

Problemet er ´sikkert´ at du henter en Dansk driver til en Fransk maskine, prøv igen - den kan helt sikkert ikke snakke DK.
Citat
på computeren at man kan lade DVD stå åben og tilføje flere videoer hvis der er plads.

Er du sikker på det, hvis ikke den er lukket kan det stadig sés på selve DVD/CD - og så kan der komme diverse fejlmeldinger så som ovennævnte eller Cyklisk redundant check = fejl på skiven/dårligt brændt - fejl/ridser på skiven osv..
https://www.google.dk/search?q=Cyklisk+redunden+check&oq=Cyklisk+redunden+check&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8#q=Cyklisk+redundant+check

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-03-16 00:05

Kode
Der downloadede jeg en Samsung drive manager.

Prøv Fransk..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-03-16 00:10

Citat
Videoerne er optaget på min Samsung DVD maskine fra TV.

mon ikke de udsendelser er KODET så du ikke bare kan spille dem på andet end hvad de er optaget på - og så hjælper Codecs intet.
Så skal du have et program der kan ´afkode´ film, prøv TSDoctor:
http://www.cypheros.de/tsdoctor_e.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-03-16 00:15

Citat
at det ikke virker med hjemmebrændte DVD'er, hvilket det skal ifølge det opgivne.

JO tak, bare ikke kodede udsendelser - som skrevet:
Citat
Videoerne er optaget på min Samsung DVD maskine fra TV.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-03-16 06:24

Skriver der er optaget på en videooptager/brænder skal altså lukkes, normalt lukkes de ikke, da maskinen går ud fra at der som standard kan optages i flere omgange på den samme skive. Det gør min optager i hvert fald. Der må være et punkt i menuen der hedder noget med lukke eller afslutte dvd'en. Genskrivbare skiver skal også lukkes for at kunne afspilles, og åbnes igen for at der kan optages igen på dem.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-03-16 06:38

Skiver ikke 'skriver'

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 07-03-16 18:28

Jeg har forskellige DVD'er mest bruger jeg DVD-RW, men andre gange DVD-r. Det er de sidste jeg ikke kan afspille.
Hvilken forskel er der på de forskellige DVD'er???
Jeg prøvede at downloade et codex, men fik bare noget helt andet....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-16 21:00

Det kan have noget med DVD+ / DVD-
Du kan jo afspille DVD RW........
Dine DVD RW er det + eller -

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-16 21:09

Ps. et helt nyt drev med driver og brænderprogram koster ikke mange basseører.
Hvis der kun er scsi stik i din stationære (går jeg ud fra at det er) så findes de drev også til USB.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 92 point
Dato : 07-03-16 23:04

Lidt mystisk at du ikke kan afspille dvd-. Hvis jeg husker rigtigt skulle - (minus) være mest kompatibel med både nye og gamle drev. Hvis du kan se indholdet på skiven i stifinder er der jo ikke noget galt med drevet. Hvis det er indholdet der er problemet, er det din afspiller software der er problemet. Når jeg lægger optaget indhold over fra min HD optager over på rw dvd'er, skal jeg ind i menuen og lukke skiven før den kan afspilles på en almindelig afspiller eller på computeren. Når jeg så vil slette / eller tilføje indhold skal skiven åbnes via menuen igen. Min optager skal bruge dvd + skiver ifølge manualen men - skiver fungerer også fint. Jeg har lige overført en optagelse fra HD til en dvd- skive, da kompilering og overførsel nåede 100%, skal jeg gå ind i menuen igen og vælge finalise /afslut disk. Hvis jeg ikke gør dette kan den ikke afspilles i en almindelig dvd afspiller.

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 08-03-16 07:42

De dvd- indspillede skiver, jeg har, viser slet intet indhold i stifinder, men jeg kan afspille dem på den DVD maskine, jeg har tilknyttet til mit TV.
Hvor finder jeg en opstilling over, hvad forskellen er mellem de forskellige dvd typer ? og hvis jeg kopierer indholdet fra dvd- over på dvd+, vil det gøre, at jeg så kan afspille dem på min PC?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-03-16 14:28

Som hovedregel skal der afspilles på samme udstyr som der optaget. Det er for at modvirke piratsalg af optagelser.
Du kan ikke umiddelbart flytte en optagelse fra en medietype til en anden.

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 08-03-16 17:10

Det lyder mærkeligt, idet jeg har optaget noget af den samme serie på DVD+RW, og de kan godt afspilles på min computer.

Godkendelse af svar
Fra : Gin

Dato : 14-03-16 18:23

Tak for svaret Brassovitski. Du skrev det jeg fik mest ud af.