/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
recovery diske til Hp bærbar
Fra : ingelein
Vist : 416 gange
30 point
Dato : 19-01-16 23:52

min bærbare Hp nx 7300 trænger til et nyt styresystem efter at jeg har fået renset nogle filer bort, som gør at pc'en kan gå på nettet, men den kan ikke downloade noget, som f. eks. Google chrome, som tidligere har været installeret.
jeg vil køre Recovery via F11 tasten. Jeg bliver bedt om at indsætte mne 2 cd'er, den ene er en cd med styresystemer, den anden en DVD med drivere og en masse Hp hjælpeprogrammer. Problemet er, at jeg bliver bedt om at indtaste licensnøglen. Sådan en har jeg aldrig haft. Så jeg må opgive.

Jeg har så læst mig til at jeg een gang kan downloade 10-11 diske til genoprettelse. Det forstår jeg så ikke. Hvad har jeg de to medleverede diske til?

Jeg har imidlertid en anden ægte installations disk med win XP , SP 2, som ville kunne bruges, da jeg har nøglen til den.

Kan jeg så lave en ny WIN XP installation med denne skive i stedet for? Hvordan dan gør jeg det?
Ingelein

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-01-16 23:59

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-01-16 10:10

Normalt vil der være en label med licens nøglen på bunden af maskinen. Denne label kan også 'Skjule' sig under batteriet.

Hvis du vil bruge din XP installations CD/DVD, skal du i BIOS sørge for at first boot er sat til CD/DVD, så burde installationen køre stort set af sig selv. Det kan så efterfølgende være nødvendigt at geninstallere diverse drivere, som du kan hente hos HP.

Hvis du stadig har styresystemet intakt på maskinen, skulle det ikke være nødvendigt at lave en recovery, prøv først at hente diverse drivere hos HP og installer dem.

Prøv evt. med Slimdrivers: https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php

Den kan i de fleste tilfælde finde de rigtige drivere. Det kræver at du har forbindelse til nettet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-01-16 10:23

hej Brassovitski
Du har ret, der sidder en produktnøgle under bunden på batterilåget. Vil en recovery slette alt andet indhold?
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-01-16 10:27

Når problemet er at jeg ikke kan downloade, kan jeg vel heller ikke downloade drivere fra Hp? Kan jeg downloade disse drivere til et USB stik på en anden pc og overføre dem til den bærbare? Hvor placerer jeg dem så?
Ingelein

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-01-16 10:31

Det lyder mærkeligt at du ikke kan downloade, hvis du har adgang til nettet...

Du ved hvad du skal gøre hvis jeg skal prøve at hjælpe dig...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-01-16 10:56

@marken84
hvis du kigger i den fejlmelding jeg sendte i forgårs, kan du se at den sidste gruppe med manglende filer sikkert er de filer, der skal bruges til download. Ja, jeg er på nettet og kan mange andre ting. dog kan jeg ikke, når jeg modtager en besked fra kandu ikke lukke den op fra min mail. Her er jeg nødt til at loogge mig på fra ie og gå ind i Kandu for at læse beskeden.
ingelein

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-01-16 11:44

Citat
Når problemet er at jeg ikke kan downloade, kan jeg vel heller ikke downloade drivere fra Hp? Kan jeg downloade disse drivere til et USB stik på en anden pc og overføre dem til den bærbare? Hvor placerer jeg dem så?
, hvis du downloader det til en USB stick, kan du køre dem direkte fra denne.

Citat
Det lyder mærkeligt at du ikke kan downloade, hvis du har adgang til nettet...
Det synes jeg også. Der må være noget snavs på maskinen.

Du kan tjekke om systemfilerne er OK ved at køre en commando prompt og skrive sfc /scannow og trykke enter, det kan godt tage et stykke tid at køre den.

http://www.reviversoft.com/da/blog/2013/03/sfc-scannow/

Det lyder også mærkeligt at link du klikker på i mails ikke åbner automatisk i din browser, men dette kan have noget at gøre med at maskinen ikke er sat op til at åbne links i browseren.

Ja en recovery sletter alt indholdet og sætter maskinen tilbage til samme tilstand som da den blev købt (Software mæssig)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-01-16 11:55

Der er ingen snavs på maskinen, har avast og andre scanninger viser ingen snavs. Jeg ved jo, at jeg var for hurtig til at fjerne nogle filer med Revo uninstaller Pro. Jeg fjernede rigtig mange programmer forleden og har fjernet nogle filer, som jeg ikke skulle have fjernet.
En systemgendannelse - eller flere, dag for dag har ikke hjulpet.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-01-16 12:37

Mærkeligt nok kan jeg downloade Firefox. Er det mon min IE, som ikke kan downloade Google Chrome (IE 8). Jeg prøver at opgradere den.
Fejlmeddelelsen er - efter at jeg har repareret i386 mappen
DETAILS
   Following errors were detected during this operation.
   * [20-01-2016 12:26:09] System.Runtime.InteropServices.COMException
      - Den refererede samling er ikke installeret på systemet. (Exception from HRESULT: 0x800736B3)
      - Source: System.Deployment
      - Stack trace:
         at System.Deployment.Internal.Isolation.IStore.GetAssemblyInformation(UInt32 Flags, IDefinitionIdentity DefinitionIdentity, Guid& riid)
         at System.Deployment.Internal.Isolation.Store.GetAssemblyManifest(UInt32 Flags, IDefinitionIdentity DefinitionIdentity)
         at System.Deployment.Application.ComponentStore.GetAssemblyManifest(DefinitionIdentity asmId)
         at System.Deployment.Application.ComponentStore.GetSubscriptionStateInternal(DefinitionIdentity subId)
         at System.Deployment.Application.SubscriptionStore.GetSubscriptionStateInternal(SubscriptionState subState)
         at System.Deployment.Application.SubscriptionState.Validate()
         at System.Deployment.Application.SubscriptionState.get_IsInstalled()
         at System.Deployment.Application.SubscriptionStore.CheckAndReferenceApplication(SubscriptionState subState, DefinitionAppId appId, Int64 transactionId)
         at System.Deployment.Application.DownloadManager.DownloadDeploymentManifestDirectBypass(SubscriptionStore subStore, Uri& sourceUri, TempFile& tempFile, SubscriptionState& subState, IDownloadNotification notification, DownloadOptions options, ServerInformation& serverInformation)
         at System.Deployment.Application.DownloadManager.DownloadDeploymentManifestBypass(SubscriptionStore subStore, Uri& sourceUri, TempFile& tempFile, SubscriptionState& subState, IDownloadNotification notification, DownloadOptions options)
         at System.Deployment.Application.ApplicationActivator.PerformDeploymentActivation(Uri activationUri, Boolean isShortcut, String textualSubId, String deploymentProviderUrlFromExtension, BrowserSettings browserSettings, String& errorPageUrl)
         at System.Deployment.Application.ApplicationActivator.ActivateDeploymentWorker(Object state)

COMPONENT STORE TRANSACTION DETAILS
   No transaction information is available.
???????????
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-01-16 12:59

Måske kan det ikke længere lade sig gøre at downloade GOOGLE CHROME til maskiner, der kører WIN XP og IE 8. Det har jeg i hvert tilælde googlet mig til.
mærkeligt nok har jeg kørt GOOGLE CHROME på maskinen tidligere, ligesom vi også stadigvæk kører det på nogle gamle kursusmaskiner.
Derfor må jeg anse det for umuligt at genskabe Chrome på min bærbare i dag, efter at jeg har smidt den ud med REVO UNINSTALLER.
Er der mon nogle filer på mine kursusmaskiner, som jeg kan kopiere for at få CHROME TILBAGE PÅ MIN EGEN PC?

Ingelein

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 30 point
Dato : 20-01-16 13:31

Microsoft har gjort det ret så besværligt for XP brugere som laver en ny installation
Den er forsynet med IE 7 som er pokkers usikker så når man efter installationen går på nettet er der ikke noget der virker, man kan kun tilgå Windows Update der så forlanger at IE skal opgraderes til version 8 inden man kan hente opdateringer eller andet på nettet, inklusive andre browsere, man kan ikke engang surfe fra IE 7, og får man det op at køre kan man heller ikke installere nyere versioner af IE da de ikke understøtter XP

Jeg gjorde det for et par år siden inden jeg købte ny computer og det var hulens besværligt at finde IE8 og installere den, så jeg kan heller ikke huske hvordan jeg gjorde.

Når Brassovitski skriver at der må være meget snavs på maskinen mener han ikke virus, men at Windows er godt mudret efter utallige oprydninger efter programmer der er kasseret, det kan systemet ikke klare i længden

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-01-16 14:42

Ups. Jeg kører dog trods alt med IE 8 på den bærbare. Kan jeg nogen steder se, hvilken version IE kører med på RECOVERY disken? Den bærbare er fra 2007.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-01-16 01:26

jeg hælder nu til den tro at jeg ikke længere kan downloade GOOGLE Chrome til win xp efter at supporten til win xp er ophørt. Det er altså ikke min bærbare der er noget i vejen med. Jeg kan downloade Firefox og bruge den uden nykker.
Jeg burde ikke have afinstalleret den Chrome, som lå på maskinen. Jeg gjorde det, fordi den havde (2) bag ikonet, så jeg har haft den dobbelt.
Er der nogen, som kan bekræfte, at man ikke længere kan downloade Chrome til Win Xp? Jeg mener nu bestemt at min xp var med IE 8 og ikke me 7'eren.
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-01-16 05:31

Citat
Jeg mener nu bestemt at min xp var med IE 8 og ikke me 7'eren.

Den CD jeg brugte var XP med indbygget sp2, men ikke med IE8.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-01-16 06:30

Citat
Jeg gjorde det, fordi den havde (2) bag ikonet, så jeg har haft den dobbelt.
Chrome har kun været installeret 1 gang, 2 tallet betyder bare at du havde 2 ens genveje til programmet, så mon ikke kun du har slettet genvejene og Chrome stadig er installeret, det kan også forklare hvorfor du ikke kan installere den igen. Tjek i 'tilføj fjern programmer' i kontrolpanel og se om den stadig er på listen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-01-16 09:16

Nej, jeg har afinstalleret med revo uninstaller, kørt systemgendannelse, men der kunne ikke gendannes., hverken den 17. eller 18. januar............. og heller ikke tilbage til engang i oktober.
Ja, det er rigtigt nok at der var 2 genveje, for de er blevet skabt igen ved gendannelsen, men programmet er ikke gendannet.
Nu har jeg installeret FIREFOX, selvom det er træls med forskellige browsere på 3 maskiner.
Ingelein

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-01-16 11:27

Prøv lige at se her:
https://support.google.com/chrome/answer/95346?hl=da
Jeg har ikke læst det hele igennem, men som jeg ser det kan du downloade en installationsfil på f.eks. en USB, og så køre installationen derfra.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-16 14:50

Tak for svaret LuffeA.