/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ny pc - hvilken?
Fra : akle
Vist : 641 gange
200 point
Dato : 12-02-16 14:16

Jeg har en ældre stationær pc, som er gået i "baglås" ved opstart. Det er en Medion med Vista styreprogram. Den har været så drøn solid hele vejen, så derfor har jeg været dum nok til aldrig at få lave en sikkerhedskopi. Jeg har kun brugt den som arbejdskomputer, men derfor er det alligevel lidt ærgerligt med forskellige dokumenter.
For nu at springe let henover det hele, så overvejer jeg stærkt at simpelthen købe en ny. Er meget glad for ASUS (som jeg skriver på nu), om jeg skulle vælge en med Windows 10 eller? Det skal være en kraftfuld maskine da jeg vil bruge den til masse billeder og film samt musik.
Jeg er ikke inde i alt det tekniske, da maskinen for mig bare skal fungere.
Nogle gode forslag, og bør den købes i forretning eller over net?
På forhånd tak!
Mvh Akle

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 12-02-16 14:29

personligt køber jeg alt over nettet da der altid er en del og spare hvis man søger lidt.

men en i7 processeser og et ekstern grafik kort med et par gb eller mere så går du ikke galt i byen vil jeg mene. hvor meget forventer du og vil bruge ? kan evt lige kigge efter nogle

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 12-02-16 14:32

http://www.edbpriser.dk/stationaer-faerdigsamlet/asus-g11cd-nr027t-id-11787479.aspx

et godt forslag til en som kan klare det meste

men kender selvfølgelig ikke pris niveau

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 12-02-16 14:34

Købte min seneste PCer her: https://www.mm-vision.dk/computer/vision-computere/?bid=99111&ct=i5&p=139&gclid=CPWDhour8soCFYPpcgod70kKLA
og agter, at købe den næste samme sted.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-02-16 15:37

Citat
men derfor er det alligevel lidt ærgerligt med forskellige dokumenter.

Hvis du kender en som har forstand på it så er der en vis sandsynlighed for at dokumenterne kan reddes.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-02-16 16:08

Desværre, jeg kender ingen, så jeg er nødt til at tage tårnet med til en forretning.

For øvrigt, jeg villed også være interesseret i en labtop hvis det skulle være med en ny pc.

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 12-02-16 16:09

hvad forventer du og vil bruge på sådan et svin

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-02-16 16:12

"Spiren"
Ja, det må du da gerne. Jeg forventer at bruge max kr. 8000,- og der skal helst være en i7-processor, samt SSD hukommelse.

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 12-02-16 16:24

https://www.power.dk/spil-og-underholdning/konsoller-og-gaming-computere/barbare-gaming-computere/asus-rog-gl552vw-dm246t-156-barbar-pc/p-251486/?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

et rigtig godt produkt om man har fremtids sikret sig med denne. ved og ssd er kun på 256 men så kunne man bruge den som styresystem og så tilkøbe en normal harddisk og bruge den til billeder programmer film osv så får du en lynhurtig pc og til fornuftige penge

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-02-16 16:37

Tak "Spiren" - den ser fin ud. Får jeg mere for pengene hvis jeg vælger en stationær? Jeg har jo tastatur og skærm.
???

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 12-02-16 16:41

det klart du vil få mere for pengene. da stationær er mere klodset og der må man jo så slække lidt på prisen

til gengæld med den bærbare for du noget som fylder mindre når du ikke bruger den og du kan tage den med i stuen og arbejde hvilket man ikke kan med den stationære vil klart anbefale bærbar da man bare bliver mere glad for det i længden hvis man bruger sin computer meget.

har selv msi som jeg gav 20000 for men der er heller ikke en finger og sætte på den og den kan afspille og gøre alt hvad jeg behøver de næste mange år.

mvh den glade msi bruger

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-02-16 17:12

jeg har lige købt hos vision for 6941kroner

Office - Intel® Core™ i5-6500 (Op til 3.6GHz, 6MB cache) Quadcore
Windows 10 Home 64-bit installeret (Anbefales til private)
Kingston 16GB DDR4-2133 RAM
500GB SSD Samsung 850 EVO (Solid State Disk) Anbefales
656993 Vision Multifront med Kortlæser monteret og med Intel® HD530 Skylake grafikkort!

Der er nogle opgraderinger på den jeg har valgt men det hele starter med:
https://www.mm-vision.dk/God-kontor-pc-vision-office?p=8
og derfra kan du selv lægge på!
MV2

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-02-16 19:05

Citat
samt SSD hukommelse.

Hukommelse eller ram i daglig tale har altid været SSD eller nærmere flash teknologi baseret på en fast chip eller flere i de traditionelle blokke.
Harddiske som bruger teknikken uden snurrende dele hedder også en flash disk, men i daglig tale SSD harddisk.
Er Du forvirret ??

De første store harddiske med en høj læse- og skrivehastighed var forbeholdt efterretningstjenesten og militæret i USA og kostede meget apropos spidsen af en jetjager

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-16 19:07

Inden du smider den væk, så er der flere muligheder for at hente data billeder filer osv ud af maskinen.

Det kan prøves med en Live CD hvis ikke den er total død.

Det kan prøves med en harddisklæser Ca 100 kr. hvis ikke harddisken er helt kaput.

Hvis du vil gøre et forsøg på at hente filer, kan du bare sige til så vil jeg forklare hvad du skal gøre.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-02-16 19:35

Eyvind
Det lyder altså dejligt, og jeg vil da gerne prøve - men husk, jeg er ikke ret god til det tekniske med en pc.
Kan du forklare mig det, er det bare alle tiders.
Har godt nok ikke tid i dag, men fortæl mig når det passer dig bedst.
Vil lige sige, jeg har en ICY BOX Docking station, som skulle kunne læse en harddisk (aldrig brugt) til 2.5" og 3.5" Sata HDD.
mvh
Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-02-16 19:38

Luffe A
Ja, jeg er forvirret, men mente naturligvis den harddisk hukommelse uden snurrende dele

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-02-16 02:46

Med de ønsker du beskriver, ville jeg også købe den som modersvilje beskriver. Denne nye maskine kan noget mere end det du ønsker.

Og når du så har fået den nye computer, så skal du flytte din gamle harddisk over i den nye, så du kan få fat i alle dine gamle data. Data vil så ligge på et ekstra harddiskdrev i exploreren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-16 09:47

Thomas_Mygind -

Det er ikke sikkert, at det er så nemt, at lige flytte den "gamle" harddisk over i den nye computer, altså hvis det tekniske er lidt svært.

Icy box er netop det værktøj som kan bruges til at læse den "gamle" harddisk.

allerførst vil jeg foreslå at du henter denne CD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-16 09:56

Hovsa..........her er resten.

Når du en dag får tid, kan du hente disse gratis programmer.

https://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/0.25.0-1/gparted-live-0.25.0-1-i686.iso/download?use_mirror=netcologne

Ruller ned og vælger denne >> Gparted <<
Du skal bare gemme den evt på skrivebordet.

Så henter du dette brænder program:
https://cdburnerxp.se/da/home
som skal installeres på computeren.

Du kan melde tilbage når det er gjort.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-02-16 12:29

Eyvind
Så har jeg lige åbnet for den bærbare, jeg skriver på.
Nu skal jeg først have den gamle harddisk ud af den stationære PC (Medion) Er det noget jeg skal være opmærksom på? eller er det bare at pille den ud? Lukker naturligvis for strømmen først

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-02-16 13:20

vi kan ikke finde ud af at komme ind i tårnet. Mente at siderne kunne skubbes eller vippes af. Haar fjernet 5 skruer bagpå, som delvi hold fast på siderne.
Kan ikke komme videre nu.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-02-16 13:28

Jo, jo, nu har vi fået den ene sideplade ud og kan se ind i tårnet. Men hvordan hulen får vi harddisken ud? Tilsyneladende er den slubbet ned i en holder, men den sidder bare helt fast, og vi kan ikke hale den ud.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-02-16 13:31

Tænk på at det nærmest ikke kan gå galt med at skille den gamle computer ad. Den skal til genbrug alligevel.

Harddisken sidder normalt skruet fast med 2 skruer på siden af harddisken.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-02-16 13:37

Nu har vi fået pladen skubbet til side og pillet harddisken ud. Hvad så?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-02-16 13:41

harddisken var sansynligvis forbundet med 2 stik. den er fladt og rødt og det andet er strømkablet.

Nu skal den gamle harddisk sættes ind i en ny computer med tilsvarede stik. derefter burde den anden computer selv vise den gamle harddisk i exploren.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-02-16 14:14

Citat
Men hvordan hulen får vi harddisken ud? Tilsyneladende er den slubbet ned i en holder, men den sidder bare helt fast, og vi kan ikke hale den ud.

Fjern også den anden sideplade, der er 2 skruer på hver side af harddisken som skal ud.
I nogle tårne som f.eks. HP/Compaq er harddisken ganske rigtigt skubbet ind og sidder fast, der er en dims som man skal trykke på for at løsne den.

Pas på printet på ydersiden af harddisken hvis der bruges værktøj eller voldsomme bevægelser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-16 14:25

Den nemme måde:

Start den bærbare computer.
Sæt harddisken ned i holderen (ICY BOX)
Tilslut usb cabel mellem den bærbare og ICY BOX
Tilslut strømkablet til ICY BOX og og tænd for strømmen.

Hvis du er heldig, så vises den bærbare i filhåndtering (tryk evt. wintasten+e)
Vises den i filhåndtering vil den have det eller de højeste bogstaver.

Nu kan der hentes/kopieres filer fra harddisken.
Hent lidt af gangen, så ved hvad du henter.

Programmer kan ikke hentes.

Du må ikke starte/køre/dobbeltklikke på de programmer som ligger i den gamle harddisk.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-02-16 15:04

Eyvind
Jeg har en gammel stationær Medion stående op på loftsværelset, uden internet. Nu har jeg lige fået tilslutte internet forbindelse på den, da jeg heller vil benytte mig af denne pc, hvis noget skulle gå galt. Den bærbare ASUS er den eneste der virker med de forbindelser jeg er vant til, så jeg er virkelig bange for at miste noget med denne ASUS, som både er den nyeste og den kraftigste.

Den nuværende Medion (på loftet) har både plads og mulighed til at blive benyttet. Det er en Medion Akoya P7350 D MD 8860, hvis du skulle have lyst til at kigge på den.
Nu drejer det sig jo bare om at få overført data fra harddisken til denne Medion computer, håber jeg. Der er et brændeprogram installeret, men jeg vil helst have de forskellige data ind på komputeren. Håber det kan lade sig gøre
Jeg har stukket den gamle harddisk ned i Ice Box holderen, tilsluttet strømkabel og kabel nr. 2 (firkantet, aner ikke hvad det hedder) til komputeren med usb kabel i modsatte ende, men kabel nr. 3 ved jeg ikke hvor skal tilslouttes til komputeren, da det er noget bredere end et usb-stik. Har tændt for strømmen og ICE BOX lyser, men intet sker.
Dvs. stikket hænger frit.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-02-16 15:22

Du er nok nød til at åbne den 2. computer også.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-02-16 17:10

Hvilken anden?
Den første computer (Medion) er kaput og der har jeg pillet harddisken ud. Den anden komputer, også en Medion virker nu med internet, og dér vil jeg gerne have alle data overført til. Den bærbare skriver jeg på nu, og den skal ikke indblandes i foretagendet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-16 19:24

Usb stik findes i flere udgaver.
Du har sikkert et alm. USB i den ene ende og et lille firkantet med 2 runde hjørner ( også USB) som passer ind i ICI BOX

Jeg går ud fra at den gamle harddisk snurrer når der tændes for strømmemen til den.

Rækkefølgen er vigtig
Tænd computer og lad den komme i gang
Sæt så USB stikket til
Først nu skal der tændes for strømmen til ICY BOX

Og så windowstast samtidig med e ......................altså win+e

Så skulle du gerne kunne se den harddisk.

Virker det ikke

Så skal du hente og brænde en CD

Når du en dag får tid, kan du hente disse gratis programmer.

https://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/0.25.0-1/gparted-live-0.25.0-1-i686.iso/download?use_mirror=netcologne

Ruller ned og vælger denne >> Gparted <<
Du skal bare gemme den evt på skrivebordet.

Så henter du dette brænder program:
https://cdburnerxp.se/da/home
som skal installeres på computeren.

Har du selv et brænderprogram, skal den brændes som en ISO fil eller billedefil.

Når du har gjort det - prøver vi den næste metode.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-02-16 21:04

Eyvind
Fra ICY BOX kobles der 3 forskellige ledninger, 1) Strømkabel 2) USB 2.0 kabel (rigtig med to forskellige udforminger i hver ende) og 3) eSATA kabel (som er eens i begge ender. Her er det jeg ikke aner hvor den anden ende skal tilsluttes (eSATA-kabel). Kan ikke finde nogle steder på computeren.
Vender tilbage i morgen eftermiddag

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-16 21:37

Ok - så skal vi lige vide hvad det er for en harddisk du har.

En pata ide har en masse stik ben 3,5 eller 2,5 og den hedder PATA som står et sted på harddisken

En sata har flade tilslutningsben og den hedder: SERIAL ATA som står et sted på harddisken

Jeg gætter på at det er en PATA og så skal den 3. ledning ikke bruges.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-02-16 22:43

Hej Eyvind
Vil lige svare på din sidste bemærkning.
arddisken ern en WD Western Digital. 1.OTB
SATA / 16 MB Cache
WD10EACS
Så er der lavet en lille tegning af netop SATA POWER og SERIEL DATA stikkene.
Begge stik var tilsluttet computeren inde i tårnet, da vi adskilte og fjernede harddisken.

eSATA kabel har en meget bredere og flad ledning, end de andre kabler.

Dette er vidst det nærmeste jeg kan præcisere.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 14-02-16 00:03

jeg har en HD næsten magen til. Den burde passe ind i den anden computer.WD10EADS

Husk at den er bagudkompatibel, så hvis computeren er nyere end ca. 5 år så burde der ikke være problemer.

Generelt så kan man ikke forbinde kabler og stik forkert, da der automatisk vil blive valgt en protokol som er laverste fællesnævner. Det eneste der er vigtigt er at stikkene passe fysisk.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-02-16 00:16

Thomas_Mygind
Jeg vil ikke putte harddisken ind i min computer, men der i mod redde data på harddisken, som er pillet ud af en anden stationær computer, der ikke ville færdiggøre opstarten. Prøv at læse noget mere af mine forklaringer, så du kan forstå det hele.
Hvis jeg kan redde nogle data, så vil jeg foreløbigt ikke købe en ny pc lige nu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-16 10:56

Tja så skal det flade kabel Til ICY BOX måske bruges, da det er en SATA disk.
Så havde det måske været nemmere at læse den harddisk, mens den sad i den defekte maskine.
For så kunne en Linux ubuntu eller Gparted disk måske kunne læse den.

Så er forslaget til den lidt besværlige metode.

Hvis du ikke har splittet for meget ad på den defekte maskine, så bør den kunne kunne starte op med en linux disk.

Først uden harddisk
Og så med gamle harddisk

Her kan du hente en light udgave af ubuntu - LUBUNTU
https://help.ubuntu.com/community/Lubuntu/GetLubuntu
rul lidt ned og vælg den blå 32 bit (passer både til 32 og 64 bit)
Den ISO fil skal ikke åbnes men gemmes evt på skrivebordet og så brændes - det er en DVD

Jeg bruger den selv til, at "kigge ind" i computere.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-02-16 11:42

Er ude at køre. Vanskeligt at svare dig på mobilen. Skal Ubuntu installeres på den ødelagte maskines skrivebord? Kan først prøve når jeg kommer hjem.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-02-16 12:55

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-16 17:06

Det jeg vil have dig til er, at lave det vi kalder en LIVE dvd.

Den skal ikke installeres for at blive brugt.
En lubuntu live cd/dvd bruges til at starte en computer op og sø "køre" rammen uden at installere noget og de forsvinder igen når computeren lukkened igen.

Lubuntu skal derfor hentes og brændes ned på en dvd.
Det kan gøres på en computer der er på internettet og som har en brænder.

Den hentes og gemmes..........ikke installeres

Hvis du ikke har et brænderprogram kan det hentes her:
Https://cdburnerxp.se/da/home

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-16 20:03

En lubuntu live cd/dvd bruges til at starte en computer op og så "køre" i rammen uden at installere noget og Lubuntu forsvinder igen når computeren lukker ned.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-02-16 21:20

Eyvind
Er i gang med at brænde lubuntu ISO-fil
Vil genmontere den ødelagte computer i morgen
Vi snakkes ved.
Vh
Akle

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 14-02-16 21:24

Men prøv lige at starte den inden du monterer harddisken.

I øvrigt kan den harddisk måske anbringes udenfor. Det er ligemeget om den ligger på maven eller på ryggen - bare der ikke er noget som rører ved elektronikken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-16 21:26

Når eller hvis du kigger ind i harddisken med Lubuntu, så er det bedst at kopiere filer over.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-02-16 22:20

Fint at du fortæller mig det på forhånd!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-02-16 16:01

Hej igen Eyvind.
I dag har jeg været i gang med at montere tårnet igen, - et kæmpebøvl, da der er så lidt plads og ledningerne generelt er for korte.
Nåh, jeg gjorde som du sagde, og blev glædeligt overrasket.
Efter opstart uden harddisk, slukket jeg det hele, satte harddisken i, tændte igen og det hele startede op helt normalt, med skrivebord og alt.
Glad blev jeg :)
Nu skal jeg vidst bare sørge for at sikkerhedskopiere inden der sker noget igen.

Tak for hjælpen - uanset

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 15-02-16 16:05

Tak for svaret Eyvind.
Heldigvis blev det ikke nødvendigt med at gendanne data. Det hele er der

Mvh
Akle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-16 16:12

- Og så bør du lave en total backup (image) af dit C: drev.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-02-16 16:28

Det vil jeg gøre - helt sikkert!