/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Forskel mellem back-up og kopi?.
Fra : ingelein
Vist : 352 gange
20 point
Dato : 07-02-16 08:42

Mit billedbehandlingsprogram med tilhørende database skal der ofte tages backup af. (Intervallet har jeg selv sat til 1 mdr. i ACDSEE). Nu er jeg kommet i tvivl om forskellen mellem en kopi og backup.
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-02-16 08:55

En kopi af et program duplikere alle filer som udgør programmet ved at danne kopier af disse filer.

En back-up danner een fil ud af programmet, hvor alle programfiler er pakket sammen. Der skal et (back-up)program til at pakke filerne ud igen.

Sådan kort fortalt...

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 20 point
Dato : 08-02-16 08:22

Jeg laver lige et tænkt eksempel.

Kopi af filerne: apic.jpg, bpic.jpg og cpic.jpg -> apic(1).jpg, bpic(1).jpg og cpic(1).jpg

..efter kopiering er filerne identiske: apic.jpg = apic(1).jpg, bpic.jpg = bpic(1).jpg osv.

Back-up af samme filer med Norton back-up giver kun een fil: filnavn.arc

Her er fil endelserne (suffix) på back-up filformater og deres tilhørende back-up programmer:

http://fileinfo.com/filetypes/backup

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-02-16 08:30

Ps. Du skal være opmærksom på at der IKKE tages en back-up af dine billeder med ACDSEE !!!

Der laves kun back-up af databasen som programmet organisere dine billeder efter og som indeholder din opsætning af programmets indstillinger.

Vil du lave back-up af billed filerne? Så vil en kopi være den bedste løsning, da billedfiler som oftest er i et komprimeret format (jpg, gif, png osv.) så der ikke vindes stort (pladsmæssigt) på at pakke dem sammen til een back-up fil.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 26-02-16 16:29

Tak for svaret molokyle.
Men mit program laver altså også kopier af billederne, når jeg laver en back up med den indbyggede backup på ACDSEE 8 pro ult.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-02-16 09:55

Ok. Jeg viste ikke Pro Ultimativ havde en sådan back-up funktion
..men tak for påængårnø
Go' Week-end </MOLOKYLE>